Harddisk - partities kwijt na "merge"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Na een merge van twee NTFS partities van ca. 500gb zie ik helemaal niets meer van de hele schijf. Ik heb TestDisk geprobeerd, alleen dit programma wil niet installeren.

n.b. Ik heb 2 fysieke schijven in mijn pc.

Ik heb de FAQ wel gelezen, maar voordat ik verderga wil ik toch om jullie raad vragen voordat ik verder ga prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zie je nog wel de schijf in je diskmanager? Zoja, gooi daar gewoon alle partities weg en maak een nieuwe aan van de gewenste grootte.
De makkelijkste en snelste manier om de ruimte terug te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik ben niet helemaal volledig geweest in mijn post, excuses,

Ik mis dus ook de data. Ja ik weet het, ik had moeten back-uppen, maar ik heb hiervoor niet de mogelijkheid omdat het om vele gigabytes video gaat. Ik zie de schijf niet in deze computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Dat had je met een beetje nadenken of zoekwerk ook kunnen vinden: als je twee aparte harde schijven samenvoegt verlies je alle data. Op een gepartitioneerde schijf kan je bijvoorbeeld wel partities aanpassen, maar de partitie die je verkleint verliest ook al zijn data, en hetzelfde geld volgens mij ook voor het samenvoegen van twee verschillende schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Testdisk kun je het beste vanaf een CD/USB-stick/floppy laden. Zie hun website voor info over bootable media.

Of de data te redden valt is de vraag. Bij een merge wordt de data mogelijk fysiek verplaatst. Ik zou eerst de nieuwe partitielayout proberen te herstellen, daarna eventueel met Freeundelete proberen de data terug te krijgen. Als dat niet lukt, de oude partitietabellen herstellen (als testdisk die ziet) en dan eventueel met freeundelete de data terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

necessaryevil schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:09:
Ik ben niet helemaal volledig geweest in mijn post, excuses,

Ik mis dus ook de data. Ja ik weet het, ik had moeten back-uppen, maar ik heb hiervoor niet de mogelijkheid omdat het om vele gigabytes video gaat. Ik zie de schijf niet in deze computer.
Maar zie je hem nog wel in de diskmanager?
Als dat het geval is dan is hooguit de partitiecorrupt. Er zijn flink wat tooltjes en ervaringen te vinden in Thematopic: Datarecovery
Probeer er wat uit, maar mocht er data inderdaad fysiek verplaatst zijn kun je er het beste vanuit gaan dat je je data kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Partiton Magic gaf aan dat de data gespaard zou blijven.. Ik heb goede hoop dat er geen data is verplaatst, de handeling duurde erg kort.

[ Voor 13% gewijzigd door necessaryevil op 23-02-2010 16:22 . Reden: onduidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ow, je hebt partition magic gebruikt. Balen voor je, maar ik geef je in dat geval helemaal weinig kans. PM maakt er veel te vaak een zooitje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Oke, nu we het er toch over hebben, welk programma raad je dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het aan mij zou liggen zou ik nog FDISK gebruiken 8-)

Maar serieus, ik zou gewoon in Windows diskmanagement de partities weggooien en 1 aanmaken van de juiste grootte. Een backup moet je toch maken, dus waarom dan niet backuppen, en gelijk nadat je de nieuwe partitie hebt aangemaakt de data weer terugzetten op die schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik heb even geen ruimte om videobestanden te backuppen. Documenten doe ik wel.

Weet iemand een programma dat geen destination drive nodig heeft? Dus eentje die gewoon het bestandssysteem fixed? Met Easy Recovery zie ik wel de bestanden die ik kwijt ben.

En weet iemand een goed alternatief voor partition magic dat iets simpeler als FDISK is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

necessaryevil schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:41:
Weet iemand een programma dat geen destination drive nodig heeft? Dus eentje die gewoon het bestandssysteem fixed? Met Easy Recovery zie ik wel de bestanden die ik kwijt ben.
Dat gaat dus mis hé.

Als je data belangrijk is voor je, koop dan een schijf erbij en probeer daar naartoe te backuppen.

Ga alsjeblieft niet verder rommelen op die schijf, dat gaat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik gebruik altijd diskpart. Zit standaard in windows, opstarten via cmd diskpart.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je data verschoven is en je partitie is corrupt dan moet je wel je data ergens anders naar verschuiven, omdat je anders nooit iets terugkrijgt. Als je namelijk een stuk data overschrijft waar al wat opstaat dan is het bestand corrupt en heb je er niets meer aan.
Als je data belangrijk is, koop dan gewoon een 1TB schijfje om op te backuppen. Er zijn vast progsels die eea kunnen fixen, maar de kans op corruptie is gewoon veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Oke, daar was ik al bang voor. Ik ga ff naar m'n huisgenoot, kijken of ik z'n externe schijf voor een iets langere tijd kan lenen.

Bestaat er dan helemaal niets dat zonder destination drive werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, dat is er niet, wil je nog kans hebben op datarecovery zonder bergen corruptie. Natuurlijk zijn er partitietools die je partities kunnen herstellen, maar het wordt dan vrij lastig voor recoveryprogs om te bepalen waar bestanden hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Ik zou je hd maar eens voorzichtig beginnen te scannen met GetdatabackNTFS en zorgen dat je een net zo grote harde schijf paraat hebt voor de recovery procedure

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

necessaryevil schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:46:
Bestaat er dan helemaal niets dat zonder destination drive werkt?
Nogmaals, hoe veel waarde heeft die data voor je? Het lijkt me alsof je het niet echt serieus neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik zou er toch wel redelijk van balen.

Het heeft ook te maken met budget, ik heb geen geld om alles dubbel op te slaan. Het zijn geen heel persoonlijke dingen. Van mijn documenten, foto's en vakantiefilms heb ik wel een backup, maar dat zijn ook geen honderden gb's.

[ Voor 0% gewijzigd door necessaryevil op 24-02-2010 20:21 . Reden: leestekens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dat je iemand kunt vragen die de beschikking over EnCase heeft. Hiermee kun je eenvoudig partities terugbouwen. Als er niet te veel geschreven is achteraf, dan kan de data vaak gecarved worden.
Mocht je nog zelf aan de slag willen, kun je als alternatief photorec gebruiken, gratis en vind erg veel.

Succes.

Jonn
Pagina: 1