Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb via wikipedia (die ik in dit geval wel vertrouw) een handige lijst gevonden met een overzicht van Intel Chipsets. Nu overweeg ik de overstap naar een high end moederbord. Vereisten zijn Socket 775 en minimaal 4 DDR-2 slots (die 1066mhz ondersteunen)
Hoewel ik geen specifieke intel fan ben (Wat mobo chipsets betreft), spreken de P45 en de X48 mij aan. Wat voor mij de meest kenmerkende verschillen zijn (Denk ik):

X48: 1600mhz max FSB, max 8GB ram support
P45: 1333mhz max FSB, Max 16GB ram support

Voorlopig ben ik niet van plan om mijn Q9400 te gaan overklokken, maakt die hogere maximale FSB dan nog wat uit, of ben ik dan net zo goed uit met de P45?

Wat zijn eigenlijk vergelijkbare chipsets van andere fabrikanten?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

er zijn in mijn ogen geen vergelijkbare chipsets van andere fabrikanten. VIA chipsets zijn uitermate goed budget spul, en de NVidia chipset worden nogal heet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
niekje87 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:25:
(...)
X48: 1600mhz max FSB, max 8GB ram support
P45: 1333mhz max FSB, Max 16GB ram support

Voorlopig ben ik niet van plan om mijn Q9400 te gaan overklokken, maakt die hogere maximale FSB dan nog wat uit, of ben ik dan net zo goed uit met de P45?
Ik heb een p45 MB die een maximale FSB van 1600 heeft: de P5q pro.

De FSB is met name van belang als je wilt overclocken. Standaard heeft de Q9400 een FSB van 1333. Dit is quadpomped.
Als je wilt overclocken, is bijvoorbeeld een FSB van 4 X 400 (ipv 333) = 1600 wenselijk. Dus als je niet gaat overclocken, dan zal een fsb van 1333 voldoende zijn.

Edit:
Zie deze link: Als je van plan bent om 2 GPU's in Crossfire-opstelling te installeren, dan zou ik voor de x48 gaan. Als je Googled dan zie je wel meer vergelijkingssites tussen deze 2 typen moederboarden.

[ Voor 17% gewijzigd door Herman op 15-02-2010 19:49 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
crossfire is niet aan de orde, ik draai momenteel een GTX260, en zie mezelf niet overstappen op ati, maar dat verschil had ik inderdaad wel gevonden ja.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je niet gaat overklokken, zoek je het dus in de featureset. Hoe veel USB, SATA en PCIe poorten kan een mens wensen? Waarom overweeg je 'de stap naar een high-end moederbord'? Als je die specs en features allemaal toch niet gaat gebruiken, wordt dit de meest teleurstellende upgrade van je leven. ;)
Als je toch wil upgraden, doe dan die GTX260 weg voor een HD5850 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Daar heb je ook weer een punt. Het is meer om mijn systeem wat toekomst vaster te maken. Momenteel draai ik mijn systeem op een P43DE moederbord van ASRock, maar ik kan vanwege de lay-out van het mobo bijvoorbeeld mijn frontpanel audioaansluiting niet gebruiken (zit onder mijn gpu cooler verstopt). Bovendien heb ik iewat verontrustende verhalen over de condensatoren die ASRock hier gebruikt heeft gelezen.

Een hoop kleine ergernisjes dus, en als je dan toch je mobo gaat vervangen, kun je het net zo goed meteen goed doen, en dan zijn deze twee de meest logische chipsets, die in mijn opinie het meeste waar voor hun geld geven.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je hebt nu een Q9400. Het dikste dat je op LGA775 kwijt kunt is een QX9770, maar als je niet overklokt is dat niet erg nuttig. Als je echt met dit mobo niet verder kunt, zoek dan een goede P45 plank in de V&A. Ik was erg tevreden over mijn GA-EP45-DS4, bijvoorbeeld. Veder zou ik er niet te veel geld en/of moeite in steken. Als je nu je geld in je zak houdt, kun je het sparen voor ofwel een 890G moederbord met AMD 6-core CPU over een paar maanden, ofwel een Sandy Bridge mainstream CPU+mobo in Q1 2011.

edit:
zoiets... V&A aangeboden: Gigabyte GA-EP45-DS3

[ Voor 12% gewijzigd door Edmin op 15-02-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Dat is inderdaad een goede tip. Hoewel geld in principe geen probleem vormt, is sparen altijd beter dan uitgeven.

[ Voor 35% gewijzigd door Niekleair op 15-02-2010 20:54 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
Ed_L heeft een goed punt. De p45 serie is inmiddels al anderhalf jaar oud. De techniek is inmiddels verbeterd/achterhaald. Zonde om daar nog veel geld aan uit te geven.

(al moet ik eerlijk zeggen dat mijn systeem nog erg vlot loopt. Tot op heden nog geen reden gezien voor upgraids)

Edit:
Ik heb een Q6600 i.c.m. p5q pro @ 3.0 ghz.

[ Voor 8% gewijzigd door Herman op 15-02-2010 21:24 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
Voordeel X48: 2x 16pci-e 2.0, meestal luxe borden.
Voordeel P45: ICH10(R)

Goedkoop X48 bord: pricewatch: MSI X48C Platinum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

niekje87 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:43:
Daar heb je ook weer een punt. Het is meer om mijn systeem wat toekomst vaster te maken.
Toekomstvaster wordt het toch niet. Een C2Q Q9xxx is het beste wat er te krijgen is voor s775, en upgraden van een q9400 naar een q9550 o.i.d. is echt geldverspilling dus een CPU-upgrade zit er niet in zonder een ander socket te nemen. Als je een toekomstbestendig systeem wilt moet je een nieuwer socket nemen (1156 of AM3), of nog beter, wachten totdat je gaat upgraden en gewoon dàn het nieuwste nemen wat er te vinden is. Want als je op de korte termijn niet wilt upgraden (binnen een jaar, bijvoorbeeld) heb je kans dat er weer nieuwe sockets zijn/aan zitten te komen.
...maar ik kan vanwege de lay-out van het mobo bijvoorbeeld mijn frontpanel audioaansluiting niet gebruiken (zit onder mijn gpu cooler verstopt). Bovendien heb ik iewat verontrustende verhalen over de condensatoren die ASRock hier gebruikt heeft gelezen.
Tsjah, zijn die ergernisjes voor jou genoeg om 60,- uit te geven? Ik zou het alleen daarvoor niet doen, maar dat moet je zelf weten. Ik kan niet weten hoeveel je je aan je huidige mobo stoort en of het je dat geld waard is om van die dingetjes af te zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1