Armada E500 wil nieuw geheugen niet zien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-09-2023
Ik heb een Compaq Armada E500 laptop, met een Intel Pentium 3 processor op 600 Mhz, die nieuw geheugen (dat voldoet aan de Compaq specificatie's) toch niet wil herkennen.

Origineel zat er 192 MB RAM in, te weten één module van 64 MB (vermoedelijk de originele) in het onderste slot en één module van 128 MB (vermoedelijk van een eerdere upgrade) in het bovenste slot. Daarmee werkt de laptop, zowel in het BIOS als in XP wordt er ook 192 MB RAM aangegeven, alleen het is niet al te snel.

Nu heb ik daarom - als vervanging daarvan - twee SO-DIMM geheugenmodules gekocht van elk 256 MB. Het merk van de nieuwe modules is Kingston, het type is KTC311/256LP, op het doosje staat tevens nog vermeld "EQUIV. HP/COMPAQ (R) P/N: 161554-B21".

Het benodigde type geheugen voor deze laptop is: PC 100 / 100 MHz / SDRAM (synchronous DRAM) / SO-DIMM / 3,3 V / 144 pin volgens de documentatie van Compaq, en daar voldoen deze Kingston modules volgens mij aan. Tweemaal 256 MB is 512 MB is tevens het maximum wat deze laptop aankan.

Op deze site: http://www.memorygalaxy.com/showroom/866.cfm is bovendien nog terug te vinden, dat deze geheugen modules ook inderdaad zouden moeten werken in een Armada E500 Pentium 3 600 MHz.

Echter, na installatie wil de laptop de modules toch niet herkennen. Wat ik zelf al geprobeerd heb is dit:

- controleren welk type geheugen in deze laptop moet
- controleren voor welke laptops dit geheugen geschikt is

- alleen de ene 256 MB module in bovenste slot
- alleen de ene 256 MB module in onderste slot
- alleen de andere 256 MB module in bovenste slot
- alleen de andere 256 MB module in onderste slot
- ene 256 MB module boven, andere 256 MB module onder
- ene 256 MB module onder, andere 256 MB module boven
- een 256 MB module gecombineerd met de oude 64 MB module
- een 256 MB module gecombineerd met de oude 128 MB module
- quick startup disabelen in de BIOS zodat bij opstarten het geheugen volledig getest wordt
- controleren of er een relevante update voor de BIOS is

Elke keer zijn de verschijnselen hetzelfde: van de twee nieuwe 256 MB modules, wordt er maar maximaal 128 MB in totaal herkent, of er nu één of twee modules van 256 MB aanwezig zijn en of ze nu onder of boven zitten, plus eventueel de volledige aanwezige capaciteit van een oude module (64 MB of 128 MB) die er bij naast zit. Tevens krijg ik telkens de foutmelding "164 Memory size Error" samen met "00000003 80".

Het tellertje van de geheugentest loopt maar tot 128 MB totaal voor de nieuwe modules, plus de eventueel aanwezige capaciteit van een oude module, en stopt dan. Maximaal kan ik nu tot 256 MB komen (128 MB van één van de nieuwe modules, plus de oude module van 128 MB). Dan is de laptop trouwens al merkbaar sneller !

Bij wijzigingen in de geheugenconfiguratie wordt dat wel telkens gedetecteerd door het BIOS, dat mag je de wijziging opslaan of negeren.

Het vreemde is dat als je in het BIOS gaat kijken (F10 drukken tijdens Compaq logo) je altijd wel de juiste hoeveelheid geheugen aangegeven ziet, dus 512 MB bij de twee nieuwe modules er in ! Echter bij daadwerkelijk opstarten ziet de laptop bij de geheugentest dan toch maar 128 MB van de nieuwe modules. Ook in XP wordt dan de lage hoeveelheid aangegeven.

Ik heb sterk het gevoel dat het toch mogelijk moet zijn om de volle capaciteit te gebruiken, vanwege:
- op die site staat dat dit geheugen geschikt is voor die laptop
- in de BIOS wordt de volledige grootte wel herkend
- specificatie's geheugen komen overeen met opgave Compaq
- op verpakking geheugen staat zelfs een Compaq artikel nummer

Iemand suggestie's hoe ik dit toch nog aan het werk kan krijgen ? Bij voorbaat hartelijk dank !

[ Voor 1% gewijzigd door edwin.w op 27-01-2010 08:21 . Reden: Nog een punt toegevoegd (zie vetgedrukt) ]

Met vriendelijke groet, Edwin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Waarschijnlijk loop je tegen het probleem aan zoals hier, toevallig met de 440BX als voorbeeld, wordt beschreven.

PMG FAQ

En ja, in een Compaq Armada E500 laptop zit een 440BX chipset.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Toevoeging: als je het CMOS backup batterijtje er een hele tijd (15 min) uithaalt en daarna weer aansluit, je stopt 2 x 256 MB er in en start hem weer op, dan detecteert BIOS de volle 512 MB en vraagt: opslaan / negeren / naar setup. Als je kiest voor opslaan dan start de laptop opnieuw, de geheugentest gaat lopen en komt dan toch maar tot 128 MB ( = de helft van één van de modules). Uiteraard moet je dan tevens datum en tijd weer opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Nog een toevoeging: ik heb nog twee punten toegevoegd in mijn eerste bericht, over wat ik allemaal zelf al heb uitgeprobeerd.

- controleren welk geheugen er in deze laptop moet
- controleren voor welke laptop dit geheugen geschikt is

Ik kan daar zelf geen verschillen in ontdekken, voor zover ik het kan bekijken is de laptop geschikt voor dit geheugen en is dit geheugen geschikt voor deze laptop. Op de verpakking van het geheugen staat zelfs een Compaq partnumber. Toch werkt het niet.

Ook heb ik al gecontroleerd of er soms een update is voor het BIOS. Mijn BIOS is van het jaar 2000, er is wel een nieuwere versie van hetzelfde type BIOS beschikbaar op de Compaq site van 2002, maar de wijzigingen daarin ten opzichte van het origineel gaan totaal niet over geheugenbeheer of iets dergelijks, wel over o.a. het pointer device en enkele andere zaken die hier niet relevant zijn.

Wat ik graag zou willen weten, is of ik dit toch niet alsnog aan het werk kan krijgen, wat zou ik verder nog kunnen uitproberen ? Als dat niet kan, waarom werkt dit nu dan niet, en wat zou er dan eventueel wél werken in mijn laptop (waar moet ik dan op letten, het is al lastig genoeg om nog PC 100 geheugen te vinden). Ik weet wel dat sommige computers (en zeker Compaq) kieskeurig kunnen zijn met geheugen, maar in dit geval wijst van alles er op dat het eigenlijk best zou moeten kunnen. Jullie gewaardeerde reactie's zie ik met belangstelling tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je geeft hier heel veel info, maar niet het belangrijkste:

Hoeveel chips zitten er fysiek op de SO-DIMMs :?

Deze laptop (toevallig heb ik er ook eentje liggen) heeft inderdaad een i440BX chipset en kan dus max 128Mb chips slikken. Om 256MB op een (SO-)DIMM goed te herkenen moet die DIMM dus 16 stuks 128Mb chips hebben. Helaas hebben de meeste 256MB SO-DIMMs maar 8 chips van 256Mb.

Als die SO-DIMMs dus 8 chips hebben is dit verloren zaak en ga je nooit meer dan 128MB kunnen addresseren per DIMM. Als ze echter 16 chips hebben zou dit in beginsel moeten werken bij desktop DIMMs speelt dat er ook DIMMs zijn met 16 stuks 32Mx4 chips die ook niet werken bij Intel chipsets, maar 1) die kom je op SO-DIMMs in mijn ervaring niet tegen en 2) dan zouden ze helemaal niet herkend worden, terwijl ze hier voor de helft herkend worden. Dit is dus hier niet relevant, maar bij 168p desktop DIMMs mogelijk wel.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 27-01-2010 10:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Waar woon je ergens?
Ik heb nog een 16x128Mb (256MB) SO-DIMM PC-100 liggen die uit een M700 komt. Die zou je wel eens kunnen proberen.

De M700 is kaduuk en heb geprobeerd deze in een Toshiba te stoppen, maar die slikt enkel PC133; dus heb er niets meer aan

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Kijk, dat is nuttige concrete informatie, hartelijk bedankt allemaal !

Op de nieuwe, 256 MB modules zitten zo te zien aan beide zijden (dus zowel voor- als achterkant) elk duidelijk acht chips, in totaal dus zestien stuks geheugenchips op de hele module.

Op elk van de 16 chips staat verder nog vermeld: "M2V28S30CKT-6" en daaronder nog het Mitsubishi-logo (die drie driehoekjes), gevolgd door "30222C06", waarbij het laatste cijfer soms ook wel een 7 of een 8 is.

Foto's met detailopnames desgewenst beschikbaar.

Dat moeten dan dus wel chips zijn met elk: 256 MB / 16 chips = 16 MB (MegaByte) per chip,

oftewel: 16 MB per chip à 8 bits per byte = 128 Megabit per chip

Dit zou dus in principe kennelijk geslikt moeten kunnen worden door een i440BX chipset, die immers maximaal 128Mb chips aankan. Deze SO-DIMM van 256 MB moet - met 16 stuks 128Mb chips - in principe dus kunnen werken in een Compaq Armada E500. Echter, de laptop wil maar maximaal 128 MB herkennen.

Jullie nadere tips en adviezen blijven dus van harte welkom !

P.S. Ik woon in Zevenaar (nabij Arnhem), en zou die 16x128Mb (256MB) SO-DIMM PC-100 heel graag eens willen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Deze Compaq systemen herkennen enkel geheugenmodules met chips aan 1 zijde, single sided. Kingston heeft dit soort geheugen nog wel en dat werkt prima. Mag SO-DIMM PC-100 en PC-133 zijn, is geen probleem.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
De wérkende, oude modules van 64 MB en 128 MB in deze Compaq Armada E500 hebben beiden ook chips aan beide zijden, en voldoen goed. Maar misschien is dat dan een ander type geheugen ?

Volgens de tabel over de Intel 440BX chipset hier op GoT kan het bij een geheugengrootte van 256 MB, en 128 Mbit per chip, en bij 16 stuks geheugenchips dan gaan (qua structuurdiepte x datalijnen) om óf 16Mx8 óf 32Mx4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

keur0000 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:10:
Deze Compaq systemen herkennen enkel geheugenmodules met chips aan 1 zijde, single sided. Kingston heeft dit soort geheugen nog wel en dat werkt prima. Mag SO-DIMM PC-100 en PC-133 zijn, is geen probleem.
Waar haal je deze enorme wijsheid vandaan :?

Als je even de moeite doet om je in te lezen:
1) of de chips fysiek op één kant zitten of niet doet er geen steek toe. "Single sided" betekent 64 datalijnen (1 bank), "double sided" betekent 128 datalijnen (2 banks)
2) lagere school rekensom: wat is 256MB delen door acht (chips) keer acht (Bytes->bits)? Juist ja, 256Mb. Dat gaat dus nooit werken met een i440BX

* dion_b gaat vanavond even kijken wat hij ook al weer in zijn E500 had zitten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Hierbij volledigheidshalve en voor alle duidelijkheid nog enkele plaatjes van de geheugenmodules. Duidelijk zichtbaar is dat er zowel voor als achter elk acht chips op zitten, dus in totaal zestien chips.

Voorzijde (helaas net niet helemaal scherp):

Achterzijde:

[ Voor 19% gewijzigd door edwin.w op 02-04-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M2V28S30CKT-6 even dmv deze site en wat interpretatie uitgewerkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
M2: Mitsubishi
V: 3.3V
28: 128Mb
S: SDRAM
30: x16 organization (?!)
C: die revision C
KT: variant op TSOP package
6: 6ns (PC133 op CAS2 dus)

Die "30" vind ik frappant. Dat zou impliceren dat het om 8Mx16 chips zou gaan. Dat is ook 128Mb, dus op zich zou de dichtheid geen probleem moeten zijn, maar 16x16=256 datalijnen is meer dan de normale max van 128 datalijnen op een dubbelzijdige DIMM. Bij stacked DIMMs kom je dat wel tegen, maar stacked DIMMs heb je alleen registered of buffered, en dat zijn deze niet.

Twee mogelijkheden:
1) ik lees die code niet helemaal goed (en dan met name die "30")
2) dit zijn wierd-ass DIMMs die in vrijwel geen enkele laptop voor 256MB herkend zouden worden :o

Andere insteek (ook om dat "single sided only" verhaal eens volledig te ontkrachten) - wat voor 128MB DIMM zit daarin? Hoeveel chips? En wat voor opschrift?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Ik neem aan, dat je graag wilt weten van wat voor soort de geheugens precies zijn, die wél goed werken in deze Armada. Dat zijn twee SO-DIMM modules, één van 64 MB en één van 128 MB. Gegevens (ik heb volledigheidshalve de opdrukken van alle stickers maar even overgenomen, gelukkig had ik er flink wat foto's van gemaakt voordat ik ze weer terug heb ingebouwd):

Module 64 MB:
voorzijde: Toshiba - THLY6480H1FG-80 - 006300 1/0027AKC
8M x 64 .SDRAM - PC100 - 222 - 620 ASSY IN TAIWAN
achterzijde: 0O0065 P/N: 388191-002
omschrijving: "lage" SO-DIMM met aan voorzijde 2 x chip en aan achterzijde 2 x chip dus totaal 4 x chip

Module 128 MB:
voorzijde: KOREA 0207 - PC133S-333-542 - M464S1724DTS-L7A - 128 MB Sync. - 133 MHZ. CL3
achterzijde: Compaq - 163612-001 - Compaq - 0VV022401H3Q
omschrijving: "hoge" SO-DIMM met aan voorzijde 4 x chip en aan achterzijde 4 x chip dus totaal 8 x chip

De grotere module van 128 MB is dus zelfs 133 MHZ (PC133), en werkt desalniettemin toch goed. Hopenlijk heb je iets aan deze gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, de 128MB module is een enkelzijdige SO-DIMM zoals gezegd, waar de chips fysiek zitten maakt niet uit- het gaat om de datalijnen en dat zijn er hier 64 met 16Mx8 chips, dus eigenlijk vergelijkbaar met de 256MB DIMMs, maar dan met de helft van de chips.

De 64MB module heeft vier stuks 8Mx16 chips, dus ook enkelzijdig. Dit zegt helaas nog niet zoveel. Ik ben nu klaar met werk, later vanavond kijk ik even in mijn E500 wat ik draai :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goed, thuis en wel heb ik mijn E500 opengetrokken en de volgende twee DIMMs erin aangetroffen:

KTC311/128 en KTC311/256LP - en die laatste wordt bij mij wel degelijk als 256MB herkend waardoor ik in totaal 384MB heb.

Waarom bij jou niet?

Ik weet het niet zeker, maar heb wel een sterk vermoeden - een vermoeden dat me er op momenten als dit bedrijven als Kingston een stelletje beunhazen te noemen :/

Waarom?

Omdat je zou denken dat we dezelfde SO-DIMM hebben omdat Kingston dezelfde part number gebruikt. Maar kijk eens naar de chips...

Jouw DIMM heeft 16 stuks M2V28S30CKT-6. En de mijne? 16 stuks D25610SSTM-75 :o

Het zijn dus totaal verschillende chips en (dus) ook totaal verschillende DIMMs, ondanks zelfde partnumber. Chipstructuur is identiek (16 stuks 16Mx8 chips, dus 128Mb chips in dubbelzijdige opstelling - 128 datalijnen), maar blijkbaar is er iets aan jouw chips dat je(/onze) laptop niet lust, terwijl de mijne wel acceptabel is voor die beesten.

Helaas geeft dit wederom aan hoe weinig je hebt aan productnamen/nummers bij resellers van geheugen zoals Kingston :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Ik zal eens kijken wat er op mijn SO-DIMMs staan. Die werken in een M700.
Je woont in Gelderland; ik weet niet waar maar als Weert een beetje in de buurt is, dan kan je die wel eens proberen.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Nog iets geprobeerd: BIOS instellingen van de Armada E500 gereset, door tijdens het opstarten Fn ingedrukt te houden en dan telkens op F11 te drukken. Je krijgt dan een melding dat hij terug gaat naar de default instellingen, hij herkent aanvankelijk weer de 512 MB geheugen, maar vervolgens bij de geheugentest stopt hij toch weer bij 128 MB en geeft weer de bekende foutmeldingen.

Losnemen van de real-time-clock batterij gaf in zoverre hetzelfde effect, dat in beide gevallen de klok op 1980 staat en opnieuw ingesteld moet worden; echter bij de BIOS reset krijg je daarbij ook nog een speciale melding, die je niet krijgt bij alleen losnemen van het batterijtje.

Al met al vrees ik toch dat deze modules gewoon niet gaan werken in deze laptop. Ik vind het jammer om deze laptop die verder nog goed is eventueel te beschadigen met verdere experimenten. Ze staan daarom vanaf vanavond te koop op Marktplaats. Bij belangstelling graag een berichtje, kan goed zijn dat ze in een andere laptop prima werken. Zolang de modules nog niet weg zijn, zijn verdere tips nog steeds welkom !

Aan Krypt: zoals al eerder gemeld, ik woon in Zevenaar, dus helaas iets te ver van Weert om voor een experimentje even langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Ik heb mijn module eens bekeken. Dit is een M464S3323CN0-L1L hier zitten k4s280832c-nl1l chips op.

Wil 'm best opsturen zodat je kan kijken of ie werkt. Als ie niet werkt, stuur je 'm gewoon terug. Als ie wel werkt, komen we er wel aan uit denk ik. Heb toch geen laptop meer waar ie in werkt :)
Als je ze online hebt besteld, zou ik ze gewoon terugzenden onder het mom van "werken niet".

Toen ik memory zocht voor die M700 heb ik ze ook 2x terug moeten sturen, en volgens mij had ik ze gehaald bij informatique en die deden helemaal niet moeilijk :)

Na de 3e keer had ik de juiste; deze dus.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Krypt, hartelijk dank voor je vertrouwen, dat wil ik dan wel proberen.

Kan ik je op de een of andere manier een privé berichtje sturen om mijn adres door te geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Psst, zet Direct Messages aan in je prefs en je kunt... een Direct Message sturen :z
Krypt heeft het sowieso aanstaan zie ik

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Hartelijk dank, bericht versturen is gelukt nu ik Direct Messages heb ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook het probleem dat ik mijn oude E500 sneller wil maken maar niet weet wat voor geheugen er in te stoppen. Ik ben daarom erg benieuwd naar de oplossing.
Heb er 2 x Kingston KTT-SO815/256 in gehad maar daarmee wilde hij niet opstarten.
Ik heb er nu nog 2 x 64 MB in.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Feit is, dat Armada's kritisch zijn met geheugen. Daar kun je op meerdere fora meldingen van terugvinden. Zelfs als je er geheugen instopt dat perfect voldoet aan de specificatie's die Compaq zelf opgeeft (en waarvan de geheugenfabrikabt opgeeft dat het zou moeten werken in jouw type Armada), werkt het toch niet altijd. Waarvan acte !

Het meest verstandig is dus, om geheugen dat je wilt gaan kopen (b.v. op MarktPlaats) ter plekke zelf uit te proberen. Pas dan weet je zeker of het ook werkt in jouw exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:41:
Ik heb ook het probleem dat ik mijn oude E500 sneller wil maken maar niet weet wat voor geheugen er in te stoppen. Ik ben daarom erg benieuwd naar de oplossing.
Heb er 2 x Kingston KTT-SO815/256 in gehad maar daarmee wilde hij niet opstarten.
Ik heb er nu nog 2 x 64 MB in.
Lees anders eens mijn posts hierboven nog eens goed door - zowel theorie (wat gaat op een BX chipset werken) als praktijk (wat werkt er bij mij) staat erin, plus waarop te letten (Kingston de beunhaas gebruikt dezelfde modelnr voor wezenlijk verschillende chips).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
No prob edwin.w; Het is niet zo dat dat ding extreem duur is, en een beetje medetweakers helpen is geen probleem.

Als ik er een simpel bloemetje voor mijn vrouw voor kan kopen, ben ik al blij :)

[ Voor 16% gewijzigd door Krypt op 01-02-2010 07:24 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op zondag 31 januari 2010 @ 21:34:
[...]

Lees anders eens mijn posts hierboven nog eens goed door - zowel theorie (wat gaat op een BX chipset werken) als praktijk (wat werkt er bij mij) staat erin, plus waarop te letten (Kingston de beunhaas gebruikt dezelfde modelnr voor wezenlijk verschillende chips).
Heb alles al een paar maal gelezen, ook de verwijzingen. Gaat enigszins boven mijn niveau.
Volg dus maar even wat er verder gebeurt.
Wel prettig te weten dat PC133 dus ook gaat.

Als ik het goed begrijp:
1. werkt de KTC311/256LP wel mits deze 16 stuks D25610SSTM-75 heeft;
2. werkt de KTC311/128 wel; vraag: mag dit dan ook unbuffered zijn?

Of de Samsung M464S3323CN0-L1L met k4s280832c-nl1l chips werkt horen we nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:49:
[...]

Heb alles al een paar maal gelezen, ook de verwijzingen. Gaat enigszins boven mijn niveau.
Volg dus maar even wat er verder gebeurt.
Wel prettig te weten dat PC133 dus ook gaat.

Als ik het goed begrijp:
1. werkt de KTC311/256LP wel mits deze 16 stuks D25610SSTM-75 heeft;
Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Daar moet ik wel bij melden dat mijn SO-DIMM een zwarte plastic strip met "warranty void if removed" had over de RAM chips. Het is geen sinecure dat een potentiele verkoper dat wil negeren om jou chip info te geven. Al met al zou ik Kingston geheugen in dit geval gewoon ronduit afraden.

Koop liever geheugen van een van de chipbakkers (Samsung, Elpida, Hynix, Infineon, dat soort bedrijf)
2. werkt de KTC311/128 wel; vraag: mag dit dan ook unbuffered zijn?
Het moet zelfs unbuffered zijn - BX slikt weliswaar registered geheugen, maar de keying is anders. Dat gezegd, ik heb nog nooit gehoord van registered geheugen op SO-DIMM formaat.
Of de Samsung M464S3323CN0-L1L met k4s280832c-nl1l chips werkt horen we nog.
Yup, hopelijk wel :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Krypt schreef op maandag 01 februari 2010 @ 07:23:
No prob edwin.w; Het is niet zo dat dat ding extreem duur is, en een beetje medetweakers helpen is geen probleem.

Als ik er een simpel bloemetje voor mijn vrouw voor kan kopen, ben ik al blij :)
OK, nou dat heb ik er wel voor over, als je het niet erg vind dan mag je hem gerust naar mij opsturen, als hij het doet dan krijgt je vrouw een bloemetje ! Mocht hij het toch niet doen dan stuur ik hem gewoon netjes terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]edwin.w schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 22:42:
Krypt, hartelijk dank voor je vertrouwen, dat wil ik dan wel proberen.

Edwin,
Werkt hij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
Hij krijgt 'm pas vandaag :) Dus hij kan pas vanavond ofzo reageren.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.w
Het laptop geheugen van Krypt, te weten:

16x128Mb (256MB) SO-DIMM PC-100, die uit een Compaq M700 komt

werkt perfect op mijn Compaq Armada E500. Hij werd meteen volledig herkend en geaccepteerd. Ik heb nu 384 MB i.p.v. slechts 192 MB zoals voorheen en de laptop is meteen merkbaar sneller.

Krypt, hartelijk dank en je vrouw heeft hiermee een bloemetje verdiend.

Pagina: 1