lawaai fans

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

2 weken geleden mijn ram uitgebreid, nu is mn computer sneller, maar nu stoor ik me nog aan het lawaai van mn computer, het lijkt net alsof mijn fohn aan staat zeg maar..:)

als ik met speedfan speed02 lager zet dan wordt het geluid ook minder..ik heb geprobeerd te kijken welke fan het is door ze allemaal lager te zetten maar ik zie niks langzamer draaien, ik gok dat het de cpu koeler is. die heb ik al geontstofd maar niet met compressor,wel met stofzuiger.maar je ziet dat er nog stof in zit maar daar kan ik niet bij.

had graag de speedfan printscreen ingevoegd maar dat lukt me niet:

speed01 = 64%
speed02=100%speed 04=89%

system= 38graden
cpu=43 graden
aux =122
hdo =45 graden

vcore 1,47v
12.14v
avcc 3.42

verder is het een asus moederbord

mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen, makkelijkste lijkt mij om nieuwe cpu koeler te kopen een hele stille want nu zit er gewoon simpel ding in..socket 775..staat intel op.
met die andere fans kan niet veel mis zijn toch? daar kan ik zien dat er geen stof in zit. of kan het zijn dat cpu fan zo hard gaat draaien omdat andere fans niet goed hun werk doen?
het is wel altijd erg warm in mn kamer maar dat hou ik graag zo..

en die aux heeft hele hoge temperatuur...las dat de sensor dan niet werkt?

dat hele verhaal over airflow is erg ingewikkeld...neem aan dat de fabrikanr dat toch wel goed heeft ingedeeld, daar kan je toch ook niet zo veel aan veranderen? behalve fans vervangen?

hoop dat ik genoeg info heb gegeven voor wat tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Waarschijnlijk heb je nu de Stock koeler erop zitten. Om wat voor CPU gaat het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Die aux kan je buiten beschouwing laten inderdaad. Heb hier ook een sensor die altijd 127 graden rapporteert.
Verder is het het waarschijnlijkst dat de CPU-koeler het lawaai maakt, maar daar kan je alleen zelf achter komen. Gewoon een voor een de fans eruit trekken, tot je alleen de CPU fan nog hebt. Als je dan nog steeds de herrie hoort is het de CPU-fan, voeding, of grafische kaart, maar je kan wel horen waar het vandaan komt als je je oor ernaast houdt met een open kast.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
kleine fans maken meestal de meeste herrie, niet per definitie stock fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier een foto van mn kast,zou ik graag invoegen maar dan moet je een url opgeven..dat beeld staat toch niet online hoe kan het dan een url zijn?

processor.intel pentium 4 3.00 ghz3.01 ghz

maar loskoppelen een voor een, helaas ben ik niet zo into computers dat ik dan kan of aan durf...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:16:
ik heb hier een foto van mn kast,zou ik graag invoegen maar dan moet je een url opgeven..dat beeld staat toch niet online hoe kan het dan een url zijn?

processor.intel pentium 4 3.00 ghz3.01 ghz

maar loskoppelen een voor een, helaas ben ik niet zo into computers dat ik dan kan of aan durf...
je zou ook met je vinger de fans tegen kunnen houden, door op het midden van de fan te drukken (pas op voor je vingers)

en fotos online zetten kan b.v. http://photobucket.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollies
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Ghost Dog schreef op zondag 14 februari 2010 @ 22:46:
Die aux kan je buiten beschouwing laten inderdaad. Heb hier ook een sensor die altijd 127 graden rapporteert.
...
heb er hier eentje met -10 :P

maar ff ontopic, stock intel fans hebben niet echt een goed/net voldoende koelvermogen dus zou het kunnen dat die fan als een gek gaat draaien in een poging de boel toch nog koel te houden wat idd het geluid maakt van een straaljager turbine
probeer idd je vinger op het midden van een fan te houden om zo uit te vinden of je fans zoveel lawaai maken maar ik denk dat je er wel goed aan doet een nieuwe cpu koeler erop te zetten

[ Voor 4% gewijzigd door Droplollies op 15-02-2010 12:48 ]

Mijn Spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in het midden drukken? waarom is dat beter? gaan ze toch niet langzamer van draaien? ingewikkeld dit allemaal..wat is nou het beste om je computer koel te houden? ik lees zo veel, over waterkoeling dat eigenlijk luchtkoeling is maar wel water inzit?:) en peltiers..en koelsmeersels..

mij lijkt het beste om die silver koelpasta erop te doen en een nieuwe cpu koeler te kopen..wat denken jullie? en dan moet ik nog kiezen welke cpu koeler...ik heb ook op stillepc.nl gekeken, maar een koeler van 17 euro. koelt die echt meer dan mn intel koeler van nu? want ik kan wel een nieuwe kopen maar hoe weet je dat die meer gaat koelen?erg grote fan past er ook niet in.

en nog een vraag...is het niet handig om mn kast open te laten? want dan gaat de warme lucht toch meteen weer weg? aangezien een fan de lucht niet koeler kan maken dan de lucht in de kamer lijkt mij dat logisch..maarja ik lees jusit dat een 100% dichte kast het beste is:)
nog veel te leren:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Laatst online: 06-09 02:52
nou kijk, als jij je vinger in de fanblades houd kan het pijn doen.. als je je vingen gewoon in het midden van de fan zelf rustig drukt, kan je de fan stil zetten/afremmen

peltier kan je flink koelen maar is behoorlijk duur ook
waterkoeling = water dat de hitte opneemt en verplaatst ook best prijzig
lucht koeling is simpel, maar effectief , tenzij je flink gaat overclocken , dan moet je toch wel richting waterkoeling gaan

als jij je panel open laat staan komt er ook meer stof in, ook kan het nadelig werken qua airflow omdat met panel gesloten je dwingt koude lucht door je kast heen , langs alle hardware te gaan
als je je panel dus loshaalt gaat je koude lucht alle kanten op

qua cpu koeler heb je veel keuzes, ligt er ook an welke cpu je hebt en of je overclockt / de breedte van je kast ( bijv een scythe mugen 2 past niet in elke kast , waar een scythe ninja 2-3 cm kleiner is (dacht ik))

intel stock koeler = klein en heeft maar een 80mm fan die heel hard moet draaien om goed te koelen,
meeste goede koelers hebben een 120mm fan die dus langzamer hoeft te draaien dan de kleinere 80 mm fan om evenveel luchtverplaatsing te genereren
langzamer draaien = ook (in meeste gevallen) minder lawaai

hoop dat dit je een beetje helpt

ooh ik raad je aan je computer niet schoon te maken met een stofzuiger maar met een busje compressed air
stofzuiger kan namelijk statishe schok geven en als die overslaat naar je moederbord o.i.d kan je flinke pech hebben

[ Voor 8% gewijzigd door [Remmes] op 16-02-2010 17:33 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Koeler van 17 euro? Hyper TX3? Kijk eens in de pricewatch, die heb je al voor 5 eurotjes minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Gnermo schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 18:09:
Koeler van 17 euro? Hyper TX3? Kijk eens in de pricewatch, die heb je al voor 5 eurotjes minder :)
maar die TX3 maakt wel flink wat kabaal en koelt ook niet super,

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinPeters
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-03-2024
als je in de pricewatch kijkt bij "overclocking en cooling" hier op tweakers kun je zoeken op je socket. Je krijgt dan een lijst van koelers die aan de zoektermen voldoen. deze bijvoorbeeld lijkt mij geschikt aangezien je initiele probleem herrie is:

http://azerty.nl/producte...775-socket-am2-koper.html

helemaal stil. wel wat groot. misschien wil je er iemand bij hebben die je helpt inbouwen. vergeet inderdaad de koelpasta niet :P.

vaak zit die er bij bij de koeler. maak de oude cpu schoon met aceton of nagellakverwijderaar of iets anders dat snel verdampt en geen sporen achterlaat (ik gebruik wasbenzine) en doe een bolletje pasta op de cpu. wrijf hem over de onderkant van de koeler om de pasta te versprijden en als de pasta overal zit is het goed. hou de cpu hierbij aan de zijkant vast en probeer de onderkant niet aan te raken en zowel de koeler als de cpu stof-vrij te houden tot na het inbouwen. misschien moet je af en toe de twee van elkaar halen en er iets bij doen. het hoeft niet soepel te wrijven als er maar op het hele oppervlak van de cpu een dunne laag zit.

pas wel op dat je geen koeler kiest waar je het moederbord voor moet losmaken. dat vind je vast niet leuk om te doen.

succes :)

[ Voor 0% gewijzigd door ErwinPeters op 16-02-2010 18:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
even een opmerking over dat verspeiden van de pasta,
ja kan gewoon de koeler erboven op drukken en vastzetten, werkt het beste tegen belltjes ,door de druk van de koeler verspreid de pasta en als het pasta warm word verspreid het nog wat meer

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat een super forum dit zeg!:)
bedankt voor de tips!

overclocke doe ik niet, games of andere zware dingen ook niet, mn koeler is gewoon heel slecht vrees ik, zelfs als ik niks open heb staan maakt hij evenveel lawaai. Ik las wel dat je via speedfan het zo kan instellen dat ze zachter gaan draaien als dat nodig is en omgekeerd, dat had ik vroeger wel maar weet niet meer hoe je dat moet instellen.

mn vinger durf ik nog steeds niet op de fan te zetten hoor:P ik gok gewoon dat het cpu is, zoals ik al eerder vroeg, of kan het zijn dat cpukoeler hard gaat draaien omdat andere fans niet goed werken?

nou dan ga ik maar f uitzoeken welke stil zijn (775), zijn alleen zo veel verschillende meningen, vriend van me zegt dat zalman en cooler master goed zijn maar ik lees ook andere aanbevelingen hier dus jah..blijft een gok:)
maar die van erwinpeters is wel weer erg duur, als dat niet nodig is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik denk dat voor jou een scythe ninja 2 wel goed genoeg zou zijn lijkt mij, en als je ee niet zo'n hele warm wordende processor hebt en een goede airflow hebt zou je dze zelfs nog passief kunnen hebben ( waardoor je je cpu cooler niet de schuld kan geven dan :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo!

ik heb even de foto online gezet..want ik zit na te denken over de maat. links van de cpu koeler (cpu koeler =is toch dat zilveren ding inclusief de fan die erop zit?) zit al een zilverkleurig blokje, dus dat betekent al dat ik niet een grotere maat zou kunnen kiezen. ook zit vlak onder de cpu allemaal kleine dingetjes dus dan is het toch onmogelijk om een grotere maat te nemen?
daarnaast zit er, als je de kast dicht doet, een grote halve pijp die aansluit op de cpu koeler dus dat betekend dat de nieuwe cpu koeler die ik wil kopen ook niet dieper mag zijn...hmzz..dan zou ik dus een klein ding moeten kopen...maar die koelt minder...
het zou vast dat je alles kan ombouwen maar dat kan ik niet dus..iemand nog tips wat voor koeler ik zou kunnen kopen gezien het kleine formaat dat er maar inpast?
http://s856.photobucket.c...view&current=IMG_4392.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien heb je 3 ventilatoren die geluid produceren en daarnaast is je harde schijf een geluidsbron.
Nogmaals: zet je pc aan. en druk met je vinger op het midden van de fan (reden: anders pijn aan je vinger). dan zal de fan stil staan (en dat kan hij best even hebben). Op die manier kan je een geluidsbron even 'uitschakelen' waardoor je kunt zien wat nu precies het meeste geluid maakt.

Wat betreft je CPU-koeling: dat is de ventilator + het metalen koelblok. Een ander model (zoals een scythe ninja 2) zal hier aanzienlijk veel verschil maken. Het er opniuew opzetten van zo'n koelblok is op zich niet heel ingewikkeld.
Zelfs als je je koelblok niet wilt vervangen kan je deze ook al wat 'opknappen'. Op de foto lijkt het alsof er tussen de metalen vinnen (waar de lucht doorheen hoort te gaan) enorm veel stof zit. Dat zorgt ervoor dat je koeler erg slecht koelt (en daarom hard gaat blazen).

Wat betreft je casefan: Het lijkt er op dat je daar een grote fan zou kunnen plaatsen (als ik naar de schroefgaten kijk..) volgens mij zit er nu een 80mm fan (kan je zelf opmeten) in en zou je er eventueel een 120mm fan in kunnen zetten. Grotere fans geven doorgaans meer luchtverplaatsing met minder geluid. Ook hierin zitten per merk/type verschillen, daarvoor kan je de search gebruiken.

Voeding: geen idee watvoor een voeding je hebt en of hij veel geluid maakt. Deze zit mogelijk ook vol met stof. Buiten vervangen zijn daarvoor 2 mogelijkheden: 1. (makkelijk) voeding even losschroeven uit je kast en uitzuigen/uitblazen via openingen. 2. (lastiger - wel doeltreffender) voeding losschroeven uit kast en openmaken en dan goed uitblazen.

Harde schijf: Geen idee of deze veel geluid maakt. Kan je weinig aan doen behalve 1) vervangen voor een stiller model of 2) plaatsen in een silencer (zoals een HDDsilencer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je hier even kijkt, kan je misschien afleiden op de Ninja gaat passen.
Als ik zo naar je foto kijk denk ik dat het wel wil. Een heatsink vlakbij je CPU is heel normaal, want de Northbridge moet ook koel blijven. Die heatsinks zijn nooit echt hoog, meestal ongeveer net zo hoog als, of lager dan je geheugen, en daar komt de Ninja (en de Mugen, en veel andere grote koelers) overheen te 'hangen'.
Ik heb zelf ook de Ninja 2 Rev. B, en ook een heatsink vlakbij mijn CPU, iets meer achterin mijn kast, maar de Ninja past er prima naast. Mijn 1e geheugenreepje zit ook onder de koeler, en daar kan ik dus niet zomaar bij, maar er zit gewoon nog ruimte tussen dat reepje en de koeler. :)

edit:
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:50:
Wat betreft je casefan: Het lijkt er op dat je daar een grote fan zou kunnen plaatsen (als ik naar de schroefgaten kijk..) volgens mij zit er nu een 80mm fan (kan je zelf opmeten) in en zou je er eventueel een 120mm fan in kunnen zetten. Grotere fans geven doorgaans meer luchtverplaatsing met minder geluid. Ook hierin zitten per merk/type verschillen, daarvoor kan je de search gebruiken.
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m! Heb er zelf ook 3, en ze zijn stil en goedkoop. Misschien wel de beste prijs/kwaliteit verhouding van alle fans. Niet voor niets worden door de jongens van silentpcreview gebruikt als referentie fans. (Sowieso voor reviews één van de beste sites op het internet. ;))
Voeding: geen idee watvoor een voeding je hebt en of hij veel geluid maakt. Deze zit mogelijk ook vol met stof. Buiten vervangen zijn daarvoor 2 mogelijkheden: 1. (makkelijk) voeding even losschroeven uit je kast en uitzuigen/uitblazen via openingen. 2. (lastiger - wel doeltreffender) voeding losschroeven uit kast en openmaken en dan goed uitblazen.
Als je je voeding wil openmaken, pas wel op!
De condensatoren daarin kunnen nog een hele tijd geladen zijn, en jou een flinke schok geven.
Als je hem wil schoonmaken, haal je pc dan eerst van het stroomnet af, en druk dan een paar keer op de power-on knop zodat de elco's ontladen. De fans gaan dan een beetje draaien, en er gaan wat lichtjes branden; dat hoort zo, want je pc probeert gewoon op te starten.
Dan kan je hem openschroeven en kijken hoe dik de laag stof erin is, en hem schoonmaken.
Harde schijf: Geen idee of deze veel geluid maakt. Kan je weinig aan doen behalve 1) vervangen voor een stiller model of 2) plaatsen in een silencer (zoals een HDDsilencer).
Je kan hem ook prima zelf stil maken door hem in elastiek op te hangen.
Dit is met ongeveer €2 ongeveer 20 tot 30 keer zo goedkoop als HDDsilencers, en dempt net zo goed, en houdt ze over het algemeen ook nog beter koel.
In een review van Wiethoofd kan je zien hoe dat er uit ziet (en ook in één van mij ;)), en in het stille topic (zoek op elastiek) (oa deze post van Wiethoofd) is ook meer te vinden.
Gewoon bij een campingwinkel 2 meter elastiek nylon elastiek kopen, en dat door je 5,25" drivebays heen en weer vlechten, en daar je HDD's in ophangen (zorg wel dat je de HDD's stevig ophangt, door de twee elastieken een keer te draaien). Alle resonantie van je kast is weg, dus je hoort alleen nog evt. luchtovergedragen geluiden van de HDD's. Die van mij hoor ik echt bijna niet meer.
Hier is op silentpcreview goed te zien hoe je dat doet.

[ Voor 69% gewijzigd door Ghost Dog op 21-02-2010 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ninja 2 lijkt mij zo wel te passen en je zou een paar stille nexus real silent fans kunenn halen ( 92 dnek ik zo te zien aan je gaten die je overhebt)

ook zou het al veel helpen die kabelmassa daar te verbergen, dit kan al veel helpen kwa koeling ( en geluid)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo!

nou het is idd de cpu koeler, heb ze even stilgezet, aangezien ik niet game, niet overclock wil ik gaan voor een goedkope,moet toch genoeg zijn? als is een stille mn belangrijkste eis, de artic cooling freezer 7 pro of de cooler master hyper tx3, zouden die passen? meningen blijken na alle revieuws gelezen te hebben gelijk te zijn verdeeld over deze 2...of iemand nog een voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Cooler Master Hyper 212 Plus of de hyper TX zijn dan wel voldoende.. alleen als ik jou was zou ik dan wel de standaard fan die erbijzit vervangen door een nexus real silent 120

is stil en heeft PWM dus als je het op je mamabord drukt word ie geregeld

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je de fan op de cpu koeler?dat metalen ding? zou het ook genoeg zijn om dan alleen een nieuwe fan te kopen dan?en die dan op het metalen ding te plaatsen? ik dacht dat als je over fans sprak het ging over de fans die gewoon aan zijkant van je kast draaien....en dat de fan op je cpu koeler altijd vast zat aan dat metalen ding..? of is dat metalen ding ook slecht? of is alleen de fan erop slecht? weet niet wat intel stock is..de fan of fan+metalen ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De fan op de heatsink (dat metalen ding) van een boxed koeler (de standaard koeler) is niet zomaar te vervangen.
Ook al zou het kunnen, de heatsink van de boxed koeler is gewoon te klein om echt goed te kunnen koelen, dus zou je sowieso een hard blazende fan krijgen, en dus nog steeds lawaai hebben.

Je moet dus een nieuwe heatsink en fan kopen, maar die worden meestal met elkaar verkocht (op een aantal dure topmodellen na). De TX3 is bijvoorbeeld een heatsink en fan bij elkaar, en ook de Hyper 212 Plus heeft dat.

Een Nexus Real Silent 120mm is standaard geen PWM, maar een gewone 3-pins, voor PWM moet je de PWM variant kopen (duh 8)7). Deze dus, in plaats van deze.

En als je écht een stille pc wil, zou ik de Mugen 2 of Ninja 2 kopen. Voordeel van de Ninja is dat die iets lichter en een stukkie kleiner is, en zelfs (afhankelijk van de TDP van de CPU) passief kan werken, en dus echt geen geluid maakt. De fans van de Ninja draait altijd op hetzelfde toerental (1000 rpm), dus die maakt altijd evenveel lawaai (stilte :)), en die van de Mugen 2 doet tussen de 200 en 1300 rpm, dus ook die is erg stil als je niets doet, en nog steeds redelijk stil als je je CPU zwaar belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ja ik bedoel de pwm variant .. ik snap niet waarom je die oranje nog zou kopen.. maar goed

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:53:
ja ik bedoel de pwm variant .. ik snap niet waarom je die oranje nog zou kopen.. maar goed
Omdat de PWM variant meer lawaai maakt.
Op hetzelfde toerental als de oranje of zwart/witte maakt de PWM meer geluid, vooral een vervelende 'whine', die de gewone echt niet heeft, zelfs niet op 1200 rpm, terwijl de PWM dan echt irritant is (in mijn oren).
Ik heb hier 3 oranje Real Silents in mijn kast hangen, en die zijn onhoorbaar, en 1 PWM op mijn Ninja 2 Rev. B, maar die heb ik 99% op 700 rpm draaien via BIOS-instellingen, want op 1000 rpm (eerder zelfs al, op 900) begint de PWM vervelend te zoemen. Dit komt waarschijnlijk door het gebruikte materiaal, want de PWM is van doorzichtig plastic, dat een stuk stugger is dan het gewone plastic van de oranje of zwart/witte fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle tips en uitleg! ik heb nu de cooler master tx3 en hijs is super! draait op 40% en ik hoor niks! Wat een verademing!
Pagina: 1