Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hecket
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-03-2022
Hallo, long time viewer first time poster hier.
Wist niet zeker of ik het in de subforum mag posten maarjah.
Ik wil graag een nieuw systeem aanschaffen vanwege de veroudering van mijn systeem waar ik al 6 jaar op speel.
Ik heb een budget van ongeveer 2500 euro.
Waar ik het systeem voornamelijk voor zal gebruiken is overclocken, heavy gamer, programmeren, video bewerking.
De best buy guides die hier op Tweakers.net staan heb ik meerdere keren bekeken, helaas vallen deze ver onder mijn budget en zijn niet echt de performance die ik zoek.

Ik heb zelf al een "systeem" samengesteld met de benodigtheden, maar zou graag jullie meningen hierover zien.
Hier onder een makkelijk lijst gemaakt voor mensen die niet een wall of tekst nodig hebben. ;)
Neem in de conclusie dat er alleen een nieuwe pc moet komen de rest heb ik up to date ingekocht.

Zelfbouw Systeem

#ProductPrijsSubtotaal
BehuizingAntec 1200 € 119,95€ 125,90
CPUIntel Core i7 920€ 228,90€ 234,85
CPU koelerTuniq Tower 120 Extreme CPU Cooler€ ??€ 40
MoederbordAsus Rampage II Extreme€ 289,99€ 299,98
VideokaartGigabyte ATI Radeon HD 5970€ 539,95€ 549,90
GeheugenCorsair 12 GB DDR3-1600 Hex-Kit € 364€ 373
VoedingCoolermaster 850Watt PSU Silent Pro€ 118,71€ 126,66
Harde schijfSamsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 77€ 77
Optische driveSony AD-7240S € 20,46€ 20,46
ImporterenTotaal€ 1847,75

Behuizing:
Antec twelve hundred (Big Tower)

Airflow - makkelijke toegangkelijk heid.

cpu:
Intel® Core™ i7 920

De Intel 975 Extreme edition (870euro) lijkt mij kwa prijs niet echt een goede verbetering kwa prestaties.
Gezien de reviews lijkt mij de 920 toch beter kwa prestatie/prijs verhouding.

Processor koeler:
Tuniq Tower 120 Extreme CPU Cooler

Goede reviews
Hoewel het een joekel van een ding is weet ik niet zeker of deze in the antec 1200 zal passen.
Uit meerdere reviews blijkt dat de stock koeler die hierbij zit nogal lawaairig kan zijn.
Meschien heeft er iemand een betere die meer koeling zal geven.

Moederbord:
Asus Rampage II Extreme

Hier ben ik hetzelf niet zeker over. Hoewel mijn keuze al gelimiteerd is naar socket 1336.
Ikzelf wil wel crossfire+sli hebben voor toekomstige uitbreiding wanneer de video kaart die ik wil in prijs gedaald is.
Meschien kwa prijs is er een betere. Ikzelf weet nooit echt goed waar ik op moet letten kwa moederbords.

Videokaart:
Gigabyte ATI Radeon HD 5970

Voor zover ik kon lezen was dit de nieuwste beschikbaar op de markt met goede reviews. Prijs is vrij hoog 600 euries :/
En om 2 kaarten te kopen van lagere performance [gtx ofzo] en die te overclocken om dan net de 5970 voorbij te kunnen halen op stock zie ik niet zitten vanwege ik toch in de dichtbije toekomst dit systeem zal upgraden voor betere performance.

Geheugen:
Corsair 12 GB DDR3-1600 Hex-Kit
Geen idee of dit de juiste keuze is.
Kwa performance lijkt mij deze geschikt hoewel ik twijfel of er meschien een betere keuze is.
En zelf denk ik dat 12gb overkill is :p

Bij voorbaat dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Behuizing: Goed
CPU: Valt altijd over te clocken.
Processorkoeler: Koop er een Scythe Slipstream fan bij. Deze is stil genoeg.
Moederbord: Waarom zo'n grote? Persoonlijk zou ik gaan voor:
- pricewatch: Asus P6T6 WS Revolution
- pricewatch: Gigabyte GA-EX58A-UD7
Videokaart: Ik heb het niet nodig, maar als jij een monster wil...
Geheugen: Redelijk. Kijk wel ff of deze op de QVL staat, omdat Asus nogal kieskeurig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

In het BBG-aanschaf-topic mag je ook posten als je afwijkt van de BBG, dus daar mag je deze vraag best posten. Het BBG-systeem is maar een voorbeeld, maar iedereen heeft weer zijn eigen wensen en budget...

Overigens, je weet dat een HD5970 al twee GPU's in crossfire is? Dat betekent dat twee HD5970's in quad-crossfire lopen, en dan krijg je minder performance dan verwacht door de niet-optimale schaling van quad-CF. Ik vraag me af of je niet beter een nieuwe kaart kunt nemen tegen de tijd dat deze niet meer voldoet.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 10-02-2010 14:14 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
Als je in een systeem van 2500 euro geen SSD knalt dan ben je verkeerd bezig imho. Intelletje van 160gb is geen probleem voor dat geld.

Die videokaart is waarschijnlijk overkill, alleen maar zinvol als je op een 30" scherm speelt. Koop gewoon een 5870 voor dik 200 euro minder, kun je er later altijd nog één naast prikken.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

EvaluationCopy schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:07:
Als je in een systeem van 2500 euro geen SSD knalt dan ben je verkeerd bezig imho. Intelletje van 160gb is geen probleem voor dat geld.

Die videokaart is waarschijnlijk overkill, alleen maar zinvol als je op een 30" scherm speelt. Koop gewoon een 5870 voor dik 200 euro minder, kun je er later altijd nog één naast prikken.
of nog beter, twee SSD's van 80 GB in raid0.

Ook eens met de videokaartsuggestie van Evaluationcopy. Twee staat stoerder dan 1.

Voor de rest neem ik aan dat je de overige randapparatuur al hebt liggen?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
-SSD!!!
-cardreader :)
-Verder zou ik een backupmogenlijkheid doen (raid 1, raid 5, of gewoon een extra schijf waarop je automatisch een backup naar laat schrijven. Ik zou raid 5 doen trouwens)
-Je kan evt. ook nog wat investeren in stille fans en passieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:27:
[...]
of nog beter, twee SSD's van 80 GB in raid0.
En dan na een maand er worden uit gefietst door een single disk omdat die wel TRIM ondersteund?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54

SaN

Ik heb zelf ook een Antec 1200. Ik moet zeggen dat de toegankelijkheid van de harde schijven/ ernstig tegenvalt hoor. Alles zit alsnog met veel schroeven vast en de filters van de fans zijn ook niet erg makkelijk los te halen.

Daarbij is de kast echt enorm. Ik zie voor dit systeem geen reden om zon grote kast te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:45:
[...]

En dan na een maand er worden uit gefietst door een single disk omdat die wel TRIM ondersteund?!
ik neem aan dat intel en AMD wel met updates op de proppen komen om de TRIM data ook over een raid controller door te sturen...

Maar zo niet, dan heb je helemaal gelijk :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:25:
[...]

ik neem aan dat intel en AMD wel met updates op de proppen komen om de TRIM data ook over een raid controller door te sturen...

Maar zo niet, dan heb je helemaal gelijk :)
En die aanname baseer je op? (ik kan nl nog geen harde feiten hiervoor vinden)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

die baseer ik op het feit dat de performance van een SSD inkakt als er niet goed genoeg data bij elkaar geraapt wordt. Ik mag dan toch wel hopen dat zowel intel als AMD hun best doen om de snelheid van een SSD, niet bij hun chipset te laten liggen. Zeker niet als het een klein softwareprobleempje is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen harde feiten dus. Ik denk dat de software/fake raid langer mogen wachten dan bijv areca/highpoint. Misschien intel niet, gezien die zelf ook SSD's maakt. Maar er is nergens nog een aankondiging van TRIM over raid.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
Als je zoveel geld besteed, koop een goedkoper moederbord. Asus P6.... , als videokaart kun je denk ik wel uit de voeten met een 5870. En neem van dat geld een SSD. Verder vind ik 12gb ram ook nogal veel 3x2 ofwel 6gb is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
mss nog een x aantal langzame=stille 120 mm (scythe slipstream ofzo?) fans. Die antec 3-speeds zijn alleen redelijk stil op langzaam en dan verplaatsen ze bijna geen lucht meer.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 11:44
M2M schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:14:
die baseer ik op het feit dat de performance van een SSD inkakt als er niet goed genoeg data bij elkaar geraapt wordt. Ik mag dan toch wel hopen dat zowel intel als AMD hun best doen om de snelheid van een SSD, niet bij hun chipset te laten liggen. Zeker niet als het een klein softwareprobleempje is.
Ik denk dat je dan best nog wel eens ijdele hoop kunt hebben. Overigens heeft intel niks te maken met het hele vraagstuk van SSD/TRIM op een raid configuratie. Dat is echt een zaak die de raidcontroller moet regelen, maar dit is moeilijker dan je denkt. De controller presenteert immers de raid array als één schijf naar het OS, en zelfs als het OS snapt dat dit een SSD is zijn de vervolgens gegeven TRIM commando's op zich waardeloos, aangezien ze niet op de fysieke opstelling slaan (twee SSD's in raid) maar op de enkele raid schijf zoals die door het OS wordt gezien.
De raidcontroller moet dus eigenlijk twee dingen tegelijk doen: de raid array naar het OS toe presenteren als 1 schijf en tegelijkertijd aangeven dat het stiekem twee SSD's zijn. Het conflict lijkt me vrij duidelijk. Een ander scenario is dat de raidcontroller zelf de verkeerde TRIM commando's gaat omzetten naar de situatie zoals deze is, maar ik betwijfel of er dan nog veel van je performance overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhWolf schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:33:
[...]

Overigens heeft intel niks te maken met het hele vraagstuk van SSD/TRIM op een raid configuratie.
Uhhh.....Intel maakt de raid controller (drivers) die in zijn chipsets zitten....(ICHXR etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 09:29
Wat ik had gedaan is 2x 5870, is sneller als een enkele 5970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54

SaN

haarbal schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:30:
mss nog een x aantal langzame=stille 120 mm (scythe slipstream ofzo?) fans. Die antec 3-speeds zijn alleen redelijk stil op langzaam en dan verplaatsen ze bijna geen lucht meer.
Als je alle fans aan hebt verplaatsen ze meer dan genoeg lucht hoor. Mijn E8400 met Scythe Ninja cooler zonder fan heeft nergens last van. HDDs zijn ijskoud en de rest is meer dan koel genoeg. Alle fans aan en op de laagste stand.

[ Voor 39% gewijzigd door SaN op 10-02-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wat voor monitor heb je?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Lilinin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-05-2024
idd 2x 5870 ipv 1x 5970, ssd hdd, 3x 2gig en als je toch geld wilt uitgeven over een jaar of twee weer een nieuw systeem kopen. (en natuurlijk je oude bij mij dumpen ;) )

Op een bepaald moment heeft het spenderen van extra geld in een systeem niet dermate veel invloed op de prestaties dat hij daardoor een jaar langer mee zou gaan. De ontwikkelingen binnen 2 jaar op ddr/fbs/gpu/cpu gebied houd je niet bij door nu een extreem systeem nu samen te stellen. Tegen die tijd wil je een nieuwe hexa/octa core cpu etc etc.

I7 10700K - Scythe Mugen 5 - Corsair DDR4 Vengeance 32GB - MSI MPG Z490 gaming plus - MSI Armor GTX 1080 - Kingston A2000 1TB ssd m.2 - Seagate 3TB - Corsair RM650x - ASUS VG248QE - Fractal Design Define R4

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tegen over zijn vorige systeem van 6 jaar terug, is alles "oneindig veel" sneller.

Als je 2500 euro over 6 jaar wilt afschrijven, dan betaal je nu teveel voor hardware dat over 3 jaar al waardeloos kan zijn. Of je nu 100 performance haalt of geld ertegen aan smijten om aan bv 120 performance te geraken. Over 18 maanden kan de norm al op 200 liggen. Als je dan een first person shooter neemt die met 200 performance op 60 fps draait, dan heb je met 100 30 fps en 120 36 fps (geen van beiden is bruikbaar). Over 3 jaar is 100 of 120 traag tov 400. Dan zou de first person shooter van die generatie met 400 performance op 60 fps draaien en 100 performance goed voor 15 fps en 120 goed voor 18 fps. Veel geld in 1 keer erin stampen en lang uithouden werkt niet.

Je kan het bedrag opsplitsen. Een kast, voeding en misschien de storage kan je over 6 jaar afschrijven. Je voorziet een bedrag voor een mobo/geheugen/processor-combinatie voor nu en een bedrag voor over 3 jaar. Dan heb je nog de grafische kaarten die je onderweg tegenkomt.

Verder heb ik geen zicht op de load op je systeem. Ik gooi graag geheugens vol met VM's, hoge resolutie Photoshop,...

Ik zou voor Socket 1156 gaan. Triple channel geeft geen merkbaar voordeel tov dual channel. Verder dan een mooi stickertje op je kast komt het volgens de reviews niet:
http://www.insidehw.com/R...-Channel-Memory-Mode.html
http://www.tweaktown.com/...hannel_cut_it/index7.html

Socket 1366 en triple channel zou voor een hexacore interessant zijn, maar de software kan nog altijd niet mee. Tenzij als je minstens 6 VM's of 6 EVE Online clients tegelijkertijd draait.

Met 4 of 6 GB ram kom je normaal gezien toe. Bij een geheugentekort kan je nog altijd ram bijsteken. Als je nu 2 latjes van 2 GB erin steekt en wat later kan je voor hetzelfde geld 2 latjes van 4 GB bijsteken, dan heb je meer aan 12 GB in totaal, dan nu 8 GB in totaal.

Om de geheugencontroller in de processor niet door te fikken let je op dat het geheugen niet te ver moet overvolted worden om PC-1600 of wat dan ook te behalen.

Single GPU grafische kaart, met meerdere GPU's is de performancewinst discutabel.

850 W voeding is alleen goed als je veel GPU's en/of veel harde schijven moet voeden. Een reviewers bak met all maxed out processor, moederbord, geheugen en een dikke grafische kaart schiet met moeite over 300 W. Met 500 à 600 W kom je wel toe. Ook het opdrijven van TDP kent zijn grenzen.

Het gebrek aan installatiegemak bij een Antec 1200, is een reden om het te vervangen door een Antec 900.
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Nine Hundred€ 72,50€ 72,50
1Gigabyte GA-P55-UD3€ 106,51€ 106,51
1Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 124,-€ 124,-
1Intel Core i7 860€ 222,-€ 222,-
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 189,-€ 189,-
1OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1600LV4GK€ 106,90€ 106,90
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 61,20€ 61,20
1Sapphire HD5870 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)€ 329,99€ 329,99
ImporterenTotaal€ 1.212,10
En nog 60 euro aan CPU-koeler en DVD-brander.

• EvaluationCopy
Helder en correct verhaal, niks aan toe tevoegen.

Maar: 'Single GPU grafische kaart, met meerdere GPU's is de performancewinst discutabel.'

De 5000 serie van ATI schaalt juist enorm goed, zelfs met triple Crossfire. Waar het meer om gaat om hoe groot de monitor van deze knaap is, en op wat voor resolutie hij van plan is te gaan gamen. Als hij op max een 24" met 1900x1200 zit is het echt volslagen zinloos om meer geld uit te geven dan aan een 5870. Waarom zou je dan een 5970 kopen? Er is geen spel wat niet met alles maximaal lekker soepel loopt op 1900x1200. Goed, FSAA in Crysis zul je niet op 8x kunnen zetten, maar who cares.

5970 (of 2x 5870) is echt volslagen overkill als je geen 30" monitor hebt. Zolang driekwart van de games niet meer is dan gepimpte consoleports gaan we niet meer GPU power nodig hebben de komende 3 jaar. (Eerder zullen er geen krachtigere consoles zijn)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoeverre ondersteunen en gebruiken de games het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG is voor technische vragen over Processors, Moederborden & Geheugen. Vragen over complete systemen horen in... Complete Systemen & Laptops...

Move PMG -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica