• Pyrs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-07-2025
Beste mensen,

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een heel vervelend probleem, namelijk: mijn pc loopt zodra ik iets van hem vraag tijdelijk vast.

Dit gebeurt sinds de computer een kleine tik gehad heeft.

Voorbeeld: Ik start mijn pc op (ook dit duurt een stuk langer dan normaal), ik start bijvoorbeeld Internet Explorer/Google Chrome op, de computer bevriest nu voor een seconde of 10/15.

Zet ik echter een film op dan werkt alles vlekkeloos... en loopt hij gedurende een serie (+-45 minuten) niet een keer vast.

Wil ik een spel opstarten dan loopt de computer binnen een minuut of 2 volledig vast en helpt alleen een harde reboot.

Toevallig heb ik op mijn dashboard een CPU/Geheugen metertje staat, en wat mij opvalt is dat wanneer de computer freezed, de cpu activiteit terugspringt naar 0% en op het moment dat er weer leven in komt begint ook het tellertje weer op te lopen.

Dit terwijl het metertje van het geheugen netjes rond de 23/24% blijft staan.

Wat heb ik getest:

* Geheugen - Met ander geheugen geen verschil.
* CPU - Nog niet echt getest omdat ik geen vervanger heb, maar wel eruit gehaald gecontroleerd en nieuwe pasta erop gesmeerd.
* Videokaart - Andere videokaart erin gestopt en de onboard videokaart geprobeerd, maar helaas geen verschil.

Ik draai op dit moment Windows 7 Ultimate 64-bit (Legaal), heb er al over na zitten denken om opnieuw te installeren maar dit gaat mijn inziens niets oplossen.

Heeft iemand enig idee wat er defect zou kunnen zijn? Ik gok zelf op het mobo of de CPU.. maar even ter bevestiging.

Alvast bedankt!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-02 09:38
Harde schijf?

Deze zijn net gevoeliger voor schokken als andere hardware?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59

Herman

FP ProMod
Misschien als je even de specs wilt toevoegen? Wat is je CPU, wat is je MB etc.

Je verteld over een tik die de computer heeft gehad. Was dit een val of een stroomschok o.i.d.
Als je iets meer omschrijft kun je ook meer gerichte antwoorden verwachten.

GIGO :P

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Pyrs
Al mijn specs staan overigens in m'n onderschrift, maar bij deze!

CPU: AMD Phenom 9750 Quad Core @ 2.4ghz (stock dus)
Mobo: MSI K9A2GM-FV3
Mem: 4gb DDR2 800mhz Dragon Kit van Geil
Primaire HD: 750gb Samsung HD753LJ

De pc is bijna van mijn bureau gevallen, hierbij wel hard de muur geraakt.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De CPU geloof ik niet zo in, die dingen zitten in principe gewoon vast in een socket en krijg je alleen al daarom vrijwel niet kapot. Bovendien: je CPU doet het. CPU's hebben de neiging om óf dood te zijn, of het te doen. Gezien de CPU het in jouw geval doet en ook geen absurde waardes geeft denk ik niet dat er iets mee aan de hand is.

Hetzelfde geldt wat mij betreft voor het geheugen. Ook dat krijg je niet zomaar kapot, aangezien het spul echt behoorlijk vastzit in de bankjes. Als ze er niet zijn uitgevlogen lijkt het me dat daar ook niks mee aan de hand is.

De videokaart kan het ook niet echt zijn, je krijgt immers beeld en bovendien treedt het probleem enkel op bij het laden van applicaties (niet in het specifiek 3d applicaties).

Ik zie dan eerlijk gezegd drie mogelijke schuldigen:

1. De harde schijf. Langzaam opstarten, freezes bij het laden van applicaties. Wellicht dus beschadigd. Dat films wel goed gaan kan er natuurlijk aan liggen dat een bepaald gedeelte van de schijf beschadigd is geraakt bij de "val". Bovendien is de hardeschijf nagenoeg het enige ding in je PC wat echt gevoelig is voor onverwachte harde beweging. Vastlopen van games/systeem kan hier ook door komen natuurlijk.

2. Moederbord. Kan me voorstellen dat er iets op het moederbord niet goed functioneert omdat bij de val er iets is gaan loszitten en/of bekrast is geraakt. Het zou kunnen dat op het moment dat je even kracht nodig hebt het moederbord dat niet goed kan leveren, omdat er een condensator of wat dan ook loszit of omdat een printbaan wat beschadigd is. Vastlopen van games/systeem kan hier ook door komen natuurlijk.

3. Voeding. Zie nummer 2. Bij load ineens problemen, kan door voeding komen. Vastlopen van games/systeem kan hier ook door komen natuurlijk. Maar opnieuw: voedingen kunnen best een hoop hebben.

Ik zou dus eerlijk gezegd beginnen bij nummer 1. Makkelijk te testen/benchen met allerhande hardeschijf tools. Tevens even de SMART status uitlezen. OP de frontpage staat een aardig progje waarmee dat goed wil: meuk: CrystalDiskInfo 3.5.0. Verder natuurlijk een bad sector scan.

Nummer twee is wat lastiger, maar test je systeem eens stevig met Prime95 op alle cores. Als dat stabiel blijft draaien lijkt het me zeer sterk dat het moederbord het niet aan zou kunnen. Bovendien, mocht het na een uurtje nog steeds stabiel draaien zonder fouten kan je er van uitgaan dat ook de CPU het gewoon goed doet. Verder kan je natuurlijk altijd je mobo eens inspecteren om te zien of je rare dingen tegenkomt.

De voeding testen is vrij lastig, maar probeer als het kan een ander.

[ Voor 9% gewijzigd door rodie83 op 15-02-2010 23:10 ]

• Pyrs
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt wat betreft punt 1 Rodie83, ik bedenk me nu net ineens pas dat ik mijn series afspeel vanaf een Externe HD.. (doh)

Wat betreft hd's die heb ik hier wel liggen, ik ga even mijn huidige unpluggen en hang er een andere in en install de hele boel eventjes opnieuw (+-20 minuten werk), hoop dat dit het is, dat zou me een hoop geld schelen namelijk!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-02 09:38
Dacht wel dat het zoiets was,
maar zou je niet eerst een scan doen?
Dan weet je tenminste of het dat echt is, en dus ook moeite bespaard..

• Pyrs
Scan had ik inderdaad eerst uitgevoerd, de HD is defect, ik heb zojuist een clean install op een andere HD gedaan en alles werkt weer naar behoren!

Bedankt Rodie83 & Spaiker!
Pagina: 1