Refresh rate van 60Hz enige optie

Pagina: 1
Acties:

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:30
Vanmiddag heb ik mijn Club3D ATi HD2600 Pro vervangen door een Sapphire ATi HD5770 Vapor-X. Met wat moeite alles werkend gekregen met de nieuwste driver. Draait nu op 1920x1080 en 60Hz via HDMI op Pioneer KRP-600M plasma tv. Aanvankelijk kon ik de refresh rate (frequentie) wel wijzigen, maar het had alleen geen effect. Telkens als ik er een andere waarde van maakte, b.v. 24Hz of 50Hz, dan werd na Apply weer 60Hz weergegeven. Na herstarten is alleen de 60Hz optie beschikbaar. Ik kan met geen mogelijkheid een andere frequentie selecteren. In CCC wordt mijn hdtv wel herkend als PIONEER-M. In Windows staat bij Monitor aangegeven Generic PnP Monitor. Ik kan geen driver of iets vinden voor mijn hdtv. Had ik overigens bij mijn vorige videokaart ook helemaal niet nodig. Zelfs Powerstrip lukt het me niet een andere frequentie in te stellen. Ik snap er niets van. Lijkt wel of de frequentie gelocked staat ofzo. Wie kan mij helpen?

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 15:31

Dreanor

Joene

Euh, ik zag dit bericht al in de HD5xxx ervaringen topic (sorry had daar al moeten antwoorden) dus zal ik hier ff antwoorden.

Ik weet niet hoe het voor jou plasma TV zit, maar voor mijn monitoren die zitten gewoon aan een vaste Hz, namelijk 60 en dat is niet te veranderen en waarom zou je? 60Hz is prima.

Als je het wel kon veranderen voordat je de Sapphire HD5770 had dan is mijn antwoord volkomen nutteloos en weet ik het helaas niet! :)

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

• -Moondust-
De videokaart stuurt mijn plasma tv aan. Bij HD-films stuur ik altijd 24p uit, anders loopt het niet vloeiend. Als ik een PAL dvd afspeel dan zet ik de output op 50Hz. Met mijn vorige kaart (ATi HD2600 Pro) kon dat allemaal prima, maar nu met de HD5770 is 60Hz de enige optie. Momenteel is deze kaart voor mij waardeloos. Filmkijken is vreselijk vanwege de choppy playback. Het moet mogelijk zijn ook refreshrates als 24Hz (HD) en 50Hz (PAL) te kiezen. Maar hoe?

Verwijderd

Herkenbaar. Ik heb iets vergelijkbaars met een 5750 en een beamer. Beamer doet alles tussen 23 en 60 Hz op 1920x1080 maar in CCC switchen tussen frequenties wordt soms wel, en soms niet opgepakt, precies zoals jij beschrijft, soms springt hij gewoon terug naar de vorige frequentie. Dit gebeurt trouwens nooit bij 24 Hz, maar wel als ik bijvoorbeeld naar 23,25,50,59 of 60 Hz schakel. Het vreemde is dat hij vaak zat ook wel blijft staan.

Er zit trouwens nog wel een receiver tussen bij mij. Heb je toevallig rivatuner aan staan? Ik heb gemerkt dat ik een stuk minder problemen heb zónder rivatuner.

• -Moondust-
Nee, ik gebruik geen rivatuner. Waar jij overigens nog wel frequenties beneden de 60hz kan selecteren is dat bij mij niet mogelijk. Alleen 60Hz is beschikbaar. Er is geen enkele mogelijkheid een andere frequentie te kiezen. Idiote is daarbij nog dat ik WEL andere frequenties kon kiezen toen ik de ATi driver net had geinstalleerd. Het kiezen van een andere frequentie had geen effect maar ik kon tenminste nog een andere frequentie kiezen. Na het herstarten was 60Hx de enige optie. Ik kan in windows b.v. ook niet de Hide modes that this display cannot display aan- of uitvinken. Is gewoon uitgegrijst. Pff, ik vind dit wel frustrerend. Heb werkelijk geen flauw idee waar ik moet zoeken. Heb het idee dat ik alle mogelijkheden al heb bekeken. Hopelijk herkent iemand dit probleem en weet de oplossing.

• -Moondust-
Ik heb de ATi display driver en CCC gedeinstalleerd en in safe mode Driver Sweep gedraait. Nu is de Standard VGA Graphics Adapter actief, maar die geeft aan dat er een probleem is. Bij Device status staat: This device cannot start. (Code 10). Ik kan nog steeds geen resolutie of refreshrate wijzigen. Ik heb geen idee wat mijn kaart nu zo beperkt. Als iemand enig idee heeft, dan hou ik me aanbevolen voor hulp, want ik weet onderhand niet meer waar ik het moet zoeken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Ikzelf heb een HD5770 van Club3D in de PC hangen.. deze had ik voor de gein eens aangesloten op onze Sony Bravia FULL HD 32" scherm. Ik kon gewoon kiezen tussen:
24
24.9
25
25.9
30
50
60
en 100 (100Hz technologie op dit scherm)
Dus ik denk dat dit probleem bij je TV ligt.. en niet bij je kaart!

Ik draai de nieuwste versie van CCC (10.2)

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2010 02:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• -Moondust-
D3NG4R NL, allereerst bedankt voor je reactie. Hoe heb je de videokaart met de tv verbonden? Via HDMI of DVI?

Ik heb namelijk zojuist na een paar uur testen ontdekt dat het probleem van de 60Hz lock zich alleen voordoet als ik de videokaart via HDMI aansluit om mijn tv (Pioneer KRP-600M). Als ik hem via DVI aansluit (met verloopstukje) kan ik wel alle frequenties die jij ook opsomt kiezen. Op de een of andere manier zorgt de HDMI-aansluiting/interface ervoor dat ik beperkt wordt tot 60Hz. De vraag is hoe ik die 60Hz lock kan verbreken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

-Moondust- schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 04:31:
D3NG4R NL, allereerst bedankt voor je reactie. Hoe heb je de videokaart met de tv verbonden? Via HDMI of DVI?

Ik heb namelijk zojuist na een paar uur testen ontdekt dat het probleem van de 60Hz lock zich alleen voordoet als ik de videokaart via HDMI aansluit om mijn tv (Pioneer KRP-600M). Als ik hem via DVI aansluit (met verloopstukje) kan ik wel alle frequenties die jij ook opsomt kiezen. Op de een of andere manier zorgt de HDMI-aansluiting/interface ervoor dat ik beperkt wordt tot 60Hz. De vraag is hoe ik die 60Hz lock kan verbreken.
HDMI (HDMI 1.3 kabel) Geluid werkt ook gewoon als dat nog een punt is :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• -Moondust-
D4NG3R NL schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:36:
HDMI (HDMI 1.3 kabel) Geluid werkt ook gewoon als dat nog een punt is :P
Ik gebruik HDMI (nog) niet voor geluid omdat ik nog geen HD-receiver heb. Mijn enige probleem is de gelockte refreshrate (60 Hz) bij aansluiting via HDMI. Als ik via DVI aansluit is er niks aan de hand en kan ik de frequentie kiezen die ik wil. Met google heb ik al wel anderen gevonden die hetzelfde probleem hebben, maar ik ben nog geen oplossing tegengekomen helaas.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

-Moondust- schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:53:
Momenteel is deze kaart voor mij waardeloos. Filmkijken is vreselijk vanwege de choppy playback.
Als je alleen voor video playback een andere videokaart hebt gekocht, snap ik niet waarom je niet eerst hebt gekeken naar de player die je gebruikt. Als je bijvoorbeeld VLC Player gebruikt, heb je geen hardware matige support om af te spelen. Met Media Player Classic Home Cinema heb je dit wel en gaat (in ieder geval hier) alles probleemloos.

Wist dit eerst zelf ook niet, tot ik er ergens een topic over maakte en dezelfde uitleg kreeg. Sindsdien helemaal over. :) En voor zover ik weet heeft een HD2600 in principe ook hardware matige playback support. :)

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 21-02-2010 00:37 ]

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 22:23
GJtje schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:35:
[...]
Als je alleen voor video playback een andere videokaart hebt gekocht, snap ik niet waarom je niet eerst hebt gekeken naar de player die je gebruikt. Als je bijvoorbeeld VLC Player gebruikt, heb je geen hardware matige support om af te spelen. Met Media Player Classic Home Cinema heb je dit wel en gaat (in ieder geval hier) alles probleemloos.

Wist dit eerst zelf ook niet, tot ik er ergens een topic over maakte en dezelfde uitleg kreeg. Sindsdien helemaal over. :) En voor zover ik weet heeft een HD2600 in principe ook hardware matige playback support. :)
Nou ben ik op zoek naar een nieuwe videokaart die onder windows7 x64 eenvoudig de content (lees films) doorspeelt naar mijn tv. Ik heb al eens een topic gestart maar daar kreeg ik geen respons op.

Met mijn huidige xp systeem, laad ik via atitray tools een profiel die mijn plasmatv detecteert. Op het moment dat ik dan een film aanzet gaat die automatisch fullscreen op de tv. (via svhs in dit geval)
Wat ik zoek is een videokaart die onder windows7 x64 dit ook zo kan en niet de problemen geeft die de topicstarter beschrijft??!

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
Je hebt ook ergens een vinkje bij de drivers
'verberg de modi die mijn monitor niet aankan', iets in die trant. Als je die nou uitvinkt, kan je dan wel iets anders selecteren?

• -Moondust-
maarud schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:24:
Je hebt ook ergens een vinkje bij de drivers
'verberg de modi die mijn monitor niet aankan', iets in die trant. Als je die nou uitvinkt, kan je dan wel iets anders selecteren?
Nee, die optie is niet beschikbaar, uitgegrijst. Echt, geloof me, ik ken windows vrij goed en er is werkelijk geen enkele mogelijkheid om de frequentie te wijzigen. Om de een of andere reden is de refreshrate gelocked. Ik kan me niet voorstellen dat daar niets aan te doen is.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Generic PNP monitor? Heeft Pioneer dan drivers voor jouw HDTV? Want misschien is dat het probleem.

• -Moondust-
BlackWhizz schreef op zondag 21 februari 2010 @ 23:41:
Generic PNP monitor? Heeft Pioneer dan drivers voor jouw HDTV? Want misschien is dat het probleem.
Nee, Pioneer heeft geen drivers. Ik was gewoon mogelijke oorzaken aan het afstrepen. Je moet wat. overigens herkent CCC wel mijn tv, want in CCC staat dat de videokaart is verbonden met de PIONEER-M.

Waarschijnlijk heb ik de oplossing voor het probleem met de gelockte refresrate gevonden. Op een Amerikaans forum hebben 2 personen gepost dat als je GPU scaling in CCC aanzet de refreshrate wordt gelockt op 60Hz. Een vooralsnog onontdekt foutje van ATi. Ik zet de GPU scaling altijd aan. Vanavond als ik thuis ben ga ik het proberen. GPU scaling uit en herstarten. Dan zouden alle refreshrates weer beschikbaar moeten zijn. Uiteraard laat ik hier het resultaat nog even weten.

• -Moondust-
Hoera! Opgelost! Nadat ik de GPU scaling had uitgezet in CCC en de pc had herstart waren alle mij bekende refreshrates weer beschikbaar. Ik ben erg blij dat het probleem is opgelost. Mijn dank aan degenen die een pging hebben gedaan me te helpen. :-)
Pagina: 1