Led beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

• Hensz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05-2025
Nieuwsbericht vandaag: nieuws: LG kondigt 22"-led-monitor aan
Dit is fout en verwarrend. Het is een gewoon LCD-beeldscherm, maar met LED-backlight.
LCD beeldschermen hebben al langer leds, bijv. in de aan/uit-knop. Het feit dat er LED-s inzitten is niet voldoende om het een LED-beeldscherm te noemen. Beeldopbouw, en dat gaat het bij een beeldscherm toch om, gebeurt precies hetzelfde als bij hetzelfde scherm voorzien een CCFL-backlight.

Straks komen de échte LED-beeldschermen, dan is de verwarring totaal.
Omdat de titel al aan de lange kant is, zou de beste oplossing zijn om direct in de eerste zin van de tekst de LED-karakter van de backlight te noemen. :)

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wat versta jij dan onder een echt LED-beeldscherm?

LED-TV is toch de gangbare naam voor een LCD-TV die gebruik maakt van een LED-backlight, waarom zou dat bij monitoren anders moeten zijn?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Onder een echt LED-beeldscherm versta ik een OLED beelscherm dat geen LCD-paneeltje heeft maar OLEDS :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Maar dat is dus een OLED en geen LED :)

Ook bij TV´s is dat de gangbare manier van aanduiden.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Als er oled-schermen van deze maat verschijnen, zetten we dat HEEL groot en HEEL duidelijk op de Frontpage :) Verder eensch met Oscar, dit is volgens mij ook een gangbare manier om schermen met een led-backlight aan te duiden. Dat we op het aan-uitledje doelen zal hier toch wel niemand denken, hoop ik?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Led panelen zijn panelen die opgebouwd zijn uit leds (iedere pixel bestaat uit een aantal LEDs). Dat is geen OLED, maar wel LED. Die zijn niet echt gangbaar als pc monitor, maar wel als grote monitor die tegen gevels hangt.
Dus Hensz heeft op zich wel gelijk.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Maar er wordt toch gesproken over een LED-monitor en geen LED-paneel?
Zoals al eerder genoemd is dit gewoon de gangbare benaming.
Het kan inderdaad enigzins verwarrend zijn maar in de eerste regels van het artikel wordt al alle verwarring weggenomen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ClementL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-01 21:40
Een lcd met LED background is toch heel wat anders dan een gewone lcd, dus een reden om het met LED aan te duiden.

Als je de preciezere verschillen wilt zien ga je naar http://www.ledlcdmonitor.nl/.
(Mind the ads)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
*eens* met Terw_dan. Een led-scherm is iets anders dan een lcd-scherm. Led-schermen zijn vooral voor professioneel gebruik, bijvoorbeeld bij concerten of als reclame op gebouwen (heb er gisteren nog een in Stuttgart gezien, aan de Siemensstraße). Het is alleen een beetje jammer dat nu als benaming gebruikt voor hun led-backlight televisies en zo te zien neemt T.net de marketingpraat nu over.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik ben zelf ook geen fan van het gebruik van 'led-monitor' maar het is blijkbaar een keer in de titel geslopen. Aangezien led-backlights bij monitoren al niet meer zo bijzonder zijn zullen we het ook niet vaker in de titel aantreffen, me dunkt. In de tekst gebruiken we het bij mijn weten nooit, ook led-scherm niet, en om nu te zeggen dat we marketingpraat overnemen?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, gelukkig nog niet vaak, maar bij bovenstaand voorbeeld kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de benaming "led-monitor" afkomstig is van de reclame van Samsung (bijvoorbeeld) voor de led-tv. Ik heb serieus op de website van Samsung moeten kijken of ik msischien een techniek had gemist ofzo, maar 't bleek een lcd-scherm te zijn. Da's gewoon verwarrend qua benaming en dus niet handig om over te nemen.

Edit: laat ik het zo zeggen: ik hoop dat T.net het niet overneemt.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 01-11-2009 09:31 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1