Wie kent Win98se Commands?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.177 views

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
kent iemand de Windows 98 se commands,
mijn hardeschijf is geformateerd en ik heb een windows 98 boot cd.
nu wil ik de Setup.exe oproepen.
hoe moet het commando er dan uitzien , k heb zelf ook al wat gekloot maar mij lukt het niet.
k heb alstaan

[DR-DOS] A:\>

zo iets?

A:\>cd\win98se\setup.exe

win98se = het mapje
setup.exe de client
graag help :S

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Cd verandert normaal van map, maar je kan ook gewoon het volledige pad naar de executable intikken en dan Enter. Dat zou moeten werken.

Dit is gewoon DOS btw ;). En dat is uitstekend gedocumenteerd online, al is het maar omdat het een shell is met beperkte mogelijkheden (vergeleken met de echte UNIX shells dan :P).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:20
beloof je dat je een terugkerende gebruiker bent????

Graag wat meer info.. wat lukt niet, wat zie je als je setup.exe in typt?

Verwijderd

registreer dan niet

[ Voor 117% gewijzigd door blaataaps op 25-02-2010 19:38 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ehm, gewoon
D:\win98se\setup.exe ?
Er vanuit gaand dat D:\ je CD-ROM station is.

offtopic:
Lol, Win98, dat is 12 jaar oud :P

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Volgens mij moet je de 98Se cd-rom erin doen, en gewoon starten.

Als je een dos gebaseerde installatie wilt uitvoeren is het raadzaam van te voren smartdsk.exe uit te voeren, das een disk-caching wat de installatie aanzienlijk zal versnellen.

Verder zou je gewoon de setup in Dos kunnen uitvoeren door naar de locatie van je Windows installatie map te gaan, bijv Cd C:\win98 , setup.exe.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 22:40
Win98SE CD's zijn toch gewoon bootable? Oftewel; je kunt de installatie toch direct van CD opstarten zonder eerst de command prompt van DOS te gebruiken?

Ik kan me herinneren (van vroeger, lang geleden :p) dat als je van een win98 CD bootte, je een keuze menuutje kreeg met 3 opties:

1. Setup starten vanaf CD
2. DOS starten met CD-ROM ondersteuning
3. DOS starten zonder CD-ROM ondersteuning

(of zoiets)

Dan is het toch gewoon optie 1?

Edit: eehh, ja. Wat de rest dus zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door RooN op 25-02-2010 17:13 ]

smile an everlasting smile

Verwijderd

Sowieso moet je nooit een commando koppelen aan de map waarnaar je wilt wisselen.

In het kort:
- Tussen het commando (CD in dit geval) en de argumenten moet een spatie zitten.
- Je moet geen backslash vooraan de mapnaam toevoegen.
- Je moet CD niet gebruiken met het uit te voeren bestand.

Met andere woorden cd\win98se\setup.exe klopt dus op drie punten niet. Hieronder hoe het wel lukt.
1) Navigeer naar de goede drive
2) cd win98se
3) setup.exe

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

code:
1
2
3
D: <enter>
cd win98se <enter>
setup.exe <enter>

Er van uit gaande dat de D-drive de CD rom drive is.

Als dit niet werkt, kan je de foutmelding posten?

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 25-02-2010 17:20 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

mscdex.exe eerst uit voeren om je CD-ROM te kunnen gebruiken? Command-Line Switches for MSCDEX.EXE

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 17:17:
Sowieso moet je nooit een commando koppelen aan de map waarnaar je wilt wisselen.

In het kort:
- Tussen het commando (CD in dit geval) en de argumenten moet een spatie zitten.
- Je moet geen backslash vooraan de mapnaam toevoegen.
- Je moet CD niet gebruiken met het uit te voeren bestand.

Met andere woorden cd\win98se\setup.exe klopt dus op drie punten niet. Hieronder hoe het wel lukt.
1) Navigeer naar de goede drive
2) cd win98se
3) setup.exe
Zolang je in PATH=C:\Win98\ aanhoudt kan je op elke locatie en ook vanuit je A drive C:\win98\setup.exe uitvoeren.

Zonder path vanuit je A drive setup uitvoeren geeft vaak problemen, omdat de werkmap niet hetzelfde is als het uitvoerpath B)

goeie oude tijd O+

Verwijderd

Topicstarter
Woooow TY guys!!!
ik ga dit allemaal ff bestuderen en dan ff proberen!

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb alles geprobeert,
ik start op, dan zie ik weer staan A:\>
ik typ dan D: ,
fout melding Invalid Drive Specified,,
ik heb het bij alles geprobeert..
A: B: C: E: enz.
alleen wat raar is als ik B: doe dan krijg ik een melding : Insert Diskette For Drive B: and strike any key when ready.
alleen nu het rare, ik heb geen Floppy Drive....

Verwijderd

Volgens mij ontbreekt er nog de enige kennis van Dos bij jou :P

Waar staat je Windows installatiemap? Op je C schijf? Op een CD-Rom?

Start namelijk dan vanaf CD-Rom , das beter dan via een freeware-dos-floppy en daar de boel handmatig proberen.

Staat het op je C schijf met o.a \win98 ? Dan moet je daar naartoe bladeren met C: , CD \win98, setup.exe , en setup gaat rollen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

En als je dir doet? (Als je in A: zit)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
Normaliter is een Win98SE cd gewoon bootable. Als ie dat niet is aka een brak kopietje kun je een opstartdisk van bootdisk.com oid gebruiken.

Daar zitten ook de cdrom drivers bij in. Daarmee opstarten en dan vanaf D: de setup draaien.

Alleen zal niet altijd elke cdromspeler goed herkend worden. Meeste IDE stations werken wel met de standaard driver.

Verder is het raadzaam om eerst de win98 map te kopieeren naar de harddisk (windows/system/options/cabs is de default OEM install map voor de installatiebestanden), en dan vanaf daar de setup te draaien. Dat voorkomt dat je per wijziging van je netwerk of andere OS instellingen de Win98 CD mag opzoeken. Achteraf kopieeren kan ook, maar dan moet je met de hand de registrykeys naar de install cd wijzigen.

Uiteraard zul je eerst met Fdisk en format je schijf van een FAT(32) partitie moeten voorzien.

Lees ook eens bv http://www.duxcw.com/dige...indows/upgrade/inst98.htm

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 25-02-2010 18:50 ]

Verwijderd

Wat ik ook eigenlijk best zou willen weten is waarom je voor Windows 98SE kiest? Dit vraag ik vooral vanwege deze topic die je gisteren hebt aangemaakt: Acer Aspire 5738G wilt niet meer installeren...

Klopt mijn vermoeden dat het om dezelfde PC gaat en dat zowel windows XP en 7 er niet meer op draaien, en dat je daarom probeert een kopie van 98SE erop te zetten, om zoals in het andere topic genoemd werd, FDisk uit te kunnen voeren? Als dit vermoeden klopt dan was het handig geweest om dat even in deze topic aan te halen. Nu lijkt het alsof je 98 wil installeren als besturingssysteem. ;). En als dit wel het geval is, waarom?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 19:09 . Reden: Grammatica, correctie ]

Verwijderd

Topicstarter
oke , het is een normale boot cd die ik heb ...
alleen als ik via fdisk een format van mijn C: wil doen moet ik eerst uit Standard Mode,
maar hoe?
of kan ik dit beter overlaten aan de winkel(profs :P) waar ik hem gekocht heb(Saturn, k heb nog 6 maanden garantie d8 ik)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 19:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:15:
oke , het is een normale boot cd die ik heb ...
alleen als ik via fdisk een format van mijn C: wil doen moet ik eerst uit Standard Mode,
maar hoe?
of kan ik dit beter overlaten aan de winkel(profs :P) waar ik hem gekocht heb(Saturn, k heb nog 6 maanden garantie d8 ik)
Opstarten in Dos.

Naar de map van Windows gaan (D:\win98\ meestal).
Fdisk.exe

Stel daar een partitie in, als ie vraagt om Fat32 grotere omvang bladiebla vul dan Ja in,
Sla alles op en herstart, terug naar dos modus, snelle format, setup van Windows uitvoeren dmv D:\Win98\setup.exe\

Succes.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26

mace

Sapere Aude

typ eens dir in, wat zie je dan allemaal staan?

Verwijderd

Topicstarter
bij A:/>(<--- standard) en dan dir
command
drdos
oak
nr
wwbmu
read me
autodos7
dconfig

Verwijderd

Als je zegt dat je CD-Rom bootable is waarom start je dan van Floppy?

MS-Dos wordt namelijk standaard geleverd via de CD van Win98SE (iig de basis daarvan) en niet Dr. Dos, das overigens een freeware 'dos' , maar met slechte ondersteuning van o.a je CD-Rom.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als ik inderdaad gelijk heb en dit topic gemaakt is adhv. je vorige topic, lijkt het me dat je best gewoon even dit bestand download, met een CD-brand-programma zoals Nero of ImgBurn op een CDtje brand, en daarmee opstart. :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• mace

mace

Sapere Aude

Ok, wat wil je nu precies bereiken? Want ik heb het idee dat er een veel makkelijkere manier moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil windows Xp installeren @_@
verder klaar ,
ik weet egt helemaal niks van DOS en al shit...

@ Petervanakelyen
ty , maar wat doet het precies?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 19:34 ]

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:24
Waarom gebruik je dan een windows 98 cd en geen windows XP cd????

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:34:
ik wil windows Xp installeren @_@
verder klaar ,
ik weet egt helemaal niks van DOS en al shit...
Mijn suggestie lijkt me dan behoorlijk op zijn plaats. Download de laatste GParted LiveCD. Nadat je dit bestand op een CD hebt gebrand (het is een image, brand het met Nero of ImgBurn, niet met het standaard Windows-programma) kan je je PC daarvan opstarten, en je harde schijf volledig leeg maken.
msxbox schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:35:
[...]

Waarom gebruik je dan een windows 98 cd en geen windows XP cd????
Kijk zijn vorige topic eens na ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Petervanakelyen op 25-02-2010 19:37 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:02
Fdisk gebruiken kan toch gewoon tijdens XP installatie?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• mace

mace

Sapere Aude

Yup.

Dikke kans trouwens dat zijn HD niet herkend wordt omdat XP geen drivers heeft voor zijn chipset.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke dos-versie gebruik je? Je hebt het over DR-Dos in je TS, maar da's geen MS-dos.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mace

mace

Sapere Aude

Question Mark schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:52:
Welke dos-versie gebruik je? Je hebt het over DR-Dos in je TS, maar da's geen MS-dos.
Nou en? Dat is net zo goed. Maakt echt niks uit.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Je kunt toch veel beter booten vanaf je XP CD-ROM en dan je HD partitioneren en formatteren en daarna XP installeren?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Wtf is dit voor een beginnersweb topic inclusief de reacties?

Laat de topicstarter eerst maar eens zijn topicstart updaten met wat ie allemaal gedaan heeft maar vooral waarom ie win98 wil gebruiken. Klinkt meer alsof hij een ander probleem heeft en het op een omslachtige manier wil oplossen (Iets met vorige topics lees ik ergens? Geen zin om dat voor hem uit te zoeken. Hij moet het zelf beter omschrijven en duidelijker uitleggen).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Helaas, we zijn geen handjevasthoud club hier.
Als je een schone XP wil installeren kun je [google=XP schoon installeren handleiding], dan kom je al genoeg stapvoorstap handleidingen tegen die precies dat doen wat je nodig hebt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.