Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131676

Topicstarter
Sinds 2 maanden draai ik Windows 7. Sinds ca. een week loopt mijn C:\ partitie (244 GB) onverklaarbaar vol, terwijl systemrestore geheel uit staat en tempdirs en prefetch leeg zijn.

Ik heb al het nodige geprobeerd, maar ben nu op zoek naar een structurele oorzaak en oplossing.
Het is belachelijk dat je 10 GB schijfrumte creeert en er binnen een week nog 2 MB over is!

Wat al gedaan?
  • systemrestore uitgezet
  • hiberfil.sys verwijderd
  • tempdirs en prefetch regelmatig legen
  • apps gedeinstalleerd
  • op spyware en malware gecheckt
Daarnaast heb ik via Diskstate gecheckt welke dirs de meeste ruimte innemen:
• Windows: 12,30GB!)
• Program Files: 4,75GB!
• Users: 4,30 GB!

Terwijl ik één adminaccount en één poweruser- en useraccount draai!
De afgelopen week heb ik circa 10 GB (!!!!!!!!!) weten te verwijderen, wat dus geen zoden aan de dijk zet!

Hoe structureel verder?
1) Ik wil nu weten welke Windows- en appdatafolders veilig verwijderd kunnen worden in Windows 7. Ik denk aan:
C:\Windows\winsxs\Backup
C:\Windows\SoftwareDistribution
etc.

2) Ik wil achter de oorzaak komen. Wie heeft hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 13:00
wat voor software heb je verder nog geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 21:20

CoolGamer

What is it? Dragons?

Anoniem: 131676 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:27:
Hoe structureel verder?
1) Ik wil nu weten welke Windows- en appdatafolders veilig verwijderd kunnen worden in Windows 7. Ik denk aan:
C:\Windows\winsxs\Backup
etc.
Geen van beide. Je zou alleen de voor hand liggende tijdelijke mappen kunnen legen.

Is de prullenbak geleegd? Want die neemt ook ruimte in als die vol zit.
Anoniem: 131676 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:27:
2) Ik wil achter de oorzaak komen. Wie heeft hier al ervaring mee?
Als je dingen installeert neemt dat ruimte in. Dat zou in principe niet erg moeten oplopen na de installatie.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Probeer eerst een simpel programma'tje waarmee je voor iedere directory kunt zien hoe groot/vol deze is. Doe dit een week later nog eens en je weeet precies waar de de aangroei zit en daarmee de oorzaak achterhalen &oplossen. Is anders een oneindig verhaal.

Google is super om te zoeken naar deze proggies....

[ Voor 6% gewijzigd door Edgarz op 13-02-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 20:21

pistole

Frutter

Probeer eens een programma als TreeSize om te zien wat de oorzaak is.

[ Voor 5% gewijzigd door pistole op 13-02-2010 17:34 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Veel.
Schijfruimtevreters als Adobe AfterFX, Acrobat pro, Audition etc. Daarnaast admin- en onderhoudstools en apps als Winamp, Quicktime etc. Geen ongebruikelijk rare dingen.
Games en bijv. Photoshop heb ik volledig gedeinstalleerd (ook common dirs en regkeys).
boers706 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:29:
wat voor software heb je verder nog geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

pistole schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:34:
Probeer eens een programma als [google]TreeSize[/] om te zien wat de oorzaak is.
Mooi voorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Edgarz en pistole: Zoals ik in de OP aangaf heb ik e.e.a. reeds met Diskstate gecheckt. Bij mijn weten volledig vergelijjkbaar met TreeSize. Alleen de Windowsfolder (w.o. winsxs:5.99GB) is substantieel toegenomen.
@TheCoolGamer: Uiteraard heb ik de basiszaken gedaan als legen van prullebak (en $Recyclebin).

Ik heb echt al veel uitgezocht en geraadpleegd, maar dus nog geen oorzaak gevonden.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 131676 op 13-02-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-05 14:46
Draai CCleaner eens, die kan heel veel rommel opruimen. Weet je zeker dat je geen virus hebt? Wormen deden dit vroeger nog wel eens. Er zijn genoeg Virii die niet gesnapt worden. Die zijn vooral in cracks etc te vinden, nog een reden om ze niet te gebruiken. Niet dat ik beweer dat jij ze gebruikt natuurlijk... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Kun je gerust leeggooien. Hiervoor moet je wel even de Windows Update service en Background Intelligent Transfer Service (bits) service uitzetten. Alle submappen worden automatisch weer aangemaakt zodra je deze weer start.

Kijk ook eens naar de Installer folder deze is bij mij 3GB: http://www.theexperienceb...staller-folder-correctly/

Ik gebruik zelf altijd de oude Space Monger, dit is net zoiets als treesize.

http://www.sixty-five.cc/sm/v1x.php

Kun je in 1 opslag zien waar en welke bestanden veel ruimte innemen.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 13-02-2010 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 19:54
Misschien niet vergelijkbaar omdat jij win 7 gebruikt en ik toe XP maar wie weet misschien heb je er wel wat aan. kijk naar mijn topic. ik had ook een soort gelijk probleem:
[XP] SP3: C:\ partitie raakt steeds vol*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Wat staat er in C:\Users\<username>\Local Settings\temp ?
Dat kun je ook zo leeg halen.
Zelfde gaat op voor C:\Windows\Temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de tips!
@acale: jouw topic is idd vergelijkbaar vertoont veel overeenkomsten. Met XP SP3 heb ik dit probleem echter nog nooit gehad.
@Blackspot: Thankx voor uitgebreide info! ProcMon ga ik eens een tijdje laten monitoren. De map SoftwareDistribution nam een kleine GB in beslag.

Inmiddels heb ik 800 MB vrij. Eens kijken hoe lang het duurt voor dit weer volloopt...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 131676 op 13-02-2010 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:44
Win7 houdt ook verschillende versies van bestanden bij, kan nogal oplopen. (Dit is iets anders dan system restore trouwens.)
Hier merk ik het ook, maar als je veel met bestanden gaat spelen op de schijf (een defragmentatie bvb) krijg je die plaats ook weer terug. Alle ruimte is trouwens ook te gebruiken, die oude versies worden dan gewoon verwijderd.

Na eventjes zoeken de naam van de service weer gevonden: shadow copy. Met de commandlinetool vssadmin is deze in te beheren en kan je ook alle shadows verwijderen (dan weet je meteen of het deze service is).
code:
1
(als admin)> vssadmin Delete Shadows /All

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedzor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-02-2014
Heb je een torrent client?
Zo ja, zoek eens naar een optie die lijkt op 'Wijs ruimte op voorhand toe'.

Streaming History

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:08
Anoniem: 131676 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:40:
@Edgarz en pistole: Zoals ik in de OP aangaf heb ik e.e.a. reeds met Diskstate gecheckt. Bij mijn weten volledig vergelijjkbaar met TreeSize. Alleen de Windowsfolder (w.o. winsxs:5.99GB) is substantieel toegenomen.
@TheCoolGamer: Uiteraard heb ik de basiszaken gedaan als legen van prullebak (en $Recyclebin).

Ik heb echt al veel uitgezocht en geraadpleegd, maar dus nog geen oorzaak gevonden.
ff tipje : De WINSXS folder kun je dus niet zomaar leeg gooien. Je kunt hem overigens eventueel wel verplaatsen naar een andere partitie, maar de WinSXS map is wel redelijk essentieel. Zie ook deze blogpost voor meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arrigi schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 19:15:
Win7 houdt ook verschillende versies van bestanden bij, kan nogal oplopen. (Dit is iets anders dan system restore trouwens.)
Hier merk ik het ook, maar als je veel met bestanden gaat spelen op de schijf (een defragmentatie bvb) krijg je die plaats ook weer terug. Alle ruimte is trouwens ook te gebruiken, die oude versies worden dan gewoon verwijderd.

Na eventjes zoeken de naam van de service weer gevonden: shadow copy. Met de commandlinetool vssadmin is deze in te beheren en kan je ook alle shadows verwijderen (dan weet je meteen of het deze service is).
code:
1
(als admin)> vssadmin Delete Shadows /All
Ik krijg de melding Geen items gevonden die aan de query voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@speedzor: die staat al zo, en laadt en schrijft weg naar andere partitie. Die geldt ook voor de Media Cache folder van bijv. AfterFX (ruimtevreters), gaan allemaal al lang naar een andere partitie.

Laat ik ook eens een defrag proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 131676 op 13-02-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[quote]Anoniem: 131676 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:27:
Daarnaast heb ik via Diskstate gecheckt welke dirs de meeste ruimte innemen:
• Windows: 12,30GB!)
• Program Files: 4,75GB!
• Users: 4,30 GB!De minimum systeemeisen om Windows 7 'droog' te installeren is 16Gb, dus zo vreemd is de grootte van die mappen niet.

Wel vreemd is dat er blijkbaar 10Gb per week door *iets* wordt ingenomen.
Maken de andere programma's die je hebt niet misschien een werkbestand aan (bijv. een Adobe programma) welke niet goed verwijderd wordt na gebruik?

Persoonlijk zou ik eerder naar third-party progjes kijken, dan naar Windows zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 13-02-2010 19:38 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:19

XyS

0.o.O

Waar zijn de overige 220GB in diskstate?
Volgensmij laat diskstate toch niet alles zien hoor, ik zou even andere programmatjes proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@XyS: Kun je dat onderbouwen van Diskstate? Ik werk er al jaren mee en het functioneert betrouwbaar. Geeft ook hidden en systemfiles weer. Heb in de shell trouwens standaard display hidden en systemfiles aan.
@anandus: thirdparty progs: dit zou heel goed kunnen en is het onderzoeken waard. De (doorgaans grote) werkbestanden etc staan dus op andere partities dan C:\ dus dit maakt niet uit.

Ter info hier een paar screenshots van Diskstate (sorry voor de grootte - het is een rtf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:19

XyS

0.o.O

Anoniem: 131676 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 20:13:
@XyS: Kun je dat onderbouwen van Diskstate? Ik werk er al jaren mee en het functioneert betrouwbaar. Geeft ook hidden en systemfiles weer. Heb in de shell trouwens standaard display hidden en systemfiles aan.
@anandus: thirdparty progs: dit zou heel goed kunnen en is het onderzoeken waard. De (doorgaans grote) werkbestanden etc staan dus op andere partities dan C:\ dus dit maakt niet uit.

Ter info hier een paar screenshots van Diskstate (sorry voor de grootte - het is een rtf).
Nou ik kreeg dat idee omdat jij aangeeft dat de "grote" mappen maar 20 gb bij elkaar zijn. De overige 220GB kan niet zomaar verdwijnen dus vandaar verwachtte ik dat DiskState niet alles aangeeft.

Ik download jouw screenshots nu even, goed groot inderdaad :P

Test TreeSize anders ook even. Je hoeft hem niet eens te installeren, in het zip bestand zit gewoon een standalone exe programma.

[ Voor 9% gewijzigd door XyS op 13-02-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik vind 20GB een beetje weinig. Verwijder al die bestanden eens uit je users directory, of zet die op een aparte partitie.

Ik heb 50GB aan C schijf (zonder hibernate file), 30GB gebruikt. En mijn films / muziek staan op een andere (!) partitie.

Windows 7 heeft gewoon veel plaats nodig. Je hebt een schijf van 224 GB. Dan geef Windows wat meer he.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 23:30

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Ik zou me niet druk maken om de Windows, Users & Program Files! Hier onder W7 home heb ik de volgende sizes...

Windows -> 13,2 GB
Users -> 9,34 GB (met 1 account)
Program Files -> 2 GB ongeveer (x86 en 64 bits)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Snake: Van mijn folder users neemt neemt mijn account substantieel de meeste ruimte in (3.60GB).
Ik heb wel enkele sources gevonden:

• C:\Users\<mijn account>\AppData\Local\Microsoft\Windows Virtual PC\Virtuele machines
-->Windows XP Mode.vhd (2,92 GB)

• Nog een 20MB grote cache gevonden in:
C:\Users\<mijn account>\AppData\Local\Microsoft\Terminal Server Client\Cache
-->bcache22.bmc (19,9 MB)

• De folder All Users komt op een acceptabele grootte van 372MB en overige accounts zijn allen <300MB.

Als je van de 3.60 de 2.92 afhaalt kom je op een hele acceptabele 700 MB voor mijn account.
Conclusie: de Users-folder is niet de veroorzaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat de schijfgrootte betreft:
Als je de grootten voor de C:\-partitie optelt, kom je lang niet aan de 244GB (zie screenshots). Grof opgeteld kom je op zo'n 23GB!

De veronderstelling dat circa 220GB 'ergens blijft' c.q. niet gedetect wordt lijkt dus wel te kloppen!

TreeSize ben ik nu aan het downen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In Windows 7 wordt op de map C:\Documents and Settings standaard (lees-)toegang geweigerd. Er staat een shotcutsymbool bij. Waarom is dit zo? Reservekopie oid?
Ik had al even door dat dit voor meer mappen geldt in Windows 7.

Deze onderligende mappen werden dan ook niet geindexeerd in bijv. Diskstate (0 files, 0 bytes).

Ik heb mezelf nu toegang verschaft, en alles neemt zo'n 5,00GB in beslag, naast de 3,92 GB in de map users. Wat. Een. Onzin.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Is dit normaal (voor Windows 7)? En welke van de twee mag worden gedelete?

Mensen uit Redmond, dit is geen verbetering. Ik wil :X zelf bepalen of, en waar ik mijn accounts backup of dubbel store.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens mij is de folder "C:\Documents and Settings" geen echte folder maar een soort symbolic link naar andere folders om de compatibiliteit met XP te behouden. Ik zou die dan ook zeker niet verwijderen!

Als die treeview je niets lijkt, ik gebruik het programma windirstat. Dat werk in mijn ogen wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 131676 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 21:24:
In Windows 7 wordt op de map C:\Documents and Settings standaard (lees-)toegang geweigerd. Er staat een shotcutsymbool bij. Waarom is dit zo? Reservekopie oid?
Nee, ik vermoed dat dat te maken heeft met Virtual XP, normaliter heb je dat namelijk niet onder Windows 7 :)
Wat heb je daar allemaal in geïnstalleerd?

Overigens denk ik toch echt dat het niet een Windows-ding is. (En ik vraag me ook af hoe stabiel jouw Windows nog gaat zijn na al dat hakken en zagen :X ).

In principe moet je als user alleen in de user-map komen, /Windows en /Program Files is voor software.
Én geïnstalleerde software hoort daar, na installatie, ook niet in te kunnen schrijven, tenzij je toegang geeft. Je hebt toch niet per ongeluk UAC uitgeschakeld ofzo?

Overigens heb ik je 'screenshot' niet echt goed kunnen bekijken (en waarom in godesnaam een 30Mb+ rtf 8)7, wat is er mis met een jpeg?)

Maar laat mij recapituleren:
• Je hebt een partitie van 240Gb, waar er per week 10Gb mysterieus aangroeit.
• Je hebt 2 users geïnstalleerd staan, waar er minstens een van Virtual XP geïnstalleerd heeft.
• Je gebruikt diverse programma's die tijdelijk grote bestanden aanmaken.
• Deze werkbestanden heb je een andere partitie toegewezen.
• Je mist ongeveer 220Gb.

Klopt zo toch?

Even voor de goede orde:
Je Windows en je Adobe-programma's zijn legaal?
(Om een rootkit, botnet of een door een trojan geïnstalleerde FTP-server uit te sluiten).

Ik zou gewoon elke dag als je je computer aanzet kijken hoeveel ruimte je hebt, grofweg bijhouden welke programma's je gebruikt hebt en aan het einde van de dag voor het afsluiten kijken of er iets bijgekomen is.
Misschien kan je zo pinpointen wat de boosdoener is?

Wederom: Ik vermoed allesbehalve Windows.
Als dat zou zijn, dan hadden we hier namelijk veel vaker van gehoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39
dit probleem is niet windows. de gebruikte schuifruimte is geheel normaal. Het feit dat de screenshots in die RTF niks speciaals aangeven betekent dat er iets goed fout zit. Misschien je MFT tabel, misschien je hdd zelf. doe eens een "chkdsk /f"
anders, zoals boven vermeld heb je waarschijnlijk een virus/trojan etc. te pakken.

nog even over windows, die niet toegankelijke mappen zie je alleen als je verborgen bestanden en mappen aan zet. Deze zijn er door de vriendelijke mensen uit Redmond neergezet om legacy applications in de goede richting te sturen. Als ze dit niet deden had je weer wat anders om over te kankeren. Windows bashen is wel erg makkelijk als je de oorzaak van je probleem niet weet.

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 14-02-2010 03:45 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@anandus:
• In de map C:\Documents and Settings staan de standaard accountfolders die ook mijn de map Users staan. Hierin heb ik zelf niets handmatig gewijzigd o.i.d.
• De apps die ik draai zijn legaal. Spybot S&D, Malwaredetactor, Rootkitrevealer en mijn AVG-virusscanner geven geen zorgwekkende resultaten.
• Mijn UAC -wat ik overigens een draak van een tool vind, door beheerdersogen gezien- staat op optie 3: credentials bevestigen middels C-A-D --> OK.
• RTF: had even geen jpg-editor voorhanden, had me al bij voorbaat verontschuldigd voor de grootte.

Het lijkt mij idd de meest voor de hand ligende optie: een aantal dagen nauwgezet activiteiten monitoren.
Ik kom er op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
had even geen jpg-editor voorhanden
start-->search-->mspaint

maargoed zoals je meerdere malen is gezegd, je windows is niet de issue. er is iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Razwer: ook in de nachtdienst >:)
• HDD vertoont geen schijf-/schrijffouten (test paar dagen geleden). Zal morgen eens een chkdsk /f (evt /r) en defrag doen.
`legacy applications in de goede richting sturen`. Leg eens uit? Ik werk al jaren met Windows en heb inmiddels een onderbouwde en doorleefde visie w.b. sommige ´functionaliteiten´. Bashen zou goedkoop zijn, ik ben slechts kritisch :>

@alt-92: Thanks voor de inhoudelijke uitleg. Ik ben inmiddels met TreeSize aan het monitoren.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 131676 op 14-02-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[b][message=33466738,noline]Opportunitor schreef op zondag 14 februari 2010 @ Leg eens uit? Ik werk al jaren met Windows en heb inmiddels een onderbouwde en doorleefde visie w.b. sommige ´functionaliteiten´. Bashen zou goedkoop zijn, ik ben slechts kritisch :>
Ah, je bedoelt een uit antieke overlevering ontstane preconceptie dat je je kennisnivo niet hoeft bij te werken als er grote wijzigingen worden aangebracht in de internals van het OS ? :)
Wikipedia: Special Folders
Tipje van de sluier:
Er zijn nogal wat apps die niet de bestaande APIs gebruiken maar volharden in het gebruik van hardcoded paden (zoals documents & settings) , en om dergelijke fratsen op te vangen wordt er van hardlinked paden gebruik gemaakt. Vergelijk het met symlinks (niet helemaal, maar ok) onder Linux.
Die Documents and Settings folder is er een voorbeeld van. Als jouw Diskstate tool daar niet mee om kan gaan wordt die ruimte vervolgens dubbel geteld.
En zo zijn er nog meer Virtual folders te vinden die die legacy applicaties 'omleiden' naar de juiste plek.

10GB in de week = meer dan 1GB in een dag, dus een before & after snapshot met Treesize op één dag moet je al aardig in de richting brengen waar de oorzaak dan wel in zit. Daarnaast heeft de Task Manager bij het tabblad Performance ook nog een mooie Resource monitor waar je mee kunt zien of en zo ja welk proces er constant naar je disk loopt te schrijven in een slordige 40+ MB per uur. (1GB / 24u)

Tenslotte: Wil je nou alsjeblieft een keer die edit-knop gaan gebruiken?
Je kan probleemloos op meerdere mensen in één post reageren, maar de hardnikkige manier van volhouden die je erop na houdt zal daar ook wel een beetje debet aan zijn :+

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 14-02-2010 07:44 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 20:21

pistole

Frutter

Ik geloof die screenshots niet zo. Zit je disk écht vol? Laat hij dat ook zien in Windows Verkenner? Wat laat Disk Management zien? Doe dan ook gelijk even een screenie van de eigenschappen van de C: schijf.

En screenshots: gebruik de in 7 ingebouwde Snipping Tool eens; die kan PNG schrijven.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 22:35
De pc van mijn broertje had hetzelfde probleem. Eerst zag ik met TreeSize ook maar 40 van de 60Gb vol. Maar toen ik nog een tweede keer draaide als Administrator(!) kwam hij ineens 25Gb meer tegen (totaal van 65Gb? ).
Misschien dat het helpt om zo de boosdoener te vinden. Bij mij bleek het de Windows\Temp map te zijn (hoewel ik zeker weet dat ik die eerder gewoon had leeg gegooid maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mysterie opgelost!
Windows-logfiles op 20MB + archiveren gezet. Dat verklaart ook waarom de partitie een tijdje ongemerkt volliep.
Zie dit screenshot voor een overzicht.

-------------------------------------
@anandus/wilhelmstroker: ik heb e.e.a. zelf ingesteld (juist om auditredenen), met het idee dat een logboek niet zo snel volloopt. Het betrof alleen de Application-, Security-, Setup-, System- en ForwardedEvents.evtx.
Er stonden in de map %SystemRoot%\System32\Winevt\Logs\ letterlijk honderden files in blocks van 20MB, sommigen met een interval binnen het uur.
Uiteraard staan de logboeken nu weer op overschrijven. Ook heb ik in Secpol alle logsettings nog eens doorgelopen en aangepast.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 131676 op 16-02-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
offtopic:
Hulde voor je screenshot, een stuk beter dan een rtf ;)

Maar heb je nu niet alleen aan symptoombestrijding gedaan?
Er moet, lijkt me, behoorlijk iets aan de hand zijn als er zoveel naar logfiles geschreven wordt.
Net even bij mezelf gekeken. Mijn ongeveer 8 maanden oude Windows installatie heeft 28Mb aan logfiles (heb nooit iets van verwijderd of wat dan ook.)
Als er 10Gb per week aan logfiles wordt weggeschreven wordt dan wil Windows je volgens mij iets vertellen :P

Ik zou, als ik jou was, even goed naar je event manager kijken :)

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 16-02-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120725

Anoniem: 131676 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:06:
Mysterie opgelost!
Windows-logfiles op 20MB + archiveren gezet. Dat verklaart ook waarom de partitie een tijdje ongemerkt volliep.
20 mb en overschrijven is de default instelling als je er niks aan verandert. Ik zou dan toch maar eens kijken wat er allemaal gelogd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Anoniem: 131676 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:06:
Mysterie opgelost!

-------------------------------------
@anandus/wilhelmstroker: ik heb e.e.a. zelf ingesteld (juist om auditredenen), met het idee dat een logboek niet zo snel volloopt. Het betrof alleen de Application-, Security-, Setup-, System- en ForwardedEvents.evtx.
Er stonden in de map %SystemRoot%\System32\Winevt\Logs\ letterlijk honderden files in blocks van 20MB, sommigen met een interval binnen het uur.
Uiteraard staan de logboeken nu weer op overschrijven. Ook heb ik in Secpol alle logsettings nog eens doorgelopen en aangepast.
vandaar dat je het in de windows hoek zocht.
Overschijven is spannend voor je vrije diskspace maar je performance gaat er niet op vooruit. Met zoveel diskactivity kan ik me niet voorstellen dat je systeem nog snel draait.
ik zou de audit logging nog even nalopen als ik jou was om alleen aan te zetten wat echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Windows doet dingen die eigenlijk niet horen. telkens bij het starten van het systeem maakt hij een restore point. Ook al heb je dit uitgezet hij doet het toch. Windows update wil ook wel eens de nodige ruimte in beslag nemen. Ik zou zeggen gebruik tune up 2010. Dit programma gaat eens grondig opzoek en verwijderd alles wat niet nodig is. Je kan zelf aangeven wat je wilt gebruiken. Vooral de restore points en back-up van windows update willen nogal van forse omvang zijn. Daarna ga je disk controller eens na of de harde schijf de sectie wel goed gebruikt. Hij maakt dus een herstart en dan gaat controleren. Neem de tijd want het duurt lang.

Suc6

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1