[C] Commando's in C

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Beste Tweakerts :),

Voor school ben ik druk bezig met het programmeren van Microcontrollers in C. Afijn, erg leuk allemaal en natuurlijk heeft dat vak een boek :). Ik snapte het programmeren niet helemaal, keek in het boek en wat blijkt; de Theorie die wij krijgen is C++, en we gaan programmeren in C. Heel handig (nagevraagd maar blijkt echt zo te zijn :S ).

Nu mijn vraag: Ik kan nergens een fatsoenlijke nederlands handleiding vinden met de basis van C.
Google afgestruint maar zoeken op C tutorial leverde niet zoveel op :o. Weet iemand een goede nederlandse tutorial ? :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik was eigenlijk juist verbaasd dat dit 'boek' er was? :?
http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_C

En daarnaast borduurt c++ zo erg voort op c dat ik me kan voorstellen dat dit niet zo'n groot probleem is..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
pedorus schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:37:
Ik was eigenlijk juist verbaasd dat dit 'boek' er was? :?
http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_C

En daarnaast borduurt c++ zo erg voort op c dat ik me kan voorstellen dat dit niet zo'n groot probleem is..
Hmm je bedoeld dat je normaal gesproken niet uit een boek leert ? :) De link van jou ga ik eens even goed doornemen, bedankt :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 22:44

MBV

C is (kort gezegd) C++ zonder stdlib en classes. Als je iets kleins maakt, maak het dan procedureel, en je merkt het verschil amper. Als het groter wordt kan je klassen gaan 'nadoen' met structs.

En ik leer ook bijna nooit uit een boek: tutorials en 'het gewoon doen' werken bij mij een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 15:47

CoolGamer

What is it? Dragons?

Boeken zijn vaak beter dan de online tutorials, dus het is vaak wel aan te raden om te leren vanuit een boek wanneer dat beschikbaar is dan vanuit een tutorial.

De kwaliteit van het bovengenoemd "boek" vind ik persoonlijk erg tegenvallen. Vrij kort en er wordt niet echt diep ingegaan op de dingen.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
TheCoolGamer schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:53:
De kwaliteit van het bovengenoemd "boek" vind ik persoonlijk erg tegenvallen. Vrij kort en er wordt niet echt diep ingegaan op de dingen.
Nou, dan ligt hier een schone taak voor je weggelegd. ;)

Anders wordt het al snel een betaald boek, als deze te moeilijk is. In de bestaande topics vind ik geen Nederlands boek over c:
Programming FAQ - C en C++
[Alg] Centraal boekentopic - part II
Maar je kunt ook gewoon voor Engels gaan, en op bol.com vindt je wel Nederlandse boeken over c.

Overigens vind ik programmeren nu typisch iets wat je heel goed uit een boek kan leren, maar dat heeft natuurlijk ook met persoonlijke voorkeuren te maken. :) In ieder geval is het handig om een compiler ernaast te hebben.

offtopic:
De reden voor mijn interesse in dit draadje was natuurlijk de c-tag die nu aan dit topic hangt... :+

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

TheCoolGamer schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:53:
Boeken zijn vaak beter dan de online tutorials, dus het is vaak wel aan te raden om te leren vanuit een boek wanneer dat beschikbaar is dan vanuit een tutorial.
Ik kan al programmeren (deels uit een boek geleerd), ik bedoelde meer dat ik het zo doe voor de syntax van een nieuwe programmeertaal.

offtopic:
Een docent heeft ooit een programmeertaal ontworpen waarvoor geen compiler bestond, zodat de leerlingen niet konden uitproberen wat het resultaat was :+ * MBV wacht op een andere TU/e student die de naam roept :P Had iemand daar nou nog een compiler voor geschreven of niet?

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 15-02-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Bedankt iedereen :). Ik ga in mijn C++ boek de basics doornemen, die zouden dan toch vrijwel gelijk aan de basics van C moeten zijn :). Tot nu toe zijn we echt bezig met de simpele dingen ( denk gewoon aan looplichtjes maken met 8 ledjes en schakelaartjes benutten op inputs en outputs op een microcontroller ;) ). echt moeilijke taal komt daar (nog) niet aan te pas :) Bedankt iedereen !

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Even googlen geeft al een basis tutorial in het Nederlands :P
http://www.weblessen.nl/c/cursus02.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou zijn er toch wel wat essentiele verschillen tussen C en C++. Dat C++ boek gaat niet snel uitleggen dat je malloc() en free() moet gebruiken voor geheugenallocaties, omdat je daarvoor new en delete gebruikt in C++. Ook het feit dat een functiedeclaratie als int foo() in C++ betekent dat foo geen parameters heeft, terwijl het in C betekent dat de parameters simpelweg niet gespecificeerd zijn (en moet je dus eigenlijk int foo(void) gebruiken) kan nogal wat verwarring geven. Zeker icm function overloading, wat je ook niet hebt in C.

Verdere dingen die je niet hebt in C zijn classes, namespaces, exceptions en function templates, en als je een oude C90 compiler gebruikt moet je je variabelen bovenaan een functie definieren (of eigenlijk aan het begin van ieder statement block).

Daarnaast is het programmeerparadigma nogal anders in C++ als in C, omdat je juist in C veel meer zaken zelf moet regelen. Wat dat betreft kun je echt beter met een C boek/tutorial aan de slag dan een C++ boek/tutorial.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 15-02-2010 22:38 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SanderPS3 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:15:
Nu mijn vraag: Ik kan nergens een fatsoenlijke nederlands handleiding vinden met de basis van C.
Waarom zijn zoveel programmeurs in spe zo gebrand op het vinden van Nederlandstalige handleidingen? Als programmeur ben je aardig "kreupel" als je niet overweg kan met Engelstalige uitleg. Ik kan je alleen maar aanraden om je over die taalbarrière heen te zetten en dan gewoon in het Engels gaan studeren.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 17:58

ongekend41

Division Brabant

Omdat het een stuk sneller leest? Ik zoek ook altijd eerst naar een Nederlands versie. Ik begrijp het sneller, ben sneller door de stof heen en lees niet zo snel over (later toch wel belangrijke) details heen. Wanneer er geen NL versie is, dan kan ik ook prima uit de voeten met een Engelse versie alleen duurt het wat langer. Sommige mensen hebben nou eenmaal moeite met vreemde talen (en dan bedoel ik ntuurlijk geen C of C++).

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Mja, C(++) keywords zijn wel allemaal engels (if/while/float/typedef), en veelal is de theorie erachter ook engels.
Vergelijk: "de grootte van een onderdeel functie verwijzing is afhankelijk van de overervings eigenschappen van de klasse" vs "the size of a member-function pointer depends on the class's inheritance properties". Ik moet het nederlandse 3x lezen voor ik het begrijp, maar het engelse begrijp ik direct. Is dat nou omdat ik engels gewend ben, of hebben andere mensen dat ook?

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:50

RayNbow

Kirika <3

MLM schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 08:05:
Ik moet het nederlandse 3x lezen voor ik het begrijp, maar het engelse begrijp ik direct. Is dat nou omdat ik engels gewend ben, of hebben andere mensen dat ook?
Ik heb dat ook, echter vanwege het volgende:
"de grootte van een onderdeel functie verwijzing is afhankelijk van de overervings eigenschappen van de klasse"
Zo'n ding heet een lidfunctie. ;)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
MLM schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 08:05:
Mja, C(++) keywords zijn wel allemaal engels (if/while/float/typedef), en veelal is de theorie erachter ook engels.
Vergelijk: "de grootte van een onderdeel functie verwijzing is afhankelijk van de overervings eigenschappen van de klasse" vs "the size of a member-function pointer depends on the class's inheritance properties". Ik moet het nederlandse 3x lezen voor ik het begrijp, maar het engelse begrijp ik direct. Is dat nou omdat ik engels gewend ben, of hebben andere mensen dat ook?
Ik moet dat 'Nederlands' ook drie keer lezen, maar dat is vooral vanwege spaties die daar niet thuishoren ('Engelse ziekte') en wat RayNbow zegt.

Ik heb het idee dat er meer Nederlandse vertalingen van Engelse boeken zijn dan echt Nederlandse boeken over dit soort onderwerpen. Net als met fictie lees ik dan liever het origineel en sowieso heb ik te vaak onzin zoals in bovenstaand voorbeeld gezien, waardoor ik vaak direct naar iets Engels grijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Raynman schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 09:51:
Ik heb het idee dat er meer Nederlandse vertalingen van Engelse boeken zijn dan echt Nederlandse boeken over dit soort onderwerpen. Net als met fictie lees ik dan liever het origineel en sowieso heb ik te vaak onzin zoals in bovenstaand voorbeeld gezien, waardoor ik vaak direct naar iets Engels grijp.
Het is inderdaad vaak juist de belabberde kwaliteit van vertalingen die mensen snel naar Engelstalige boeken doet grijpen. Ikzelf waag me niet eens meer aan Nederlandstalige boeken. Then again; 1x per jaar is er in E'hoven een boekenmarkt waar je voor een prikkie boeken van vorig jaar kunt kopen (die lekker dikke pillen die nieuw 100+ euro kosten) en dan ben ik nog wel eens geneigd wat NL boeken in m'n mandje-op-wielen te mikkeren. Gewoon. Voor de heb. Want lezen doe ik ze niet :X
Sowieso krijg je problemen met de vertaalslag. Zo kom ik regelmatig mensen tegen die het, bijvoorbeeld, hebben over een CVE... Het duurt dan altijd even voor ik in de gaten heb dat ze 't over een CPU hebben :X Als je NL-begrippen gewend bent is het lastig (compiler)foutmeldingen (goed) te interpreteren en bepaalde termen te 'mappen' naar EN als je een keer genoodzaakt bent iets te googlen (als je dan uberhaupt al op de juiste termen komt om te googlen). Zo heb ik ook een hekel aan de vernederlandschte .Net foutmeldingen: damn :X

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 16-02-2010 09:59 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 13:04
Hmmm.... ik heb in het verleden een korte introductie tot C geschreven voor een vak aan de UTwente... Ik zal vanavond eens kijken of ik deze nog kan vinden.

Was uiteindelijk een handleiding/samenvatting van 30 pagina's ofzo.

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckingma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik heb dit boek op de plank staan C handboek ISBN 9062334881. Het is de Nederlandse vertaling van de C programming language, second edition. Het origineel in het het Engels geschreven door Brian Kernighan & Dennis M. Ritchie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
jckingma schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:59:
Ik heb dit boek op de plank staan C handboek ISBN 9062334881. Het is de Nederlandse vertaling van de C programming language, second edition. Het origineel in het het Engels geschreven door Brian Kernighan & Dennis M. Ritchie.
Je bedoelt de bijbel? :)
The C Programming Language (sometimes referred to as K&R, or the white bible, or K&R2 for the second edition) is a well-known programming book written by Brian Kernighan and Dennis Ritchie, the latter of whom originally designed and implemented the language (as well as co-designed the Unix operating system with which development of the language was closely intertwined). The book was central to the development and popularization of the C programming language and is still widely read and used today. Because the book was co-authored by the original language designer, and because the first edition of the book served for many years as the de facto standard for the language, the book is regarded by many to be the authoritative reference on C.
The C programming language is niet alleen HET standaardwerk over C: dit boek is vanaf het verschijnen van de eerste druk de officiële definitie van de taal C. Omdat deze tweede druk is gebaseerd op de voorgestelde ANSI C-standaard zal ook deze druk ongetwijfeld de rol van standaard blijven vervullen.
Ritchie is best known as the creator of the C programming language and a key developer of the Unix operating system, and as co-author of the definitive book on C, The C Programming Language, commonly referred to as K&R (in reference to the authors Kernighan and Ritchie).
Ik vind 't bijna godlastering dat je überhaupt de auteurs nog zou moeten noemen :P

/just_some_history_for_y'all_young_folks :+

edit: Het is schandelijk, maar ik kan de mijne niet meer vinden :P

[ Voor 61% gewijzigd door RobIII op 17-02-2010 00:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08 21:44
MBV schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:19:
[...]

Ik kan al programmeren (deels uit een boek geleerd), ik bedoelde meer dat ik het zo doe voor de syntax van een nieuwe programmeertaal.

offtopic:
Een docent heeft ooit een programmeertaal ontworpen waarvoor geen compiler bestond, zodat de leerlingen niet konden uitproberen wat het resultaat was :+ * MBV wacht op een andere TU/e student die de naam roept :P Had iemand daar nou nog een compiler voor geschreven of niet?
offtopic:
Euh GCL, geloof niet dat daar een compiler voor bestaat, en is ook meer bedoeld om de correctheid van een algoritme aan te tonen als ik me het goed herinner.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
NC83 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 00:49:
offtopic:
Euh GCL, geloof niet dat daar een compiler voor bestaat, en is ook meer bedoeld om de correctheid van een algoritme aan te tonen als ik me het goed herinner.
offtopic:
GCL idd, en dat was ook niet zomaar 'een docent' nu we toch met geschiedenis bezig zijn :D

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

offtopic:
sorry, ik wist niet meer welke van de 5 half-goden die taal had gemaakt ;) En zoals ik al aangaf: GCL was juist ontworpen om geen compiler voor te hebben, zodat de leerlingen de moeite zouden nemen om het eerst te bewijzen ipv te testen :P
Pagina: 1