dynamische schijf converten naar standaard schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-04-2023
Hallo tweakers,

Per ongeluk heb ik mijn standaard schijf van mijn Dell notebook geconverteerd naar een dynamische schijf.
Hierop staat de Dell Factory Recovery partitie en die wil ik niet kwijt raken. Als ik deze partitite kopieer naar een extrerne harddisk dan is de recovery niet meer toegankelijk.

Hoe kan ik nu zonder data verlies mijn dynamische schijf converteren naar een standaard schijf.

Is het uberhaupt erg om met een dynamische schijf te werken met windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Let op: nadat je een standaardschijf naar een dynamische schijf hebt geconverteerd, is lokale toegang tot de dynamische schijf alleen mogelijk vanuit Windows 2000 en Windows XP Professional. Nadat je een standaardschijf naar een dynamische schijf hebt geconverteerd, kunnen de dynamische volumes niet meer via Schijfbeheer worden veranderd in standaardpartities. Je moet dan eerst alle dynamische volumes op de schijf verwijderen en vervolgens de dynamische schijf weer converteren naar een standaardschijf. Als je je gegevens wilt behouden, moet je eerst een back-up maken van de gegevens of deze naar een ander volume verplaatsen. Er is wel een 3rd party partitioneertooltje beschikbaar dat een dynamische schijf zonder dataverlies kan omzetten in een standaardschijf: Paragon Partition Manager (de Professional of Technical versie).
Voor meer informatie over Basic vs Dynamic:
OM FAQ

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Werkt die Dell ook via herstel-dvds? Zo ja, zorg dan je dat je die (en back-up van je data) hebt, voordat je aan een partitie tool begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
Bedankt voor jullie reacties.

Met Paragon Professional of Technical kan je inderdaad de optie --converteren van dynamisch naar standaard-- gebruiken, het blijft echter spannend of dat helemaal goed gaat, ik ga het proberen.

Het gaat er mij overigens alleen om om de Dell Factory Restore levend te houden, mijn eigen data is safe.

Kan iemand mij vertellen of een dynamische schijf wellicht beter is dan een standaard schijf, in een RAID configuratie schijnt het niet anders te kunnen, wat voor problemen kan ik verwachten met een dynamische schijf welke ik niet zou hebben met een standaard schijf.

Indien een dynamische beter is dan laat ik het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Oh, is verder geen probleem. Het enige nadeel is dat het alleen (zover ik weet) in windows 2000 en verder werkt. Maar dat kan betekenen dat het restore gedeelte van je laptop ook niet meer werkt. Misschien dat je dat nog kan testen. Bepaalde toets tijdens het opstarten zeker?

Het voordeel is dat een dynamische schijf vanalles kan doen: Je kan er een software raid van maken, je kan een dynamische schijf uitbreiden met een andere schijf, een dynamische schijf aan een map op een andere schijf koppelen, enz. Je hebt er zo te horen niks aan, maar kan ook geen kwaad.

(edit: en "eigen data" is nooit safe. Zorg voor een back-up. Tenzij het niet belangrijk is natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door _H_G_ op 16-02-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
HG

OK, het betreft een kakelverse Dell Studio laptop met Windows 7 welke ik aan het uitproberen (ook 7) en voorbereiden ben voor definitieve ingebruikneming. De Dell Factory Restore werkt overigens nog uitstekend (F8 en volgen).

Zo te horen geen nadelen aan een dynamische schijf en RAID had ik al in overweging, eerst een extra schijf erbij steken natuurlijk.
Pagina: 1