Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Hallo,

Ik heb afgelopen week hardware gekocht om mijn systeem te upgraden. Dit is wat er nu in zit:

Zalman voeding 460 Watt (deze had ik al)
MSI 770-C45
OCZ Reaper 2x2G 1333Mhz CAL6
Samsung Spinpoint F3 1TB
Club 3D Radeon 4570
AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Wat er mis gaat:
Als eerste had ik er een andere videokaart inzitten, namelijk de Geforce 6800xt. Wat gebeurde was, de computer startte op, ik kwam de bios in, na het laden van optimale settings zoals in de gebruiksaanwijzing staat en ik save, valt de monitor in sleep mode. Vanaf dat moment werkt de uit knop ook niet meer.
Wanneer ik het daarna weer probeer blijft de monitor zeggen "No video input".
Na een tijd wachten start die weer op en herhaalt bovenstaand probleem zich.

Vandaag een nieuwe videokaart gehaald (de radeon 4570), aangezien het mij leek dat het aan de videokaart lag en exact hetzelfde gebeurt.
Ik heb het ram geheugen in alle slots geprobeerd, ik heb ook geprobeerd alles los te koppelen van het moederbord behalve de processor, maar deze gaat niet piepen. De keren dat hij wel opstart bliept hij wel, dus het speakertje ZOU moeten werken lijkt mij.
De fans draaien ook gewoon. Ook op de momenten dat de computer verder niet opstart.

Hopelijk kan iemand mij helpen met wat het probleem zou kunnen zijn of wat ik allemaal nog meer kan testen, want ik weet het echt niet meer..

*edit: Ook nog opvallend. In de BIOS staat dat mijn processor's CPU stepping C1 is, terwijl dit C3 hoort te zijn. Voor zover ik weet bestaat de x4 965 niet eens met C1. De rest van de specificaties wordt wel goed weergeven.

*edit2: Meestal wanneer je de computer opstart hoor je 1 korte bliep, snel gevolgd door nog 2 korte. Als je het hardop zou lezen is het ongeveer met deze tussenpoos: BLEEPeneBLEEPBLEEP
Hij blijft het dan verder wel doen in de bios, totdat je voor save&exit kiest.

Er staat niets over beep codes in de handleiding..

[ Voor 15% gewijzigd door rammoth op 20-02-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-07 08:52

Herman

FP ProMod
Wel een duidelijke post. Je geeft in ieder geval wel veel informatie.

Maar heb je deze checklist al geprobeerd?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Misschien dat er iets in staat wat je verder kan helpen...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet duidelijk waarom de instellingen in het biosscherm op optimaal worden gezet. De optimale prestaties zijn waarschijnlijk voor de hoogste prestaties. Het lijkt handiger om dit pas te doen nadat de computer met de standaardinstellingen of fabrieksinstellingen goed draait.

Het is wel verstandig om goed te letten op de bedenktijd van 7 dagen na de verzending van de spullen. Zolang de onderdelen retour gezonden kunnen worden heeft het weinig zin om veel inzet te vragen.

rma voor bestelde nieuwe onderdelen met problemen

Het moederbord hoort waarschijnlijk te piepen als de computer gestart wordt met de voeding, de processor, de processorkoeler en het luidsprekertje aangesloten. Als het moederbord het luidsprekertje niet laat piepen zonder geheugen kan het moederbord kaduuk zijn.

Bij aanschaf in een winkel geldt meestal ook een soort terugbrengperiode van 1 week of 2 weken.

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/33496537

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
@Herman87: Ik heb alle stappen, ook van andere websites (tomshardware), gevolgd.
@twez: De handleiding van het moederbord zegt dat ik bij de eerste boot moet kiezen voor "optimized defaults", vandaar dus.

Als ik het niet kan oplossen, dan gaat het moederbord inderdaad RMA, maar ik wil eerst alles geprobeerd hebben. Daarnaast weet ik ook niet helemaal zeker of het moederbord het probleem is, dit is slechts mijn vermoeden.

In ieder geval al erg bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-06 18:00
bios reset en "normaal" booten al geprobeerd?

weet niet welke bios rev jouw moederbord heeft,
kan zijn dat die je nieuwe phenom niet helemaal goed pakt met "optimale settings".

eerst even zorgen dat je t bios weer in kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
KaWaReZ schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:38:
bios reset en "normaal" booten al geprobeerd?

weet niet welke bios rev jouw moederbord heeft,
kan zijn dat die je nieuwe phenom niet helemaal goed pakt met "optimale settings".

eerst even zorgen dat je t bios weer in kunt :)
Wanneer ik de bios reset blijft de situatie hetzelfde ("no video input").
Ook heb ik geprobeerd met de standaard settings te booten (alleen de tijd en datum ingesteld), zelfde probleem. Ik zit er nog aan te denken om de bios via USB te updaten, maar ik ben bang dat mijn computer er halverwege mee kapt en dan de bios verrot is, aangezien het systeem alles behalve stabiel is.
Daar moet ik wel bij zeggen dat tot nog toe ALS die in de BIOS zit, ik hier (tot nog toe) zo lang in heb kunnen blijven als ik wil, totdat ik exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
Update: Zonet ging hij een tijd lang door. Windows 7 geprobeerd te installeren en deze bleef volledig doorlopen inclusief een reboot (waarbij hij wel op de monitor zei "entering sleep mode", maar vervolgens weer oppikte). Uiteindelijk toen Windows 7 was geinstalleerd en hij ging verder zei hij dat de computer opnieuw opgestart zou worden en toen weer hetzelfde als alle voorgaande keren. "Entering sleep mode" gevolgd door zwart beeld en dan niets meer. Monitor aan/uit gezet en dan de melding "No Video Input". *zucht*

Hier zijn wat afbeeldingen. Of iemand er iets aan heeft weet ik niet, maar het valt allicht te proberen of iemand er iets verkeerds aanziet.

Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/5884/p1000797x.jpg

Meer:
http://img13.imageshack.us/img13/3900/p1000795k.jpg
http://img24.imageshack.us/img24/2897/p1000796a.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/1739/p1000798f.jpg
http://img246.imageshack.us/img246/3377/p1000799z.jpg

*EDIT: En nog een update. Ik kwam eindelijk in Windows 7. Ik gebruikte de oude videokaart (9800GT). Ik heb windows toen indexcijfers laten uitdelen en deze zijn erg vreemd:

Processor 7.4
RAM 7.5
grafisch 1,0
grafische weergave voor spellen 4.4
Primaire harde schijf 5.9

De grafische cijfers kan komen omdat er nog geen drivers opzitten, maar ik heb ernstige twijfels over de prestatie van de schijf, deze lijkt mij dat die veel hoger hoort te zijn.
Toen ik wilde rebooten gebeurde overigens weer hetzelfde. Windows sluit af en dan "sleep mode", zwart beeld, monitor aan/uit, "No Video Input". Ik moet wel zeggen dat wanneer dat gebeurt lijk ik ook echt iets te horen dat uitvalt. Eerst een klik en dan hoor je een soort "power down" geluid, terwijl de rest door blijft lopen. Lastig uit te leggen..

[ Voor 67% gewijzigd door rammoth op 20-02-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--------------------------------------------------------------------------------
een antistatische polsband gebruiken
1. luisteren of het moederbord piept zonder geheugen
zo niet, dat is het moederbord misschien kapot
2.alle stekkertjes eruit halen, ook van het scherm
3. bios terugzetten naar de fabrieksinstellingen door de stekker uit het stopcontact te halen en het batterijtje voorzichtig uit het moederbord te halen, 10 seconden de aan/uit-knop ingedrukt houden en het batterijtje 20 minuten uit het moederbord te laten of een andere manier gebruiken om de fabrieksinstellingen terug te zetten via een jumper of een knop op het moederbord.
4. processor er voorzichtig uithalen en de pinnetjes bekijken
de processor in een ander moederbord testen
het moederbord testen met een andere processor
5. processor opnieuw installeren met nieuwe temperatuurvloeistof of temperatuurpasta
6. de voeding in een andere computer testen
stekkertjes opnieuw in de computer en de monitor en de stopcontacten steken
7. het moederbord testen met een andere voeding
8. het moederbord testen met een ander geheugen in slot A1
9. het geheugen in een ander moederbord testen
10. rma aanvragen binnen 7 dagen na verzending door de winkel
11. luisteren en kijken of de ventilator van de koeler van de processor draait
12. idem voor de eventuele ventilator van de grafische kaart
13, idem voor de ventilator van de voeding
14. kijken of er een led-lampje op het moederbord brandt
15. moederbord testen buiten de kast om kortsluiting in de kast of kortstluiting of hangen van de aan-uitknop uit te sluiten
16. kijken of de afstandshoudertjes op de goede plaatsen zitten
17. controleren of het moederbord goed op de juist geplaatste afstandshoudertjes zit geschroefd
18. monitor testen met een andere computer
19. het moederbord testen met een andere monitor
20. alle losse en half-losse kabeltjes uit de kast halen.
21. de grafische kaart in een andere computer testen.
22. de kabeltjes vervangen en in een andere computer testen en de nieuwe kabeltjes ook in een andere computer testen.
23. de geheugens 1 voor 1 in slot a1 testen met memtest

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
alle HDD's zijn 5.9 ;) behalve ssd's)

mijn raptors in raid 0 krijgen ook een 5,9

kreng heeft geen onboard vga he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:57:
--------------------------------------------------------------------------------
een antistatische polsband gebruiken
1. luisteren of het moederbord piept zonder geheugen
zo niet, dat is het moederbord misschien kapot
2.alle stekkertjes eruit halen, ook van het scherm
3. bios terugzetten naar de fabrieksinstellingen door de stekker uit het stopcontact te halen en het batterijtje voorzichtig uit het moederbord te halen, 10 seconden de aan/uit-knop ingedrukt houden en het batterijtje 20 minuten uit het moederbord te laten of een andere manier gebruiken om de fabrieksinstellingen terug te zetten via een jumper of een knop op het moederbord.
4. processor er voorzichtig uithalen en de pinnetjes bekijken
de processor in een ander moederbord testen
het moederbord testen met een andere processor
5. processor opnieuw installeren met nieuwe temperatuurvloeistof of temperatuurpasta
6. de voeding in een andere computer testen
stekkertjes opnieuw in de computer en de monitor en de stopcontacten steken
7. het moederbord testen met een andere voeding
8. het moederbord testen met een ander geheugen in slot A1
9. het geheugen in een ander moederbord testen
10. rma aanvragen binnen 7 dagen na verzending door de winkel
11. luisteren en kijken of de ventilator van de koeler van de processor draait
12. idem voor de eventuele ventilator van de grafische kaart
13, idem voor de ventilator van de voeding
14. kijken of er een led-lampje op het moederbord brandt
15. moederbord testen buiten de kast om kortsluiting in de kast of kortstluiting of hangen van de aan-uitknop uit te sluiten
16. kijken of de afstandshoudertjes op de goede plaatsen zitten
17. controleren of het moederbord goed op de juist geplaatste afstandshoudertjes zit geschroefd
18. monitor testen met een andere computer
19. het moederbord testen met een andere monitor
20. alle losse en half-losse kabeltjes uit de kast halen.
21. de grafische kaart in een andere computer testen.
Heel erg bedankt voor je berichtje, hier wat ik allemaal heb gedaan (overigens heb ik geen polsbandje gebruikt)

1. Het moederbord piept niet als ik alles loskoppel. Hij piept wel wanneer ik 50 minuten wacht. Wanneer ik 50 minuten wacht, dan doet mijn computer het steeds weer perfect, tot aan de reboot, dus ook de piepjes werken dan weer.
2 & 3 allebei al geprobeerd. Zelfde problemen
4. Ook bekeken, zag er allemaal goed uit. Wanneer die windows opstart na die 50 minuten dan ziet die ook gewoon alle 4 de cores.
5. Ook geprobeerd, heeft niets uitgehaald.
*6. Wel stekkertjes los gekoppeld, voeding nog niet in een andere computer getest, dit is dus iets wat ik kan proberen.
7, 8, 9: Helaas heb ik geen andere voeding, ander DDR3 geheugen of een ander moederbord met DDR3 geheugen.
10. Dit wil ik inderdaad gaan doen, maar ik heb alles bij andere winkels vandaan, dus ik moet eerst weten welk onderdeel het probleem veroorzaakt. Naar mijn idee is dit OF het moederbord OF de processor OF de voeding.
11, 12 en 13: Alle fans draaien bij gebruik van mijn oude videokaart (6800GT). Bij mijn nieuwe (radeon 4670) draait de fan op de videokaart niet.
14. Wanneer hij doorgaat (na de 50 minuten dus) branden alle 4 de lampjes van het moederbord. Wanneer die niets doet (meestal dus) brandt er 1.
*15. Deze ga ik nog proberen.
16, 17: Beide gecontroleerd, deze zitten allemaal goed
*18t/m 21: Deze ga ik nog even proberen.

@Kawarez: Ik kwam het inderdaad tegen op google, gelukkig :) HDtune deed het ook gewoon naar behoren
En nee, inderdaad geen onboard VGA..

Heel erg bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
18 t/m 21 getest, maar geen ander resultaat.

Ik heb ook nog het voltage van het RAM geheugen in de bios naar 1.75 gezet (dit werd als voltage door OCZ opgegeven), maar ook geen resultaat.

Hoe kan het toch dat die het om de 50 minuten perfect doet, zolang als ik maar wil TENZIJ ik reboot of afsluit. Alles werkt dan gewoon, BIOS/computer ziet alles. CPU-Z ziet alles. Alles werkt prima en zodra ik reboot is het weer gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
zijn er geen condensatoren opgezwollen ofzo? :?

(als het ooit duidelijk wordt, laat t alsjeblieft weten? je bezorgt me nu slapeloze nachten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
KaWaReZ schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:49:
zijn er geen condensatoren opgezwollen ofzo? :?

(als het ooit duidelijk wordt, laat t alsjeblieft weten? je bezorgt me nu slapeloze nachten ;) )
Er is niets verkeerds te zien met het blote oog. Als je wilt kan ik nog wel meer foto's uploaden.

Uiteraard laat ik het weten wanneer de oplossing gevonden is, ik vind niets zo vervelend dan topics vinden waar mijn problemen beschreven staan en dan de oplossing uit ontbreekt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-07 22:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Als jij je pc afsluit, haal je hem dan ook van het lichtnet? Het kan zijn dat je bios batterij steeds leeg loopt waardoor het systeem niet boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
BTU_Natas schreef op zondag 21 februari 2010 @ 21:29:
Als jij je pc afsluit, haal je hem dan ook van het lichtnet? Het kan zijn dat je bios batterij steeds leeg loopt waardoor het systeem niet boot.
Over het algemeen niet, heb het wel een paar keer geprobeerd om te kijken of dat werkte, maar ook dat veranderde niets aan mijn computer's gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
Hier een video van wat er in mijn kast gebeurt wanneer die NIET opstart. Zoals je ziet draaien alle fans. Aan het einde van het filmpje laat ik de fan van de videokaart van dichtbij zien. Deze draait de hele tijd niet, maar wanneer ik de stroom eraf haal, zie je hem toch een stukje terug tikken.
Bij de Geforce 6800GT draait de fan wel altijd. Ook als mijn computer niet opstart.

http://www.youtube.com/watch?v=l9UAyT6M5x0

Wanneer de computer wel opstart, draait de fan van deze ATI wel weer gewoon naar behoren.
De windows prestatie-index gaf hem een 6.8

Hier een filmpje van wanneer die het wél doet: http://www.youtube.com/watch?v=U8OKGDYnz5U
Misschien dat er iets uit te halen is..

[ Voor 8% gewijzigd door rammoth op 22-02-2010 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 19:42
Heeft die zalman van je een standaard pcie aansluiting, of heb je een verloop stukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
Destroyer1991 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 09:51:
Heeft die zalman van je een standaard pcie aansluiting, of heb je een verloop stukje?
Een standaard PCI-E aansluiting, maar de radeon heeft die niet nodig. Alleen de 6800GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammoth
Vandaag een andere voeding gehaald en het probleem lijkt opgelost. Blijkbaar trok mijn Zalman het allemaal niet meer..

Mocht het terugkomen, dan horen jullie nog van me, maar voor nu enorm bedankt voor alle hulp die is geboden!
Pagina: 1