Toon posts:

ddr3 met CPU op 1600?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Welkom bij mijn 1ste posted op tweakers ik hoop dat die jullie mee zal vallen. 8)7

Ik heb atm een E8500 cpu 2x2ddr2 800 en een HD5870 650W Corsair voeding. Ik ben zo dom geweest om een intel moederbord te kopen en ben er achter gekomen dat deze niet te klokken valt. Na veel zoek werk vond ik toch een manier maar men computer liep direct vast bij de ligtste verandering.

Ik wil een nieuw moederbord kopen socket 775 aangezien en hele nieuwe setup mij te duur word. Voordelen van een nieuw moederbord is dat ik men oude 8800gt als physics controler wil gebruike me E8500 op 1600 ofterwijl 400 FSB wil late lopen (snap niet hoe dat nou precies zit). en ik rond de 4 ghz uit komt. (heb al dikke koeler klaar ligge)

Vraag: Is het verstandig om er ook direct ddr3 bij te kopen op 1600 zodat het zootje 1 op 1 loopt? (die paar tientjes kunnen er nog wel af) of werkt dit niet zo en heb ik met men oude ddr2 800 net zo veel prestatie? Of is er misschien een veel betere optie waar ik niet aan heb gedacht?

Alvast bedankt voor de reactie's hoop dat de vraag mee valt kon geen soortgelijk verhaal vinden op het forum.

Greatz _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:40:

[...]

Vraag: Is het verstandig om er ook direct ddr3 bij te kopen op 1600 zodat het zootje 1 op 1 loopt? (die paar tientjes kunnen er nog wel af) of werkt dit niet zo en heb ik met men oude ddr2 800 net zo veel prestatie? Of is er misschien een veel betere optie waar ik niet aan heb gedacht?
Met een FSB van 400MHz (QDR1600) heb je genoeg aan twee PC2-6400-modules wat betreft geheugenbandbreedte. Bovendien heeft DDR2 lagere timings en is het al in je bezit. DDR3 wordt pas interessant als je meer bandbreedte nodig hebt.
...me E8500 op 1600 ofterwijl 400 FSB wil late lopen (snap niet hoe dat nou precies zit). en ik rond de 4 ghz uit komt.
De E8500 heeft een multiplier van 9,5x, dus kom je met een FSB van 400MHz op een processorkloksnelheid van 9,5 x 400MHz = 3,8GHz. Verder is deze Core 2 Duo overklok tutorial om te beginnen wel een aanrader. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Rone op 09-02-2010 20:56 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:40:
[...]

Na veel zoek werk vond ik toch een manier maar men computer liep direct vast bij de ligtste verandering.
Als je ons niet vertelt wat voor "een manier" je gevonden hebt kunnen we hier natuurlijk weinig mee. Allicht dat een en ander wel degelijk haalbaar is.

Kijk trouwens daarvoor in het subforum Overclocking & Tweaking
Ik wil een nieuw moederbord kopen socket 775 aangezien en hele nieuwe setup mij te duur word. Voordelen van een nieuw moederbord is dat ik men oude 8800gt als physics controler wil gebruike me E8500 op 1600 ofterwijl 400 FSB wil late lopen (snap niet hoe dat nou precies zit).
Zo moeilijk is dat niet, je moet gewoon even abstract denken en de onderdelen uit elkaar houden. Zie: PMG FAQ

Het komt erop neer dat je een 64b-brede bus hebt die dus per keer 64b=8B verstuurt. Vervolgens wordt er bij een Core2 CPU (net zoals bij P4 en Core1 + derivaten) per kloktik vier keer informatie verzonden. Dus per kloktik wordt 8Bx4=32B verstuurd. Als je dat vermenigvuldigt met de klok zelf (400MHz in dit geval), krijg je een totale bandbreedte van 12800MB/s
en ik rond de 4 ghz uit komt. (heb al dikke koeler klaar ligge)

Voor dit soort vragen zijn benchmarks uitgevonden. Zoek gewoon cijfers van Core2 CPU + DDR2 en DDR3.

Daarnaast kun je gewoon berekenen wat je nodig hebt: meer dan 12800MB/s (FSB bandbreedte) heeft sowieso geen zin, dus per geheugenkanaal - waar je twee van hebt ivm dual channel - heeft meer dan 6400MB/s geen zin. 6400MB/s is wat je met PC2-6400 (DDR2-800) geheugen krijgt. Daar komt bij dat geheugen itt CPU maar op DDR (dual data rate) loopt, dus dit spul draait op een klok van... 400MHz. En dat is alsnog exact hetzelfde als de CPU :)
Alvast bedankt voor de reactie's hoop dat de vraag mee valt kon geen soortgelijk verhaal vinden op het forum.

Greatz _/-\o_
Drie tips:

1) denk abstract. Als je concepten wilt snappen, niet zoeken op namen van specifieke onderdelen, maar op brede terminologie (dus niet "2x2ddr2 800" maar "dual channel") en voeg daar zoektermen aan toe die relevant zijn voor je vraag, dus bijv "dual channel bandwidth" of "dual channel synchronicity" etc.
2) wees nauwkeurig. "2ddr2 800" is niet wat je hebt. Jji hebt "2x DDR2-800" Een mens snapt het verschil wel, maar een zoekmachine gaat puur uit van wat er staat, niet wat je bedoelt. Dat geldt ook voor hoofdlettergebruik. In computing is er een wereld van verschil tussen b en B en tussen m en M. Let daarop.
3) anno 2010 zijn er voor alle gangbare browsers spellcheckers te krijgen (Google Chrome en Firefox installeren die zelfs standaard). Als je weet dat je moeite hebt met correct spellen, maak daar dan gebruik van. Het maakt het voor anderen een stuk prettiger en duidelijker om te lezen, wat dan weer de kans op nuttige reacties voor jou verhoogt :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

das niet 1:1, das 2:1, overkill dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reactie ik ga toch voor ddr2