http://tweakers.net/nieuws/65673/benq-introduceert-nieuwe-le

Pagina: 1
Acties:

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het betreft hier volgens de -eigen- text helemaal geen LED monitoren, maar LCD monitoren met LED backlight, weet zelfs tweakers.net niet dat een LED monitor -geen- LCD heeft?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wat is volgens jou een led-monitor dan? Bedoel je soms oled? Of amoled?

Die discusie is wel eens vaker gevoerd. Of je een led-backlight lcd een led-monitor mag noemen. Voor zover ik weet is dat op Tweakers.net geen probleem. Mocht dat wel zo zijn, dan word ik graag gecorrigeerd :)

[ Voor 68% gewijzigd door woekele op 18-02-2010 16:27 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Led-tv is nu ook een gangbare benaming voor een lcd-tv met led-backlight. Zie ook Led beeldscherm

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
L.E.D. = Light Emitting Diode
Maakt niet uit hoe die gemaakt is.
Dat houdt in voor een LED beeldscherm per pixel een RGB - LED

(Ik kan zelf een (helaas veel te groot en erg duur) VGA LED scherm maken)
(resolutie * 5mm = minimum afmeting)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De beeldweergave van monitoren en televisies wordt hoegenaamd niet met behulp van leds verzorgd. De backlight wel. Het gebruik van leds is hiermee voor beeldschermen een onderscheidend kenmerk dat attributief kan worden gebruikt. En dat gebeurt dan ook, door diverse fabrikanten maar ook door ons. Taalkundig heet dat met een mooi woord 'synecdoche': we noemen het beestje naar een onderdeel. In popular culture heeft de term led-tv ondertussen vrij brede bekendheid.

Het heeft weinig zin om ons tegen dit gebruik te verzetten. Led-tv's worden onder deze noemer in de handel besproken - niet alleen door fabrikanten, maar ook in de winkel - en weigeren om dit gebruik te volgen leidt in het beste geval tot recalcitrante klanten en in het slechtste geval tot recalcitrant winkelpersoneel. Verder heeft het volgens mij niet zoveel praktisch nut.

Ik ben all for correct gebruik van terminologie maar we gaan niet overdrijven. Oled- en amoled-displays worden als het goed is altijd expliciet benoemd.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.