[GFX] ATI of nVidia; en hoe zat het nu met SLI?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Gevaarlijk, een verkapte "welke grafische kaart moet ik kopen"-thread.

Ik draai al zeer lang (3 jaar?) een 8800GT die tot nu toe alle spellen op volle kwaliteit kon draaien. Nu ik overgeschakeld ben op 2x 22" @ 1920x1080 zie ik dat mijn framerate bij spellen naar een bedroevend niveau gezakt is. Zo erg zelfs dat bijvoorbeeld L4D2, dat de toch al vrij oude Source-engine gebruikt, onspeelbaar schokkerig wordt.

De rest van mijn systeem kan er wel nog even tegen (Q6600, P35 Platinum, 8GB DDR2 800) dus enkel mijn grafische kaart is toe aan vernieuwing. Omdat ik werk en geen andere dure hobby's er op na houd heb ik ook de luxe niet echt naar mijn budget te moeten kijken. Maar ik ben al even lang uit de retail als ik mijn 8800GT heb dus ik ben helemaal niet meer mee wat ik nu moet kopen anno 2010.

Volgens de BBG is de interessantste koop de HD5850. "Maar" denk ik dan "dat is ATI!". Een vervelend vooroordeel, ware het niet dat mijn broertje net een nieuwe game-PC heeft met een HD5740 waar al 3 vervelende doch bekende bugs in opgedoken zijn (enorme cursor, crash bij fullscreen Flash, random grijs scherm). Dat zijn problemen van het soort dat mijn wantrouwen jegens ATI niet echt doen afnemen.

Als ik bij mijn eigen hardwareboer kijk is tot mijn verbazing bijna geen nVidia te vinden! Bijna alles is ATI dat de klok slaat. De eerste nVidia die ik tegenkom is de GTS250 aan €130 - dat is de halve prijs van een ATI HD5850. Zijn de prestaties dat dan ook? De eerste benchmarks die ik zo vind geven een verwaarloosbaar (3%) verschil weer tussen de GTS250 en de HD5750 (vond er geen met de HD5850).

Dus kan iemand mij kortstondig updaten van de verhoudingen tussen ATI en nVidia momenteel; en terloops iemand mij zeggen of het nog de moeite is een 2e 8800GT te kopen en SLI te gaan? De FAQ is wat dat laatste betreft niet bijzonder moedgevend. In elk geval zie ik door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

YellowOnline schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:25:
Volgens de BBG is de interessantste koop de HD5850. "Maar" denk ik dan "dat is ATI!".
Als je mijn BBG niet gelooft, dan geloof je mijn advies hier ook niet.

Verder zijn alle antwoorden die je zoekt op het www te vinden. Dat je hier al een geruime tijd rondloopt, verschoont je niet van je onderzoeksplicht in je queeste. Ik zou dan ook niet weten waarom je er met de juiste benchmarks niet uit komt. Ik kan je alvast vertellen dat zowel de GTS250 als de HD5850 in dezelfde tests naar voren komen.

Nog een bijzondere reden om hier geen slotje op te gooien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:28:
[...]

Als je mijn BBG niet gelooft, dan geloof je mijn advies hier ook niet.

Verder zijn alle antwoorden die je zoekt op het www te vinden. Dat je hier al een geruime tijd rondloopt, verschoont je niet van je onderzoeksplicht in je queeste. Ik zou dan ook niet weten waarom je er met de juiste benchmarks niet uit komt. Ik kan je alvast vertellen dat zowel de GTS250 als de HD5850 in dezelfde tests naar voren komen.

Nog een bijzondere reden om hier geen slotje op te gooien? :)
Mja, ik dacht dat iemand mij vooral zou kunnen zeggen "waar is nVidia heen?".
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:31:
SLi is sowieso niet mogelijk met jouw mobo.
Stond verkeerd in TS, 't is een P35 (Platinum) met 2x PCI-Express voor SLI.

[ Voor 15% gewijzigd door YellowOnline op 23-02-2010 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
YellowOnline schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:32:

Stond verkeerd in TS, 't is een P35 (Platinum)
Dat had ik door, daarom zei ik ook kan niet. :>

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 23-02-2010 23:35 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

nVidia heeft in de aanloop van de nieuwe generatie kaarten de productie/levering van alle GT200 kaarten stilgelegd. Er is op dit moment eigenlijk geen enkel prijspunt waarop een nVidia de betere koop zou zijn dan een ATi en dat weet nVidia ook.

Lees de benchmarks, vergelijk de prijzen en je zult al snel ook tot die conclusie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Overigens is het een P35 waardoor het onderste PCIe slot een PCIe 1.0 x4 slot is dikke vette bottleneck dus. Voor zo wel SLi als CrossFireX, ook al kan SLi 'niet'.

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 23-02-2010 23:39 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

YellowOnline schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:32:
Stond verkeerd in TS, 't is een P35 (Platinum) met 2x PCI-Express voor SLI.
Zoals Mask zegt: kan geen SLi.
http://global.msi.eu/inde...&cat2_no=170&prod_no=1212
• Two PCI Express 16X slots with 1x16 and 1x4 operations (PCI Express Bus SPEC V1.0a compliant; supports CrossFire Technology)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:35:
nVidia heeft in de aanloop van de nieuwe generatie kaarten de productie/levering van alle GT200 kaarten stilgelegd. Er is op dit moment eigenlijk geen enkel prijspunt waarop een nVidia de betere koop zou zijn dan een ATi en dat weet nVidia ook.

Lees de benchmarks, vergelijk de prijzen en je zult al snel ook tot die conclusie komen.
Aha. Sorry, ik heb de marktevolutie lange tijd niet gevolgd. Ik ga met het oog op nieuws: Nvidia introduceert GTX 470 en 480 eind maart nog maar een maandje wachten denk ik en voor één van die kaarten gaan indien ze verkrijgbaar zijn. Ik heb vroeger rampzalige ervaringen gehad met ATI drivers en dat is van dien aard dat ik ze liever niet meer in huis haal (zie ook Creative Labs). Zoals gezegd in de TS: de ervaring met de kaart van mijn broertje was niet moedgevend dat er sinds de overname door AMD veel veranderd is.

Terzijde: ik twijfel niet aan je BBG hoor - ik twijfel enkel aan de firma ATI ;)

Edit: Ok, Ed_L, The_Mask: geen SLI dus ;) Had het nog nooit geprobeerd en leek wel eens stoer. Maar ja, als mobo het niet eens ondersteund...

[ Voor 5% gewijzigd door YellowOnline op 23-02-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292676

tja, de kans bestaat dat je tot na 2011 moet wachten voor een fermi 2 deriative.

hier is een artikel van tomshardware, ik ga niet altijd akkoord met hem (hij is verslaafd aan crossfire/SLI opstellingen) geef het wel de dominantie van ATI weer.

http://www.tomshardware.c...g-graphics-card,2544.html

offtopic: ik zou je broer de laatste drivers installeren btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
YellowOnline schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:39:
ik twijfel enkel aan de firma ATI ;)[/small]
Waarschijnlijk ga je heel erg aan nVidia twijfelen, als je er achter komt dat ze één jaar garantie op die dingen gaan geven, dat ze stroom gaan slurpen in 2D en dat ze eigenlijk maar net sneller zullen zijn dat de HD5850 en HD5870.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:41:
[...]

Waarschijnlijk ga je heel erg aan nVidia twijfelen, als je er achter komt dat ze één jaar garantie op die dingen gaan geven, dat ze stroom gaan slurpen in 2D en dat ze eigenlijk maar net sneller zullen zijn dat de HD5850 en HD5870.
De retailer moet van de EU sowieso 2 jaar geven, dus het probleem is voor die mensen hun onderhandelingen met hun groothandel en die op zijn beurt met nVidia. Dat ze stroom gaan slurpen is wel veel minder. Ik zal vanaf nu de markt weer wat volgen en zien wat er uit de bus komt met de eerste testen van de nieuwe GTX-reeks. Als dat tegenvalt wordt het - huiver - toch maar een HD5850.
Anoniem: 292676 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:41:
offtopic: ik zou je broer de laatste drivers installeren btw
Is ook het eerste dat ik gedaan heb, maar zonder oplossing. Het Flash-probleem is op te lossen door Hardware Acceleration uit te schakelen in Flash. Sowieso staan alle problemen vrij uitgebreid op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342175

Nope, dacht van niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
Kon je tegenwoordig al 2 monitoren aansluiten op SLI dan?

Volg het ook al een tijdje niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
(jarig!)
[b][message=33524899,noline]YellowOnline schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:39[/messageTerzijde: ik twijfel niet aan je BBG hoor - ik twijfel enkel aan de firma ATI ;)
Met als argument "ervaringen in een ver verleden" kan je aan beide evengoed twijvelen.
Driverstabiliteit/support is geen issue meer.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

YellowOnline schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 23:39:
Nvidia introduceert GTX 470 en 480 eind maart nog maar een maandje wachten denk ik en voor één van die kaarten gaan indien ze verkrijgbaar zijn.
Dat zijn ze niet. Als ze dan al gelauncht worden zal het een zeer beperkte beschikbaarheid zijn, meer info in het [Algemeen] nVidia Nieuws & Discussie Topic - Deel 42. Zo gunstig ziet het er niet uit en de g200b is slecht verkrijgbaar omdat die productie wordt afgebouwd. Als je dus nu per sè een NVidia wilt, dan zul je gewoon moeten wachten, en niemand kan nu al zeggen hoe lang. Eind maart is wel leuk, maar eerst was het eind september en toen eind december en toen januari of zo, en nu maart... Ik zie nog steeds niks. En van een 8800GT naar een GTS250 is nauwelijks een upgrade.
Drivers zijn opzich wel een issue als ik de ervaringentopics leest, maar dat is meer een "kinderziekte". Dit denk ik, omdat bijvoorbeeld de HD4800's gewoon perfect werkende drivers hebben, ze zijn gewoon traag met hun drivers. Als je meteen geen issues wilt en een goede bang-for-buck kaart is een HD4890 ofzo misschien ook te overwegen, daarbij zijn echt geen driver-issues.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Iets wat nog niet gemeld is(Ben het met de mensen hier eens, Nvidia heeft op dit moment niets en het ziet er niet goed uit): Die GTS250=8800GTS 512MB rebrand naar 9800GTX, Die shrink naar 9800GTX+, rebranded naar GTS 250. Je koopt dus niet echt iets nieuws dan. Ik zou 2e hands kijken naar een HD4870X2 of HD4890, zoals hier boven gemeld: Die drivers zijn al volwassen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 24-02-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puppetmaster schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:23:
[...]

Met als argument "ervaringen in een ver verleden" kan je aan beide evengoed twijvelen.
Driverstabiliteit/support is geen issue meer.
Mwoeah, het is wel degelijk een issue, zowel bij iedere nieuwe productgeneratie als bij iedere nieuwe drivergeneratie. Alleen hebben zowel ATi als nVidia dat dondersgoed door en hebben ze teams met de beste engineers in de industry die dat in goede banen leiden. Als je de eerste bent om een nieuwe kaart te kopen of om een nieuwe driver te downloaden kan het nog mis gaan, maar de fix komt er geheid snel aan.

Overigens ben je een dief van eigen portemonnaie als je de eerste bent om een kaart te kopen en er is geen dwingende reden om de eerste te zijn die een nieuwe drivergeneratie draait, dus dit is makkelijk en zinnig te voorkomen door even iemand anders de beta-tester te laten zijn :z

Trouwens, als je even ver terug kijkt als ik, dan is nV het bedrijf met de rampverhalen, maar dan hebben we het over de nV1 (bekend van de Diamond Edge3D kaarten) in het algemeen en de Windows 2000/XP support (of gebrek daaraan) op de Riva128-derivaten. Maar alles valt in het niet bij de ramp dat S3 Savage2000 heette, en het verschil daar is dat S3 de boel ook sindsdien niet goed op orde heeft (Opensource Linux drivers ervoor zijn doorgaans beter dan de officiele drivers), terwijl ATi en nVidia overduidelijk wel geleerd hebben :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1