Sata dvd speler word gezien als scsi schijf.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liseso
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03-2023
Beste,

ik zit met het volgende probleem, ik heb een IDE hdd en een IDE dvdbrander, nu wil ik ook graag blu-ray disk afspelen dus heb ik een blu-ray speler gekocht met sata aansluiting en deze ingeboud (alles is goed aangesloten en in de bios goed geconfigureerd) maar tot mijn verbazig word na het installeren van de benodigede drivers mijn blu-ray speler gezien als een scsi schijf station :( heeft iemand hier ervaring mee of nog belangerijker een correcte oplossing?

Groet, Liseso

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Liseso,

Ik weet niet over welk moederbord, processor, biosversie, aansluitkabeltjes en welk merk blu-rayspeler we praten. Misschien is het een oud moederbord dat geen blu-rayspeler kan herkennen. Er staat niet in de starterspost of de blu-rayspeler het doet. Dat is het belangrijkste.
Groetjes van GoL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:29:
Misschien is het een oud moederbord dat geen blu-rayspeler kan herkennen.
nonsense 8)7
Er staat niet in de starterspost of de bluerayspeler het doet. Dat is het belangrijkste.
ehh? hoe kan TS dat nu weten?

als je er een blu-ray (of dvd) instopt, doet hij dan iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van Wikipedia:
-Citaat:
Computers

Het afspelen van HDTV-films op Blu-raydisks kan ook via een redelijk recente computer, mits deze een recente CPU heeft of over een eigen GPU beschikt die H.264 kan decoderen op een hoge resolutie van minstens 1920x1080.
-Einde citaat.

Uit het volgende citaat is bijna op te maken dat de aanduiding: SCSI goed is.

-Citaat:
Like all of our libraries, they are configured to use either the native SCSI for robotics and drives or the library can be configured with a SCSI to fibre bridge.
-Einde citaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En wat wil je hier precies mee zeggen?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redfoxert schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:09:
En wat wil je hier precies mee zeggen?
Ik wil er mee zeggen dat het makkelijker lijkt om op de vraag te reageren met wat meer informatie over het systeem, de gegevens in en van het bios, het besturingsprogramma en de gegevens over het stuurprogramma in apparaatsbeheer. Misschien be'i'nvloeden de IDE-apparaten de installatie van de stuurprogramma's. En misschien komt het door de IDE-onderdelen dat er een SCSI-aansluiting aangegeven wordt.

Een beschrijving van de precieze handelingen kan ook helpen. Het is de vraag of de topicstarter de drivers geladen heeft of dat bijvoorbeeld Windows de stuurprogramma's zelf ge'i'nstalleerd heeft.

Ook de informatie over de controller is van belang. Want op een andere forumsite waar dit probleem zich voordeed met Windows XP, wordt het probleem geweten aan een JMicron-controller.

Op dat forum wordt een link gegeven naar oplossing. Daar staat ook de optie om de drivers te vernieuwen en een andere controller te kiezen.:

Option 2

1. Go to "device manager"
2. Expand the "storage controllers" node
3. Right click on "JMicron JMB36x" device and select "update driver software"
4. Select "browse my computer for driver software"
5. Select "let me pick from a list..."
6. Select "Standard Dual Channel PCI IDE Controller"
7. Commit the changes and restart your Vista
8. Voila!

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Werkt je speler?

Ja kan normaal zijn veel apparaten worden als scsi gezien, dit word tegenwoordig als algemene aansluiting gezien(ligt aan aansluiting, en zo zie ik het).
Vroeger was het een speciale, snelle aansluiting voor bijv scsi harde schijven en scsi dvd branders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Tegenwoordig worden bijna alle S-ATA xcontrollers op het moederbord gezien als SCSI-controller.
Dus in die zin hoef je je nergens zorgen om te maken.
Indien de PC ook een S-ATA harddisk heeft, zou dat ook het SCSI-station kunnen zijn dat wordt gezien.
Kijk eens een Computerbeheer onder het kopje schijfbeheer, hoe de boel daar wordt weergegeven en meldt dat hier eens, desnoods met een screenshot.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liseso
Dank voor alle reactie's

Ik heb alleen helaas mijn sata blu-ray speler nog niet aan de praat,

Ik gerbuik:

MoBo: Biostar M7VIK

Kan het zijn dat de sata blu-ray speler niet functioneerd omdat ik voor de rest (de dvd brander & hdd) via IDE heb aangesloten?

Groet,

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Wat bedoel je met nog niet aan de praat?
Wat doet het ding dan wel? en wat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liseso
job schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:41:
Wat bedoel je met nog niet aan de praat?
Wat doet het ding dan wel? en wat niet?
Door het systeem als bu-ray speler gezien worden, dit is ook te lezen als je het topic doorleest ;-)

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Joh.. en wat gebeurt er als je er een cd-rom/dvd/blu-ray insteekt?
Wordt een van die schijven wel gelezen? Zoja welke.. zonee.. spinnen de schijven wel op?

edit:
Ik bedoel het enige wat je zegt is dat het ding als scsi apparaat wordt gezien..
Ja en? Maakt dat zoveel uit.. Als die verder gewoon werkt.
Wat werkt er dan niet??

Daarnaast vertel je ons ook niet welke blu-ray speler je hebt.
Wordt je al 2 maal vertelt dat het weinig uitmaakt dat je pc het als een scsi apparaat herkend.

Krijg het ding wel een schijfletter toegewezen in windows explorer?
Is het ding bij schijfbeheer wel terug te zien?

Wat is nou concreet het probleem? behalve dan het woord scsi?

[ Voor 70% gewijzigd door job op 28-02-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

XP ondersteunt geen AHCI, een van de driver-workarounds om toch op een of andere manier hotplugging/removable media mogelijk te maken, is het "vermommen" als SCSI. Dat wil nog niet zeggen dat je alle S-ATA features kunt gebruiken, vaak werken E-SATA harddisks niet 100% (ze kunnen niet altijd hotpluggen, controller afhankelijk, want elke controller heeft een andere driver die een andere work-around gebruikt voor XP), immers, die worden, zoals je al raad: als harddisk gedetecteerd.

Als hij gewoon werkt, dan zal ik dit niet als probleem zien. Heb je er wel problemen mee: overweeg dan om een upgrade te doen naar een iets... nieuwer OS, wat wél overweg kan met AHCI, zoals Vista, W7, of een Linux-smaakje.

Overigens is het bovenstaande van toepassing als je XP hebt geinstalleerd met de controller in RAID/AHCI modus (Raid is automatisch óók AHCI). Indien je in IDE-modus draait (vooral nieuwere moederborden kunnen dit, ik heb geen zin om de handleiding van je Biostar M7VIK op te zoeken), kunnen er 2 dingen gebeuren: je BD-drive wordt gevonden als DVD-speler, of hij wordt niet gepakt. Ik gok dat je in AHCI of Raid(+AHCI) draait.

Als hij wel gewoon werkt: geen probleem! (overigens: wtf Gol heb jij het over?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liseso
Umbrah schreef op zondag 28 februari 2010 @ 19:25:
XP ondersteunt geen AHCI, een van de driver-workarounds om toch op een of andere manier hotplugging/removable media mogelijk te maken, is het "vermommen" als SCSI. Dat wil nog niet zeggen dat je alle S-ATA features kunt gebruiken, vaak werken E-SATA harddisks niet 100% (ze kunnen niet altijd hotpluggen, controller afhankelijk, want elke controller heeft een andere driver die een andere work-around gebruikt voor XP), immers, die worden, zoals je al raad: als harddisk gedetecteerd.

Als hij gewoon werkt, dan zal ik dit niet als probleem zien. Heb je er wel problemen mee: overweeg dan om een upgrade te doen naar een iets... nieuwer OS, wat wél overweg kan met AHCI, zoals Vista, W7, of een Linux-smaakje.

Overigens is het bovenstaande van toepassing als je XP hebt geinstalleerd met de controller in RAID/AHCI modus (Raid is automatisch óók AHCI). Indien je in IDE-modus draait (vooral nieuwere moederborden kunnen dit, ik heb geen zin om de handleiding van je Biostar M7VIK op te zoeken), kunnen er 2 dingen gebeuren: je BD-drive wordt gevonden als DVD-speler, of hij wordt niet gepakt. Ik gok dat je in AHCI of Raid(+AHCI) draait.

Als hij wel gewoon werkt: geen probleem! (overigens: wtf Gol heb jij het over?)
De LiteOn blu-ray speler, word alleen gezien als SCSI schijf station, ik wil graag dat deze word herkent als blu-ray/dvd speler maar dat is blijkbaar niet mogelijk helaas, eindelijk een reden om een nieuwe pc te kopen?

Bedankt iedereen voor de hulp.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Liseso schreef op zondag 28 februari 2010 @ 20:12:
[...]

De LiteOn blu-ray speler, word alleen gezien als SCSI schijf station, ik wil graag dat deze word herkent als blu-ray/dvd speler maar dat is blijkbaar niet mogelijk helaas, eindelijk een reden om een nieuwe pc te kopen?

Bedankt iedereen voor de hulp.
Toch moeilijk, antwoord geven op vragen. Wat gebeurt er als je een disc in het ding legt ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liseso
redfoxert schreef op zondag 28 februari 2010 @ 20:14:
[...]

Toch moeilijk, antwoord geven op vragen. Wat gebeurt er als je een disc in het ding legt ?!
hehe, sorry maar er gebeurt niks als ik er een dvd schijf in doe.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
• SATA:
Promise PDC 20376 ( 2 x Serial , 1 x Parallel , RAID 0, RAID 1)
De chipset op je mainboard heeft zelf geen s-ata aansluitingen, daarom gebruikt de mainboard fabrikant bovenstaande extra pci raid chip onboard voor de s-ata aansluitingen. Probeer dus een driver update hiervoor te vinden. Eerste keus is van de Biostar site zelf, maar zag dat deze daar ook al aardig oud waren dus mogelijk haalt dit niks uit. Op de Promise site zelf is deze chip niet meteen te vinden. Mogelijk wordt deze ook op een normaal pci kaartje gebruikt, maar kan zijn dat de drivers niet uitwisselbaar zijn. Controleer Windows Update anders ook nog even.

/edit: Zou je even willen kijken wat de exacte omschrijving is van de chip in apparaatbeheer? Apparaatbeheer -> SCSI en RAID controllers -> Promise ... Controller

En daarna hierop rechtsklikken en dan kiezen voor Eigenschappen. Vervolgens naar tabblad Details en dan kijken wat daar staat, zal ongeveer zoiets zijn: PCI\VEN_105A&DEV_3376. Het gaat om het device id, als dit 3376 (of 3373) is zou je deze drivers eens kunnen proberen.

[ Voor 28% gewijzigd door Nielson op 01-03-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liseso
Nielson,

Alles gedaan zoals je zij ik ben nu wel van het probleem verlost dat hij denkt dat de blu ray speler een scsi schijf is maar hij geeft nu iets anders aan: Afbeeldingslocatie: http://www.liseso.nl/dump/upload/configuratie.jpg
het dvd station dat wel gevonden is, is de brander die via IDE is aangesloten, dit om onduidelijkheden weg te nemen.

kun je hier ook toevalig iets mee?

groet,

[ Voor 19% gewijzigd door Liseso op 01-03-2010 14:14 ]

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Even afgezien van je probleem. Hoe denk je Blu-ray disks op deze computer af te spelen? Je hebt een oud moederbord (socket 462), wat betekent dat je een Athon XP of Duron hebt en die zijn niet in staat om Blu-rays af te spelen (softwarematig). Normaalgesproken zou je dat kunnen verhelpen met een nieuwe videokaart, maar dan moet je een AGP kaart hebben en die zijn niet meer gangbaar (AGP AMD Radeon 3000-serie of vergelijkbare Nvidia (8000-serie)).
Daarnaast (gezien de leeftijd van het systeem) vraag ik mij af of je scherm HDCP ondersteund, mocht die dat niet doen dan loop je alsnog vast.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben bang dat je op dit systeem geen Blu-rays kunt afspelen, ook al krijg je de speler, op de door jou gewenste manier, aan de praat.

The need for speed drives me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Aan de screenshot te zien heb je een losse Promise RAID controller onboard welke momenteel in RAID modus functioneert.

In het BIOS van je moederbord zou je kunnen kijken of deze ook als SATA kan functioneren. Daarnaast weet ik niet of die Promise dingen tegenwoordig erg fijn Optical Devices ondersteunt maar in het verleden was dat namelijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baur schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:15:
Even afgezien van je probleem. Hoe denk je Blu-ray disks op deze computer af te spelen? Je hebt een oud moederbord (socket 462), wat betekent dat je een Athon XP of Duron hebt en die zijn niet in staat om Blu-rays af te spelen (softwarematig). Normaalgesproken zou je dat kunnen verhelpen met een nieuwe videokaart, maar dan moet je een AGP kaart hebben en die zijn niet meer gangbaar (AGP AMD Radeon 3000-serie of vergelijkbare Nvidia (8000-serie)).
Daarnaast (gezien de leeftijd van het systeem) vraag ik mij af of je scherm HDCP ondersteund, mocht die dat niet doen dan loop je alsnog vast.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben bang dat je op dit systeem geen Blu-rays kunt afspelen, ook al krijg je de speler, op de door jou gewenste manier, aan de praat.
Dat staat al in de eerste reactie. Verder lijkt het nogal lastig om sata-drivers in Windows XP te installeren. En alle updates van Windows XP schijnen ge'i'nstalleerd te moeten zijn inclusief Servicepack 3.

Op het plaatje staan in Deze computer de mappen: ft378_Windows_32bit en ft378_Windows_x64. Dat zijn misschien conflicterende drivers. Dat geeft het idee, dat het besturingsprogramma wat rommelig is.

Het is waarschijnlijk lastig om sata-onderdelen op dit systeem en dit besturingsprogramma werkend te krijgen. En aan de opmerking van Baur te zien werkt een Blue-ray-speler niet in dit systeem.

Opties zijn om een backup te maken van de belangrijke bestanden en Windows XP opnieuw te installeren met sata-drivers. Daarna kunnen de updates en servicepacks van Windows XP opgehaald worden. Dan is er misschien sprake van een schoon systeem waar sata-onderdelen op draaien. Voor een blue-ray-speler is afgaande op Baur een nieuwe computer nodig, met respect voor het bestaande systeem met Windows XP. De blue-ray-speler lijkt een uitstekende aanleiding voor een nieuw systeem met Windows 7 of Ubuntu of Snow Leopard.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liseso
Beste,

Het hele idee van dit systeem was om er een media center van te maken, heb dus een ASUS AH3460 AGP 8x videokaart gekocht met HDMI uitgang zodat ik dit alles op mijn full hd tv kan aansluiten en zo alles in HD heb (mits de film Full HD is natuurlijk) ik ga het morgen even met Windows 7 Proberen, de uitkomst daarvan zal ik hier posten.

Tot morgen.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de minimumsysteemeisen van Windows 7 is waarschijnlijk op te maken of Windows 7 op dit systeem werkt. ComputerIdee heeft een link gegeven naar een probeerversie van Windows 7.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:54:
[...]

Dat staat al in de eerste reactie. Verder lijkt het nogal lastig om sata-drivers in Windows XP te installeren. En alle updates van Windows XP schijnen ge'i'nstalleerd te moeten zijn inclusief Servicepack 3.

Op het plaatje staan in Deze computer de mappen: ft378_Windows_32bit en ft378_Windows_x64. Dat zijn misschien conflicterende drivers. Dat geeft het idee, dat het besturingsprogramma wat rommelig is.

Het is waarschijnlijk lastig om sata-onderdelen op dit systeem en dit besturingsprogramma werkend te krijgen. En aan de opmerking van Baur te zien werkt een Blue-ray-speler niet in dit systeem.

Opties zijn om een backup te maken van de belangrijke bestanden en Windows XP opnieuw te installeren met sata-drivers. Daarna kunnen de updates en servicepacks van Windows XP opgehaald worden. Dan is er misschien sprake van een schoon systeem waar sata-onderdelen op draaien. Voor een blue-ray-speler is afgaande op Baur een nieuwe computer nodig, met respect voor het bestaande systeem met Windows XP. De blue-ray-speler lijkt een uitstekende aanleiding voor een nieuw systeem met Windows 7 of Ubuntu of Snow Leopard.
Echt grote onzin. Windows XP heeft totaal GEEN moeite met SATA drivers of wat dan ook. Ik beheer hier zo'n 4500 systemen waar XP op draait en SATA is totaal geen probleem.

Het probleem, zoals ik het nu heb kunnen bekijken is dat de Promise SATA controller momenteel in RAID modus opereert en dat daardoor de SATA Optical Drive niet word gedetecteerd. Wanneer deze op SATA modus zou kunnen opereren is het mogelijk dat de Optical Drive wel zal werken. Met de nadruk op mogelijk. TS kan er nu net zo goed een CD speler op aansluiten en ook die zal niet functioneren.

Of het ding daarna ook nog de films kan afspelen zoals TS zich dat voorsteld is pas de volgende stap. Een goeie videokaart met DXVA decoding kan prima overweg met BluRay content. De processor hoeft er dan namelijk vrijwel niks meer aan te doen. AGPx8 heeft hier ook meer dan genoeg bandbreedte voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ATA/SATA/RAID controller wordt gezien als SCSI device?
Alle ATA/SATA/RAID controllers staan in de Windows apparaatbeheer onder SCSI devices. Dat is normaal; het ligt aan de drivers, de ATA/SATA/RAID controller wordt door zijn/haar drivers anders benaderd dan een normale IDE controller. Hierbij worden een aantal eigenschappen van SCSI gebruikt: door de driver van de ATA/SATA/RAID controller wordt de mogelijkheid geboden om meer dan 1 request in de wachtrij te plaatsen, wat bij gewone IDE controllers niet gebeurt. Hierdoor kunnen de requests in een efficiëntere volgorde afgehandeld worden, waardoor de schijven efficiënter benaderd worden. Dat is zo wel bevorderlijk voor de snelheid.
Uit: OM FAQ

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Liseso schreef op maandag 01 maart 2010 @ 09:30:
hehe, sorry maar er gebeurt niks als ik er een dvd schijf in doe.
Er gaat geen ledje branden op de blu-ray drive? De schijf spint niet op?
In windows explorer komt niet de volume naam van de dvd te staan?
Je bent weinig concreet moet ik zeggen.
Wat verwacht je eigenlijk dat er zou moeten gaan gebeuren?
Dat een dvd film helemaal automatisch gaat spelen? Dat hoort niet.. dus als je dat verwacht gaat het al mis :).

offtopic:
Daarnaast nog een reactie op de aanschaf van een apg videokaart om er een htpc van te maken.
Je kan wel een videokaart kopen die HighDef resoluties uitstuurt kopen, maar dat maakt nog niet dat je systeem een blu-ray kan afspelen.
Je cpu moet de boel kunnen decoderen (rappe dual core voor nodig), of je moet gpu versnelling gebruiken.
Nou weet ik niet of de door jouw aangeschafte videokaart dat kan? (waarschijnlijk wel).
Maar dan moet je vervolgens wel software hebben die deze gpu versnelling ondersteund.
Wellicht zeg ik iets wat je al weet, maar mocht je het niet weten dan weet je waar je nu staat. Het gaat dus niet allemaal automatisch.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 02-03-2010 16:43 ]

Pagina: 1