PC 2100 geheugen en pc 3200 geheugen samen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Momenteel heb ik op mijn moederbord 2x256Mb Corsair pc3200 geheugen zitten. Het moederbord is een asus p4p800.

Nu heb ik uit een pc die stuk is 2x512Mb Hynix PC2100 geheugen.

Kan ik die twee latjes pc2100 samen met de 2 latjes pc 3200 steken of gaat dit voor problemen zorgen?
Ga ik hier winst of verlies mee boeken?

Momenteel zie ik dat mijn harde schijf tamelijk veel in werking is.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 09:29
Het kan wel alleen wordt het er denk ik slechter op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je systeem wordt aan de ene kant sneller doordat je meer werkgeheugen hebt, van 512 naar 1,5 gb merk je behoorlijk. (Ligt ook aan je OS, xp bijvoorbeeld draait pas echt lekker vanaf 1gb mem)
Aan de andere kant kan hij met sommige applicaties weer langzamer worden omdat ook het ddr400 geheugen teruggezet wordt naar ddr266.

Je moet het maar gewoon proberen en dan kijken wat voor jou in de praktijk het beste werkt.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klunssmurf schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:38:
Je systeem wordt aan de ene kant sneller doordat je meer werkgeheugen hebt, van 512 naar 1,5 gb merk je behoorlijk. (Ligt ook aan je OS, xp bijvoorbeeld draait pas echt lekker vanaf 1gb mem)
Aan de andere kant kan hij met sommige applicaties weer langzamer worden omdat ook het ddr400 geheugen teruggezet wordt naar ddr266.

Je moet het maar gewoon proberen en dan kijken wat voor jou in de praktijk het beste werkt.
Heb het extra geheugen erin gezet.
Tot nu toe heb ik de indruk dat het systeem sneller werk. Bij spellen misschien niet maar dit speel ik zelden.

Op het net heb ik gelezen dat verschillende soorten geheugen elkaar wel hardwarematig kunnen aantasten.
Is dit zo of is dit een fabeltje?

Werken de geheugens nu nog volgens DDR als je met verschillende merken en Gb's begint?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
Ten eerste:
het is MB en niet Mb (net zoals GB en niet Gb), dat scheelt een factor 8 (8 bit = 1 byte, 4 bit = 1 nibble, 2nibbles =1 byte)

Het kan soms voorkomen dat PC3200 geheugen niet wil werken op te lage snelheden (heeft te maken met het verversen van de geheugencellen, wat weer te maken heeft met de werking van het geheugen)

Het kan soms ook voorkomen dat bepaalde merken moederborden en merken/typen geheugen niet samen willen werken (zo komt het voor dat OCZ geheugen op ASUS moederborden problemen kan geven, daarom ook de Qualified vendor lists van moederborden).

Als het werkt, dan werkt het (de ene geheugen module kan de ander niet kapot maken). Dit geldt zolang je niet gaat klooien met de spanning van de voeding van het geheugen.

Je kan nog overwegen om een memtest te draaien, waarbij test 5 en 6 (en 7) interresant zijn, gezien deze snel problemen tonen met respectievelijk kapotte modules en slechte timing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Ja hoor, je geheugen werkt nog steeds als DDR, aleen wordt er teruggeschakelt naar de sneheid van je traagste latje en de "slechtste timings".

Bijvoorbeeld;
-reepje 1 en 2=DDR 400,(spd) timings:3.4.4.8 @ DDR400--2,5.3.3.3.8@ DDR333--2,5.3.3.6 @ DDR266
-reepje 3 en 4=DDR 266,(spd) timings:2.2.2.6 @ DDR266

De reepjes 1 en 2 worden teruggezet naar DDR266, maar niet naar de strakkere timings van reepje 3 en 4.
Dit om dat in de spd van reepje 1 en 2 aangegeven staat dat deze op DDR266 snelheid de volgende timings aankan:2,5.3.3,6.

Je krijgt in dit geval dus een mix :DDR 266 @ 2,5.3.3.6

Je kan wel kijken of het je geheugen nog kan overklokken. Al is de kans op succes natuurlijk aanzienlijk minder dan bij identieke reepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met die memorytest bedoel je daar deze http://www.memtest86.com/ mee of welke kan je hiervoor gebruiken?

Moeten de reepjes in een bepaalde volgorde staan?
Momenteel heb ik:

Slot1: PC3200
Slot2: PC2100
Slot3: PC3200
Slot4: PC2100

Of maakt de volgorde niets uit?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
Je wilt neem ik aan dual channel draaien? Dan moet je zorgen dat je dezelfde geheugenbankjes in eenzelfde kleur DIMM slot doet... Dus (2x) PC3200 in bijv. zwart, en (2x) PC2100 in bijv. blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Het antwoord op deze vragen kan je hier vinden--->PMG FAQ ...echt, het staat er allemaal in. ;)

En natuurlijk kan je ook in de manual van je moederbord kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
Hangt het ook niet gewoon af van de FSB van de CPU? Als die cpu nu genoegen neemt met de 2100 (266Mhz) latjes neem ik aan dat er geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Jormungandr schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:43:
Hangt het ook niet gewoon af van de FSB van de CPU? Als die cpu nu genoegen neemt met de 2100 (266Mhz) latjes neem ik aan dat er geen probleem is.
klopt.

offtopic: knap dat je dat bord nog levend hebt, die sterven echt bij bosjes af aan rotte condensatoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Idd thx had de FAQ nog niet gelezen.
De FSB van de CPU kan tot 800Mhz gaan.

Ik dacht dat dit zeer stabiele en goede moederborden waren? Heb ik me vergist dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dharion schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:13:
Je wilt neem ik aan dual channel draaien? Dan moet je zorgen dat je dezelfde geheugenbankjes in eenzelfde kleur DIMM slot doet... Dus (2x) PC3200 in bijv. zwart, en (2x) PC2100 in bijv. blauw
Dat is ook niet altijd waar. Heb toevallig vandaag nog een bordje gebruikt (MSI Neo2-P) waarbij voor dual channel in allebei de kleurtjes moet (slot 1/3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
Nee, ok... Maar bij de meeste bordjes is het wel zo, er zijn inderdaad uitzonderingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
AlexanderB schreef op zondag 28 februari 2010 @ 21:34:
[...]

klopt.

offtopic: knap dat je dat bord nog levend hebt, die sterven echt bij bosjes af aan rotte condensatoren..
Je hebt de P4P800 en de P4P800 SE, waarbij de second edition (SE) inderdaad een nogal slechte track record heeft. Ik ben wel eens tegengekomen dat 3200 modules weigeren te werken met 2100 modules, maar dat zijn uitzonderingen (uit mijn hoofd bij laptops alleen gezien).

Overklokken is voorzichtig te proberen. Zolang je niet aan de spanningen komt is het vrij knap om iets kapot te maken. Ga je wel met de spanningen klooien dan is het aan te raden om eerst te zoeken naar wat de grenzen zijn (op internet). En bij overklokken geld: gaat het kapot, een wijze les en geen garantie.

En ja, is inderdaad memtest86 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij dit moederbord moet je voor dual channel te gebruiken hetzelfde geheugen in slot 1 en 3 en hetzelfde geheugen in 2 en 4.

Overclocken doe ik niet. Ik ken hier niets van en het is ook niet nodig.

De pc is ondertussen al 7jaar oud. Indertijd een bedrag van 2500€ maar wel een topprestatie. Waar is de tijd? :D.
Pagina: 1