Administrator heeft niet genoeg rechten?

Pagina: 1
Acties:
  • 800 views

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Topicstarter
Hallo,

Ik tracht mijn spiksplinternieuwe laptop met Win 7 een beetje te verkennen. Vooral om te kijken of ik hem een beetje slanker kan maken enzo. Ik ben een Linux freak, ik draai al meer dan 10 jaar dedicated Linux.
Dit is voor mij voor het eerst dat ik weer op deze schaal met windows te maken heb.

Mijn probleem die ik nu tegenkom is dat ik als adminstrator ben ingelogd. Wel met mijn eigen naam, maar met rechten van een admin.
Echter, ik probeerde systeemfiles te deleten (files in WINSXS map die in mijn ogen niets van doen heeft, even kijken of dat kan ezno...) maar ik had volgens het promptje niet voldoende rechten...

Ik denk, ik doe even de rechten goed zetten wat met 1 enkel commando in linux zo geregeld is, mag ik hier als admin niet doen...

Help

You can either agree with me or be wrong!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:55
Als ik jou was geen files verwijderen die volgens jouw (beperkte) kennis 'niets van doen' hebben...

http://blogs.technet.com/...d-why-is-it-so-large.aspx

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Je weet wel dat Windows heel anders in elkaar zit dan Linux en dat Windows heel erg door elkaar geweven zit? Bestanden die in eerste instantie nutteloos lijken kunnen vaak wel afhankelijk zijn van andere (wel belangrijke) bestanden en andersom.

Heb je dit al geprobeerd?
Rechtermuisknop, Eigenschappen -> Beveiligingen -> jezelf en Administrators Volledig Beheer toe eisen.

• BiG_G

BiG_G

Master of Gods

Topicstarter
hyptonize schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:31:
Je weet wel dat Windows heel anders in elkaar zit dan Linux en dat Windows heel erg door elkaar geweven zit? Bestanden die in eerste instantie nutteloos lijken kunnen vaak wel afhankelijk zijn van andere (wel belangrijke) bestanden en andersom.

Heb je dit al geprobeerd?
Rechtermuisknop, Eigenschappen -> Beveiligingen -> jezelf en Administrators Volledig Beheer toe eisen.
Tja, laptop gistermiddag gehad. Als ik nu iets weggooi dat niet kon, dan is installatie opnieuw zo gebeurd.
En ja, ik weet dat de boel erg veranderd is, maar daar gaat het niet om.

Ik tracht controle over mijn machine te hebben (op wellicht een vrij agressieve manier) die ik kennelijk niet krijg. Ik heb op de map idd al getracht om hem uit te voeren als admin...
Ik ben er trouwens achter dat de eigenaar "TrustedInstaller" is.

Ik heb al een paar opties gezien die ik kan uitproberen...

trouwens, op een INTEL machine hebben AMD dll's geen ding van doen, toch??

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

BiG_G schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:41:
[...]

Als er een ati gpu inzit wel, ivm drivers.

Ik wens je veel succes met de herinstallatie als je zo verder gaat :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BiG_G schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:41:
Ik tracht controle over mijn machine te hebben (op wellicht een vrij agressieve manier) die ik kennelijk niet krijg. Ik heb op de map idd al getracht om hem uit te voeren als admin...
Ik ben er trouwens achter dat de eigenaar "TrustedInstaller" is.

Ik heb al een paar opties gezien die ik kan uitproberen...

Uhm, wat je dus wilt doen is zomaar onderdelen van je auto eruit slopen als je denkt dat die niet nodig zijn, of een chirurg die zomaar dingen wegsnijd als deze niet weet wat ze doen? Het is verstandiger om er eerst proberen achter te komen wat die bestanden doen, en of ze niet essentieel zijn.

Bij Linux zijn er ook systeemfiles die je niet weg kan gooien, en dat is ook zo bij Windows. Dat is juist om te voorkomen dat beginners (en dat ben je in Windows) zomaar essentiele dingen weggooien.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 17:26

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Windows maakt onderscheid tussen een Administrator en gebruikers met Admin rechten. Ik ben nog wel even aan het kijken wát deze verschillen nu feitelijk zijn, maar ik kan me voorstellen dat problemen waar je nu tegenaanloopt niet voorkomen wanneer je daadwerkelijk als Administrator inlogt.

Verder sluit ik me aan bij hyptonize; wees inderdaad voorzichtig met wat je 'zomaar' verwijderd. :)

• MacIsCool
  • Laatst online: 16-09 17:07
Doe dit maar niet... WINSXS is de nieuwe oplossing om de dll hel te voorkomen, dus nu kunnen er meerdere versie's van 1 dll zijn, en dit wordt geregeld icm de WINSXS folder.

Runs everything...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 21:55

Dark

who tweaked the light?

voor x64 heten al die dingen amd64.blablabla... simpelweg omdat amd de 1e was met een x64 proc, en voor intel worden die dus ook gebruikt...

• BiG_G

BiG_G

Master of Gods

Topicstarter
@Bastiaan:

Ik heb alleen een gebruikersnaam en een ww ingevuld. In win 7 bestaat kennelijk geen gebruiker die adminstrator heet en alles mag zoals vroeger...

@derest:
Ik vraag me af inhoeverre jullie wel eens zoiets extreems hebben gedaan. Gewoon om te kijken wat er gebeurd. Ik heb hetzelfde met linux gedaan toen ik hierin begon. Er is NIETS leerzamer dan gewoon dingen weghalen en kijken wat er gebeurd. Zo kom je op rare dingen, zoals als administrator ingelogd zijn en toch dingen niet mogen... (DA'S RAAR!)
Maar je leert ook het systeem kennen op geheel andere fronten.

Maar vooral: Wat kan je gebeuren als je het verkloot? Iedereen hier heeft toch allerlei backups staan op talloze verschillende machines / externe schijven / dvd's etc? Een schone installatie is toch ook binnen 10 minuten weer teruggezet? Of mis ik nu iets??

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Bij Linux zijn er ook systeemfiles die je niet weg kan gooien, en dat is ook zo bij Windows. Dat is juist om te voorkomen dat beginners (en dat ben je in Windows) zomaar essentiele dingen weggooien.
Je kan bij Linux alles weggooien wat je maar wilt. Sudo su en je bent in Linux god-mode :)

Maar blijf lekker uit je Windows-map in zijn geheel. WinSxS is een zéér belangrijk onderdeel van Windows, net zoals eigenlijk alles in de system32-map en het meeste in de Windows-map.

Waarom je het niet kan verwijderen is omdat Windows een protectie heeft ingebouwd tegen mensen zodat ze hun systeem niet vrijwillig compleet kunnen verneuken. Je kan die volgens mij omzeilen door jezelf Eigenaar te maken, in te loggen met het echte Administrator-account (en dus geen user met admin-rechten) en misschien nog een paar services of Safe Mode.
Ik heb alleen een gebruikersnaam en een ww ingevuld. In win 7 bestaat kennelijk geen gebruiker die adminstrator heet en alles mag zoals vroeger...
Jawel hoor, alleen is deze standaard uitgeschakeld.
Ik vraag me af inhoeverre jullie wel eens zoiets extreems hebben gedaan. Gewoon om te kijken wat er gebeurd. Ik heb hetzelfde met linux gedaan toen ik hierin begon. Er is NIETS leerzamer dan gewoon dingen weghalen en kijken wat er gebeurd. Zo kom je op rare dingen, zoals als administrator ingelogd zijn en toch dingen niet mogen... (DA'S RAAR!)
Maar je leert ook het systeem kennen op geheel andere fronten.

Maar vooral: Wat kan je gebeuren als je het verkloot? Iedereen hier heeft toch allerlei backups staan op talloze verschillende machines / externe schijven / dvd's etc? Een schone installatie is toch ook binnen 10 minuten weer teruggezet? Of mis ik nu iets??
Natuurlijk hebben we al zoiets extreems gedaan. We zijn tweakers ;) Ik heb elk OS dat ik ooit gezien heb toch minstens één keer tot de kern toe verkloot :+

[ Voor 40% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-02-2010 13:07 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BiG_G schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:03:
Een schone installatie is toch ook binnen 10 minuten weer teruggezet? Of mis ik nu iets??
Ja, tijd. Een schone installatie duurt wel wat langer ;) .

Een Ghost image zou verstandig zijn. Maar als je wilt leren kun je of zomaar willekeurig gaan deleten, of je kunt een wat rationelere aanpak volgen en goed nadenken over wat je doet :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BiG_G schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:25:
(files in WINSXS map die in mijn ogen niets van doen heeft, even kijken of dat kan ezno...)
Waarom ben je iets aan het doen waar je geen kennis van hebt?
Het feit dat je denkt dat je admin-rechten hebt en zeker dat je bestanden in Winsxs wil verwijderen laat al zien dat je niet genoeg over Windows weet.
Lees eerst eens goed in wat wat is voor je met de botte bijl gaat hakken :)
Blijf in principe lekker uit de Windows-map.

Als je Windows 7 slanker wil maken ga dan naar "Turn Windows Features On and Off", waar je onnodige Windows-componenten kan verwijderen :)
Desnoods kan je een aangepaste installatie-cd maken.

Maar waarom wil je het 'slanker' maken? Wordt er teveel schijfruimte ingenomen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Big-G: Een OS als Windows 7 is gemaakt zoals het is voor mensen die niet alle in's en out's willen weten van het OS, en die willen gewoon dat het werkt. Dat soort mensen hebben de beveiligingen nodig die jij nu wilt negeren.

Het lijkt heel leuk, om uit te zoeken hoe het allemaal in elkaar steekt op die manier, maar nuttiger is om even naar http://msdn.microsoft.com en http://technet.microsoft.com te gaan en daar in te gaan lezen in de materie. Dat is veel leerzamer dan verkeerde conclusies trekken na een fuck-up door zomaar even iets weg te gooien. Die verkeerde conclusie is zo gebeurt namelijk.

Door mensen die doen als Big-G, en soms verkeerde conclusies trekken (ik zeg hier niet dat jij dat ook doet hoor Big-G), wordt soms ten onrechte een product in een negatief daglicht gezet, terwijl dat dus soms niet terecht is... Ik zit nu al te wachten op een post van Big-G ala: "Wat is dat stom geregeld zeg in Windows 7, want... en vul maar zelf in"

Linux en Windows zijn zoooo verschillend, je kan niet op dezelfde manier te werk gaan...

[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 18-02-2010 13:13 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Bee.nl
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Ik denk dat we de TS wel genoeg hebben gewezen op de mogelijke gevaren. Het is natuurlijk goed bedoeld, maar daarmee beantwoorden we zijn vraag natuurlijk niet.

Onlangs heb ik nog wat zitten wroeten in de Windows folder en dan heb je inderdaad niet genoeg rechten. Met de commandline tools Takeown en Icacls kom je een heel eind :)

• BiG_G

BiG_G

Master of Gods

Topicstarter
c70070540 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:11:
Big-G: Een OS als Windows 7 is gemaakt zoals het is voor mensen die niet alle in's en out's willen weten van het OS, en die willen gewoon dat het werkt. Dat soort mensen hebben de beveiligingen nodig die jij nu wilt negeren.
Dat geloof ik niet. Een OS wordt zo gemaakt om mensen die geen idee hebben wat te doen te beschermen tegen henzelf, ja. maar niet omdat het speciaal gemaakt is voor mensen die niet alle ins en outs willen weten.
Het lijkt heel leuk, om uit te zoeken hoe het allemaal in elkaar steekt op die manier, maar nuttiger is om even naar http://msdn.microsoft.com en http://technet.microsoft.com te gaan en daar in te gaan lezen in de materie. Dat is veel leerzamer dan verkeerde conclusies trekken na een fuck-up door zomaar even iets weg te gooien. Die verkeerde conclusie is zo gebeurt namelijk.
Ik begrijp niet precies met welke 'verkeerde conclusie ik kan trekken door iets wat ikzelf willens en wetens ga doen. Daarbij IS het leuk om uit te zoeken hoe het werkt i.p.v. wat platte tekst te lezen van mensen die dit allang hebben uitgeprobeerd.
Ik zit nu al te wachten op een post van Big-G ala: "Wat is dat stom geregeld zeg in Windows 7, want... en vul maar zelf in"
Tja, dat heb ik dus 10 jaar terug gedaan, toen in 3 dagen tijd mijn dubbel door virrusscanners en firewalls beveiligde volwaardig crashte... Mijn tweede server er besloot mee te stoppen na aanleiding van een virus op de vorige. Toen ben ik maar overgegaan op Linux. Tja, en door dit soort acties uit te halen (Zoals bovengeschreven) en vandaar weer het ding aan de praat te krijgen heb ik nu al jaar en dag een perfect ingeregelde webserver in een datacenter staan, en het nodige thuis volledig voorzien van NFS.
Waarom zou ik dat anders moeten doen met windows? Is windows dan zo speciaal?

• BiG_G

BiG_G

Master of Gods

Topicstarter
Bee.nl schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:16:
Ik denk dat we de TS wel genoeg hebben gewezen op de mogelijke gevaren. Het is natuurlijk goed bedoeld, maar daarmee beantwoorden we zijn vraag natuurlijk niet.

Onlangs heb ik nog wat zitten wroeten in de Windows folder en dan heb je inderdaad niet genoeg rechten. Met de commandline tools Takeown en Icacls kom je een heel eind :)
Thx, gaan we eens naar kijken

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor iemand die al 10 jaar met *nix-achtigen werkt valt het me tegen dat je het (erg gelijkende) sudo-idee van UAC niet direct doorhebt.
Verder is er sinds Vista dusdanig veel over UAC en stripped tokens gepraat dat het me erg sterk lijkt dat je absoluut geen info hierover kan vinden in topics als [Windows 7] Ervaringen en discussies of de Vista variant daarvan.

Kwestie van wat meer inlezen in de materie, en als je dat niet wil en gewoon wil ontdekken wat er gebeurt: prima, maar dan heeft een topic openen niet zo heel veel meerwaarde :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.