[ASP - ADODB.Command] - Vraagje over de connectie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutcaze
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 06:35
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Set objCommand = Server.CreateObject("ADODB.Command")
objCommand.ActiveConnection = Connectiestring
objCommand.CommandType = adCmdText
objCommand.CommandText = "SELECT * FROM Tabel"

Set rsProdukten = objCommand.Execute
Set objCommand = Nothing

Do Until rsProdukten.eof
    'Doe iets
    rsProdukten.MoveNext
Loop
rsProdukten.Close
Set rsProdukten = Nothing

Ik heb een vraag over bovenstaande. Als je, zoals in bovenstaand voorbeeld geen gebruik maakt van een ADODB.Connection maar de connectiestring meegeeft aan de activeconnection property: wanneer opent ie dan de verbinding met de database? En punt 2: wanneer sluit ie 'm?

[ Voor 4% gewijzigd door Nutcaze op 09-02-2010 20:38 ]

Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie het zo snel in de documentatie niet staan, maar mijn educated guess is dat 'ie de connectie opent bij het aanroepen van de .Execute method (regel 6) en sluit nadat het objCommand wordt opgeruimd (regel 7) of nadat de ActiveConnection op nothing wordt gezet natuurlijk.

In dit geval heb je waarschijnlijk dus een client-side (of ook wel disconnected) recordset.

Mag ik vragen vanwaar je interesse? En waarom open/sluit niet gewoon expliciet de connectie?

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 09-02-2010 21:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutcaze
Ik zie het zo snel in de documentatie niet staan, maar mijn educated guess is dat 'ie de connectie opent bij het aanroepen van de .Execute method (regel 6) en sluit nadat het objCommand wordt opgeruimd (regel 7) of nadat de ActiveConnection op nothing wordt gezet natuurlijk.

In dit geval heb je waarschijnlijk dus een client-side (of ook wel disconnected) recordset.

Het zou dus kunnen dat de connectie al gesloten is als je door de recordset heen loopt?

Mag ik vragen vanwaar je interesse? En waarom open/sluit niet gewoon expliciet de connectie?

Het scheelt weer een stukje typewerk maar wil wel controle houden over wanneer een connectie geopend/gesloten wordt.

Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Nutcaze schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:24:
Het zou dus kunnen dat de connectie al gesloten is als je door de recordset heen loopt?
Ja, daar zijn disconnected recordsets voor. Dit vergt overigens wel meer geheugen natuurlijk en (dus) wat meer resources van de client (welke in jouw geval overigens waarschijnlijk 1 en dezelfde is?)
Nutcaze schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:24:
Het scheelt weer een stukje typewerk maar wil wel controle houden over wanneer een connectie geopend/gesloten wordt.
Als je iets onder controle wil houden zorg je voor expliciete opdrachten. Daarbij is "scheelt stukje typewerk" wel zo'n beetje het slechtste argument om iets wel/niet te gebruiken. En als je de hele zut in een functie mikkert (daar zijn die dingen voor ;) ) scheelt het je nog meer typewerk en heb je toch het profijt er van ;)

offtopic:
Zou je aub gewoon willen quoten? Dit leest nogal vervelend.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 09-02-2010 21:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutcaze
RobIII schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:35:
Ja, daar zijn disconnected recordsets voor. Dit vergt overigens wel meer geheugen natuurlijk en (dus) wat meer resources van de client (welke in jouw geval overigens waarschijnlijk 1 en dezelfde is?)
Ehm in het geval van de SQL server wel ja. Die draait op dezelfde machine als de webserver.
Als je iets onder controle wil houden zorg je voor expliciete opdrachten. Daarbij is "scheelt stukje typewerk" wel zo'n beetje het slechtste argument om iets wel/niet te gebruiken. En als je de hele zut in een functie mikkert (daar zijn die dingen voor ;) ) scheelt het je nog meer typewerk en heb je toch het profijt er van ;)
Tja maar als ik weet hoe e.e.a. functioneert in bovenstaande vraag kan ik dat net zo goed gebruiken.

Overigens heb ik tot op de dag van vandaag geen antwoord op deze vraag Nutcaze in "[VB6 - IIS7] - Delete van een websitebin..." en heb ik wel meerdere mensen gevonden die er nooit uit zijn gekomen (lees: nog nooit 1 gevonden die 't wel weet).

Edit: En ik zie zojuist dat jij niet degene was die het slotpleidooi deed dus laat maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Nutcaze op 09-02-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Nutcaze schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:14:
Tja maar als ik weet hoe e.e.a. functioneert in bovenstaande vraag kan ik dat net zo goed gebruiken.
Ik heb 't zelf nooit zo op zaken die impliciet voor me gedaan worden tenzij ze goed gedocumenteerd zijn. In dit geval is dat niet zo (althans, niet na een korte zoektocht op Google) en dus zou ik, als ik jou was, het zekere voor 't onzekere nemen en gaan voor expliciete methodes en het hele gebeuren in een functie gooien.
Maar waarom zou je uberhaupt een disconnected recordset willen gebruiken? Heb je een reden daarvoor of is het "omdat het nu werkt dus laat ik 't lekker zo"?
Nutcaze schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:14:
Overigens heb ik tot op de dag van vandaag geen antwoord op deze vraag Nutcaze in "[VB6 - IIS7] - Delete van een websitebin..." en heb ik wel meerdere mensen gevonden die er nooit uit zijn gekomen (lees: nog nooit 1 gevonden die 't wel weet).

Edit: En ik zie zojuist dat jij niet degene was die het slotpleidooi deed dus laat maar.
En toch is het waar wat Woy daar zegt.

Over mij

Pagina: 1