[feat] schetsen

Pagina: 1
Acties:

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Ik bedacht me net op de terugweg wat, wat misschien wel handig zou kunnen zijn, als ondersteuning voor dit forum.

Ik heb nog wel eens dat als ik iets post, dat ik een schets wil maken van de situatie die ik bedoel. Onder het mom van 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Nu duurt dat process erg lang en is erg omslachtig.

Proces zoals het nu is:
  1. Teken programma openen
  2. Plaatje tekenen
  3. Opslaan
  4. FTP programma openen
  5. Plaatje uploaden
  6. URL erbij zoeken
  7. Plaatje invoegen in je bericht
Nu vind ik dit soms te omslachtig, waardoor ik geen meer zin heb om het plaatje te maken. Maar soms kunnen die plaatjes juist een stuk handiger zijn voor de discussie/vraag.

Nu stel ik het volgende voor:
Maak een optie in het forum, bij het posten van de reactie, om een schets in te voegen. Hierbij wordt een popupje geopend waarbij je een schets schermpje voor je krijgt, waarin je je schets kunt maken. Dit mag een vrij simpel iets zijn. Zo gauw je klaar bent, klik je op invoegen en voegt het item toe aan je reactie. De schets wordt gehost als plaatje hier op tweakers.net.

Een aantal use cases die ik hiervoor kan bedenken:
  • Visualiseren van een netwerk topologie. Voor hulp bij een thuis netwerk vraagstuk.
  • Plattegrond tekenen van je kamer.
  • Ongeluk uittekenen, als je weer eens in de file hebt gestaan op een raar tijdstip.
  • Process diagram, waarin je visualiseerd hoe een bepaald process ongeveer loopt, waar je vervolgens iets mee moet met je zelf geschreven programma of server architectuur.
  • Bob strips tekenen ;)
  • Website schetjes maken, om bepaalde ideeën te demonstreren.
Een meer technische workflow zou dan zijn:
  1. Je klikt op een knopje, boven je reactie op schets invoegen
  2. Via AJAX wordt er een nieuwe id/uuid/guid opgehaald van je nieuwe schets
  3. Browser popupje wordt geopend en schets schermpje met tekenvlak krijg je in beeld
  4. Je hebt een simpele, paint achtige toolbox tot je beschikking met een aantal basis kleurtjes
  5. Je tekent je een eind in de ronde. Via canvas/svg/flash (liefst geen flash) achtige fancy dingetjes.
  6. Optioneel: elke bewerking, wordt via een vorm van autosave opgeslagen
  7. Als je klaar bent klik je op invoegen en krijg je iets van een UBB code terug in je reactie met de schets ID
  8. Bij het opslaan/weergeven van de reactie wordt de UBB code vertaald naar een plaatje
  9. Optioneel: op het klikken van het plaatje, door een ander persoon, kan hij zelf aanpassingen aanmaken aan de schets en als kopie in zijn reactie terug plaatsen

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
ik heb een tijdje geleden (al een jaartje weer) hiernaar gezocht zelf voor een project en er is een flash based ding (gratis en open) die dat kan. Genereert een jpg of PNG op basis van wat je tekende... als ik 't terugvind zal ik 't hier even posten!

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
eghie schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:06:
Ik bedacht me net op de terugweg wat, wat misschien wel handig zou kunnen zijn, als ondersteuning voor dit forum.

Ik heb nog wel eens dat als ik iets post, dat ik een schets wil maken van de situatie die ik bedoel. Onder het mom van 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Nu duurt dat process erg lang en is erg omslachtig.

Proces zoals het nu is:
  1. Teken programma openen
  2. Plaatje tekenen
  3. Opslaan
    • FTP programma openen
    • Plaatje uploaden
    • URL erbij zoeken
    • Plaatje invoegen in je bericht
De doorgestreepte items kun je skippen als je in de karmastore de optie "Fotoalbum" activeert d:)b

Dan hoef je hem alleen nog maar te uploaden en word hij vanzelf in je bericht geplakt :9

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2010 23:17 ]

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Voorbeeld apps:
http://mugtug.com/sketchpad/
http://canvaspaint.org/
http://www.livedo.org/camima/
http://www.hanovsolutions.com/webdraw/
ThinkPadd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:16:
[...]

De doorgestreepte items kun je skippen als je in de karmastore de optie "Fotoalbum" activeert d:)b

Dan hoef je hem alleen nog maar te uploaden en word hij vanzelf in je bericht geplakt :9
Klopt en opzich werkt dat redelijk snel en netjes. Alleen zelfs met die stappen minder, vind ik dat het nog teveel stappen zijn voor zoiets.

[ Voor 71% gewijzigd door eghie op 19-04-2010 22:25 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[FR] Tekenfunctie binnen bericht middels java oid :P

CrispyPaint \o/

<canvas> biedt tegenwoordig wel mooiere en betere mogelijkheden, beetje jammer van IE though...

[ Voor 53% gewijzigd door crisp op 18-02-2010 23:37 ]

Intentionally left blank

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Ik heb explorercanvas nog nooit gebruikt en ook nog nooit echt live gezien, werkt dat nog niet goed op IE?

Edit: ow, die ondersteund geen SVG, maar VML, wat het weer IE only maakt.

Voor IE zijn er ook nog andere vormen te bedenken. als:
http://www.azarask.in/blog/post/flash-canvas/
http://blog.vlad1.com/2008/07/30/no-browser-left-behind/

[ Voor 44% gewijzigd door eghie op 18-02-2010 23:51 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

crisp schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:35:
[FR] Tekenfunctie binnen bericht middels java oid :P

CrispyPaint \o/

<canvas> biedt tegenwoordig wel mooiere en betere mogelijkheden, beetje jammer van IE though...
Voor een leuk en handig extra'tje is het toch geen probleem om IE niet te ondersteunen? O-) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Erkens schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:52:
[...]

Voor een leuk en handig extra'tje is het toch geen probleem om IE niet te ondersteunen? O-) ;)
Neuh, IE is toch een niche-browser op GoT :P

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 10:52
Dit is in mijn optiek ook zeer welkom! Zeker in de Karmastore zou het leuk zijn om toe te voegen. Zie zo'n soort dingen als een Gmail Labs functie. Als het in de Karmastore zit is het beta, dus dan is je probleem met IE opgelost :)

Ben laatst aan iets soortgelijks begonnen, maar dan voor het maken van team-opstellingen en voor het uittekenen van trainingen. Was eraan begonnen met jQuery, en het begon al iets te worden. Totdat ik op geen enkele manier iets kon vinden om lijnen te trekken, om bijvoorbeeld looplijnen te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Topicstarter
Maak er een programmeer wedstrijd van ofzo. ;-) Bij de winnaar, wordt die oplossing geïntergreerd in GoT, waarbij het product aan kwaliteitseisen moet voldoen.
Pagina: 1