Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb het volgende moederbord, namelijk de Asus P5Q SE PLUS. Vind het een mooi bord en dergelijke, en er zitten 6 SATA ports op.
Volgens de fabrikant bevat dit moederbord ook een JMicron® JMB368 PATA controller, wat houd dit precies in? Wil dit zeggen dat ik hiermee een RAID array kan maken of JBOD?
Zo niet wil ik graag weten waar dat ding wel voor is, en waar die verstopt zit op m'n mobo, ik vermoed gewoon een chipje achter de SATA ports maartoch. Ik heb al gezocht op de website van de fabrikanten, kan ik weinig info op vinden.
Ik zal zo even m'n pc opnieuw booten want iedere keer dat ik opstart krijg ik een korte melding over geen jmicron controller detected (volgens mij, ff controleren dus..)

Bvd

Edit: Oke heb de volgende melding bij het opstarten:

JMicron Technology Corp. PCIE-toSATA2/IDE RAID Controller BIOS v1.06.70
Copyright (C) 2005 JMicron Technology. http://www.jmicron.com/

Detect drives done, no any drive found.

En dat was de hele melding, wat betekend dit precies?

[ Voor 18% gewijzigd door Trucker Her op 28-02-2010 09:43 ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trucker Her schreef op zondag 28 februari 2010 @ 09:40:
(,...)
Volgens de fabrikant bevat dit moederbord ook een JMicron® JMB368 PATA controller, wat houd dit precies in?
(....)
Ook goedemorgen Trucker,

Een pata-controller is waarschijnlijk een regelaar voor de harde schijf met IDE-aansluiting oftewel de grote platte stekker met de grote platte brede kabel. Waarschijnlijk zit er geen IDE-schijf verbonden met het moederbord. De melding betekent dat het bios controleert of er een IDE-schijf aangesloten is op het moederbord. En het bios vindt geen harde schijf aangesloten op de IDE-poort of PATA-poort. Het schijnt dat deze controle uitgezet kan worden in het bios. Raid of JBOD zijn waarschijnlijk alleen mogelijk op SATA-poorten.

Waarschijnlijk geven google en Wikipedia wel informatie over wat PATA is.

Voor zover van belang zit de controller in het moederbord verbonden met de PATA-poort. Dat is de brede sleuf waar de brede stekker van de platte kabel voor een IDE-harde schijf in past.

Op het plaatje is de PATA-poort de brede donkerrode poort aan de zijkant van het bord, die naar buiten steekt. Deze poort staat afgebeeld op de onderkant van het plaatje.

Dit is te vinden in de handleiding.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/websites/global/products/gXUQex0X4rGOOh5E/e6R13y6aRY6K7FF9_500.jpg

^^^PATA-poort^^^

Het is inderdaad een mooi bord.

Met vriendelijke groeten,

GoL

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Oké bedankt, vandaar dat ie zegt dat er niks op is aangesloten. Ik zal eens wanneer ik mn nieuwe case heb en toch alles eruit sloop er een IDE disk aan hangen, ja die dingen uit de pre-historie heb ik nog! (Kan er nu niet bij, te kleine kast, dan moet ik eerst alles eruit slopen.. :S)
En met dit bord is RAID of JBOD wel mogelijk op de sata poorten of ook niet?

Bij voorbaat dank :D

[ Voor 11% gewijzigd door Trucker Her op 28-02-2010 11:24 ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De Onboard SATA controller (Intel ICH10) ondersteunt geen RAID. Daarvoor had je een ICH10R moederbord moeten zoeken. De JMicron controller is alleen voor de PATA poort die op je moederbord te vinden is en ondersteunt ook geen RAID voor zover ik weet. Sowieso beperkt zich dat dan alleen tot de PATA controller mocht hij dat wel doen.

Als je niks aan de PATA poort hebt hangen kan je die controller ook gewoon in het BIOS uitschakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door redfoxert op 28-02-2010 11:34 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Dan schakel ik die zometeen uit, en als ik dus in raid wil gaan draaien moet ik er een raid controller bij kopen? Of is een softwarematige raid ook nog een optie hier?

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeZz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-08 17:17
wat voor intern geheugen kan er maximaal in bij dit mobo,
kwa snelheid bedoel ik dan.

bvd Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Het algemeen beleid
Voordat je toevlucht zoekt op GoT en een topic opent:
[...]
Lees het beleid en de FAQ van het betreffende subforum over de daar geldende huisregels en vaak voorkomende problemen.
En als je dat doet:
PMG FAQ
Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?
[...]
Veel moederbordfabrikanten hebben op op hun websites compatibiliteitstabellen staan waarin je kunt terugvinden welk geheugen volgens de mobofabrikant uitstekend of zelfs helemaal niet op het mobo gaat werken
Dat is bij dit bord ook het geval. Begin daar eens te kijken.

Verder voortaan aub geen oude topics omhoogschoppen met een nieuwe vraag. Enige reden om in een oud topic te posten is om nieuwe oplossingen voor oude problemen toe te voegen. Een eigen vraag is dat per definitie niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.