Asus QVL DDR3 (cs7-7-7-) 1333Mhz of 1600Mhz 32 euro verschil

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 20:16
Ik ben een systeem aan het samenstellen gebaseerd op intel i7 core en win7 als besturing. De laatste keuze waar ik niet uitkom is welk geheugen en vandaar raadpleeg ik het tweakers'forum, met het volgende.

Ik heb gekozen voor I7 860, Asus P7P55D moederbord, 650 watt voeding een uitbreiding van de videokaart (voorlopig 1950xt 256mb, 19" IPS scherm) volgt in nabije toekomst (investering 200 eu max) de rest heb ik nog, kast, dvd gleuf, hd 640gb en windows 7 ulitmate.

Nu heb ik de QVL van Asus goed bekeken dan zit je altijd!! goed dacht ik en daarnaast heb ik redelijk wat kennis opgedaan qua ins&outs van het DDR werkgeheugen. Lagere (snelle) timings en lage voltage, rondom 1.6/1.65 V is goed!!

Een veel hogere Bandbreedte is zogezegd niet meteen alles en zeker bij laatste generatie DDR3 nog niet. Volgens mij wel effectief (in de totale) efficiëntie bij het gebruik van DDR2 wat nu in eindfase van ontwikkeling is maar wel max 1066Mhz.

Mijn oog is gevallen op

OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1600LV4GK 2x2GB a EU 128
CAS Latency 7

of EU -30

OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK 2x2GB a EU 97
CAS Latency 7
(pricewatch)

Deze beide 4Gb versies staan niet letterlijk in de QVL lijst.
Wel op de P7P55D QVL staat de 3gb (7-7-7-16 1.65V 1066Mhz) en de 6gb (7-7-7-20 1.65V 1066Mhz) versie met 1333Mhz, zelfde productnaam P(van platinum) en LV (van Low Voltage) etc. Met de 1600Mhz staat alleen de 3Gb (7-7-7-20 1.65V 1066Mhz) versie vermeld de rest same same.

Nu sta ik voor de keuze tussen 1333 of 1600Mhz bandbreedte en of een van de bovenstaand beschreven geheugen überhaupt wel samen gaat werken met het moederbord desondanks geen "totaal volledige" vermelding bij QVL van ASUS P7P55D.

Groeten
Rolls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst: zeker als het gaat om 3rd party geheugen (repen van anderen dan chipbakkers), zorg dat je EXACT dezelfde DIMMs neemt als in QVL. Voor hetzelfde geld heeft OCZ onder die geile (en grotendeels nutteloze) heatspreaders totaal andere chips gebruikt in de 2x2GB versie dan in de 3x2GB versie. Productnaam zegt daar geen drol. Bij geheugen van de chipbakkers zelf (Infineon, Nanya, Elpida, Hynix, Samsung etc) kun je daarentegen meestal wel uitgaan van gelijke chips, maar DDR3 van chipbakkers is in NL zo goed als niet te krijgen :'(

Merk RAM maakt geen donder uit (aangetoond in grootste onderzoek naar RAM en betrouwbaarheid ooit), dus kijk wat breder dan alleen die OCZ, dan vind je geheid wat meer spreiding in prijs bij dezelfde specs.

Mocht dat nog niets opleveren, kijk ook even wat verder qua merk mobo. Ook daar ontloopt het elkaar allemaal weinig meer, zeker sinds iedereen doorheeft dat een paar cent aan goede condensatoren uitgeven echt loont. Andere mobo's hebben andere QVLs. Zeker bij P55 borden doe je er erg verstandig aan je daaraan te houden trouwens.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-08 22:17
Ik zou bij Asus erg goed op de QVL lijst kijken, Asus mobo's zijn naar mijn ervaring nogal kieskeurig in zijn geheugen. Bij twijfel kun je het beste of Kingston geheugen of Geil geheugen kopen, deze werken bijna altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destroyer1991 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 08:35:
Ik zou bij Asus erg goed op de QVL lijst kijken, Asus mobo's zijn naar mijn ervaring nogal kieskeurig in zijn geheugen. Bij twijfel kun je het beste of Kingston geheugen of Geil geheugen kopen, deze werken bijna altijd.
Eens mbt QVL erg goed aanhouden, zowel bij Asus als bij P55 (heb ook veel problemen met P55 borden van andere merken gezien en zelf meegemaakt, het lijkt allemaal wat nauwer te luisteren bij So1156 dan bij andere geheugencontrollers), maar oneens mbt Kingston en Geil.

Beide zijn namelijk ook al 3rd party DIMMbakkers die chips van verschillende vendors gebruiken. Kingston heb ik er zelfs meermaals op betrapt om bij dezelfde partnummer totaal verschillende chips te gebruiken :X

Dat betekent dat je twee op het oog en volgens gepubliceerde specs identieke DIMMs kunt kopen die toch niet samen willen werken of waarvan slechts eentje op je mobo wil werken |:(

Niet dat Kingston daarmee slechter is dan Geil, Corsair, OCZ of welke andere 3rd party DIMMbakker, maar ze zijn zeker geen haar beter :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwoah, met het Kingston ValueRAM heb je gewoonlijk geen problemen. Natuurlijk maken ze zelf geen chips, maar ze houden zich volgens mij met die lijn gewoon beter aan de standaarden, waardoor het allemaal minder problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Admiral Freebee schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:40:
Mwoah, met het Kingston ValueRAM heb je gewoonlijk geen problemen. Natuurlijk maken ze zelf geen chips, maar ze houden zich volgens mij met die lijn gewoon beter aan de standaarden, waardoor het allemaal minder problemen oplevert.
Euh, recent voorbeeldje...

Armada E500 wil nieuw geheugen niet zien

Duidelijker kan het niet. Kingston geheugen met twee verschillende chips onder zelfde productnummer, waarbij de ene werkt op een mobo en de andere niet.

Kingston heeft een mooie marketingapparaat die haar ValueRAM positioneert als een saai maar betrouwbaar alternatief voor alle flitsende OC-Geil meuk, maar als je even voorbij de marketing kijkt is het echt één pot nat, dus moet je ook exact dezelfde slagen om het arm houden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 20:16
Dank jullie wel.

.. samenvattend:
*Hou je voornamelijk aan de QVL in samenwerking met P55 chipset
*3rd party geheugen ivm beschikbaarheid en waarschijnlijk hogere prijs dan 1st. (ik wist niet dat een van mijn voorkeur merken corsair, ocz en GEIL, geen originele bakkers zijn)
*Ik bezweer toch even bij Asus moederbord, dus QVL erbij pakken!

**Maar dan issue 1333 of 1600 MHz of hoger ik ben niet van plan te overklokken, thans nog nooit gedaan. Natuurlijk wil ik meer prestatie winst, echt noemenswaardige meer winst "meervoud van seconden" in oa: tot zware photoshoppen (geen video alleen foto), GAMING, veel doen at same time internetten, photoshop, itunes, benchmarks, streaming u tube, downloaden, skype, rarren, adobe illustrator etc..
**En is DDR2 misschien geen betere optie
**Of moet ik geheugen als eerste kiezen en dan een moederbord zoeken waar deze op de QVL lijst staat.
**is de QVL lijst van ASUS altijd up to date volgens jullie?.. of is er aantoonbaar veel geheugen wat wel goed werkt, zonder al te veel tweaken?

[ Voor 18% gewijzigd door roycerolls op 24-02-2010 22:33 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

roycerolls schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:02:
Dank jullie wel.

.. samenvattend:
*Hou je voornamelijk aan de QVL in samenwerking met P55 chipset
*3rd party geheugen ivm beschikbaarheid en waarschijnlijk hogere prijs dan 1st. (ik wist niet dat een van mijn voorkeur merken corsair, ocz en GEIL, geen originele bakkers zijn)
Nope, zijn gewoon bedrijven die bakken chips bij de bakkers kopen en dat dan op reepjes prikken.
*Ik bezweer toch even bij Asus moederbord, dus QVL erbij pakken!
Asus was 10 jaar terug duidelijk beter dan veel alternatieven, maar de alternatieven zijn beter geworden en Asus is op meerdere fronten minder (afgrijselijke kieskeurigheid mbt RAM, slechte BIOS ACPI implementatie, en totale maandagmorgen-reeksen als de P4P en P4S borden, dat soort ding)

Ik zou je anno 2010 toch aanraden om op basis van features en eisen te kiezen ipv je onderbuik ononderbouwd vrij spel te geven. Misschien kom je dan ook uit op Asus, maar dan doe je dat om de juiste redenen, niet om zinloze :)
**Maar dan issue 1333 of 1600 MHz of hoger ik ben niet van plan te overklokken, thans nog nooit gedaan.
Heel simpel, dan wil je 1333MT/s op 1.5V. Dat is in-spec voor DDR3, alles daarboven is overclocken (of overvolten als het de voltage betreft)
Natuurlijk wil ik meer prestatie winst, echt noemenswaardige meer winst "meervoud van seconden" in oa: tot zware photoshoppen (geen video alleen foto), GAMING, veel doen at same time internetten, photoshop, itunes, benchmarks, streaming u tube, downloaden, skype, rarren, adobe illustrator etc..
Dat ga je van geen kanten merken met sneller geheugen. Kijk daarvoor eerder richting een SSD (voor Photoshop en Illustrator scratch en voor gerar) en een snellere internetverbinding (voor internetten en Youtube). Benchmarks als doel zijn even zinloos als je pik langs een meetlat leggen - benchmarks zijn hooguit een middel om dingen te vergelijken. Als je al je PC gekocht hebt, houdt het nut ervan op voor je.
**En is DDR2 misschien geen betere optie
Dan moet je een andere CPU en chipset kiezen, aangezien de geheugencontroller bij So1156 (en So1366) op de CPU zit en enkel DDR3 slikt.
**Of moet ik geheugen als eerste kiezen en dan een moederbord zoeken waar deze op de QVL lijst staat.
Doe het van beide kanten tegelijk. Geheugen is voor het grootste deel één pot nat, moederborden binnen een bepaalde klasse ook. Het heeft geen zin om veel meer uit te geven aan geheugen omdat goedkoper RAM niet op de QVL staat van één specifiek bord en omgekeerd heeft het weinig zin om meer uit te geven aan een duurder moederbord om specifiek geheugen te kunnen gebruiken.
**is de QVL lijst van ASUS altijd up to date volgens jullie?.. of is er aantoonbaar veel geheugen wat wel goed werkt, zonder al te veel tweaken?
Wat aantoonbaar werkt staat op QVL. Het is allesbehalve omvattend, er kunnen dus veel meer DIMMs dan dat werken, maar dat weet je simpelweg niet. Ook zijn ervaringen van anderen daar niet al te nuttig bij - in het verleden behaalde resultaten enzo... :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1