Probleem met Asus HD5870

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-09-2010
Hey mensen,

ik heb het volgende probleem met mijn Asus HD5870 videokaart.
tijdens het spelen van verschillende games zeg even voor de duidelijkheid (Gears of war, en the sims 3)
krijg ik zodra ik beweeg met de muis.een aantal strepen in beeld. het lijkt net of het beeld zich niet goed ververst ofzo. heb de drivers 10.1 geinstalleerd en de hotfix hiervoor. tijdens het spel L4D 2 heb ik dit probleem niet.
bij een vriend van mij is het ook bij deze games maar niet zo erg. het is enorm storend en krijg er ook hoofdpijn van.
weten jullie een oplossing voor dit probleem?

Mijn specs nog even op een rijtje

Asus HD5870
AMD Phenom II X4 925 2.8GHz 8MB AM3
Asus M4A785TD-V Evo AMD 785G, SATA2 RAID, HDMI
Cooler Master Voeding Realpower 620W Modular
Kingston 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0
Samsung TFT Monitor P2250 22", DVI (zwart)

groetjes

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Klinkt mij in de oren als ATI HD5xxx Strepen probleem?? . Succes bij het installeren van de hotfix-driver, te vinden op de website van ATi :)

[ Voor 10% gewijzigd door Jejking op 15-02-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
Jejking schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:28:
Klinkt mij in de oren als ATI HD5xxx Strepen probleem?? . Succes bij het installeren van de hotfix-driver, te vinden op de website van ATi :)
Ik heb de hotfix geinstalleerd. Maar ondervind er nog steeds problemen mee. het lijkt mij niet iets hardware matig. aangezien L4D2 wel gewoon werkt.

het is niet dat er grijze strepen of freezes ontstaan.
het lijkt ofdat je kan zien dat het beeld continue aan het verversen is.
Ik heb ergens gelezen dat je wat aanpassingen in settings moet doen (in de game zelf)
ik weet niet welke opties ik moet aanpassen. en hoe ik die strepen kan laten verdwijnen. vandaar mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Bedoel je niet gewoon vsync? Deze kan je aan/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
chim0 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 07:17:
Bedoel je niet gewoon vsync? Deze kan je aan/uitzetten.
Ik heb geen idee, ik ben niet zo thuis in de grafische wereld.
het zijn in iedergeval flinke lijnen die verschijnen als ik in gow naar beneden en naar boven beweeg. (met de muis) in game!
ze verschijnen even en dan zijn ze weer weg. (op het moment als ik stil beeld heb).
filmpjes gaan prima! zonder strepen!
ik heb mijn vsync in iedergeval aan staan in Gow. maar als ik in sims beweeg krijg ik de lijnen ook te zien.
ook borderlands heeft er lijnen in zitten.

left4dead 2 is het enige spel wat geen problemen ondervindt.
wat moet ik doen?? heeft iemand een idee?

Groet

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
Hylian103 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:23:
[...]

Ik heb geen idee, ik ben niet zo thuis in de grafische wereld.
het zijn in iedergeval flinke lijnen die verschijnen als ik in gow naar beneden en naar boven beweeg. (met de muis) in game!
ze verschijnen even en dan zijn ze weer weg. (op het moment als ik stil beeld heb).
filmpjes gaan prima! zonder strepen!
ik heb mijn vsync in iedergeval aan staan in Gow. maar als ik in sims beweeg krijg ik de lijnen ook te zien.
ook borderlands heeft er lijnen in zitten.

left4dead 2 is het enige spel wat geen problemen ondervindt.
wat moet ik doen?? heeft iemand een idee?

Groet

Robin
In andere woorden, Het beeld hapert heel erg licht waardoor de strepen duidelijk zichtbaar zijn.
ik heb in alle games de details op het hoogste gezet.
dat moet wel kunnen neem ik aan! :)
Please help! groet

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
mja klinkt als vsync, kijk eens in de instellingen van het spel zelf en in de instellingen van je videokaart, soms staat het uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
chim0 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:55:
mja klinkt als vsync, kijk eens in de instellingen van het spel zelf en in de instellingen van je videokaart, soms staat het uit
Deze heb ik in gears of war wel aangezet maar had geen enkel effect. maar moet ik dat op de kaart ook instellen? en zoja hoe doe ik dat in catalyst 10.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Hylian103 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 14:01:
[...]
en zoja hoe doe ik dat in catalyst 10.2?
Bij 3D instellingen ofzo? Ik heb geen ATI, anders moet je ff kijken in het grote ATI topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
volgens mij moet je, om vsync te gebruiken, ook tripple buffering aanzetten in catalyst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
galmoer schreef op maandag 22 februari 2010 @ 14:22:
volgens mij moet je, om vsync te gebruiken, ook tripple buffering aanzetten in catalyst!
en waar valt die instelling onder? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Catalyst icoontje op bureaublad => rechtermuisknop => *naam videokaart* => 3D Settings => Wait for Vertical Refresh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
triple buffering

Open CCC (geadvanceerd)
3d
all settings
helemaal onderin

Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.com/screenshots/250x375/2008/12/OpenGL_3-Buffer.png

[ Voor 42% gewijzigd door Bullus op 22-02-2010 16:54 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 11:10
Bullus schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:44:
triple buffering

Open CCC (geadvanceerd)
3d
all settings
helemaal onderin

[afbeelding]
en V-sync staat daar iets boven, forceer die eens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:09
Ik heb hetzelfde probleem, alsof mijn beeldscherm het niet bij kan houden, alleen in het middengedeelte trouwens.

Na de tips die ik hier lees en wat pielen in de ATI CCC is het al fors minder geworden, goeie zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
Oke! het is aanzienlijk minder geworden inderdaad.
op een enkele lijn na. nog steeds in gears of war.
ik heb ingesteld:

- triple buffer
- vsync helemaal open (naar rechts)

Verder staan volgende settings als volgt.

Standard settings = use custom settings
Smoothvision HD (anti aliasing) = use application settings
Anti aliasing mode = Multi sample AA (balkje helemaal naar links)
Smootvision HD Anisotropic filtering = use app settings
Catalyst A.I. = Standard
Mipmap detail level = High quality
Wait for vertical refresh = Always on (helemaal rechts) neem aan dat dit de VSYNC is? :S
OpenGL Settings tripple buffering = aangevinkt.

Ik heb als ik met mijn rechtermuisknop op het CCC logotje klik 3 videokaarten

1. ATI Radeon HD 5800 Series
2. ATI Radeon HD 5800 Series
3. ATI Radeon HD 5800 Series

Echter bij de eerste krijg ik het 3D settings tapje. moet ik die andere nu ook weggooien? en hoe doe ik dat? neem aan dat dat mijn oude driverss nog zijn? of zie ik dit verkeerd?

Ook in game heb ik V-Sync aangezet!

Ik ben er bijna. als jullie even jullie instellingen wil doorgeven ben ik helemaal geholpen! alvast ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Ik heb nog een aanvullende vraag. Als ik in het CCC bijv. mijn AA op 4x instel en geen Vsync en ik doe dit ingame instellen als AA 8x en Vsync aan, wat gebeurd er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
galmoer schreef op maandag 22 februari 2010 @ 14:22:
Triple buffering in catalyst is alleen voor OpenGL. Met D3D overrider kun je triple buffering ook aanzetten voor Directx games.
In bijvoorbeeld PES2010 is dit noodzakelijk met ATI kaarten omdat het anders onspeelbaar is door haperingen.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
anathema schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:36:
[...]

Triple buffering in catalyst is alleen voor OpenGL. Met D3D overrider kun je triple buffering ook aanzetten voor Directx games.
In bijvoorbeeld PES2010 is dit noodzakelijk met ATI kaarten omdat het anders onspeelbaar is door haperingen.
maar welke instellingen moet ik nu dan standaard aanhouden? om de meest recente schietspellen zonder irritante strepen / haperingen te kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
Hylian103 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 17:07:
[...]

maar welke instellingen moet ik nu dan standaard aanhouden? om de meest recente schietspellen zonder irritante strepen / haperingen te kunnen spelen?
Ik zou es proberen om Vsync niet aan te zetten in catalyst of in het spel, maar uitsluitend via D3D overrider en dan samen met triple buffering.
(D3D overrider zit standaard in rivatuner als ik het goed heb). Als het aan Vsync/triple buffering ligt zou dit het beste moeten werken.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
Ik zou es proberen om Vsync niet aan te zetten in catalyst of in het spel, maar uitsluitend via D3D overrider en dan samen met triple buffering.
(D3D overrider zit standaard in rivatuner als ik het goed heb). Als het aan Vsync/triple buffering ligt zou dit het beste moeten werken.
Ik neem aan dat dit een apparte applicatie is? is dit voor overklok doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:14
Koop een crt/lcd monitor die het beeld sneller ververst dan je videokaart aan kan.
Ben je er gelijk vanaf.

60hz = max 60 fps .aangezien je 5870 makkelijk een console game aan kan ,heb je frames per seconde te over en dan gaat je monitor over zijn nek ,vandaar die strepen over het beeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
maxers1973 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 10:16:
Koop een crt/lcd monitor die het beeld sneller ververst dan je videokaart aan kan.
Ben je er gelijk vanaf.

60hz = max 60 fps .aangezien je 5870 makkelijk een console game aan kan ,heb je frames per seconde te over en dan gaat je monitor over zijn nek ,vandaar die strepen over het beeld. ;)
Ik heb een HD schermpje die een resolutie aankan van 1980 x 1080i

met een refreshrate van 4 a 6 ms. splinternieuw uit de doos.

dus nee geen nieuwe schermpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Niet als je vsync uitzet, dan zie je opeens 200fps. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
chim0 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:16:
[...]

Niet als je vsync uitzet, dan zie je opeens 200fps. ;)
kan iemand die hier geen last van heeft, een printscreen willen maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Hylian103 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:51:
[...]

kan iemand die hier geen last van heeft, een printscreen willen maken? :)
Met vsync uit heb je altijd "screen tearing" dus het is kiezen of delen. :)

(Persoonlijk game ik altijd met vsync uit omdat ik shooters speel en ik frames belangrijker vind dan mooi beeld)

• hylian
chim0 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:55:
[...]

Met vsync uit heb je altijd "screen tearing" dus het is kiezen of delen. :)

(Persoonlijk game ik altijd met vsync uit omdat ik shooters speel en ik frames belangrijker vind dan mooi beeld)
is dit niet over te klokken dan ofzo? het zijn maar een paar irritante lijntjes geworden.

• chim0
Hylian103 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:00:
[...]

is dit niet over te klokken dan ofzo? het zijn maar een paar irritante lijntjes geworden.
Heeft niks met overklokken te maken. Die vsync zet gewoon je scherm verversing vast op het aantal Hz wat momenteel ingesteld staat op je monitor (in LCD gevallen 60Hz) en daarom heb je 60fps maar je videokaart kan veel sneller.

Maar we hebben het nu steeds over screen tearing maar is dat wat je bedoelt of zijn het fysieke zwarte strepen ofzo? Ik maakte op uit je verhaal dat het om screen tearing gaat. Kan je geen video maken ofzo?

• hylian
chim0 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:10:
[...]

Heeft niks met overklokken te maken. Die vsync zet gewoon je scherm verversing vast op het aantal Hz wat momenteel ingesteld staat op je monitor (in LCD gevallen 60Hz) en daarom heb je 60fps maar je videokaart kan veel sneller.

Maar we hebben het nu steeds over screen tearing maar is dat wat je bedoelt of zijn het fysieke zwarte strepen ofzo? Ik maakte op uit je verhaal dat het om screen tearing gaat. Kan je geen video maken ofzo?
Het is zijn strepen die verschijnen. maar alleen als ik beweeg.als het beeld stilstaat geen probleem.
het zijn geen witte lijnen ofzo maar ze komen overeen met de kleuren van de achtergrond.
het is net of je het beeld ziet verversen zeg maar.
ik zal kijken of ik een video kan maken dit weekend.
ik zal zo eens even Vsync in game uitzetten.

EDIT!! : dit is inderdaad precies wat ik krijg "Screen tearing"

Wikipedia: File:Tearing (simulated).jpg

YES!! eindelijk hebben we het beestje een naam kunnen geven :D

[ Voor 12% gewijzigd door hylian op 25-02-2010 19:07 ]

• partyondude
Ik heb exact hetzelfde met mijn Sapphire HD5870 op een Samsung XL 2370

[ Voor 8% gewijzigd door partyondude op 25-02-2010 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Misschien handig om eens de gebruikersmanual van je videokaart door te nemen... Of op google te zoeken naar wat bepaalde instellingen in CCC doen.
Hylian103 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 18:38
YES!! eindelijk hebben we het beestje een naam kunnen geven :D
Dit heet al járen tearing hoor...

[ Voor 42% gewijzigd door Format-C op 26-02-2010 08:45 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
Format-C schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 08:41:
Misschien handig om eens de gebruikersmanual van je videokaart door te nemen... Of op google te zoeken naar wat bepaalde instellingen in CCC doen.

[...]
Dit heet al járen tearing hoor...
ik ben niet zo'n held in de wereld met grafisch kaarten.
weet verder wel waar ik het over heb hoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Het is zowieso wel interessant om even uit te zoeken wat je allemaal kan instellen hoor... Dan krijg je veel mooier beeld, en kan je het maximale uit je kaart halen. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Staat er niet ergens een jip & janneke instelling op internet? Snel klaar en meteen resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylian
partyondude schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 12:41:
Staat er niet ergens een een jip & janneke instelling op internet? Snel klaar en meteen resultaat?
een vent met serieuze praat ;) dat hebben we nodig jep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Niemand die hier iets op weet?

BC2 ziet er behoorlijk fragiel uit bij mij. Draai 1920*1080, alles op high, 8xAA en 16xAF, HBAO en Vsync uit. Gebruik een 5870 icm een E8400@3.85

[ Voor 11% gewijzigd door partyondude op 03-03-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Voor degenen die het interesseert, ik heb een oplossing gevonden. Door d3doverrider van RivaTuner te activeren, forceer je de Vsync en tripple buffering, die blijven dan dus aan.

Helaas conflicteert dat wel met xfire, die moet je gewoon daarna even opnieuw opstarten en dan gaat het perfect :)

BC2 ziet er nu met de HD5870 met alles op HIGH, met als resolutie 1920*1080 gewoon gruwelijk uit, zonder tearing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_eissens
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-10-2023
Bij bad company 2 was het trouwens ook te verhelpen door ingame van resolutie te switchen. Ingame en in driver vsync aan, spel opstarten, 150 fps. Resolutie even naar 1024 en terug en opeens netjes 60fps in fraps.
Ik merk dat in veel games en zelfs in mediaplayer classic de ati5870 erg slecht naar vsync luisterd. Heb hiervoor altijd nvidia gehad, en vsync forcen in de driver werkte altijd, zonder uitzondering. Is het nou zo moeilijk om zoiets basics in de drivers goed te krijgen, of mis ik iets?

Trouwens, over tripple buffering, zoals hieronder uigelegd levert het in combinatie met vsync wel een vertraging op die je in shooters niet wil :) Vaak merk je input lag met je muis.

Triple buffering
In computer graphics, triple buffering is a variant on double buffering that provides a speed improvement. In double buffering the program must wait until the finished drawing is copied or swapped before starting the next drawing. This waiting period could be several milliseconds during which neither buffer can be touched. At 60 frames per second whatever time it takes to draw an image is in effect rounded up to the next 16.67 milliseconds by this delay.

In triple buffering the program has two back buffers and can immediately start drawing in the other one. The third buffer, the front buffer, is read by the graphics card to display the image on the monitor. Once the monitor has been drawn, the front buffer is flipped with (or copied from) the back buffer holding the last complete screen. Since one of the back buffers is always complete, the graphics card never has to wait for the software to complete. Consequently, the software and the graphics card are completely independent, and can run at their own pace. Finally, the displayed image was started without waiting for synchronization and thus with minimum lag.[1]

Due to the software algorithm not having to poll the graphics hardware for monitor refresh events, the algorithm is free to run as fast as possible. This can mean that several drawings that are never displayed are written to the back buffers. This is not the only method of triple buffering available, but is the most prevalent on the PC architecture where the speed of the target machine is highly variable.

Another method of triple buffering involves synchronizing with the monitor frame rate. Drawing is not done if both back buffers contain finished images that have not been displayed yet. This avoids wasting CPU drawing undisplayed images and also results in a more constant frame rate (smoother movement of moving objects), but with increased latency[2]. This is the case when using triple buffering in DirectX, where a chain of 3 buffers are rendered and always displayed.

Triple buffering implies three buffers, but the method can be extended to as many buffers as is practical for the application. Usually, there is no advantage to using more than three buffers.

Wiki

[ Voor 71% gewijzigd door lord_eissens op 25-05-2010 23:16 . Reden: spelling ]

Pagina: 1