[Win 7] A disk read error occurred

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 12:42
Kheb onlangs vers Windows 7 voor de eerste keer op m'n pc gezet. Liep voor ongeveer een week goed. Daarna nachtje laten downloaden en de volgende ochtend was hij vastgelopen. Windows scherm was er nog geen error ofzo alleen niks reageerde (muis bewoog niet enz).
Kon helemaal niks doen behalve resetten. Dus gedaan en vervolgens na POST kreeg ik:
A disk read error occurred. press ctrl+alt+del to restart... Gedaan en weer hetzelfde.

In de bios werd alles wel gewoon normaal herkent.. Wat dingen veranderd, boot order enz.. niks hielp.

Vervolgens kreeg ik het vermoeden dat het aan mijn vers geinstalleerde Super Flower SF-610 fan controller lag.
Is een grappig ding (tot XP compatible) dat wat dingen van je hdd afleest en op een lcd scherm zet. Drivers geinstalleerd die vaag waren (werd in c windows/testvol gezet, kon ook niet gewijzigd worden). Dus die maar eruit getrokken en hij bootte weer op.. Phew dacht ik... Drivers geuninstalleerd en ik kon weer wat dagen verder.

Vandaag kreeg ik ineens weer dezelfde error. Nu moet het aan wat anders liggen denk ik. Khoop niet dat m'n HDD kapot is ofzo :/

System specs:
P5K EPU, 1TB samsung boot, 500gb samsung data en een sata brandertje.

Wat ik nu heb gedaan, is sata kabeltje van de DVD drive verwisseld met de 1TB boot hdd.
Vervolgens de DVD drive aangesloten op Sata 4 ipv 3. Nu start de pc (wat trager) wel weer op. Alleen herkent hij de DVD drive niet... Kabeltje maybe? Vreemd dat hij het eerst enigszins wel deed..

Wat nu te doen?? mocht ik weer zo die error krijgen... Ik ga nu ff rebooten (moet van windows) en dan HD tune erop los laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Wel, ik zou toch ASAP een backup van die schijf maken want wat je zegt belooft weinig goeds over de schijf. Het kan ook een probleem op de controller of zelfs de kabel zijn. Een software issue lijkt me alleszins onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Lees OM FAQ Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? eerst door om de hdd als oorzaak van je probleem te bevestigen dan wel ontkrachten

[ Voor 15% gewijzigd door sloth op 19-02-2010 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Heb toch maar niet opnieuw opgestart en HD tune pro 4.01 snel gecheckt.
Geen bad sectors met de quickscan op beide schijven.

Alleen beide schijven geven wel het volgende aan:
"Ultra DMA CRC Error Count Warning"

Dit kan volgens google of aan de hdd connectors liggen, of aan de kabels. Nu het beide schijven zijn, begin ik toch te twijfelen of het niet het moederbord is :/ nu ff rebooten en complete error scan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Heb onlangs net hetzelfde voorgehad, is opgelost door eens op te starten zonder IDE kabels, en dan weer met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Saiya schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:32:
Heb toch maar niet opnieuw opgestart en HD tune pro 4.01 snel gecheckt.
Geen bad sectors met de quickscan op beide schijven.

Alleen beide schijven geven wel het volgende aan:
"Ultra DMA CRC Error Count Warning"

Dit kan volgens google of aan de hdd connectors liggen, of aan de kabels. Nu het beide schijven zijn, begin ik toch te twijfelen of het niet het moederbord is :/ nu ff rebooten en complete error scan draaien.
Toevallig niet overklokt? Dit kan ook gebeuren als je voltages te hoog zijn dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Heb het mobo overgenomen van een tweaker en de instellingen zo gelaten. Volgens mij stond alles een beetje op "auto".
Een maat van mij zei dat het missch. iets te maken had met de Master Boot Record. Misschien dat de vage drivers van die fan controller daar iets gedaan heeft?
Of die kapotte kabel, kzie namelijk bij de 1TB Data "7" en 500gb Data "48" aantal errors zijn dit. (interface communication errors). Misschien dat die de MBR aangetast hebben?

Kga nu die 1TB volledig scannen op bad sectors. En toch even de DVD kabel verwisselen met een andere.
Als daar 0 bad sectors uitkomen, betekent dat dan dat ik de hdd in orde is en ik hem gewoon kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Bij MBR is het tot zover ik weet alles of niets en dan krijg je een error genre "Please insert bootable device". Het lijkt er voorlopig toch vooral op dat er met de kabel of de controller iets aan de hand is. Dat zijn zeer vervelende dingen om uit te zoeken: heb zelf ooit iemand geholpen met zo'n probleem en uiteindelijk moest het MoBo vervangen worden nadat al de rest al eens vervangen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Hmm.. Nu stuk of 3 keer gereboot zonder problemen. Ondertussen de vermoedelijk kapotte kabel verwijderd en vervangen. Kheb nog even wat dingen in BIOS aangepast (harmless stuff) Alleen 1 ding wel gedaan:
Kheb de IDE controller enabled (eerst disabled aangezien ik toch geen IDE gebruik) en toen kreeg ik dit schermpje in windows met geinstalleerde drivers enz.. Ben van plan om die IDE controller weer uit te zetten aangezien toch alles SATA is en het weer scheelt in bootup tijd.

Update:
IDE controller uitgeschakeld, HD tune full bad sector scan gedaan op de 1TB en geen bad sectors gevonden. Inmiddels is de Ultra DMA CRC Error Count van 7 naar 3 gegaan op de 1TB. De 500GB staat nog steeds op 48.

Final Update:
Hij doet het nu gewoon goed. Sata kabeltje dus eruit gehaald en een andere erin. IDE controller weer uitgeschakeld. Speedfan laat geen UDMA CRC Errors zien, HD tune pro dezelfde van 3 en 48 nog... Verder geen bootup problemen gelukkig... Denk dat het toch die sata kabel is geweest... dat die dingen kapot kunnen...

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/vsmagx.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Saiya op 20-02-2010 23:06 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Pagina: 1