Net als velen zoek ik ook nog altijd naar de ultieme oplossing.
Hieronder vast al een theoretisch verzinsel waarmee ik hoop een leuke discussie uit te lokken
Tegenwoordig heb je voor alles en nog wat wachtwoorden nodig. Omdat de rekenkracht ook blijft stijgen heb je hierdoor nood aan een langere tekenreeks, het liefste nog met speciale karakters in verwerkt.
Een oplossing die ik hier voorbij zag komen was een master password verzinnen, en hier telkens een kleine variatie op aanbrengen voor elke applicatie.
Stel master password als password, dan zou je de webGUI van je router passwordrt kunnen geven.
Dit lijkt me niet zo'n goede oplossing omdat je dan nog veel te onthouden hebt, en je geeft je master password mogelijk weg als een applicatie gedefaced wordt.
Daarom lijkt me de oplossing van een lang, random gegenereerd wachtwoord met speciale tekens de betere oplossing. Zo heb je per applicatie een uniek én veilig wachtwoord.
Allemaal mooi en wel, maar hoe onthou ik die dan?
Niet.
De werking van KeePass hoef ik aan niemand meer uit te leggen.
De belangrijkste voordelen voor mij: het wordt nog steeds actief ontwikkeld, het is opensource, er zijn allerhande plugins voor te krijgen, heeft een brede userbase en is gratis.
Dus: al je random gegenerate passwords mooi in een database en klaar. Of toch niet?
Nee, want zo'n centrale database is toch een mooi voorbeeld van een
SPOF?
Dat klopt.
Zowel datacorruptie als de mogelijkheid dat je database gecompromised wordt zijn bedreigingen.
Bovendien dien je telkens je database te raadplegen als je op een van je applicaties wil inloggen.
Wat datacorruptie betreft lijkt de, hier ook al eerder aangehaalde, oplossing van een Dropbox account me een goede. Op enkele machines installeren en je hebt op elke client een backup, die ook nog eens gesynchroniseerd wordt tussen alle aangesloten nodes.
Bovendien heb je ook nog een backup "in the cloud" mocht er op wonderbaarlijke wijze wat met al je machines gebeuren.
Ok, datacorruptie lijkt min of meer opgelost door bovenstaande oplossing, wat dan met de veiligheid van je centrale KeePass database?
Over de werking van KeePass ga ik niet uitweiden, maar er zijn beveiligingsmechanismen genomen om ongeoorloofde toegang tot het programma te vermijden.
Blijft dan nog over: een
sterk masterpassword. Dit is zeker ook nodig omdat je database in the cloud staat, waar in theorie er mensen zomaar bijkunnen.
Hierbij moet ik SKiLLa citeren die schreef:
Hier ga ik mee akkoord. Zelf dacht ik aan
betrouwbare biometrische authenticatie zoals een irisscan. Dit omdat een irisscan veel veiliger is dan een vingerafdruk.
Helaas lijkt er hier geen betaalbare en betrouwbare consumentenapparatuur voor te bestaan.
Verder dan maar. In dit topic las ik een vermelding van de
YubiKey
Dit is, simpelweg gezegd, een usbstick met een touch toets die one time passwords aanmaakt.
Voor meer informatie verwijs ik naar de bovenstaande website en een zoekmachine, deze post is al veel te lang zonder zulke extra informatie

Wat het apparaatje wel nog kan, én ook relevant is voor mijn opzet is het opslaan van een statisch password.
Mijn oplossing zou er dus in bestaan een lang en complex random wachtwoord te generaten, van bijvoorbeeld 40 characters. Dit sla je op op je YubiKey en je kan inloggen op je KeePass database, waarna je toegang tot al je wachtwoorden hebt.
Wat als je echter die YubiKey verliest? Dan kan iemand anders, theoretisch gezien, nog altijd aan je master database.
Daarom dacht ik een combinatie te maken tussen het beste van beide werelden: een gemakkelijk te onthouden 'bijsleutel', én de complexiteit van een statisch opgeslagen wachtwoord op je YubiKey en deze te combineren als 1 string dat dan je echt masterpassword is.
Bij verlies van je YubiKey hoef je je zo geen zorgen te maken dat iemand je hoofdsleutel weet, en omgekeerd hoef je je geen zorgen te maken dat je centrale databank makkelijk gebruteforced kan worden.
Als backupmaatregel kan je dan wel nog je hoofdsleutel-je eigen, te onthouden, 'kleine sleutel' ergens opschrijven en veilig opbergen.
Zo, een hele lap tekst maar ik hoop dat er wat structuur in terug te vinden is en dat ik mijn idee helder heb kunnen uitleggen.
Bovenstaande oplossing lijkt me dus geschikt, maar ook vrij complex. Ik heb het gevoel dat ik een veel simpelere, en toch even veilige, oplossing over het hoofd zie.
Alle reacties welkom