Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-08 23:33
Dag mensen,

Ik zoek al enige tijd naar een kabel met de volgende eigenschappen:

- 16 aders of meer
- Massieve kernen
- Afgeschermd
- 4 meter

Ik heb al erg veel gezocht naar de juiste kabel die ik nodig heb en ik kom dan uit op kabel van het type YR-mb. Signaalkabel afgeschermd 16 aders. Maar helaas is deze kabel erg weinig verkrijgbaar in losse meters en ben je dus verplicht een rol van 100 meter te kopen.

Kent iemand misschien nog een goed alternatief voor deze kabel? Of heeft iemand misschien deze kabel in huis en wil hij of zij er vanaf? Reageer dan gerust. Want ik zou graag een verlengkabel willen maken voor een Logitech z5500 speakerset van POD naar Subwoofer.

Alvast bedankt,
Fjerpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Hoezo massieve kernen?
Ik werk in de AV wereld, en daar gebruiken we niet anders dan gevlochten:P
Kijk hier even: http://www.bax-shop.nl/mu...ekijk-alle-producten.html

[ Voor 4% gewijzigd door Yoram op 14-02-2010 12:33 ]

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Vrijwel elke muziekinstrumentenhandel verkoopt multikabel, zoek ook eens op marktplaats en dergelijke. Zoekterm op google: "multikabel PA' en je hebt een middagje leesplezier :)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:19

Sosabowski

nerd

http://www1.conrad.nl/scr...nnavi=1&zhmmh_area_kz=8A#

Nog geen 12 euro per meter. Per meter te bestellen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Ja, ik heb al erg veel gezocht maar het is geen multikabel. Deze kabel wat ik zoek is gewoon niet kant-en-klaar verkrijgbaar dus moet ik hem zelf maken. Hetgeen wat ik dus in feite zoek is een 1 op 1 VGA kabel waarvan de 16e pin de afscherming is.

Ik heb al meerdere kabels geprobeerd en gesoldeerd maar helaas was de kabelweerstand te hoog of kreeg ik ruis uit de speakers. De laatste kabel die ik geprobeerd had, waren 2 UTP kabels aan elkaar gesoldeerd aan de VGA connectors. Later had ik deze kabel afgeschermd met aluminium folie en tape. Want dan heb je ook 16 aders, maar hier kreeg ik dus ruis uit mn speakers met een irritant hoge pieptoon. Ik denk zelf dat dit te maken heeft met de wikkelingen van de aders in de kabel.

Daarom ben ik gewoon een 16+ aderige kabel nodig met massieve kernen. Als iemand me hierbij kan helpen dan heel graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Fjerpje op 14-02-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Klopt die heb ik ook gezien maar dat zijn gewikkelde aders. (sorry, had ik waarschijnlijk ook even moeten vermelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fjerpje schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:41:
[...]

Klopt die heb ik ook gezien maar dat zijn gewikkelde aders. (sorry, had ik waarschijnlijk ook even moeten vermelden)
Kan je niet gewoon 8 speaker kabels pakken en dan de afscherming met 2.5mm^2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:44:
[...]

Kan je niet gewoon 8 speaker kabels pakken en dan de afscherming met 2.5mm^2?
Nee ik denk niet dat dat een hele fijne methode is om 8 speakers kabels aan VGA connectoren te solderen. Ik heb deze vraag ook al in een andere topic geplaatst. Waarna ik in contact ben geweest met iemand die het wel voor elkaar had gekregen. Hij had bij toeval een 16 aderige afgeschermde kabel met massieve kernen bij rha in drachten op de kop getikt.

Nadat ik dus in contact ben geweest met rha bleek dat dit bedrijf deze kabels niet meer leverde |:(

Hier nog even een link naar het topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1359033

[ Voor 7% gewijzigd door Fjerpje op 14-02-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En 2x utp kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Kreeg ik ruis met een hoge pieptoon. Ik denk zelf dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de wikkeling(twisted pair) Want ik had de 2 kabels zelf afgeschermd met aluminium folie. Ik had em voor de afscherming getest en na de afscherming en het maakte beide geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je het dan met 4 utp kabels doet? Dat je bijvoorbeeld de twitedpair aansluit op 1 pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Hier even een illustratie van de 2x UTP kabel gesoldeerd op 1 manlijke VGA connector:

Afbeeldingslocatie: http://www.nieksluijer.nl/kabel/2_UTP_VGA.JPG

Zoals je ziet zijn de pinnetjes erg klein en is er niet heel veel ruimte. En dit is de kabel die ik eigenlijk nodig ben:

Afbeeldingslocatie: http://www.nieksluijer.nl/kabel/BENODIGDE_KABEL.JPG

[ Voor 20% gewijzigd door Fjerpje op 14-02-2010 13:16 . Reden: Aanvulling informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

Volgens mij moet je een STP kabel eens proberen, je had al UTP geprobeert maar die is Unshielded een STP kabel is Shielded (per paar nog wel) dat kan haast niet fout gaan....

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Volgens mij moet je een STP kabel eens proberen, je had al UTP geprobeert maar die is Unshielded een STP kabel is Shielded (per paar nog wel) dat kan haast niet fout gaan....
Ja maar STP is alsnog twisted. Ik ben bang dat ik hierdoor weer ruis en/of hoge pieptoon krijg uit m'n speakers. Nu zou je kunnen zeggen probeer het eens, maar ik ben momenteel al toe aan de 6e kabel ;(
Dat zou wel heel goed kunnen. Maar zijn die ook per meter te bestellen? Het is trouwens een signaal kabel in het tweede plaatje van het type YR-mb als het goed is. De link die jij me stuurde zijn ook signaal kabels maar ik zou wel graag willen weten of deze per meter zijn te bestellen want anders ben ik zo 500 euro verder voor 100 meter en dat is niet bedoeling.

16 of 20 x 0.8 mm met afscherming zou perfect zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Fjerpje op 14-02-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik geloof niet zo erg in dat negatieve effect van STP-kabel doordat het twisted is. Dat twisten is nou juist bedacht voor storingsonderdrukking. Wat je ook zou kunnen proberen, is een volledig bedrade 25-polige RS232 kabel. Desnoods twee als eentje te kort is.

Edit:
Eén ding wil ik hier nog wel aan toevoegen. Voor STP-kabel geldt wel net als bij UTP dat dit twisten niet zomaar wordt gedaan, maar heel bewust per aderpaar. Dus van één kant gezien twee draadjes Send bij elkaar en evenzo twee draadjes Receive. Bij andere toepassingen dus eveneens rekening houden met bij elkaar behorende signalen per getwist aderpaartje. Doe je dat niet, dan vraag je inderdaad om problemen.

[ Voor 44% gewijzigd door Techneut op 14-02-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

Duinkonijn

Huh?

denk dat je het beste bij een installateur kan vragen naar een stuk telefoon kabel.
deze zijn er in 16 - 30 aders te krijgen.. met harde kern.. ongetwist

ze worden gebruikt om patchkasten te verbinden voor telefonie

[ Voor 17% gewijzigd door Duinkonijn op 14-02-2010 16:14 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Techneut schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:01:
Ik geloof niet zo erg in dat negatieve effect van STP-kabel doordat het twisted is. Dat twisten is nou juist bedacht voor storingsonderdrukking. Wat je ook zou kunnen proberen, is een volledig bedrade 25-polige RS232 kabel. Desnoods twee als eentje te kort is.

Edit:
Eén ding wil ik hier nog wel aan toevoegen. Voor STP-kabel geldt wel net als bij UTP dat dit twisten niet zomaar wordt gedaan, maar heel bewust per aderpaar. Dus van één kant gezien twee draadjes Send bij elkaar en evenzo twee draadjes Receive. Bij andere toepassingen dus eveneens rekening houden met bij elkaar behorende signalen per getwist aderpaartje. Doe je dat niet, dan vraag je inderdaad om problemen.
Ik snap wat je bedoeld maar ik zou niet weten welke pinnen plus of min zijn. Ik heb hier geen meetapparatuur en er vanuit gaande dat de z5500 set 5 sataliet speakers heeft zijn er zowiezo daarvoor al 10 pinnen bezet. En welke plus of min er bij elkaar horen zou ik niet weten. Ik ben niet erg into het gebied van audio maar ik neem aan dat de voltages van elkaar verschillen van de 5 speakers dus je zou ook niet zomaar willekeurig een plus of een min bij elkaar in kunnen drukken. Daarom lijkt het me beter om een ongetwiste 16 aderige afgeschermde kabel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Techneut schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:01:

Edit:
Dat is ook de reden dat het zo goed werkt. Bij Fast Ethernet gaat er een differentieel signaal over de aderparen, wat het signaal minder gevoelig maakt voor storingen van buitenaf. Gigabit Ethernet gebruikt een andere modulatietechniek om ook de ruis binnen de perken te houden.

Als je die zelfde twisted pairs gebruikt bij een analoog audiosignaal kun je juist last krijgen van overspraak en andere rare effecten.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Fjerpje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:47:
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar ik zou niet weten welke pinnen plus of min zijn. Ik heb hier geen meetapparatuur en er vanuit gaande dat de z5500 set 5 sataliet speakers heeft zijn er zowiezo daarvoor al 10 pinnen bezet. En welke plus of min er bij elkaar horen zou ik niet weten. Ik ben niet erg into het gebied van audio maar ik neem aan dat de voltages van elkaar verschillen van de 5 speakers dus je zou ook niet zomaar willekeurig een plus of een min bij elkaar in kunnen drukken. Daarom lijkt het me beter om een ongetwiste 16 aderige afgeschermde kabel te vinden.
Ik betwijfel dan ook of alle pinnen wel degelijk bezet zijn en niet voor een simpele en al voor handen oplossing is gekozen door D-SUBS te gebruiken. Ze zijn wel allemaal in gebruik

Ik zal is kijken of ik de pin out kan achterhalen 1 dezer dagen. Ik kan me ook wel indenken dat STP zou moeten werken mits je de juiste paren hebt.

de pinout ;)

DB15 connector:
1 - Right Rear in
2 - Sub In
3 - Left Rear in
4 - Center in
5 - Left Front in
6 - enable in
7 - enable in
8 - enable in
9 - Right Front in
10 - +8V logic supply out
11 - ?
12 - ?
13 - ground
14 - +18 V supply out
15 - -18 V supply out

Dit is dan gezien op de connector op de sub wel te verstaan

[ Voor 30% gewijzigd door bestaudio op 15-02-2010 01:31 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Ik heb nog wel een paar meter 30+ (erg dunne) single cores (met shield) in de vorm van SUN's storage interlinks, ik heb ca. 4m gebruikt om LTP+Serieel+USB+5v doorheen te sturen, werkt perfect.
Als je een stukje wil hebben kun je die ophalen in Utrecht of Vianen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
bestaudio schreef op maandag 15 februari 2010 @ 01:00:
[...]

Ik betwijfel dan ook of alle pinnen wel degelijk bezet zijn en niet voor een simpele en al voor handen oplossing is gekozen door D-SUBS te gebruiken. [/s] Ze zijn wel allemaal in gebruik

Ik zal is kijken of ik de pin out kan achterhalen 1 dezer dagen. Ik kan me ook wel indenken dat STP zou moeten werken mits je de juiste paren hebt.

de pinout ;)

DB15 connector:
1 - Right Rear in
2 - Sub In
3 - Left Rear in
4 - Center in
5 - Left Front in
6 - enable in
7 - enable in
8 - enable in
9 - Right Front in
10 - +8V logic supply out
11 - ?
12 - ?
13 - ground
14 - +18 V supply out
15 - -18 V supply out

Dit is dan gezien op de connector op de sub wel te verstaan
Oke, hartelijk dank voor de informatie. Ik zal dit achter de hand houden mits de volgende kabel ook niet gaat werken.
W0153R schreef op maandag 15 februari 2010 @ 07:24:
Ik heb nog wel een paar meter 30+ (erg dunne) single cores (met shield) in de vorm van SUN's storage interlinks, ik heb ca. 4m gebruikt om LTP+Serieel+USB+5v doorheen te sturen, werkt perfect.
Als je een stukje wil hebben kun je die ophalen in Utrecht of Vianen.
Oke, en wat is zo ongeveer de ader dikte? En zijn deze massief en ongetwist? Ik hoop van wel ik hoor het wel even!

In ieder geval dank voor alle informatie!

[15-02-10 11:44] EDIT: Ik heb zojuist na enorm lang zoeken een 2 paar kabelboeren gevonden die ze wel per meter verkoopt en ook op voorraad heeft.

http://www.display.nl/Kab...ermd-014mm/MB.525216.html
http://www.klusspullen.nl...oduct&bestelnr=233581&tx=

Ik vraag me echter alleen af of 0,8 mm (van de tweede link) op de connector pinnen passen. Maar van die kabel weet ik echter dat de weerstand laag genoeg is en massieve aders zijn, maar die kabel is getwist. Bij de eerste link weet ik in ieder geval dat de kabel ongetwist is en zijn de aders ook massief, maar bij deze zijn de aders 0.14 mm dik. Bij deze kabel vraag ik me dus af of een aderdikte 0,14mm, dik genoeg is voor een lage weerstand.

Trouwens weet iemand zo wat de aderdikte is van een UTP kabel?

Groet,
Fjerpje

[ Voor 21% gewijzigd door Fjerpje op 15-02-2010 11:10 . Reden: Aanvulling informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je zegt in je reactie n.a.v. mijn commentaar op twisted pair dat je niet weet wat plus en min is.
Dat is ook niet van belang, afgezien van dat je bij wisselstroompjes helemaal geen plus en min hebt, ze zijn hooguit in tegenfase. Wat ik bedoelde was dat je de dingen die bijelkaar horen per getwist paar bij elkaar moet houden en niet b.v. één ader van een geluidsignaal voor links samenvoegt met een ader voor rechts enz.
Met het twisten van aderparen die bij elkaar horen probeert men juist dat wat men in deze techniek noemt het common-mode-effect te onderdrukken. Wordt dacht ik ook in telefoonkabels toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Techneut schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:21:
Je zegt in je reactie n.a.v. mijn commentaar op twisted pair dat je niet weet wat plus en min is.
Dat is ook niet van belang, afgezien van dat je bij wisselstroompjes helemaal geen plus en min hebt, ze zijn hooguit in tegenfase. Wat ik bedoelde was dat je de dingen die bijelkaar horen per getwist paar bij elkaar moet houden en niet b.v. één ader van een geluidsignaal voor links samenvoegt met een ader voor rechts enz.
Met het twisten van aderparen die bij elkaar horen probeert men juist dat wat men in deze techniek noemt het common-mode-effect te onderdrukken. Wordt dacht ik ook in telefoonkabels toegepast.
Oke, dat is dan helemaal duidelijk. En het klopt ook wat je zegt maar het schijnt ook, om interferentie te onderdrukken, dat je daarvoor het juiste signaal door de aderen moet sturen zodat het effect werkt. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen, denk ik toch dat ik een ongetwiste afgeschermde kabel neem. Omdat de persoon, met wie ik in contact ben geweest, dezelfde kabel had gemaakt. En deze gebruikte daarvoor ook een ongetwiste kabel.

Alleen vraag ik me af of deze kabel:

http://shop.idd-electroni...info.php?products_id=7803

Een aderdike van 0,14mm genoeg is om mijn setje te kunnen aansturen. En om het één en het ander te kunnen vergelijken vraag ik me af; wat nu eigenlijk de aderdikte is van een UTP kabel. Want als deze ook rond de 0,14 mm ligt dan is de kans groot dat de kabel (van de link) goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Fjerpje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:34:
[...]

...
Een aderdike van 0,14mm genoeg is om mijn setje te kunnen aansturen. En om het één en het ander te kunnen vergelijken vraag ik me af; wat nu eigenlijk de aderdikte is van een UTP kabel. Want als deze ook rond de 0,14 mm ligt dan is de kans groot dat de kabel (van de link) goed genoeg is.
Let op: waarschijnlijk is het niet de dikte van de aders, maar de impedantie die invloed heeft op vervorming. Wanneer de impedantie niet overeenkomt met die van de in/uitgangen kan de kabel het signaal verzwakken of ruis oppikken.
Gezien de kleine stromen kun je waarschijnlijk prima volstaan met 0.14m^2 kabels. De UTP kabels die ik hier heb liggen heb iets dikkere aders maar wel een impedantie van 100 Ohm.

Is het geen idee om op ebay een extra extender kabel te kopen van 2m en deze door te lussen met de kabel die je al hebt? Dan weet je zeker dat impedantie en afscherming in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
AFR schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:18:
[...]

Let op: waarschijnlijk is het niet de dikte van de aders, maar de impedantie die invloed heeft op vervorming. Wanneer de impedantie niet overeenkomt met die van de in/uitgangen kan de kabel het signaal verzwakken of ruis oppikken.
Gezien de kleine stromen kun je waarschijnlijk prima volstaan met 0.14m^2 kabels. De UTP kabels die ik hier heb liggen heb iets dikkere aders maar wel een impedantie van 100 Ohm.

Is het geen idee om op ebay een extra extender kabel te kopen van 2m en deze door te lussen met de kabel die je al hebt? Dan weet je zeker dat impedantie en afscherming in orde zijn.
Daar ben ik dus de afgelopen maand al mee bezig geweest maar dat soort kabels zijn er gewoonweg niet. Anders had ik hem zo wel gekocht en nooit zelf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ben je niet bezig met het verzinnen van een moeilijke danwel onmogelijke oplossing voor een niet bestaand probleem?

Waarom wil je die pod, waarmee je eigenlijk enkel het volume regelt en die een schermpje met "Now Playing" heeft, op maar liefst vier meter van je set hebben staan, en is daar geen andere oplossing voor?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

Duinkonijn

Huh?

.

[ Voor 100% gewijzigd door Duinkonijn op 15-02-2010 17:18 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
CodeCaster schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:15:
Ben je niet bezig met het verzinnen van een moeilijke danwel onmogelijke oplossing voor een niet bestaand probleem?

Waarom wil je die pod, waarmee je eigenlijk enkel het volume regelt en die een schermpje met "Now Playing" heeft, op maar liefst vier meter van je set hebben staan, en is daar geen andere oplossing voor?
Ik heb liever dat je eerst even iets uitzoekt voordat je wat zegt en lees alvorens het hele topic door. Als je dat gedaan had dan snap je wat het probleem daadwerkelijk is.

Met die pod regel je alles, zonder die pod heb je geen speakersset namelijk. En het is wel degelijk een bestaand probleem, meerdere mensen hebben hier wel last van. Ik heb deze speakerset in de woonkamer staan en wil graag de subwoofer in de hoek van de kamer hebben staan omdat er ergens anders gewoon geen plek voor is en de kwaliteit van het geluid word er beter door. Maar de pod moet bij de televisie blijven staan anders ben ik nog veel meer geld kwijt dan even een kabel vervangen. De kabel die aan de pod zit is gewoonweg te kort deze kan verlengt worden zoals ik al eerder in het topic heb aangetoond.

Het probleem op dit moment is dat ik gewoonweg geen kabel kan vinden met deze eigenschappen:

- 16+ aderig of meer
- Massieve aders
- Afgeschermd
- 4 meter of meer
- 0,4 mm aderdikte

Ik ben al geruime tijd aan het zoeken en heb al diverse kabel gekocht en getest en ook al 2 kabels gemaakt maar alleen werkten deze niet naar behoren (zoals ik al in het begin topic had gezegt)

Voor de geïnteresseerden hier de opstelling van de z5500 en waar de kabel nou eigenlijk voor nodig is:

Afbeeldingslocatie: http://www.nieksluijer.nl/kabel/Z5500_OPSTELLING.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Fjerpje op 15-02-2010 19:36 . Reden: Aanvulling informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Fjerpje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 10:06:
[...]

Oke, en wat is zo ongeveer de ader dikte? En zijn deze massief en ongetwist? Ik hoop van wel ik hoor het wel even!
Ik zou geen flauw idee hebben wat de aderdikte is, iig minder dan een mm ;) Ze zijn massief, maar wel allemaal twisted pairs. Je zou evt een getwist paar als 1 ader kunnen nemen, er zitten genoeg in de kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Fjerpje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 18:16:
Ik heb liever dat je eerst even iets uitzoekt voordat je wat zegt en lees alvorens het hele topic door. Als je dat gedaan had dan snap je wat het probleem daadwerkelijk is.
Je mag op zich wel even dimmen. Ik heb het hele topic gelezen, maar ik vraag naar het probleem. Je hebt behalve in bovenstaande post nergens duidelijk gemaakt waarom je die kabel wil verlengen, alleen dat dat niet lukt. Misschien is er wel een veel eenvoudiger oplossing voor je probleem?

Ik ken de Z-5500, en heb op internet ook zat sites gevonden met de vraag of het kan. Onder andere hier wordt beweerd dat het met een monitorverlengkabel van 2,5 meter gewoon werkt.

@Fjerpje hieronder: ok ;) No hard feelings :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Hier hebben ze nou een afstandbediening voor erbij gestopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
CodeCaster schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:03:
[...]

Je mag op zich wel even dimmen. Ik heb het hele topic gelezen, maar ik vraag naar het probleem. Je hebt behalve in bovenstaande post nergens duidelijk gemaakt waarom je die kabel wil verlengen, alleen dat dat niet lukt. Misschien is er wel een veel eenvoudiger oplossing voor je probleem?

Ik ken de Z-5500, en heb op internet ook zat sites gevonden met de vraag of het kan. Onder andere hier wordt beweerd dat het met een monitorverlengkabel van 2,5 meter gewoon werkt.
Oke, misschien niet helemaal duidelijk dan. Ik had al diverse kabels getest en gemaakt. Waaronder 3 verschillende soorten monitor kabels. Ik had al een 1 op 1 monitor verlengkabel geprobeerd maar ook deze werkte niet doordat waarschijnlijk er geen 16e pin word gebruikt of dat de aders gewoon een te hoge weerstand hebben. Daartoe ik tot het besluit heb gekomen de kabel zelf te maken.

Ik heb zojuist hierboven ook even een tekening bijgevoegd van de woonkamer en de opstelling van de z5500 zodat je kan zien wat ik nou precies bedoel, mocht dit nog niet duidelijk zijn.

Sorry voor de misschien wat pittige reactie maar het leek mij wel vrij duidelijk dus daarom ook ter verduidelijking nog een tekening bijgevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Fjerpje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:07:
[...]
Daar ben ik dus de afgelopen maand al mee bezig geweest maar dat soort kabels zijn er gewoonweg niet. Anders had ik hem zo wel gekocht en nooit zelf gemaakt.
Ok dan is het wel heel toevallig dat ik zojuist nog twee voor rond de $20,- tegenkwam op ebay (internationaal zoeken + verkoper evt mailen voor verzenden naar NL).

Lees verder ook het eerste deel van mijn post over impedantie. Dit is in de praktijk een belangrijke
factor waarom een signaal al dan niet goed wordt overgedragen door een kabel.

Kijkende naar de foto's die je hebt gepost vraag ik me af of je signaalsoorten bewust per kabel gegroepeerd om storing tegen te gaan? (dwz audio en massa in een kabel + stuursignalen en voeding in een andere). Heb je de shielding bewust met een ader in de kabel verbonden ipv met de afscherming van beide kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
Euhm... hier vond ik een grappig berichtje:
I just extended the cable from the control unit to the subwoofer by 2,5 meters. I bought 15 pins male & female contacts and soldered them myself. It's important *not* to use the standard VGA or monitor cables as they usually are missing one of the pins at the male end. The only ones I found were the ones to solder and assemble. I used an old Cisco cable (as this had 25 wires with slightly bigger dimensions than standard; it was about 0,5 mm) and I soldered 15 of the 25 wires 1 to 1 making sure they were straight through by testing each pin and hole, to get the mapping right. The last 10 I just cut and left in the cable. I didn't bother to connect the metal in the contact in one end to the metal on the contact in the other end as it is only control signals from the control unit to the amplifier in the sub-woofer, and you should be OK without it. It works perfect without problems. (I guess Logitec says it can't be done to avoid problems with look alike cables missing pins or not mapping 1 to 1.) I wouldn't bet on it working with too long cables, however, as signal at some point would be too weak.
Misschien kun je hier wat mee? :)

blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
[offtopic] ik probeerde net een 1.85m monitor verlengkabel op mn z-2300 aan te sluiten, en dat werkt perfect, geen ruis o.i.d. Is deze kabel er dan wel geschikt voor of komt het doordat ik een z-2300 heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Laatst online: 11-09 10:19
Ik wil geen spelbreker zijn, maarrrrr....

Ik heb dezelfde set. En daaraan hangt een rood labeltje met een waarschuwingstekentje dat je die kabel ABSOLUUT niet mag verlengen omdat het zooitje anders de soep in loopt....

kan zijn dat ik een beetje para ben, maar meestal plakken ze dat soort stikkers niet voor niets erop...

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:26
Heeft meer te maken met verlies door kabellengte, koop je een echte receiver met losse speakerd zal de receiver zelf de kabellengte meten of vragen om de kabellengte, zodoende kan hij het signaal versterken indien nodig.

Je zal uiteindelijk iets verlies hebben, dit uit zich als eerste in minder volume vanuit de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Laatst online: 11-09 10:19
Suicyder schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:08:
Heeft meer te maken met verlies door kabellengte, koop je een echte receiver met losse speakerd zal de receiver zelf de kabellengte meten of vragen om de kabellengte, zodoende kan hij het signaal versterken indien nodig.

Je zal uiteindelijk iets verlies hebben, dit uit zich als eerste in minder volume vanuit de speakers.
Die pod zit aan de woofer (waar de stroom + speakerkabels inzitten), en is de brains achter de operatie (kan de verschillende effecten regelen)

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Suicyder schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:08:

Daarom zoek ik ook een afgeschermde 16+ aderige kabel met wat dikkere aders en het liefst dan ongetwist. Want dikkere aders betekent een kleinere weerstand en een groter bereik van het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Fjerpje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:23:
[...]

Daarom zoek ik ook een afgeschermde 16+ aderige kabel met wat dikkere aders en het liefst dan ongetwist. Want dikkere aders betekent een kleinere weerstand en een groter bereik van het signaal.
Dikkere/vaste kern aders betekenen niet zomaar een kleinere weerstand (skin effect). Hoe dik van een kabels heb je daadwerkelijk nodig berekend aan de hand van je versterker en speakers? Soms kan het zijn dat je gewoon meeraderige koper nodig hebt ipv een vaste kern.

Als je echt ruis krijgt (en het is niet de normale ruis die je hebt bij alle versterkers) bij langere kabels dan kan het zijn dat je langs storing bronnen langsloopt (zoals 220VAC of TL-buizen). Meestal resulteert dit in een lage (50Hz) brom of een brom die meeloopt met vb. de rotatiesnelheid van een wasmachine of een radiozender die je oppikt (eg. als je een radiostation in de buurt hebt met enkele kW, niet een mW WiFi)

Als je kabels echt te lang zijn om de 'gewone' speaker kabels niet te kunnen gebruiken en er echt te veel impedantie is (dat zijn lengtes die zich voordoen in professionele installaties, niet huisinstallaties), dan ga je moeten met een tussenversterker werken of actieve speakers en het signaal overdragen op een PA niveau of digitaal.

Je gaat altijd ruis verkrijgen met analoge signalen, maar kun je het verschil echt horen als er muziek speelt? Hetzelfde met de pieptonen die je hoort - misschien moet je elders in je installatie kijken waar de bron van het piepen komt, kabels voegen niet zomaar pieptonen toe (vooral als andere kabels in dezelfde configuratie dit niet doen). Je moet ook kunnen aannemen dat het niveau van ruis/piep zich kan tussen de oren bevinden (zie ook het topic van kabels gemaakt door elfen bij maanlicht).

Een DVI verlengkabel die ik onlangs gekocht heb ~20m ($300) heeft een redelijke dikte en driedubbele afscherming - misschien is dat beter? Je kunt ook besparen aan adertjes door de grond aan elkaar te koppelen en overal langs te lopen. Zorg wel dat je de kabels in de juist gaatjes steekt. Dan heb je voor 7 speakers maar een gewone STP/FTP kabel nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Guru Evi op 16-02-2010 21:06 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Volgens mij heb ik hier op zolder nog een kabel liggen.

Ik meen 24 aders, massief, als bundel getwist, en ik meen afgeschermd.

Ik weet alleen niet hoe lang.

DM voor info.

Ik zal even in de rommelbak gaan zoeken voor je :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
TS je moet op zoek naar socapex kabels, die zijn 24 aderig en afgeschermd als ik me niet vergis. Of anders 8 microfoonkabels bij elkaar binden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Zo...terug van zolder.

De kabels met massieve aders zijn helaas weggegooid want die waren veel te stug om iets mee te doen (ik heb nog welgeteld 15 cm liggen), maar... ik heb nog wel 10 meter kabel met 24 flexibele aders, non-twist, afgeschermd!

Ook FTP kabel heb ik nog liggen, maar dat is dus wel met twist, en maar 8 aders. Wel massief. (Foiled Twisted Pair = folie om de buitenkant van de 4 paren tezamen).

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
Guru Evi schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:01:
[...]

Dikkere/vaste kern aders betekenen niet zomaar een kleinere weerstand (skin effect). Hoe dik van een kabels heb je daadwerkelijk nodig berekend aan de hand van je versterker en speakers? Soms kan het zijn dat je gewoon meeraderige koper nodig hebt ipv een vaste kern.

Als je echt ruis krijgt (en het is niet de normale ruis die je hebt bij alle versterkers) bij langere kabels dan kan het zijn dat je langs storing bronnen langsloopt (zoals 220VAC of TL-buizen). Meestal resulteert dit in een lage (50Hz) brom of een brom die meeloopt met vb. de rotatiesnelheid van een wasmachine of een radiozender die je oppikt (eg. als je een radiostation in de buurt hebt met enkele kW, niet een mW WiFi)

Als je kabels echt te lang zijn om de 'gewone' speaker kabels niet te kunnen gebruiken en er echt te veel impedantie is (dat zijn lengtes die zich voordoen in professionele installaties, niet huisinstallaties), dan ga je moeten met een tussenversterker werken of actieve speakers en het signaal overdragen op een PA niveau of digitaal.

Je gaat altijd ruis verkrijgen met analoge signalen, maar kun je het verschil echt horen als er muziek speelt? Hetzelfde met de pieptonen die je hoort - misschien moet je elders in je installatie kijken waar de bron van het piepen komt, kabels voegen niet zomaar pieptonen toe (vooral als andere kabels in dezelfde configuratie dit niet doen). Je moet ook kunnen aannemen dat het niveau van ruis/piep zich kan tussen de oren bevinden (zie ook het topic van kabels gemaakt door elfen bij maanlicht).

Een DVI verlengkabel die ik onlangs gekocht heb ~20m ($300) heeft een redelijke dikte en driedubbele afscherming - misschien is dat beter? Je kunt ook besparen aan adertjes door de grond aan elkaar te koppelen en overal langs te lopen. Zorg wel dat je de kabels in de juist gaatjes steekt. Dan heb je voor 7 speakers maar een gewone STP/FTP kabel nodig.
Ik ben het helemaal eens met wat je zegt maar de kabel loopt niet langs een apparaat wat storing kan veroorzaken. De vorige kabel die ik gemaakt had bestond uit 2 UTP kabels aan elkaar gebonden met plakband en afgeschermd met aluminium folie. Deze 2 UTP kabels heb ik dus gesoldeerd aan de VGA connectoren. Nadat ik de set aansloot kreeg ik vervolgens ruis en een hoge pieptoon uit de sataliet speakers.

Deze pieptoon hoor je voorral wanneer het even stil is in een film of in muziek en vervolgens daardoorheen de ruis. Hierdoor heb je dus geen helder geluid en kon ik het met een set die kwalitatief minder is, ook wel doen. Maar omdat ik dus de set volledig wil benutten wil ik geen ruis of wat dan ook anders dan de het geluid zichzelf uit de speakers horen.

De persoon waarmee ik in contact ben geweest die heeft het zelf ook voor elkaar gekregen om een 3 meter lange kabel (die op de tweede foto) tussen de pod en de subwoofer te plaatsen. Zonder dat er ruis of een hoge pieptoon optreedt.
Mistraller schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:19:
Zo...terug van zolder.

De kabels met massieve aders zijn helaas weggegooid want die waren veel te stug om iets mee te doen (ik heb nog welgeteld 15 cm liggen), maar... ik heb nog wel 10 meter kabel met 24 flexibele aders, non-twist, afgeschermd!

Ook FTP kabel heb ik nog liggen, maar dat is dus wel met twist, en maar 8 aders. Wel massief. (Foiled Twisted Pair = folie om de buitenkant van de 4 paren tezamen).
Haha, hardstikke bedankt voor de moeite! Maar ik heb nu de APWK twisted pair van Donne in bestelling. Als dat niet wat wordt, dan zal ik aan je denken. In ieder geval allemaal bedankt voor de informatie en hulp. Ik laat het nog wel even weten hoe deze volgende kabel werkt.

Bedankt!

Vriendelijke groet,
Fjerpje
Pagina: 1