Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn externe HD (1TB Iomega, ST310005 28AS USB Device).

Het probleem is als volgt: Ben nu voor een half jaar in Kaapstad en zit daar met wat andere mensen in een huis. Dus ik dacht mijn externe HD te beveiligen door onder Windows 7 home premium 'volledig beheer' uit te schakelen. Alleen heb ik dit gedaan voor gebruiker 'iedereen'. Dit kun je doen onder eigenschappen bij het tabblad beveiliging, dit is gebeurd voor de gehele HD (dus niet voor een enkele map). Nadat ik deze bewerking heb uitgevoerd kan ik niet meer op de HD komen en als ik hem opnieuw aansluit vraagt windows of ik de HD wil formatteren. Dit wil ik natuurlijk niet omdat er nog bestanden op staan.

Ik ben al administrator en als administrator heb ik deze instellingen doorgevoerd. Daarom ging ik er vanuit dat ik als administrator er ook weer bij zou kunnen. Dit is niet het geval en ik kan nu niets meer met mijn HD door instellingen met windows 7 8)7 . Ook al geprobeerd om hem op een XP laptop aan te sluiten, ook dan kan ik niet op de HD komen. De laptop geeft aan: "G:\ is niet toegankelijk. Toegang geweigerd."

Nu is de vraag hoe ik ervoor kan zorgen dat ik weer op mijn HD kan komen zonder hem te formatteren en zo mijn bestanden kan behouden.

Als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik het graag.

Merci alvast _/-\o_

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:14

Aganim

I have a cunning plan..

Is rechtsklikken op de HDD, Properties (Eigenschappen)->Security(Beveiliging) helemaal niet meer mogelijk?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat is helemaal weg nadat ik dit heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:14

Aganim

I have a cunning plan..

Ok, heb je gekeken of je de schijf handmatig een driveletter kan toewijzen in Computer Management (Computer Beheer)->Disk Management (Schijfbeheer)? Uiteraard starten met Admin rechten, anders kom je er niet in.

Je kan ook kijken of de schijf wel toegankelijk is via Linux, bijvoorbeeld met een Live cd van Knoppix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:30
code:
1
takeown /F g: /R
al geprobeerd?

Dat zorgt ervoor dat de huidige user de eigenaar word van alles op die schijf...

[ Voor 48% gewijzigd door Okki5 op 12-02-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net geprobeerd, ook dit werkt niet. Geeft dan meteen aan dat schijf in L:\ geformatteerd moet worden (veranderd naar L:). Dat knoppix plan had ik zelf ook al bedacht. Het probleem is alleen dat ik in Kaapstad zit, dat hier niet heb en het downloaden ervan een vermogen kost omdat ik hier credits moet kopen voor bandbreedte. Lastige situatie dus. Begin het gevoel te krijgen dat windows een iets te goede beveiliging heeft ingebouwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okki5 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:10:
code:
1
takeown /F g: /R
al geprobeerd?

Dat zorgt ervoor dat de huidige user de eigenaar word van alles op die schijf...
Werkt helaas ook niet. Dan geeft cmd "Fout. Toegang geweigerd."

Nogal hardnekkig allemaal.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
code:
1
icacls L: /grant:r Administrator:F /T
wil soms nog wel eens werken...

Anders misschien:
code:
1
cacls L: /g Administrator:F /T
Ik heb een keer meegemaakt dat het oude cacls een bewerking wel kon uitvoeren waar icacls faalde...

Faalt dit ook nog dan kan je nog even kijken of er toevallig nog iets is wat er rechten op heeft met:
code:
1
icacls L:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd, helaas weer niets.

C:\Users\rbs\icacls L: /grant:r Administrator:F /T
L:: Toegang geweigerd.
0 bestanden zijn verwerkt; 1 bestanden zijn niet verwerkt

C:\Users\rbs>cacls L: /g Administrator:F /T
Weet u het zeker (J/N)?j
Toegang geweigerd.

C:\Users\rbs>icacls L:
L:: Toegang geweigerd.
0 bestanden zijn verwerkt; 1 bestanden zijn niet verwerkt

Bedankt voor alle input, helaas nog steeds niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Dit is intrigerend, ik ga even je situatie nabouwen en kijken of ik nog iets kan vinden :P

-edit- Ahaa heb een lekje gevonden, blijkbaar kan de virusscanner nog wel scannen op dat station-edit-

[ Voor 37% gewijzigd door Okki5 op 12-02-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, je kunt het proberen met een usbstick waar niets belangrijks op staat. Dan zul je zien hoe raar dit is. Onmogelijk om er weer op te komen zonder te formatteren lijkt nu...

-edit- Als ik dat probeer met McAfee en ik selecteer alleen de externe HD om te scannen, dan scant hij alleen een paar bestanden op C:/. Maar misschien zorgt het voor een oplossing! :+ -edit-

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09
Kun je de account administrator niet verwijderen uit de groep iedereen?
En eenvoudig delen staat uit?

[ Voor 17% gewijzigd door ybysaia op 12-02-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

icacls *.* /grant administrators:F /t

of anders http://www.howtogeek.com/...ight-click-menu-in-vista/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
icacls *.* /grant administrators:F /t levert niets op (42 bestanden verwerkt; 1 bestanden zijn niet verwerkt), kan in ieder geval nog steeds niet op G:\ (dat is nu de externe HD).

Heb die TakeOwnership.reg geïnstalleerd, kan dan inderdaad bij mappen wel 'Take Ownership' doen, maar voor de gehele externe HD staat deze optie er niet bij wanneer ik rechts klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza

Brazza

Byte me!

hmm. Schijfcontrole en reboot maar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan schijfcontrole niet uitvoeren omdat er geen toegang tot de schijf is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza

Brazza

Byte me!

Toch raar. Volledige beheer voor iedereen. Maar jij mag er niet bij?
En in veilige modus, of opstart cd van windows 7. Heb je daar dan wel rechten?

[ Voor 9% gewijzigd door Brazza op 12-02-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Brazza, zou je even de TS en comments goed willen lezen voordat je hier je hulp aanbied?

Het gaat om NTFS rechten die iedereen blokkeert. Nu zijn daar wel kleine lekjes in volgens mij val je met een anonymous account van Windows XP buiten de SID-1-1-0, maar wellicht zijn er nog meer dingen te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza

Brazza

Byte me!

Sorry :) Je weet maar nooit met Windows! Somde de TS even verkeerd op.
maar in dit topic staat nog wel goeie info. Misschien die patch van MS. Anders klooien met SID's.
[Windows 7] Gebruikersrechten/Permissions

[ Voor 9% gewijzigd door Brazza op 12-02-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Joepie ik heb het opgelost
Uiteindelijk bleek het heel simpel, moest alleen even een programmatje vinden om rights van een groep/persoon te revoken: Subinacl.exe Download link van microsoft site

Ga vervolgens naar de commandprompt en typ:
code:
1
subinacl /file g: /revoke=iedereen

en voila, kon mijn test locatie weer bereiken :D

[ Voor 83% gewijzigd door Okki5 op 12-02-2010 16:16 . Reden: oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza

Brazza

Byte me!

Okki5 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:10:
Joepie ik heb het opgelost
Uiteindelijk bleek het heel simpel, moest alleen even een programmatje vinden om rights van een groep/persoon te revoken: Subinacl.exe Download link van microsoft site

Ga vervolgens naar de commandprompt en typ:
code:
1
subinacl /file g: /revoke=iedereen

en voila, kon mijn test locatie weer bereiken :D
Grats! Deze sla ik even op, zal vast nog wel eens te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mhh, volgens mij doe ik nog iets fout.

Heb die SubInAcl.exe geïnstalleerd. Staat ook in de map "Windows Resource Kits" en dan "Tools". Maar wanneer ik in cmd "subinacl /file g: /revoke=iedereen" invoer, dan geeft cmd als return: "subinacl wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand".

Mijn fout?

-edit- Ik zie bij de System Requirements in de readme ook staan: "Windows XP Professional or Windows Server 2003 operating system". Dus misschien werkt het niet met windows 7, of is het probleem hiermee in windows 7 ook opgelost? -edit-

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Omdat het programma in een andere map staat dan de map waarin je terecht komt als je cmd uitvoert doe je het volgende in cmd:
code:
1
"C:\Program Files (x86)\Windows Resource Kits\Tools\subinacl.exe" /file g: /revoke=iedereen

Als c: tenminste het station is waar je die resource kit geinstalleerd hebt;)
Let op de aanhalingstekens, deze moeten erin vanwege de spaties.

[ Voor 11% gewijzigd door Okki5 op 12-02-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, gaat nog steeds iets niet goed. Dit geeft cmd nu als return:

C:\Users\rbs>"C:\Program Files (x86)\Windows Resource Kits\Tools\subinacl.exe" /
file g: /revoke=iedereen
SeSecurityPrivilege : Toegang geweigerd.

WARNING :Unable to set SeSecurityPrivilege privilege. This privilege may be requ
ired.
G:\ - CreateFile Error : 1314 Een van de vereiste bevoegdheden is niet aan de cl
ient toegekend.

Elapsed Time: 00 00:00:00
Done: 1, Modified 0, Failed 1, Syntax errors 0
Last Done : G:\
Last Failed: G:\ - CreateFile Error : 1314 Een van de vereiste bevoegdheden is n
iet aan de client toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Frapant, je voert cmd toch uit als administrator?

Kan je anders misschien even het volgende doen:
code:
1
"C:\Program Files (x86)\Windows Resource Kits\Tools\subinacl.exe" /file g: /display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelfde return krijg ik dan.... :'(

Alvast erg bedankt voor de hulp Okki5! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Heel bijzonder, ik snap echt niet wat het verschil kan zijn tussen onze situaties... We hebben beide usb HDD's, beide Windows 7(hoewel ik prof heb en jij hp, maar kan met niet voorstellen dat dat het probleem is) echt mijn klomp is gebroken...

Je zegt duidelijk admin te zijn, maar daar zou ik haast aan twijfelen vanwege deze fouten...

Je kan het nog even proberen met het SYSTEM account, doe dit als volgt:
1)Ga naar taakplanner
2) maak een nieuwe taak aan met een leuke naam
3) Klik bij "gebruik het volgende account om taak uit te voeren" op wijzigen en typ SYSTEM
4) druk op namen controleren en op OK
5) ga naar het tab triggers en voeg een tijd trigger toe (bijvoorbeeld over een paar minuten oid)
6) ga naar de tab acties en kies voor nieuw -> programma starten met als script het volgende:
code:
1
"C:\Program Files (x86)\Windows Resource Kits\Tools\subinacl.exe"

En als parameters:
code:
1
/file g: /revoke=iedereen

Druk op ok en wacht tot het tijd is om te zien of het gelukt is...

[ Voor 66% gewijzigd door Okki5 op 12-02-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Finally! Dit werkte, ik zit er in. Wat een belachelijk gedonder.

Super bedankt voor de hulp Okki! _/-\o_

Ik ga weer in de zon zitten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandel
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-02 13:43
Beste mensen,

Gisteren heb ik een HP Pavilion laptop uitgerust van XP sp3 naar Windows 7. voordat ik dat deed hing ik mijn WD Passport 120 gb aan de laptop en kopieerde het e.e.a. van drivers ernaartoe. Je weet maar nooit.
Nadat ik enkele stappen mis deed, ik dacht dus dat het om een upgrade ging, maar het was een volledige installatie dvd, ging ik uiteindelijk installeren. Niks aan de hand, tot ik de externe hd verbond met de laptop.
Geen toegang. Ik naar mijn pc met XP, onbekende HD, zal ik 'm effe formatteren?? NEE!
Je begrijpt dat ik al twee dagen hiermee bezig ben. Dit zijn de acties zover.
Ja ik ben Administrator equivalent. Ja, alle stappen hierboven heb ik helaas geprobeerd.
Ik kan wel een versleuteling aanbrengen op de files op de hd, en deze succesvol eraf gehaald.
Ik kan met Recuva alle mappen lezen, alleen niet in de mappen kijken.
Als ik de tabbladen security, alle rechten nogmaals aan mijzelf toeken, zie ik dat W7 alle bestanden laat voorbij komen. Defragmenteren gaat ook goed, en bijbehorende controle. In schijfbeheer krijg ik netjes de type, grootte e.d. te zien (ntfs, 120Gb) en ook hoeveel er nog vrij is.
Na de taakplanner actie hoopte ik op resultaat, maar helaas; F:\ is niet toegankelijk.
Weet iemand nog een andere optie? behalve weggooien, met hamer bewerken, bidden etc...
Alvast bedankt

Anne

Ik heb een oplossing voor hen die eventueel in dezelfde situatie zitten..... gebruik Recuva, even de opties nalopen, en dan vind je bij opties, acties de optie: Zoek naar niet verwijderde bestanden, en Herstel mappen structuur, en vink deze aan. Laat Recuva dan verwijzen naar of een map die genoeg ruimte heeft of een andere drive. Hierna ga ik de schijf netjes formatteren en kijken of Windhoos er iets van kan bakken.
Alle andere opties zijn uitgeput.
Gegroet allen.

[ Voor 14% gewijzigd door avandel op 04-03-2010 23:50 ]

Pagina: 1