Nieuwe videokaart op 300 Watt voeding kan dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 732 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 21:48
Beste Tweakers, :)

Sinds een paar maanden geleden heb ik een mooie configuratie samengesteld in een vrij kleine pc kast geschikt voor Mini-itx boards.
De pc draait met een unboard videokaart ( chipset Nvidia 9300 )
HD movies draaien soepel echter wil ik nu ook wat zwaardere games gaan spelen en hier heeft hij toch enige moeite mee.

Zodoende wil ik een nieuwe videokaart aanschaffen alleen ben ik bang voor een overkill aangezien de pc maar 300 WATT voeding heeft. Een nieuwe voeding aanschaffen kan helaas niet omdat ik een vrij kleine behuizing heb met daarin een kleine voeding. Pc kast: Silverstone Sugo SG05

Mijn vraag is dus of het mogelijk is een recente videokaart te plaatsen in deze pc kast, de behuizing heeft iniedergeval wel een slot vrij voor een brede PCI-e kaart en mijn moederbord ook.
Ik heb de volgende hardware componenten in mijn pc:

Moederbord: Zotac Geforce 9300 ITX Wifi
Processor: Intel Boxed Core 2 Quad Q9550
HDD: Samsung 1000GB HD103SJ 32/S
Geheugen: Kingston 4 GB hyperX 800 Mhz DDR 2
DVD speler: Slimeline DVD speler/Brander panasonic

Nu heb ik zelf een simpele energiemeter aangeschaft van een bouwmarkt en met een stresstest op de CPU bleef ik wel onder de 100 WATT. Dus in theorie zou het moeten kunnen, ik vraag me dan wel af hoe nauwkeurig is zo'n apparaatje van 10 euro :P.

Nu heb ik deze vraag ook neergelegd bij de fabrikant van mijn moederbord en heb ik een onderstaand antwoord teruggekregen. Het is mij niet helemaal duidelijk wat bedoeld wordt met het +12 V power.
Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van goede informatie en/of tips.
Iniedergeval bedankt voor het lezen van mijn vraag.
--
Mail reply van moederbord fabrikant:

Dear Sir,

The actual power depends on your system configuration.
You may refer below measurement.
9300 MB ITX WiFi (with WiFi module)

CPU Core2Duo E6400
RAM DDRII 800 1GB x 2
SATA Hard drive 1pc
SATA DVD writer drive 1pc
USB keyboard 1pc
USB mouse 1pc

Power supply 2 the max PM450B
At CPU full loading spends 106W (measurement of AC power)

Please reminded the CPU, PCI-E card and other components will spend +12V power. If you have a high power CPU, you may be unable to install a high power PCI-E (due to the +12V current limitation).

B.rgds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Welke voeding heb ik nodig? Deel 24 eens door, daar staat zat over voedingen :)

Videokaarten lusten voornamelijk prik van de 12V lijn, (zoals aangegeven in dat mailtje) dus zorg dat die genoeg prik kan leveren (staat op de voeding als het goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan wel een recente videokaart installeren, maar ik zou aanraden om het te houden bij een videokaart die geen aparte PCI-E stroomstekker vereist. Een 300W voeding zegt namelijk niets over de verdeling van dit vermogen over de verschillende lijnen. Een moderne computer trekt vooral veel vermogen van de 12V lijn(en). Ook de videokaart doet dit.

Je kan schatten hoeveel ampère je computer nu trekt van de 12V lijn, en hierbij het vermogen van de videokaart optellen. Dit kan je dan vergelijken met de specificaties van je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

als ik me niet vergis, is dit je voeding, en dit je kast. Zo te zien heeft het ding 240W totale power op de 12V lijnen. Je kunt dus wel een aardige videokaart plaatsen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88
Bedankt voor je snelle reactie, waar moet ik opletten bij het aanschaf van een videokaart?? Hoeveel Max. Watt mag hij hebben?? En moet ik ergens anders nog op letten??
M2M schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:04:
als ik me niet vergis, is dit je voeding, en dit je kast. Zo te zien heeft het ding 240W totale power op de 12V lijnen. Je kunt dus wel een aardige videokaart plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Die vraag kan je best stellen in het topic waar Terw_Dan naar linkt. Daar zitten de experts rond hoeveel alles zowat verbruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een HD5770 gaat ie wel trekken. Die zijn wel redelijk zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 12:09:
Een HD5770 gaat ie wel trekken. Die zijn wel redelijk zuinig.
Bedankt voor je reactie! Echter gaat mijn voorkeur wel uit naar een Nvidia kaart, ook aangezien op het moederbord SLI functie wordt ondersteund hij zou dus eventueel kunnen samenwerken met mijn unboard chipset van Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je een onzuinigere, verouderde(Geen DX11) kaart willen hebben? Hybrid sli kan alleen met slechtere kaarten, niet met higher-end kaarten.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hybrid SLI gaat je inderdaad niet veel opleveren, aangezien je onboard kaart alleen kan samenwerken met low-end nVidia kaarten. Beter één kaart die sneller is, dan twee kaarten die samen nog altijd trager zijn. Bovendien schaalt SLI (net als Crossfire overigens) niet in elk spel even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88
Ah kijk, dat wist ik niet!
Bedankt voor de informatie. Ik ga even kijken voor een HD5770 kaart, ik zie dat die van Club 3D ook HDMI heeft, dat is erg fijn ivm 37 Inch LCD scherm. Club 3D is wel een goede fabrikant dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De meeste fabrikanten bieden tegenwoordig wel voldoende kwaliteit aan. Club3D bespaart vooral op haar verpakking (niet groter dan nodig) en de bijgeleverde accessoires (geen spel, geen extra verloopstukken). Maar dat is voor mij geen bezwaar.

Wel zijn er fabrikanten die kunnen uitpakken met een betere koeler of speciale overklokvriendelijke edities, maar als dat je niet interesseert zit je eigenlijk bij elke fabrikant wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88
Allen bedankt voor de support.
Ik heb de videokaart Club 3D ATI HD5770 zojuist besteld op Cool-Prices.nl voor 147 euries(incl verzend kosten) , en nu hopen dat de pc het trekt.
Mocht dit nou niet het geval zijn dan valt de pc gewoon uit?? Of ontploft de voeding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
Dean88 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:10:
Allen bedankt voor de support.
Ik heb de videokaart Club 3D ATI HD5770 zojuist besteld op Cool-Prices.nl voor 147 euries(incl verzend kosten) , en nu hopen dat de pc het trekt.
Mocht dit nou niet het geval zijn dan valt de pc gewoon uit?? Of ontploft de voeding :P
wat is er mis met een kleine kast :)

ik heb een Sharkoon Rush en daar steekt een 700watt voeding in en 8800 GT SLI
en een H-50 op een i7

:)

klein hoeft niet altijd klein te zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke voeding heb ik nodig? Deel 24 idd.

Verder kun je zat lezen over welke kaart te kopen in Videokaarten & Beeldschermen.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 22-02-2010 18:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.