DDR3 Draait niet op maximale snelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:04
Ik heb 2 weken geleden een nieuw Systeem in elkaar gezet. Deze werkt als een zonnetje alleen ik heb nog wel wat ruzie met het geheugen.

- OCZ Memory Platinum 2 GB, PC3-14400 (2 van 1) (op 1800 mhz 8-8-8)
- GigaByte GA-MA785GMT-UD2H
- AMD Athlon II X2 255 3.10 GHz, 2x 512kB

Als ik in de bios alles op ''auto'' zet draait het geheugen op 1066mhz en 1,6 Volt. Aangezien dit geheugen 1.9 volt nodig heeft heb ik dit snel veranderd. Ondanks dat mijn moederbord aangeeft 1800 mhz te ondersteunen kan ik in de Bios maximaal tot 1660 Mhz. Ik heb tot nu toe het volgende geprobeerd

1600 Mhz op 1,9 Volt op 7-7-7 en 8-8-8 = Booten maar in Windows vastlopers
Het wil dus gewoon niet op deze snelheid draaien !
*** Ook op allerlei wisselde voltages***

De huidige instelling waar hij perfect stabiel op draait is : 1333 Mhz op 1,9 volt met 6-6-6. Op zich zit ik er niet zo heel erg mee alleen het is toch zonde van het geheugen. Het enigste voordeel van 1333Mhz is dat ik hem op cas 6-6-6 kan laten draaien.

Ik had dus 2 vraagjes.

1. Hoe zou het kunnen dat hij niet maximaal wil draaien, Zal het eventueel iets met de CPU te maken hebben ?

2. Hoever zou ik de Cas waarde op 1333 mhz kunnen verlagen ?

3. Moest in de BIOS het geheugen met 0.3 Volt overklokken. Het geheugen kan het hebben alleen wie weet is dit minder fijn voor de chipset.

Ik ben 2 jaar weg geweest in het computerwereldje dus van al de techniek na 2008 heb ik weinig mee gekregen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

• Heb je al een BIOS update uitgevoerd (if available)
• Staat je RAM wel in de QVL ?
• RAM en CPU niet synchroon laten lopen (en dus andere snelheden halen ;) )
NitroX infinity schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:23:
Je bent zwaar aan het overklokken.

Het is Double Data Rate geheugen dus als je het op 900MHz zet werkt het effectief op 1800MHz.

PMG FAQ
en dat :P, maar dat ligt eigenlijk aan de weergave van de BIOS en kan je niet zo maar overnemen. Waar jij naar refereert word vaker gebruikt bij GPU RAM :)

[ Voor 61% gewijzigd door Notna op 19-02-2010 15:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Je bent zwaar aan het overklokken.

Het is Double Data Rate geheugen dus als je het op 900MHz zet werkt het effectief op 1800MHz.

PMG FAQ

[ Voor 13% gewijzigd door NitroX infinity op 19-02-2010 15:24 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat hangt ervan af hoe zijn BIOS dit weergeeft.
Lees je huidige geheugensnelheid eens uit met CPU-Z en post de screenshot hier eens.

• Roderiktweaker
Nee ik praat over effectieve snelheden. Bios update is aanwezig alleen daar staat niets in over verdere geheugen support.

Wat is QVL ?

Ik moet nu gaan daarna zal ik CPU-Z installeren

[ Voor 15% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-02-2010 15:26 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Roderiktweaker schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:25:
Nee ik praat over effectieve snelheden. Bios update is aanwezig alleen daar staat niets in over verdere geheugen support.

Wat is QVL ?
Qualified Vendors List:

http://www.gigabyte.com.t...mory_ga-ma785gmt-ud2h.pdf

niet dat deze heilig is ofzo, maar altijd handig te checken :)

Als ik dit zo zie:

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2009/08/gigabyte-ga-ma785gmt-ud2h-review/bios2.jpg

Dan moet je dus de memory clock zelf kunnen instellen (bij Set Memory Clock--> Manual en Memory Clock op X nog iets)

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 19-02-2010 15:35 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• HappyHobbit
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-12-2024
Hij probeert het gewoon op de snelheid te laten lopen waarop de reepjes het moeten doen. Dat heeft niks met Double Data Rate te maken. Of denk jij soms dat hij nu zijn gehuegen op 2666 mhz op cl6 heeft draaien?

Het kan wel zijn dat behalve de 8-8-8-24 ofzoiets je bios de andere timings niet goed pakt. Hoeveel timings kan je instellen, want als er nog meer timings staan moet je eens op de site van ocz kijken hoe die moeten worden ingesteld. Het zou namelijk goed kunnen dat die timings nog ingesteld staan op snelheden die bij 1067 mhz horen. Ik heb dit ook met mijn ocz geheugen op mijn bloodrage, behalve de 4 standaard timings moest ik ook nog een stuk of vier andere timings instellen. Het kan ook zijn dat je het voltage van je chipset iets moet verhogen. Ik weet niet zo goed hoe dat zit bij 785g bordjes.

[ Voor 5% gewijzigd door HappyHobbit op 19-02-2010 15:29 ]

• Roderiktweaker
Je kan een hele lijst timings instellen ik denk in het totaal een stuk of 20. De volledige waardes van het geheugen kan ik niet vinden

Ik moet wel zeggen dat ik mijn moederbord niet op 1800 kan instellen. Het kan zijn dat ik ook al aardig wat winst heb door de zeer strakke timings 6-6-6

Zo staat het momenteel ingesteld.
Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/494/naamloosno.png

[ Voor 76% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-02-2010 17:33 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 18:27
Ben je alleen het geheugen aan het overclocken of ook automatisch de CPU? Ik hou me er niet zo mee bezig overigens, maar alleen geheugen overclocken lijkt me zinloos

• Roderiktweaker
Nee, De CPU ben ik niet aan het overklokken. Trouwens ik ben het geheugen ook niet aan het overklokken. Volgens de specificaties is het geheugen 1800 Mhz op 8-8-8 setting.

Het gaat er om dat het automatisch niet goed gepakt word

[ Voor 14% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-02-2010 18:55 ]

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb een beetje hetzelfde met mijn OCZ Platinum DDR3 1333 mhz geheugen. Dit geheugen werkt op 1,8 volt op 1333 mhz met timings 7-7-7-20. Ik heb een Asrock 785G mobo met een Phenom II x2 cpu.

Omdat het bios van mijn mobo standaard totaal niet overweg kan met dit geheugen, moet ik alles handmatig instellen. Als ik het geheugen in het bios op 667 mhz instel, werkt het niet lekker stabiel.

Als ik het op 533 mhz instel en vervolgens de fsb (of ht link of hoe het dan ook heet) verhoog van 200 naar bijvoorbeeld 210 ofzo, werkt het opeens wel beter.

Wat ik probeer te zeggen is dat je op verschillende manieren op 667 (x 2 is dus 1333) kunt komen. Het voordeel van lagere frequentie is dat je veel strakkere timings kunt gebruiken. Op 533 mhz loopt mijn geheugen met gemak op 5-5-5-12 en dan zijn de prestaties prima in orde.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 18:55:
Nee, De CPU ben ik niet aan het overklokken. Trouwens ik ben het geheugen ook niet aan het overklokken. Volgens de specificaties is het geheugen 1800 Mhz op 8-8-8 setting.

Het gaat er om dat het automatisch niet goed gepakt word
1800MHz loopt nochtans gegarandeerd buiten de specificaties van de CPU. Op de Gigabyte website lees ik bij jouw moederbord:
Support for DDR3 1800 (OC)/1666/1333/1066 MHz memory modules
Naast 1800MHz staat OC, wat wil zeggen dat er geen officiële ondersteuning voor die snelheid is vanuit de chipset, of in dit geval de processor. Ik heb me nog niet verdiept in het overklokken van AMD processors, maar misschien heeft de ingebouwde geheugencontroller van de CPU net iets meer spanning nodig (als je dit kan instellen?). Het geheugen zou het moeten kunnen, maar de geheugencontroller ondersteunt officieel geen 1800MHz geheugen.

• Roderiktweaker
Bedankt voor al jullie reacties. Ik gebruik mijn computer enkel en alleen voor Windows en multimedia. Ik game niet dus heb daarom ook geen ''zware'' computer nodig. Ik kan je zeggen dat ik met deze set-up door windows 7 heen vlieg.

Ik denk dat ik de timings op 5-5-5 ga instellen om op dat gebied snelheidswinst te maken. En ik denk dat ik dan maar wacht op een BIOS update.

Ik heb het geheugen in een actie voor E55,- gekocht dus dat was zeker geen gekke koop. Wel wou ik even weten of het normaal was dat dit eventueel niet ging.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:01
De vraag is of het verhogen van de geheugensnelheid nog veel winst oplevert bij het gebruik van een AMD X2?
Waarschijnlijk is 1666 Mhz met timings van 6 6 6 praktisch het snelste wat je gaat gebruiken, en ook al krijg je het geheugen op zijn ontwerpsnelheden, dan betwijfel of ik of je het verschil gaat merken.
Ook omdat je aangeeft dat je geen spellen speelt.

Om even antwoord te geven op je vraag: het is inderdaad normaal dat je het geheugen niet altijd op zijn ontwerpsnelheden kan laten werken.
De meeste snelle geheugens werken op timings en snelheden die niet binnen de JEDEC DDR (3) standaard vallen, en daarom dus niet perse worden ondersteund door alle moederborden en configuraties.
Pagina: 1