Radeon 5870 - driver crasht steeds

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 12:40
Ik ben de niet zo heel erg gelukkige eigenaar van een Sapphire 5870 Vapor-X kaart. Het probleem is dat de driver om de haverklap crasht bij het gamen met de leuke mededeling "Driver stopped responding and has recovered". Het probleem is niet afhankelijk van een bepaald spel, het gebeurt in Dirt 2, Fallout 3, Far Cry 2, noem maar op. Ik heb er geen enkel patroon in kunnen ontdekken, soms gaat het urenlang goed en soms gebeurt het om de 10 minuten.

Systeemspecificaties:
Mobo: Asus P7P55D
CPU: i7 860
RAM: 8GB Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2
Geluid: Asus Xonar D2
PSU: Corsair HX850
OS: Win7 Home Premium 64b, volledig up to date met patches

Wat ik zelf al heb gedaan om te proberen het op te lossen:
  • Vóór de installatie met driver sweeper alle Nvidia resten opgeruimd
  • Temps gecontroleerd (zijn prima in orde)
  • Nieuwste catalyst drivers geïnstalleerd
  • Mobo BIOS geupdate
  • Me een ongeluk gezocht op T.Net en andere sites
Zijn er nog meer mensen die dit probleem hebben? Kan ik nog iets proberen, of heb ik misschien tóch te maken met een slechte kaart? Het is echt om moedeloos van te worden... |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Kurgan op 15-02-2010 22:32 ]

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens een Modified driver zoals OmegaDrivers... misschien willen die wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij bestaan er geen Omega drivers die de HD5000 serie ondersteunen. En bestaan er ook geen Omega drivers die Windows 7 ondersteunen... Dus ik denk niet dat dat gaat lukken. ;)

Edit; zet je 2D clocks eens omhoog naar 500/500 oid. Ik zie in dit topic (misschien handig die eens door te spitten) mensen waarbij dat werkt na een Driver stopped responding error. Maar goed, jij hebt het in 3D. Misschien kan je het 3D voltage een tikkie verhogen. Misschien krijgt de kaart te weinig sap, of/ en is hij simpelweg niet stabiel op de 870/5000 clocks. Je kan hem ook wat omlaag klokken, en kijken of hij dan wel stabiel is.

Quote uit het strepen topic:
Sagaris schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:31:
Verschillende oplossingen die zijn aangedragen:

- Het uitschakelen van de aparte ATI HD Audio Driver in apparaatbeheer.
- Het terugklokken van de kaart naar een geheugenwaarde ten minste onder de 1250.
- Het flashen van een nieuwe bios (moet je even in een van de laatste pagina's kijken van het ervaringen-topic).

- Het installeren van de Beta5 drivers.
- Het installeren van de Dirt2 hotfix.
- Het opschroeven van de fansnelheden naar ten minste 40%.

Het enige wat bij mij de problemen een beetje doet verminderen is het terugklokken van de kaart (ook een XFX 5870 XXX) naar 875/1250.

ATI heeft het probleem in ieder geval bevestigd en wijt het aan problemen met drivers bij Windows 7. Ze zijn er in ieder geval mee bezig.

Andere oorzaken die zijn aangedragen:
- Windows 7 64-bit
- Problemen met Modern Warfare 2 (ht gebeurd bij mij ook soms als mijn computer net is opgestart)
- Het overschakelen van de kaart van 2D naar 3D, PowerPlay. Handmatig clocken van de kaart zou dit uitzetten.

Dat is alles wat voorzover bij mij bekend is.
Probeer eventueel deze driver eens:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313969

of deze:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=315404

[ Voor 110% gewijzigd door Format-C op 16-02-2010 12:13 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Okee, ik ga eens met de frequenties rommelen en als dat niet helpt die beta-drivers proberen. De voltages kan ik niet veranderen, dat is met de Sapphire Vapor-X niet mogelijk (het is geen reference PCB).

[ Voor 13% gewijzigd door Kurgan op 16-02-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRING
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01-2016
Klinkt misschien een beetje als voor de hand liggend; maar doe eens een re-install van windows?

thuis, DAAR waar mijn pc staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
CHRING schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:26:
Klinkt misschien een beetje als voor de hand liggend; maar doe eens een re-install van windows?
Daar heb ik over gedacht maar alleen als allerlaatste redmiddel, het is een OEM versie dus dat kan ik niet al te vaak doen. Misschien dat ik wel op een andere HD een tijdelijke installatie doe maar gezien de hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt probeer ik liever eerst de andere oplossingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Kurgan op 16-02-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ook een OEM versie kan je gewoon zo vaak installeren als je maar wilt, alleen moet je dan na ik dacht 5 keer Windows telefonisch activeren waarna je weer 5 keer voorruit kan ermee. ( Mits het een legale versie betreft, en erbij gezet dat het niet helemaal volgens de regels van Microsoft is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Roel1966 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:26:
Ook een OEM versie kan je gewoon zo vaak installeren als je maar wilt, alleen moet je dan na ik dacht 5 keer Windows telefonisch activeren waarna je weer 5 keer voorruit kan ermee. ( Mits het een legale versie betreft, en erbij gezet dat het niet helemaal volgens de regels van Microsoft is )
Dat hebben ze bij Win7 blijkbaar aangescherpt want bij de 1e reinstall moest ik al telefonisch activeren...

Update: ik heb de 3D-frequenties met MSI Afterburner aangepast naar 800/1100MHz maar dat heeft de crashes niet verholpen. Ik heb wel heel lang kunnen spelen zonder crash, maar dat kwam wel vaker voor. ik blijf het in elk geval nog even zo proberen.

Update 2: het was klaarblijkelijk toeval dat het zo lang goed ging, nu weer 3 crashes in een half uur. Volgende stap: de beta drivers.

[ Voor 27% gewijzigd door Kurgan op 17-02-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Goed, ik heb nu dus officieel alles geprobeerd maar de crashes blijven. Het lijkt er dus op dat dit een hardwarematig probleem is. RMA time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdani
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 11:57
welke drivers draai je? heb je al 1 oudere versie geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Ik heb oude, nieuwe en beta drivers geprobeerd. Ik heb zelfs een complete reinstall van Windows gedaan maar ook dat maakte geen verschil. De kaart is twee weken lang bij Informatique door de mangel gehaald in allerhande benchmarks, torture tests en ze hebben er zelfs als test mee zitten gamen (wat je allemaal niet over moet hebben voor je werk... ;) ). Het resultaat: nul komma niks, het probleem trad bij hen gewoon niet op. Het schijnt dus echt te liggen aan de specifieke combinatie van hardware die in mijn PC zit. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhumbuCloWn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09-2010
Gooi uw geluidkaart er eens uit. Gebruik uw onboard geluid eens. En download de laatste chipset drivers.

Schakel alles uit op uw mobo wat je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reggie2000
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 12:38
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een Sapphire toxic 5850 de afgelopen paar weken.
Compleet nieuw systeem met windows 7 64bit.

Zo'n beetje dezelfde dingen gedaan die jij hebt uitgeprobeerd, bij elke nieuwe driver versie (oude en nieuwe) steeds opnieuw windows geinstalleerd maar het mocht allemaal niet baten.
Ik kreeg de error al als ik alleen maar op mijn desktop zat of op internet aangezien het systeem nieuw was en er nog geen games geinstalleerd waren.

Ik hem hem uiteindelijk afgelopen week maar ter RMA terug gestuurd. Maar er zijn ontzettend veel topics hierover te vinden en waar het probleem nou precies zit, ik weet het niet maar voorlopig gebruik ik nog wel even een oude videokaart. Success met de jouwe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
KhumbuCloWn schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 11:02:
Gooi uw geluidkaart er eens uit. Gebruik uw onboard geluid eens.
Heb ik al gedaan, maakt geen verschil. Een voordeel is wel dat ik nu gemerkt heb dat het onboard geluid helemaal niet slecht is dus de geluidskaart laat ik er maar uit, is ook weer wat beter voor de airflow in de kast.
En download de laatste chipset drivers.
Ook allang gedaan, helaas geen resultaat.
Schakel alles uit op uw mobo wat je niet gebruikt.
Doe ik standaard, scheelt ten slotte allemaal weer in de opstarttijd van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhumbuCloWn
Ram timings eens wat losser zetten?

Alles eens bechen met http://www.sisoftware.co.uk/

3d mark eens laten draaien en kijken of je het daar ook hebt?

Steek er eens 4 gig in ipv 8 gig.

...

[ Voor 69% gewijzigd door KhumbuCloWn op 17-04-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 19:31
Mijn Club3d 5870 was ook 3maand lang erg onstabiel gek werd ik ervan.
Uiteindelijk Windows maar gereinstalled.... en hop weg alle problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 15:33
Kurgan schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:10:
Okee, ik ga eens met de frequenties rommelen en als dat niet helpt die beta-drivers proberen. De voltages kan ik niet veranderen, dat is met de Sapphire Vapor-X niet mogelijk (het is geen reference PCB).
msi afterburner al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdani
Heb je dit al doorgelezen?

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=318963

Betreft hetzelfde probleem, zelfde kaart ......

Crashprobs blijven enorm lastig te tracen, n.b. kijk ook ff in je logfile of er een foutcode wordt aangehangen wanneer er een crash plaatsvindt. Die kun je vaak eenvoudig weggooglen

Succes in elk geval

[ Voor 62% gewijzigd door djdani op 17-04-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhumbuCloWn
Volgens hen zou het om een PSU probleem gaan. Vlug ergens een andere powersuppply zoeken en testen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
KhumbuCloWn schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 16:53:Ram timings eens wat losser zetten? Alles eens bechen met http://www.sisoftware.co.uk/ 3d mark eens laten draaien en kijken of je het daar ook hebt? Steek er eens 4 gig in ipv 8 gig.
Heb ik al gedaan, ik heb er 4 gig in gestopt in alle mogelijke combo's van de reepjes, memcheckers gedraaid, 3DMark en Furmark erop losgelaten en dat levert niets op. Het is om knettergek van te worden.
drentm0nk schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:10:
Uiteindelijk Windows maar gereinstalled.... en hop weg alle problemen :)
Been there done that, didn't help...
Ja, het terugschroeven van de kaart hielp wel maar loste het probleem niet op.
djdani schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 20:56:
Heb je dit al doorgelezen?
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=318963
Betreft hetzelfde probleem, zelfde kaart ......
Niet helemaal, ik kan soms uren gamen zonder enig probleem en soms crasht hij een paar keer achter elkaar, ook in scenes waar de graka helemaal niet zwaar belast. En het is bij mij niet mijn hele PC die plat gaat, alleen de driver crasht. De kaart in dat topic is trouwens een XFX.
KhumbuCloWn schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 21:59:
Volgens hen zou het om een PSU probleem gaan. Vlug ergens een andere powersuppply zoeken en testen.
Het zou kunnen, maar er zit nu een Club3D 5870 in en daarmee heb ik geen problemen. Aangezien de kaart het in een andere PC perfect doet en een andere kaart het in mijn PC óók perfect doet, kan ik dus alleen maar concluderen dat er toch een of andere incompatibiliteit is. Bedankt voor alle suggesties maar de Sapphire gaat in de verkoop. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdani
Ik had een iets ander probleem en ik heb dit stappenplan doorgelopen en het probleem is geheel verdwenen:

Uninstalling CCC, and then:

1. Check that (Program Files folder )/ati Technologies/ati.ACE is empty

2. Check (Windows folder)/Assembly folder to see if there's any files with public key token of "90ba9c70f846762e?" (Sort by public key token to get a easier view). All these tokens should be uninstalled by right clicking and uninstalling.

3. Check that (Document and Settings)/(User)/AppData?/Local/ati/ACE is empty

4. Reinstall CCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
De kaart heeft nu een tijdje in een andere PC gedraaid en verrassing, verrassing: exact dezelfde foutmelding. De andere PC heeft een volledig andere configuratie, er zijn letterlijk geen identieke componenten dus blijft alleen de videokaart over. De kaart is terug naar de winkel maar die wil hem alleen opsturen voor reparatie wat 3 tot 6 weken gaat duren, omruilen is geen optie. Dat vind ik dus geen al te beste service aangezien ze bij de eerste keer dat ik hem ter reparatie aanbood al zeiden dat ze hem op zouden sturen. Als ze dat gedaan hadden i.p.v. hem zelf (niet grondig genoeg) te testen was het probleem nu opgelost geweest. Ik wacht maar af hoe de reparatie afloopt maar dit komt zeer beslist in de shopreview te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-07 15:15
Ik had exact hetzelfde probleem met een HD4650, na een beetje speuren op google bleek het probleem vaak voor te komen door de combi ATI drivers en Aero, ik heb Aero uitgezet en sindsdien geen enkele crash van de driver meer gehad.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

Pagina: 1