Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(jarig!)
Het zal niemand ontgaan dat tagging begonnen is binnen Got. (zie mededeling bord en plan: Tweakers.net introduceert forumtags)
Dat is ontzettend fijn, want het helpt je de informatie te vinden die je zoekt.

Daarvoor is het wel belangrijk dat er niet overdreven veel tags komen die alles mogelijk moeten afvangen.

Dit topic wordt in de loop van de dag door moderators ingevuld (ik geef even een beginnetje slechts).
Tags als:
Canon en Nikon zijn prima.
"Canon 450d" hoeft in principe niet, tenzij er zoveel topics over een model zijn dat het anders chaos zou worden (bij ons in FG is dat eerst niet nodig).

Wel gaan we camera's groeperen, in bundels van:
"instap model"
"semi-professioneel"
"professioneel"

Waarbij voor canon de volgende invulling geldt en dan is het denk ik wel duidelijk waar de camera's van andere merken heen gaan :)
Canon en Nikon:
instap: 1000d, 550d, D3000, D5000
semi-professioneel: 50d, 7d, D90, D300(s)
pro: 5d2, 1d4, 1ds3, D700, D3(s)(x)
Oudere modellen zijn dan ook wel te plaatsen nu denk ik :).

Bovenin een topic heb je de optie om tags toe te voegen. Ook niet bestaande tags kan je toevoegen. Die laatste worden niet meteen toegevoegd, maar aan ons gepresenteerd als mogelijke tags die wij moderators dan wel/niet goedkeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door Nomad op 10-02-2010 18:55 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(jarig!)
vragen e.d., daar is dit topic dus goed voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:19

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik kom een aantal keer deze tag tegen:
http://gathering.tweakers...s/forum/71/tag/fotografie

Is die niet totaal overbodig hier? Als je die tag aan werkelijk elk topic kunt hangen, voegt 'ie naar mijn idee niets meer toe.

Edit:
@ 2x hierinder:
Ah, okee. Duidelijk.
Ik maakte me al zorgen dat je die tag in koeienletters overal boven zag staan ;)

[ Voor 20% gewijzigd door APClll op 10-02-2010 20:11 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Daarover zijn we in overleg, we komen er op terug. Een quote van Mig
Fotografie taggen heb ik gedaan bij zaken die je anders niet duidelijk aan foto kunt linken. Door fotografie als tag mee te nemen, kun je meer info eraan hangen. Ik heb dat dus alleen in dergelijke gevallen gedaan.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat een gebruiker met de naam DUX ze een beetje dubbelop heeft gedaan. Ik heb er zelf ook een aantal uitgedeeld om de reden dat bijvoorbeeld de combinatie "fotografie" en "scanner" anders is dan alleen een scanner.

Ik heb als uitgangspunt genomen dat het een nuttige tag is voor zaken die anders alleen een tag krijgen die niet direct duidt op fotografie. :)

Edit: ah met die topgozer hierboven dus ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 10-02-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:53

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Eh, ja, sorry, dat besefte ik mij later ook :X Ik mis ook een beetje de optie om de tags die door mijzelf geplaatst zijn ook weer weg te kunnen halen, zoals in situaties als deze maar ook in geval van tikfouten in de voorgestelde tags. Maar goed, even uitproberen kan geen kwaad :P

Maar goed, daar er nu al verschillende opvattingen zijn over het gebruik van tags kan dat diverse uitingen hebben onder de verschillende gebruikers (zoals nu aangetoond). Dat werkt toch wel verwarrend, net als dat een tag meerdere interpretaties kan hebben al gelang de context.

Ik vind het niet echt wijs als er een 'fotografie'-tag is, maar dat deze niet gebruikt mag worden. Ik snap dat er overleg is nu hierover, maar ik stel voor dat je vrijuit mag taggen met 'fotografie' en dat er verduidelijkt dient te worden met tenminste één andere tag, zoals 'showcase', een soort fotograferen ('partyfotografie', 'portret', etc) of een specifiek model camera...

[extra edit @ hieronder]
Ja, dat had ik ook wel verzonnen, maar ik keek het in dit geval even aan hoe de tagbeoordeling zich zou ontwikkelen :P Maar ik zou het fijn vinden om dat zelf te kunnen doen zodat 1) mijn eigen fouten simpel kan corrigeren, 2) daar anderen niet lastig mee val, en 3) direct resultaat heb.

[ Voor 39% gewijzigd door DUX op 10-02-2010 20:54 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt de mogelijkheid om Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif te gebruiken ;) Wij kunnen de tag dan voor je verwijderen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 18:53
Is tags toevoegen goed voor je karma? Anders laat ik het lekker aan de rest over :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Ps Had ik al gezegd dat het plaatsen van een tag een interessante karma bonus oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar staat wel tegenover dat het foutief toevoegen van tags meer aftrek oplevert dan toevoegen doet. Straks dus even een lijst uitdraaien van Neefdave en al zijn tags verwijderen >:)

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 07:24
Ik had een aantal topics de tag "objectief" gegeven. Ik zie dat er nu voor het meervoud is gekozen: objectieven.
Ik neem aan dat dit is gedaan omdat objectief ook een andere betekenis heeft en daardoor objectieven duidelijker is (daardoor dit dus een uitzondering op de enkelvoud regel is)?

Dan de tag "digitale camera"". Kan deze niet beter veranderd worden in "digitale compact camera" of "compact camera". Dan krijg je imo een duidelijker verschil met de dslr tag. Nu zie je al dat de meeste "digitale camera" tags gegeven worden aan compact camera topics, maar ook Canon EOS 1000D heeft deze tag gekregen.

Verwijderd

--Niels-- schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:08:
Ik had een aantal topics de tag "objectief" gegeven. Ik zie dat er nu voor het meervoud is gekozen: objectieven.
Ik neem aan dat dit is gedaan omdat objectief ook een andere betekenis heeft en daardoor objectieven duidelijker is (daardoor dit dus een uitzondering op de enkelvoud regel is)?
Correct. We pogen tags te verzinnen met een zo klein mogelijke overlap met een ander onderwerp :)
Dan de tag "digitale camera"". Kan deze niet beter veranderd worden in "digitale compact camera" of "compact camera".
De tags zijn overgenomen van de FP die hier al langer mee werkte. Eerder vanavond is er al een verzoek tot wijziging ingediend, dus dit moet goedkomen :)
Nu zie je al dat de meeste "digitale camera" tags gegeven worden aan compact camera topics, maar ook Canon EOS 1000D heeft deze tag gekregen.
Dergelijke foutjes kun je melden in een TR. Wij halen dan de verkeerde tag weg :)

Dank je wel voor je bijdrages!

Update: digitale camera zal blijven bestaan aangezien het een FP tag is. Mocht dit mogelijk worden in de toekomst dan komen we er even op terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 01:01 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nikon vindt de D300s zelf professioneel...
(maar ze hebben weer geen tussenstap tussen professioneel en consument)

[ Voor 51% gewijzigd door bouwfraude op 11-02-2010 10:44 ]

Verwijderd

-

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 10:53 . Reden: de TS negeren is een slecht begin van een post ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(jarig!)
bouwfraude schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:41:
Nikon vindt de D300s zelf professioneel...
(maar ze hebben weer geen tussenstap tussen professioneel en consument)
Het gaat erom dat bezoekers goed de concurrenten van een camera/segment kunnen vinden. Door het te verdelen in 3 groepen creëer je overzicht. Welke groepen je maakt is in wezen triviaal.
Maar ik denk dat de verdeling zo vrij overeen komt met hoe de users er over denken. Wat nikon denkt is weinig van belang, omdat daar een groot deel marketing in zit.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
het nut van tags zie ik wel, leuke en nuttige toevoeging, maar het nut/de noodzaak van het tag icoon voor de topictitels ontgaat me een beetje? waarom is daar voor gekozen?

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(jarig!)
het zit eigenlijk niet in de weg en het geeft overzicht voor iedereen wat wel/niet getagged is. Het stimuleert dus dat elk topic getagged wordt en dus beter vindbaar zal zijn.

Daarnaast geeft het, door erboven te hoveren, inzicht op waar het topic over gaat, zonder dat je het hoeft te openen.

De voordelen wegen wel op tegen de nadelen wat mij betreft.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Nomad schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:07:
het zit eigenlijk niet in de weg
daar ben ik het niet geheel mee eens, maar vooruit ;)
het geeft overzicht voor iedereen wat wel/niet getagged is.
ah, okay, dat had ik niet door omdat voor alle topictitels nu zo'n label staat :)
Daarnaast geeft het, door erboven te hoveren, inzicht op waar het topic over gaat, zonder dat je het hoeft te openen.
hmm, hmm, vind die hoover over sowieso wel erg traag, maar je zou zo'n hoover over ook bij de topictitels kunnen laten werken.

je hebt me nog niet volledig overtuigd ;)

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Meer een geval van even wennen denk ik :) over een maandje kijkt niemand meer op van het tag icoontje.

Vind het een goede toevoegen en heb al vernuftig getagged.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(jarig!)
lateef schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:27:
[...]

daar ben ik het niet geheel mee eens, maar vooruit ;)

[...]

ah, okay, dat had ik niet door omdat voor alle topictitels nu zo'n label staat :)

[...]

hmm, hmm, vind die hoover over sowieso wel erg traag, maar je zou zo'n hoover over ook bij de topictitels kunnen laten werken.

je hebt me nog niet volledig overtuigd ;)
i'll settle voor een beetje overtuigd dan ;)

Verwijderd

NickH schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:29:

Vind het een goede toevoegen en heb al vernuftig getagged.
:+

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hmm jammer dat dit topic me nu pas opvalt, ben al druk bezig geweest met toevoegen. Ik hoop dan ook dat mijn voorstellen wel geaccepteerd worden....

In ieder geval ben ik druk bezig geweest met het toevoegen van de tags:

- studiofotografie
- straatfotografie
- urbanfotografie
- landschapsfotografie
- natuurfotografie
- panoramafotografie
- nachtfotografie
- macrofotografie

Ik vraag me dan ook af hoe de modjes van het fotografie gedeelte over bovengenoemde tags denken...
Mijn gedachte achter deze tags is dat ze vooral handig zijn bij de show- en testcases.

[ Voor 11% gewijzigd door Backpacker op 11-02-2010 22:29 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(jarig!)
Wat niet vergeten moet worden is dat taggen niet alles moet ondervangen.
In de mededeling en .plan geeft zeef ook heel duidelijk aan dat taggen alleen op keywords gedaan moet worden die anders enorm veel hits oplevert. Als ik via de search op urbanfotografie zoek, is de resultaat pagina niet heel groot en is taggen niet heel nodig.

Taggen is om orde in chaos te brengen, maar ook alleen dan, niet alles hoeft getagged te worden.

• Backpacker
  • Niet online
Dus dan zou er dus eerder op studio, straat, urban, landschap, natuur, enz... getaged moeten worden? Worden die tags wel goed gekeurd?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(jarig!)
het is voor ons ook lastig om het overzicht van tags te houden ,maar idd, studio/straat/natuur lijkt mij een mooie verdeling bijv.
Teveel tagging en je verliest het hele voordeel ervan. Je wilt juist na selecteren van wat tags in je zoekruimte, alsnog een mooi lijstje topics over houden...dus moet je groeperen in redelijke groepen en niet teveel specificeren.

• Backpacker
  • Niet online
Ik kan me inderdaad voorstellen dat jullie, zeker op dit moment, door de bomen het bos niet meer zien.
Ik hoop voor jullie dat de rust snel weerkeert ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als iemand nog een reeks van topic weet die nog niet voorzien zijn van die nieuwe handige reeks-functie, dan kunnen jullie dat hier kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Nomad schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:14:

Taggen is om orde in chaos te brengen, maar ook alleen dan, niet alles hoeft getagged te worden.
Alleen jammer dat het het beeld zo onrustig maakt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Wijnands schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:41:
Alleen jammer dat het het beeld zo onrustig maakt.
Soon to change:
crisp schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:58:
Om te beginnen ga ik het volgende doen:

1) tagicoontje in een aparte cell zetten voor de titel (zie eerste voorbeeld van RobIII)
2) mogelijkheid bieden om de tagicoontjes onafhankelijk van de tagclouds uit te zetten via de voorkeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid: we gaan niet taggen op modelnr of reeks in FG. Dus een tag als ixus of cybershot is kansloos, evenaals Eos, 450D of D700. We werken hier met de combinatie merk+dslr/digitale camera+instap model/semi-professioneel/professioneel.

Ook zijn wij er nog niet helemaal uit welke benamingen we precies willen hanteren voor FGS. Doe hiervoor nog even geen suggesties, want die worden allemaal denied ;) Zonde van eenieders tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 15:19
Ik zag laatst wel een tag 40d. Is dat toevallig?
Tag: 40d

[ Voor 49% gewijzigd door jip_86 op 12-02-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Consider it gone.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Wanneer komt er een GoT thesaurus waarin staat welke voorkeurstags er zijn, welke uberhaupt gebruikt mogen worden, op welke manier de verschillende tags met elkaar te maken hebben, wat bredere tags zijn en wat specifiekere?

Ik moet zeggen dat ik niet heel veel zie in dit georganiseerd taggen met user-input. Maak het of helemaal vrij en laat gebruikers hun eigen posts / topics taggen (a la Flicker), of regel het topdown zonder input :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(jarig!)
Rudedadude schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:47:
Wanneer komt er een GoT thesaurus waarin staat welke voorkeurstags er zijn, welke uberhaupt gebruikt mogen worden, op welke manier de verschillende tags met elkaar te maken hebben, wat bredere tags zijn en wat specifiekere?

Ik moet zeggen dat ik niet heel veel zie in dit georganiseerd taggen met user-input. Maak het of helemaal vrij en laat gebruikers hun eigen posts / topics taggen (a la Flicker), of regel het topdown zonder input :)
Een overzicht van tags komt er zeker. Het is voor ons ook een drop in het diepe en we moeten even kijken hoe het taggen stabiliseert.
Intern hebben we wel redelijk een "understanding" over welke tags we wel en niet zien. Zodra die structuur gecreëerd is en het werkt, dan zullen we dit ook uitschrijven voor iedereen zodat je weet wat wel/niet gewenst is e.d.

Kom zodra het voor ons haalbaar is om duidelijk de grenzen aan te geven.

Pagina: 1