Verbatim ext hd wordt telkens opnieuw gemount

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonicboy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 16:06
Ik heb een ext esata hd van verbatim van 1 tb. En sinds een paar weken heb ik serieuze problemen ermee. Na een bepaalde tijd (20 min of soms ook 1 min) verdwijnt de disk uit het windows explorer en wordt hij opnieuw gemount. Zo wordt het wel heel moeilijk om er bestanden naar te schrijven of te lezen natuurlijk.

Heb ook al eens geprobeerd met mijn linux laptop, maar daar heb ik juist hetzelfde probleem. Dus het zal wellicht wel geen driver probleem zijn. Ik vrees er een beetje voor dat er iets mis is met mijn hd. Hopelijk is hij niet kapot? Want heb hem nog geen jaar!

Kan iemand mij helpen? Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welkom op GoT sonicboy, ik denk dat jouw conclusie vrij goed zal zijn. Eigenlijk heb je alles gedaan wat je kunt doen, behalve dan eventueel nog een andere (e)S-ATA kabel proberen. Je hebt de schijf geprobeerd op twee verschillende systemen met twee verschillende besturingsystemen, in beide situaties ondervind je dezelfde problemen, dan kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat de externe hardeschijf niet in orde is.

Dat de hardeschijf nog geen jaar oud is zegt niet zoveel, een hardeschijf kan ook defect zijn bij levering (DOA) of pas na enkele jaren de geest geven. Het mooie is dat je nu nog garantie zult hebben, zogauw de hardeschijf weer beschikbaar is, is het verstandig de data die je wilt behouden naar een ander schijf danwel medium te copieren en voor deze externe schijf RMA aan te vragen. Geef bij de RMA aanvraag ook aan wat je zelf hebt getest, dat zal mogelijk helpen bij het afhandelen er van.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 14-02-2010 17:15 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:07:
Welkom op GoT sonicboy,
(....)
Het mooie is dat je nu nog garantie zult hebben, zogauw de hardeschijf weer beschikbaar is, is het verstandig de data die je wilt behouden naar een ander schijf danwel medium te copieren en voor deze externe schijf RMA aan te vragen.
(....)
Het kan een vraag zijn of het verstandig is om een harde schijf retour te sturen. Het is bijna niet mogelijk of helemaal niet mogelijk om de gegevens volledig van de harde schijf af te halen op een manier, die er voor zorgt, dat de bestanden absoluut niet meer gelezen kunnen worden. Dit betekent, dat iemand met een herstelprogramma, die de harde schijf in handen krijgt, de gegevens misschien kan bekijken. En dan hangt het van de privacy-gevoeligheid van de gegevens af of de vroegere eigenaar van de harde schijf dit erg vindt. Bij het uitgangspunt, dat geen enkel gegeven door anderen bekeken mag worden met een herstelprogramma voor gewiste of geformatteerde bestanden, is het ook een idee om de regel te hanteren om een harde schijf nooit terug te sturen. Dan zijn andere opties de aanschaf van een nieuwe externe schijf en de harde schijf, die problemen heeft, uit elkaar te halen en te streven naar de zo compleet mogelijke vernietiging van de kapotte harde schijf. Het schijnt, dat zelfs een hamer en een magneet dit nauwelijks kunnen bewerkstelligen

Misschien is het ook een idee om de harde schijf opnieuw te formatteren na de backup van waardevolle bestanden om te bekijken of de problemen opgelost zijn na de formattering.

Was het wel mogelijk om de harde schijf te gebruiken op de laptop met het Linux-besturingssysteem voordat de externe harde schijf problemen kreeg? Die vraag rijst omdat Linux en Windows een ander format-systeem gebruiken. Dus een test met een andere windows-computer is ook raadzaam.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:45:
Misschien is het ook een idee om de harde schijf opnieuw te formatteren na de backup van waardevolle bestanden.
Een format helpt niet zo veel, daar is vrij makkelijk doorheen te komen. Je zult echt Wipe-utilities (zoals killdisk etc) moeten gebruiken die meerdere malen overschrijven met random getallen. Je kan ook je files encrypten voor je hem opstuurt, bijvoorbeeld met Truecrypt. Zat mogelijkheden, al is het wat off-topic :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:50:
[...]

Een format helpt niet zo veel, daar is vrij makkelijk doorheen te komen. Je zult echt Wipe-utilities (zoals killdisk etc) moeten gebruiken die meerdere malen overschrijven met random getallen. Je kan ook je files encrypten voor je hem opstuurt, bijvoorbeeld met Truecrypt. Zat mogelijkheden, al is het wat off-topic :) .
Het lijkt inderdaad off-topic. Aan de andere kant kan het onderwerp wel van belang zijn in deze bespreking. Want er wordt een advies gegeven om een harde schijf retour te sturen. En het lijkt nuttig om bij een dergelijk advies de kanttekening te maken, dat de retournering van een harde schijf gevolgen kan hebben voor de privacy van de gegevens op de harde schijf. Als er prijs wordt gesteld op bescherming van de privacy van de gegevens dan zijn verschillende maatregelen nodig. En het niet uit handen geven van een harde schijf biedt waarschijnlijk de meeste garantie, dat de gegevens van de harde schijf niet in de handen van iemand anders komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

gol, het lijkt mij vrij duidelijk als de TS zelf nog data van de hardeschijf kan halen een ander dat ook kan. Ik mag aannemen dat de persoon dat wel begrijpt. Daarbij als hij data op de hardeschijf heeft staan welke dusdanig van aard is dat een ander daar absoluut niet aan mag komen, dan zal hij ook weten dat de hardeschijf niet zomaar retour gezonden kan worden. Verder is het heel normaal een produkt retour te zenden wanneer deze defect is en nog onder garantie valt.

Ik zie dat je nog niet zo heel lang op GoT actief bent, over het algemeen gaan wij er hier op GoT er vanuit dat een ieder ook zelf enigszins nadenkt en dingen uitzoekt. Het wordt niet allemaal "voorgekouwd", als ik mij zo mag uitdrukken. :)

Verder heb je gelijk, wanneer de data privacy gevoelig is dan is het verstandig er eerst voor te zorgen dat alle data verwijderd is, voordat de schijf retour gezonden word. Een normale format zal dan inderdaad niet voldoen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:50:
[...]
. Zat mogelijkheden, al is het wat off-topic :) .
De toevoeging over de privacy van gegevens bij de retournering van een harde schijf lijkt inderdaad enigszins naast het onderwerp van deze bespreking te staan. Het onderwerp wordt echter wel als boeiend en interessant genoeg gezien om de meningen van anderen over privacy en het omgaan met harde schijven te zien. Daarom is een nieuw onderwerp gestart over de privacy van harde schijven.
Het nieuwe topic is te vinden onder deze link.

Verwijderd in "privacy"
Pagina: 1