De batterij houd het bij mij erg lang vol. Ik heb hem nu in totaal 3x opgeladen, en de laatste keer dat ik hem van de lader haalde was gisterochtend. Ik pak hem op verschillende momenten van de dag om ff te klooien, foto's te maken of andere dingen. Ik heb er ook al verschillende keren muziek mee geluisterd via mijn bluetooth headset en later heb ik de losse koptelefoon er even bij gepakt.
Het makkelijke daarvan is dat ik niet hoef te pairen met mijn bluetooth apparaat, en dat ik de FM-antenne kan gebruiken om muziek te luisteren.
Nu is het punt dat die dopjes gewoon niet lekker in mijn oor passen. Ik heb Sennheiser in-ear dopjes van rond de 100 euro en dat klinkt zoveel beter dan die HTC dopjes. Maar daar zit natuurlijk de bediening niet op
Daarom ben ik maar even aan het knutselen gegaan.
De bedoeling is om de oordopjes er af te knippen en een aansluiting te maken voor mijn eigen oortjes.
Hier het recept:
3,5mm jack socket voor aan een snoertje
Korrel 1000 schuurpapier
Lijmpistool
Soldeerbout, soldeertin en S39
Schaar
Vaste hand

Soldeerapparatuur en multimeter.

Ik wist nog niet wat voor draad ik ging aantreffen in de koptelefoon. Meestal zit koptelefoondraad goed ingepakt, en is per kern geïsoleerd, maar de draadjes leken mij daar te dun voor. Eerst even dicht bij de oortjes afgeknipt en toen gekeken wat ik zag.
De draadjes zijn flinterdun en niet geïsoleerd van elkaar, ze zijn gekleurd, dat is de enige isolatie.
Dit soort draad is moeilijk te solderen omdat je de isolatie niet kan verwijderen door het er af te schuiven of te snijden. Daarvoor is het schuurpapier bedoelt.
Goed, solderen was al een tijd geleden voor me dus eerst maar even geoefend met de lange draden die er nog uit staken. Schuurpapier (ter grootte van een postzegel) hield ik met rechts vast. Pak een van de twee kernen en leg het uiteinde op het schuurpapier. Leg er een vinger op, en duw de kern tegen het schuurpapier. Trek dan het draad tussen je vinger en het schuurpapier vandaan. Nadat je deze beweging een aantal malen hebt gedaan is de isolatie van de kern een beetje weggeschuurd. Ik draaide de draad ook af en toe om om beide kanten schoon te krijgen. Ga niet te lang door want je houd geen draad meer over
Dit herhaalde ik voor de andere 3 draadkernen. Vervolgens een beetje s39 op de uiteinden gesmeerd, en de soldeerbout aangezet. Vervolgens smolt ik een stukje tin aan de soldeerbout, en vertinde daarmee de uiteinden van de draadjes. Nu dit was gelukt wist ik dat het ging lukken, en ik knipte de lange draden korter, zo kort dat de huls van de stekker met gemak over de draad kon terwijl ik voldoende ruimte over had om de stekker er aan te solderen.

De betreffende connector.
Belangrijk is dat je de connector ook even voorbehandelt, zodat je zeker weet dat het soldeertin gaat hechten.
Hiervoor moet je de oogjes waar straks de draden doorheen gaan even met korrel 1000 lichtjes opschuren totdat er krasjes in staan. Door deze krasjes vergroot je de oppervlakte van het materiaal waar het tin aan kan hechten. Een druppeltje s39 op elk deeltje en dan proberen met zo min mogelijk tin even de aansluitingen te vertinnen. Als overal een licht laagje tin op licht weet je zeker dat het straks gaat hechten.
Zoals je op de eerste foto ziet heb ik ook even de multimeter erbij gepakt om de draden door te kunnen meten, je moet natuurlijk wel weten welke kleur er op welke pin moet.
Allebei de draadjes die uit je HTC afstandsbedieninkje komen bevatten een gelige kern. Dat is de min. Ik heb die van mij tegen elkaar aangelegd en toen vertint. Dan zijn er nog twee kernen, rood en groen. Die zijn voor resp. rechts en links.
De lange pool die uit de connector komt is de minpool. Daar heb ik dus mijn twee versmolten minpolen doorheen gedaan en toen afgeknipt op de juiste lengte. Met een inimini beetje extra soldeertin heb ik deze aan de connector gesoldeerd. Toen hetzelfde verhaal voor de andere twee polen. Hierbij heb ik niet gelet op links of rechts want dat maakt me geen reet uit.
Let er goed op dat de geschuurde stukjes niet tegen elkaar aan komen. Bij mij heb ik dit opglost door ze uit elkaar te houden en er een druppeltje lijm uit het lijmpistool tussen te droppen. Nadat ik alles gesoldeerd had heb ik over al het soldeertin nog een beetje lijm gespoten, en in de huls van de connector ook nog wat voordat ik de binnenkant er weer in schoof. Zo krijg je wat extra stevigheid. Je kunt geen auto ophangen aan het draadje maar het is beter dan niets.

Klaar! Nu kan ik mijn goede oordopjes (of welke ik dan ook wil) gebruiken maar ook mijn media player bedienen.
Droogkloot.