Welk tooltje kan ook versleutelde bestandjes terughalen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik weet niet waarom ik altijd maar de rare neiging heb om de prullenbak over te slaan met shift+delete, ik denk dat het een overblijfsel is uit tijden van kleine harde schijven ofzo, maar ik heb vaak zon hoppa klik oeps recuva moment.

Nieuw is mijn EFS paranoia wegens enkele diefstallen van HD's en laptops. En dan werkt mijn freeware undelete truukje niet meer.

Vroeger gebruikte ik photorec en tegenwoordig recuva om de bestandjes terug te halen maar in het geval van encryptie zegt recuva: "unable to recover encrypted file."

Uiteraard heb ik gewoon een certificaat daarvoor waardoor de mappen in Windows transparant werken. Daarom vraag ik mij af, kent iemand een freeware tooltje die rekening houdt met EFS certificaten tijdens het undeleten?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar je bent je er hopelijk bewust van dat het gebruik van EFS risicovol is, zeker bij problemen met je account? Ik zou er ver weg van blijven, en gebruik maken van een programma als Truecrypt :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ach je moet een certificaat bewaren, bij TrueCrypt moet je een keyfile bewaren (of een wachtwoord of allebei) en verder is het even risocovol volgens mij.

Behalve dan dat EFS totally transparant is naar je OS toe, je hoeft niets te mounten en je kan spul on the spot encrypten en je hoeft niet iets aan te maken en te mouten.

Ik denk dat de gevaren van EFS overrated zijn. Het is zo makkelijk dat men vergeet dat het encrypted is en dat het je eigen verantwoordelijkheid is even een certificaatje te backuppen.

Alleen dus bovenstaand probleempje. Toegegeven een luxeprobleempje. :P Maar dat heb je bij TrueCrypt ook.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sando schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:24:
Ach je moet een certificaat bewaren, bij TrueCrypt moet je een keyfile bewaren (of een wachtwoord of allebei) en verder is het even risocovol volgens mij.

Behalve dan dat EFS totally transparant is naar je OS toe, je hoeft niets te mounten en je kan spul on the spot encrypten en je hoeft niet iets aan te maken en te mouten.

Ik denk dat de gevaren van EFS overrated zijn. Het is zo makkelijk dat men vergeet dat het encrypted is en dat het je eigen verantwoordelijkheid is even een certificaatje te backuppen.

Alleen dus bovenstaand probleempje. Toegegeven een luxeprobleempje. :P Maar dat heb je bij TrueCrypt ook.
Ik weet niet of het al verbeterd is, maar in eerdere versies van het EFS protocol was het gelinkt aan je account en wachtwoord. Veranderingen in account of wachtwoord konden resulteren in het niet meer toegankelijk zijn van je data. Maar goed, ik ga het niet testen.

Mijn ervaring is dat gebruiksgemak omgekeerd evenredig is aan beveiliging ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Win2000 had dat inderdaad heel belabberd :P Maar tegenwoordig is dat onafhankelijk. Naja, in zoverre, als je je wachtwoord extern reset kan je niet meer bij je data tenzij je je certificaat weer opnieuw importeert. Wel logisch opzich anders kan je met een simpele hack toch bij de geheimpjes komen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)