Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kwobra
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 19:51
Hoi,

Ik heb gisteren een pc met een Peak HD3850 512MB geherinstalleerd met Windows XP. De pc gaf geen problemen, ook niet qua temperaturen, totdat ik de drivers van de videokaart installeerde.

Ik heb Catalyst 10.1 van de AMD site gedownload en na de installatie wou 'ie opnieuw opstarten. De pc sloot af, startte opnieuw en gaf vervolgens helemaal geen beeld meer. Ook geen piepjes of knipperende lampjes, ook niet een flits, de monitor zag helemaal niks, zowel met een DVI als een VGA kabel of een andere monitor.

Ik heb de kaart er toen uit gehaald en de monitor aangesloten op de onboard graphics, toen werkte het wel gewoon. Een HD4850 erin werkte ook. De 3850 gaf hetzelfde probleem in een andere pc.

Feiten:
3850 werkt ook niet in een ander systeem
Probleem kwam bij het booten na installatie van de Catalyst drivers.
Pc doet dus helemaal niks als de 3850 erin zit, remote software kan niet connecten, geen harde schijf geluid.
Pc doet het wel als de kaart eruit gehaald wordt en de onboard graphics gebruikt worden.
Andere videokaar plaatsen werkt wel gewoon.
Kaart gaf voorheen nooit problemen, ook niet met zware toepassingen.
Clear cmos maakt geen verschil, evenals de hd ontkoppelen of geheugenchips verplaatsen.
Ati chip ziet er nog normaal uit.

Verdere specificaties:
Asus k8v-vm s754
AMD Athlon64 3200+
1GB DDR400 2x512
Western Digital 120GB IDE
LG dvd speler
380W Antec voeding
Windows XP SP3
Ati Catalyst 10.1

Ik heb de Ati software via LogMeIn geinstalleerd, zat dus niet zelf naast de pc. De kans dat ik er per ongeluk tegenaan ben gestoten lijkt me erg klein.

Ik ben dus bang dat de videokaart stuk is, maar misschien zie ik iets over het hoofd, vandaar mijn post, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, anders moet ik 'm maar weggooien. Ik heb op internet gezocht, maar heb helaas niets bruikbaars kunnen vinden.

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23-05 23:57
Als de kaart in een andere PC het ook niet doet en een HD4850 doet het wel lijkt het me niet slecht te concluderen dat de grafische kaart kapot is? Het is echter geen ramp, jij hebt ten minste nog een onboard IGP om op terug te vallen ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:24
Het is moeilijk te verklaren dat de GPU het wél doet vóór de driver, en daarna niet...

Het lijkt me een driver-probleem te zijn! Maar dat zou niet verklaren waarom de computer in het geheel niet meer opstart...

Kun je een andere oudere driver-versie proberen? Misschien dat dát helpt...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• jmk
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-05 18:27
Als je je bios niet eens ziet, kan het nooit een driver probleem zijn, maar echt hardware matig.

Bij de installatie van driver "stress" je de kaart wel een beetje. Ik zie ook altijd even wat knipperen in het beeld bij installatie.

Als je gloeilamp het aantal uren dat de fabrikant opgeeft heeft gebrand, knapt die ook na het schakelen van de lamp. Ik denk dat het "ment to be" was.

Yippie kayak, other buckets!

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-05 23:09

Umbrah

The Incredible MapMan

De gloeilamp vergelijking is heel sterk, die knappen ook eigenlijk nooit als ze aan staan, maar gaan wat 'knipperen' of geluid maken. Pas als je ze wéér aan zet, dan gaan ze >poof<. XP is er wat erger in, maar onder elk OS is een onderdeel van het installeren van een driver het her-initialiseren van de kaart (als in: de hele kaart reboot, laat z'n BIOS, her-scanned monitoren, en de driver laad de instellingen uit de BIOS en test deze). De kaart staat in feite even uit, en gaat dan van uit naar max, om daarna vrij snel door de driver weer in z'n 'idle' stand te worden gezet.

Dikke kans dat je kaart al op z'n laatste 'knipper' stand stond, en het aan-uit zetten de laatste schok was. Dat ene kleine piekbelastinkje wat net de druppel te veel was.

Het geinige is: het is slechts zelden dat transistor-chips hierdoor direct kapot knallen, vaak is een mosfet of cap hetgene wat eerder stuk gaat. Een Eyeball-mk1 scan van je kaart kan geen kwaad, als je het mij vraagt. Haal die mega-koeler er af, en kijk eens of er een cap bol staat, of er een verkleuring is onder een mosfet, of een stukje roet ergens op het PCB. Misschien, als je handig bent met de fijnsoldeerder, kun je je kaart re-animeren met een vervangend component. Het zou ook kunnen dat de werkelijke logica van je kaart toch een optater heeft gehad, maar dat is lang niet altijd het geval.

• Kwobra
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 19:51
@Petervanakelyen: De onboard is een Sis, niet echt denderend :P PC was bedoeld voor verkoop, heb al een dealtje gesloten met de koper, die heeft nog wel een kaartje liggen.

@Herman87: Oudere driver versie maakt niks uit, pc wil gewoon niet starten.

@jmk: Daar lijkt het op ja, kaart was tweedehands, vorige gebruiker was een gamer. :P

Ik zal 'ns een vriendelijk mailtje naar Peak sturen, anders gaat ie de prullenbak in, toch bedankt :)

Edit: @Umbrah: Klinkt logisch. Ik heb al naar de kaart gekeken, mosfets e.d. lijken in orde. Helaas was ik er niet bij, misschien dat er wel iets ontploft is. Ik zal er nog eens naar kijken.

Kwobra wijzigde deze reactie 10-02-2010 23:50 (17%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True