Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-08 15:01
Medetweakers,

Vorige week heb ik mijn Arcturus systeem geüpgrade en sindsdien doen vreemde dingen zich voor. Laat ik allereerst beginnen met de upgrade:
Ik had een P31 moederbord icm met een Q6600. Dit vond ik wel eens een vernieuwing waard, dus heb ik het vervangen met een Asus P6T Deluxe V2 en een Intel Core i7 920. Om ook nog even de overclockmogelijkheden te behouden heb ik er Corsair Dominator RAM (6GB) bij gekocht.
Systeemspecs:

Audiotoebehoren:
Logitech Z-10 Speakers
Logitech G35 Gaming Headset

Behuizing:
Thermaltake VI1000BNSD M9

Geheugen:
Corsair Dominator 6GB 1600MHz (TR3X6G1600C8D)

Harde Schijf:
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB SATA

Invoerapparatuur:
Logitech G15 Toetsenbord
Razer Lachesis Wraith Red Muis

Optische Drive:
NEC ND-3530A (IDE)

Moederbord:
Asus P6T Deluxe V2

Processor:
Intel Core i7 920 (D0 stepping)

Netwerkapparatuur:
Linksys WMP300N Wireless-N PCI Adapter

Videokaart:
XFX HD5870 XXX

Voeding:
Cooler Master Real Power M520

De hele hardware-installatie ging voorspoedig, evenals het installeren van Windows 7 Ultimate x64. Maar toen ik alle drivers (van de CD) goed en wel geïnstalleerd had, floepte mijn PC er voor de eerste keer uit. De details:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000096
BCP2: FFFFF880067D63D6
BCP3: FFFFF880026ADC80
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\020810-32354-01.dmp
C:\Users\Julius\AppData\Local\Temp\WER-48329-0.sysdata.xml

Lees de onlineprivacyverklaring:
http://go.microsoft.com/f...inkid=104288&clcid=0x0413

Als de onlineprivacyverklaring niet beschikbaar is, lees dan onze offlineprivacyverklaring:
C:\Windows\system32\nl-NL\erofflps.txt
Ik dacht: "Ha, dat is vast een oude BIOS." Dus ik download braaf versie 0707 van de Asus site en begin met flashen. Dit deed ik via Windows, dat dus crashte op het moment dat het proces op 83% van het schrijven van de nieuwe BIOS was. PC weer booten, CD erin, oude BIOS en vervolgens maar nieuwe BIOS geflasht via EZ Flash 2.0 om nog een crash te voorkomen. Maar, zoals je raad, Windows gaat vrolijk door met zijn fijne abrupte afsluitingsmethode. Deze afsluitingsmethode is een zwart scherm (niet stand-by), alles gecrasht en als ik de PC direct opnieuw opstart geeft het moederbord een oneindige piep zonder het BIOS te weergeven, maar alleen een knipperende witte cursor op een zwarte achtergrond. maar als ik de PC even alleen laat en dan opnieuw opstart, doet hij het weer "normaal".
Ook heb ik een XFX HD5870 XXX die al sinds aanschaf met grijze strepen kampt, zelfs mét de hotfix. Die kaart heeft me al genoeg ongeluk gebracht, dus had ik hem maar even vervangen met een ATi X600 om te kijken of dit het euvel was. Nee. (ik vermijd overigens die grijze strepen nu door hem te underclocken...) Ook heb ik mijn draadloze netwerkkaart eruit gehaald, zodat zo min mogelijk componenten erin heb zitten (je weet maar nooit). Nog eens nee.
Toen heb ik maar álle drivers voor mijn moederbord gedownload van de site, zodat ik de nieuwste software had. maar daar zat het probleem dus niet.
Vervolgens dacht ik: die RAM krijgt vast te weinig prik, dus als ik ga overclocken moet dat wel goed gaan. Nu heb ik een H50 onderweg, maar dat kan nog wel even duren. Intussen heb ik de X.M.P. maar aangezet zodat de RAM al op zijn profiel draait, maar tevergeefs. Ik heb ook de CPU Ratio op 20.0 gezet, niet wetende wat ik anders moest doen. Dit heeft iets veranderd, want nu krijg ik de volgende BSOD:
Probleemhandtekening:

BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA8006C508F8
BCP3: 0000000000000000

C:\Windows\Minidump\020810-31122-01.dmp
C:\Users\Julius\AppData\Local\Temp\WER-40279-0.sysdata.xml

Als de onlineprivacyverklaring niet beschikbaar is, lees dan onze offlineprivacyverklaring:
Ik heb gemerkt dat wanneer ik in een zware applicatie zit, de PC niet crasht. Inmiddels is de PC ook al eens gecrasht in de lobby van Call of Duty: Modern Warfare 2 Multiplayer. Draai ik daarentegen wat IM's en iTunes, kan ik er op rekenen dat de PC binnen een halfuur crasht. Als ik ga eten en dus de PC idle is (ik heb standby uitstaan, want dat wil ook nog wel eens wat veroorzaken), is het tot nu toe nog NOOIT voorgekomen dat de PC niet hing. Voeding lijkt mij dus sterk, want hij crasht alleen maar als hij weinig stroom nodig heeft. Om wat details van de freeze te melden: het scherm is zwart, maar niet op stand-by, mijn G15/Z-10 applicaties zijn gecrasht (uiteraard) en mijn HDD laat geen activiteit zien. Maar in vergelijking met de andere BSOD, kan ik de PC meteen weer opnieuw opstarten zonder een abnormale piep te horen.

Extra details:
CPU temperatuur: 33 graden Celsius (idle)
HDD leeftijd: ~4 jaar :/
PSU Wattage: 520W stable, 600W peak
Splashtop: UIT

Heeft een van jullie enig idee wat er aan mijn PC mankeert? Zeg het alsjeblieft, want ik ben hier al meer dan een week mee bezig. Alvast bedankt!

arc.

[ Voor 7% gewijzigd door arc. op 12-02-2010 22:16 ]

Verwijderd

Probeer de C1E optie in de bios is op disabled....

• arc.
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:12:
Probeer de C1E optie in de bios is op disabled....
Net getest, de PC crashte na 10 minuten.

Verwijderd

You can kill me for this:
Koop een iMac
Modbreak:Killen? Nee.

Maareh, post on-topic, behulpzaam en vriendelijk, of post niet. Een troll als dit heeft geen plaats op GoT :o

[ Voor 64% gewijzigd door dion_b op 12-02-2010 00:31 ]

Verwijderd

Ik leef met je mee Juul...maarrr: Je hebt ongeveer precies hetzelfde als ik heb. BEHALVE JE RAM. Ik zou dus eigenlijk concluderen: is het niet gewoon je RAM?
Advies: Dauw andere RAM erin (heb je vast nog wel ergens rondslingeren ;) ), restart.

See wut happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

arc. schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:09:
[...]

Heeft een van jullie enig idee wat er aan mijn PC mankeert? Zeg het alsjeblieft, want ik ben hier al meer dan een week mee bezig. Alvast bedankt!
Doe eens wat gestructureerder hiermee bezig zijn, en doe geen aannames :o

Je sluit dingen (voeding...) bij voorbaat al uit zonder dat je dat daadwerkelijk getest hebt. Niet gek dat als je dat doet je dingen niet vindt. Zeker als je een upgrade gedaan hebt en dus nog vervangingsonderdelen hebt liggen is er geen enkele reden om niet alle stappen in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te lopen. Een voor een onderdelen uitsluiten is het devies, en dat doe je niet door redeneringen maar door een vervangingsonderdeel eraan te hangen.

Daarnaast heb je software niet volledig uitgesloten, draai eens een LiveCD om dat te doen.

Oh, en het wordt hier op prijs gesteld als je wel degelijk je systemspecs in-topic geeft, want 1) mensen die je willen helpen zien gelijk zonder te moeten gaan zoeken wat je allemaal hebt en 2) deze topics blijven permanent zoekbaar - maar dat is niet gegarandeerd voor jouw systeemspecs. Alleen als alle info in-topic staat is het nuttig voor de kennisbank die GoT heet :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
dion_b schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:38:
[...]

Doe eens wat gestructureerder hiermee bezig zijn, en doe geen aannames :o

Je sluit dingen (voeding...) bij voorbaat al uit zonder dat je dat daadwerkelijk getest hebt. Niet gek dat als je dat doet je dingen niet vindt. Zeker als je een upgrade gedaan hebt en dus nog vervangingsonderdelen hebt liggen is er geen enkele reden om niet alle stappen in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te lopen. Een voor een onderdelen uitsluiten is het devies, en dat doe je niet door redeneringen maar door een vervangingsonderdeel eraan te hangen.

Daarnaast heb je software niet volledig uitgesloten, draai eens een LiveCD om dat te doen.

Oh, en het wordt hier op prijs gesteld als je wel degelijk je systemspecs in-topic geeft, want 1) mensen die je willen helpen zien gelijk zonder te moeten gaan zoeken wat je allemaal hebt en 2) deze topics blijven permanent zoekbaar - maar dat is niet gegarandeerd voor jouw systeemspecs. Alleen als alle info in-topic staat is het nuttig voor de kennisbank die GoT heet :)
Excuses voor het breken van het protocol. Ik heb nu de systeemspecs toegevoegd om het topic degelijk te houden. Ik zal andere onderdelen proberen. Ik heb inmiddels mijn PC opgesteld zonder kast, zodat alles makkelijk kan worden vervangen of aangepast. Ik heb nog drie andere M520 voedingen in huis, maar die hebben dus wel hetzelfde wattage. 520 Watt is toch genoeg voor deze configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

Herman

FP ProMod
arc. schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:00:
[...]
Excuses voor het breken van het protocol. Ik heb nu de systeemspecs toegevoegd om het topic degelijk te houden. Ik zal andere onderdelen proberen. Ik heb inmiddels mijn PC opgesteld zonder kast, zodat alles makkelijk kan worden vervangen of aangepast. Ik heb nog drie andere M520 voedingen in huis, maar die hebben dus wel hetzelfde wattage. 520 Watt is toch genoeg voor deze configuratie?
520 watt zou voldoende moeten zijn voor je systeem. Het kan wel zijn dat een voeding gedurende z´n levensduur minder wordt... Welke voltages geeft de voedig in de bios?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
dion_b schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:38:
[...]

Ik heb de LiveCD nu aanstaan, en voor de grap een Systeemtest gedaan. Nadat ik de Display-test doe ziet alles er nogal 8-bits achtig uit. Ik heb de ATi Drivers geïnstalleerd, maar ik draai hem wel direct van de DVD af. Ik weet niet of dat ermee te maken heeft? Maar de PC is nog niet gecrasht nat een kwartier half uur runtime :) .

Update: Ik start Windows maar weer eens op, omdat het wel duidelijk is dat Ubuntu 9.10 niet crasht. Binnen 2 minuten prijs! Een FORMAT leidt dus waarschijnlijk naar de opheffing van dit probleem? Nee, mijn geformatteerde Windows 7 is zojuist gecrasht, net nadat ik iTunes had geïnstalleerd. Verder geen drivers erbij, alleen Eset Antivirus 4 en mijn ATi drivers (10.1) geïnstalleerd. Windows was bezig met updaten. Dan toch de RAM?

Het BSOD error report:
Probleemhandtekening:

BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA80066868F8

C:\Windows\Minidump\021210-31325-01.dmp
C:\Users\Julius\AppData\Local\Temp\WER-50965-0.sysdata.xml

[ Voor 64% gewijzigd door arc. op 12-02-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een gelijkaardig systeem (moederbord cpu en wifi). Ik had ook veel bsod's op vista x64 en volgens mij is de driver van de Linksys WMP300N stiekem geen 64bit driver en geeft veel problemen. Een alternatieve driver daarvoor loste daarom al mijn problemen op.

Ik gebruik nu ook onder windows 7 een atheros driver. Je moet eens kijken welke netwerkkaart je juist hebt. (op de kaart zelf)

Ik gok ook dat je pc crached als je een internet connectie wilt leggen? Zoals in iTunes?

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 12-02-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
Dank je voor de info, Kluyze, ik zal het eens proberen. Ik heb nu twee RAM modules getest en ben bezig met de derde, maar deze crashte met dit bericht als resultaat:
Probleemhandtekening:

BCCode: 116
BCP1: FFFFFA80023684E0
BCP2: FFFFF88002DCDC6C
BCP4: 0000000000000002

C:\Windows\Minidump\021310-24663-01.dmp
C:\Users\Julius\AppData\Local\Temp\WER-41262-0.sysdata.xml

Ik weet niet of deze fout eenmalig is, dus ik test de reep maar nog eens. Ik verdenk oververhitting van mijn GPU, want ik ben nu constant Milkyway@home aan het draaien op 100%. Dus even proberen zonder cloud-computing. Daarna zal ik eens kijken naar die netwerkkaart-drivers.

UPDATE: Alle RAM-modules individueel geprobeerd, maar nog steeds een vastlopende computer. Ik heb twee RAM-modules geprobeerd in een i5-systeem, en dat crashte niet. Moederbord...?

[ Voor 12% gewijzigd door arc. op 14-02-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
Even een nieuwe post aanmaken:

Ik heb nu Ubuntu 9.10 geïnstalleerd op mijn harde schijf en als ik de ATi drivers installeer en de PC opnieuw opstart, staat er rechtsonder: "AMD unsupported hardware". Ook knippert het scherm heel erg veel. Nu is de driver weer verwijderd, en het scherm is weer normaal. Nu even op Windows testen om te kijken of de ATi drivers de crashes veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Je denkt aan oververhitting van de cpu? Staat je cpu nog op stock speeds? Wat voor koeler zit er op? En hoe warm wordt die cpu dan?

Ik heb nog wat gezocht achter die drivers en ik heb een versie 2 dacht ik, dat zou ik eens moeten nakijken maar ik heb de atheros AR5008 chipset en momenteel draai ik de "Atheros_v7.6.1.149" driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
kluyze schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:18:
Je denkt aan oververhitting van de cpu? Staat je cpu nog op stock speeds? Wat voor koeler zit er op? En hoe warm wordt die cpu dan?

Ik heb nog wat gezocht achter die drivers en ik heb een versie 2 dacht ik, dat zou ik eens moeten nakijken maar ik heb de atheros AR5008 chipset en momenteel draai ik de "Atheros_v7.6.1.149" driver.
CPU draait voorlopig nog op stock speeds met een stock cooler. Dit is dus een maximale temperatuur van 70 graden Celsius. De PC crashte ook zonder ATi drivers, dus test ik nu een X600 zonder drivers. Die WMP300N zal ik ook even deïnstalleren.

UPDATE: De PC is nu al voor 5 uur wakker gebleven. De X600 zit er nu zonder drivers in en de WMP300N is er helemaal uit (inclusief drivers). Prime95 heeft ook nog geen fouten gerapporteerd.

[ Voor 12% gewijzigd door arc. op 14-02-2010 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
Sluitpost: Hulde aan Kluyze! _/-\o_ Het waren de Linksys drivers. Mijn PC loopt nu al 36 uur stabiel, met alles erop behalve de WMP300N zonder drivers. Probleem opgelost.

_/-\o_ Kluyze _/-\o_

Ook bedankt aan iedereen die mee heeft geholpen aan het zoeken naar een oplossing!

arc.

[ Voor 18% gewijzigd door arc. op 16-02-2010 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Niet moeilijk als je hetzelfde bent tegen gekomen natuurlijk. Maar ik ben blij dat het heeft geholpen.
Heb je nu de Atheros drivers al eens getest? Of ga je voor een andere wifi kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
kluyze schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:46:
Niet moeilijk als je hetzelfde bent tegen gekomen natuurlijk. Maar ik ben blij dat het heeft geholpen.
Heb je nu de Atheros drivers al eens getest? Of ga je voor een andere wifi kaart?
Ik gebruik nu gewoon één van mijn MacBooks als tijdelijke vervanging voor draadloos netwerk naar mijn PC. Later zal ik mijn PC weer normaal op het bedrade netwerk aansluiten, aangezien dit een tijdelijke opstelling was.
Pagina: 1