Toon posts:

privacy bij retouneren (RMA) van opslag media

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wordt privacy van gegevens vaak vergeten?

In een ander topic wordt een probleem met een externe harde schijf besproken. Daar wordt het advies gegeven om de harde schijf terug te brengen naar de winkel. Bij dit advies wordt wel geadviseerd om een backup te maken van de bestanden op de harde schijf. Er is bij het advies niet ingegaan op de aspecten van privacy, die bij de retournering van een harde schijf kunnen spelen. Want de mogelijkheid bestaat, dat de bestanden, die op de harde schijf staan, door anderen bekeken worden.

In het betreffende topic wordt de aanvulling over de privacy enigszins als off-topic gezien. En de oplossing om een onderwerp, dat off-topic is, te behandelen lijkt een nieuw topic te zijn. Dus daarom is dit topic gestart.

Het lijkt erop, dat het maken van een backup vaak vergeten wordt. En het lijkt er ook op, dat net als het maken van een backup, de privacy van gegevens op een harde schijf ook vaak vergeten wordt. Er worden regelmatig usb-sticks, computers en andere gegevensdragers met gevoelige informatie gevonden.

Er wordt misschien soms niet bij stil gestaan, dat gewone, verwijderde en geformatteerde gegevens op een harde schijf door anderen met herstelprogramma's leesbaar gemaakt kunnen worden.

Het lijkt het verstandigst om een harde schijf nooit uit handen te geven. De vraag is nu of dit inderdaad de beste manier is om er zeker van te zijn, dat anderen de gegevens op een harde schijf niet kunnen zien. Dit zou dan ook gelden voor de harde schijf in een computer.

Een manier om bestanden te verwijderen zou het gebruik van schoonmaakprogramma's zijn. Zijn programma's om harde schijven schoon te maken en bestanden herhaaldelijk over te schrijven betrouwbaar?

Is er geen enkele kans, dat de gegevens na het schoon maken van de harde schijf nog door een herstelprogramma gelezen kunnen worden?

En kan ook een professioneel bedrijf, dat gegevens van harde schijven herstelt, de bestanden van een schoon gemaakte harde schijf niet meer herstellen?

Verbatim ext hd wordt telkens opnieuw gemount

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 22:07 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:37

job

Je kan er vanuit gaan dat software welke alle bits op de hardeschijf meerdere keren overschrijft je een schijf oplevert die probleemloos aan een ander kan worden gegeven.
na gebruik van de juiste software is de data op zo'n schijf niet meer te achterhalen.
Dat is iets wat ik ook altijd doe voordat ik mijn oude schijven verkoop. Het probleem echter is dat zoiets met de grote schijven van tegenwoordig rustig 2 dagen per schijf kan duren.

Een bedrijf kan dus bij hardware vervanging hier telkens 2 dagen voor uit trekken, of ze laten de schijven vernietigen (versnipperen) eventueel door een professioneel bedrijf.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-02 20:44
je kan het ook doen door een magnetische pulse erover te halen. Is een speciaal apparaat voor binnen paar minuten klaar :)

How are you doing?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:24:
Een vrijwel onleesbaar lang verhaal zonder interpuncties. De enter knop is er niet voor niets.
Het terughalen van data die door een gebruiker middels een programma een paar keer is overschreven duurt minstens zolang als het overschrijven zelf.

De vraag is meer hoe groot de kans is dat "iemand" de moeite neemt om dat bewust te doen bij elke schijf die geretourneerd wordt. Ik schat die kans <0,00000000000000000000000000000000000001% of nog minder.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 14-02-2010 21:43 ]

ARME AOW’er

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Guardian Angel schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:41:
De vraag is meer hoe groot de kans is dat "iemand" de moeite neemt om dat bewust te doen bij elke schijf die geretourneerd wordt. Ik schat die kans <0,00000000000000000000000000000000000001% of nog minder.
En als je helemaal zeker wilt zijn, zet dan je data op een Truecrypt volume. Dan is de data ook nog eens encrypted en is er helemaal niets meer mee te doen zonder ontzettend veel moeite.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Het probleem met RMA is meestal dat de schijf een gebrek vertoont. Het is dan de vraag of je er nog een TC volume van kan maken. Maar inderdaad zou een TC volume een oplossing kunnen zijn. Hoewel niet onkraakbaar, het kost toch behoorlijk wat moeite om een meervoudig encrypted TC volume te ontcijferen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:55:
Het probleem met RMA is meestal dat de schijf een gebrek vertoont. Het is dan de vraag of je er nog een TC volume van kan maken. Maar inderdaad zou een TC volume een oplossing kunnen zijn. Hoewel niet onkraakbaar, het kost toch behoorlijk wat moeite om een meervoudig encrypted TC volume te ontcijferen.
Als de schijf al kapot is, is het inderdaad te laat. Ik heb alle prive data op de verschillende PCs standaard op Truecrypt volumes staan, dat is een stuk prettiger zeker als het om laptops gaat :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Bij het gebruik van Truecrypt bestaat misschien de kans, dat de versleutelde bestanden op enig moment niet meer toegankelijk zijn voor de gebruiker van de computer.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 22:12 ]

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 10:49
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de voorwaarden die gelden bij RMA's bij verschillende shops. Ik weet uit ervaring dat in service contracten met grote leveranciers (HP, Sun, IBM, etc.) vaak een vermelding staat dat de data op defecte harde schijven vertrouwelijk behandeld wordt, en indien nodig vernietigd. Maar dan nog zijn er bedrijven (denk bijvoorbeeld aan banken), die defecte harde schijven niet eens terugsturen, maar zelf vernietigen.
Hier ben ik het wel mee eens. De marges van webshops zijn al laag, die gaan echt geen tijd besteden om voor elke teruggestuurde hd te kijken of er ooit interessante data op heeft gestaan. En als de data op een defecte harde schijf dan toch zo enorm gevoelig is, dan is die data vast wel meer waard dan de 100 euro die het kost om gewoon een nieuwe hd te kopen, dus kun je beter je verlies slikken dan je zorgen te maken.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 22:08:
Bij het gebruik van Truecrypt bestaat misschien de kans, dat de versleutelde bestanden op enig moment niet meer toegankelijk zijn voor de gebruiker van de computer.
Waarom? Het is geen EFS, het is een bestand wat op elke PC kan worden geopend zolang je de sleutel of wachtwoord maar hebt. Heb je wel ervaring met Truecrypt?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het gevaar is veel groter bij werkende hd's in reparatie pc's
karl noten anyone ?

Mijn usb stick heb ik geofferd aan zoek de stick deel 3
maar niet voordat ik deze vol bullshit heb geduwd :)

Iperf

Pagina: 1