Verkeerd RAM besteld, Hardware.nl weigert om te ruilen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07-2024
Laatst heb ik 6 strips van 4GB RAM besteld voor mijn PC, wat achteraf niet compatibel bleek te zijn met mijn CPU, omdat het 'registered' geheugen' betrof waardoor het systeem vervolgens niet opstartte. Ik heb de verpakking dan ook opengemaakt, en de modules 1x gebruikt (toen bleek dat het niet werkte en de incompatibiliteit aan het licht kwam). Stom dat ik het niet eerder gechecked heb, maar het is nu eenmaal zo. Ik heb vervolgens contact opgenomen met de webshop (hardware.nl) om de RAM modules om te ruilen voor anderen, maar toen kreeg ik de volgende e-mail:
Helaas is het ruilen/terug geven van uw Artikel niet mogelijk.

Een aantal producten komt niet in aanmerking voor onze
tevredenheidgarantie/omruilen :
• Geopende / geïnstalleerde of geregistreerde Software / DVD's / Games ect.
• Geopende verbruiksartikelen
• Artikelen die beschadigd of incompleet zijn • Artikelen die speciaal voor
u gemaakt of geassembleerd zijn
Bij mijn weten valt RAM onder geen van deze categorieen (tenzij je verbruiksartikelen heel breed opvat), en vervolgens heb ik gebeld voor een toelichting. Toen is mij verteld dat omruilen niet mogelijk is omdat de verpakking geopend is en men aan de verpakking zelf kan zien of het product geschikt is of niet en ik het dus had kunnen voorzien.

Het lijkt me sterk dat de winkel hiermee in haar recht staat, de modules zijn onaangetast en als ik op websites van andere webshops kijk wordt omruil wel aangeboden. Omdat ik weinig zin heb ze te verpatsen op Marktplaats, graag jullie ideeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35
Indien binnen 7 werkdagen, terugsturen op basis van de wet 'koop op afstand'. Dat hierbij de verpakking open is geweest zou niet uit mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 21:59
Misschien interessant om te lezen:
http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Het gaat er dus om dat die gesloten verpakking bullshit is. Je mag je product uitproberen en daarna gewoon terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
Nielson schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:35:
Indien binnen 7 werkdagen, terugsturen op basis van de wet 'koop op afstand'. Dat hierbij de verpakking open is geweest zou niet uit mogen maken.
Daar heb ik over gelezen, maar als ik dan dit zie is dat niet bruikbaar:

De voorwaarden/uitsluitingen die xxxx verbindt bij retourzendingen bij wet kopen op afstand:

- Het product dient binnen de wettelijke termijn via xxxx website te zijn aangemeld als zijnde retourzending.
- Het product dient degelijk verpakt te zijn in een andere doos.
- Het product dient compleet met alle accesoires, kabels, boekjes e.t.c ingeleverd te worden.
- Op de originele doos mag niet geschreven worden, ook mag er geen plakband, stickers of etiketten op de doos geplakt worden.
- Producten mogen niet voorgeinstalleerd of geactiveerd zijn (bijv: laptops, routers en software).
- Aankopen die speciaal, op bestelling, zijn geleverd
- Aankopen die snel kunnen verouderen (zoals geheugenmodules en inktcardtridges)

edit: ah, deze 'uitsluitingen' zijn opgesteld door een webshop. Even verder zoeken of er officiele uitsluitingen zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-02-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

xxxx is een winkel? Leuk dat ze die dingen gaan verzinnen, maar hun voorwaarden gaan niet boven de wet.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-02-2010 14:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen geheugenmodules verouderen niet in 7 dagen. Bovendien is dat volledig tegenstrijdig met de wet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 17:35
Hoe kan een geheugenmodule nu verouderen? Een cartridge kan na verloop van (lange) tijd misschien een keer uitdrogen, dat zie ik met een geheugenmodule niet gebeuren. Wel kan de prijs behoorlijk fluctueren, maar dat is niet het probleem van de klant lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gaat het om een webwinkel of heb je ze gewoon afgehaald?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

gambieter schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:43:
Gaat het om een webwinkel of heb je ze gewoon afgehaald?
Dat zou in principe niet uit mogen maken. Mits de overeenkomst op afstand is gesloten. Als ik via internet wat bestel om daarna af te halen, dan geef ik niet gelijk mijn rechten op dit gebied op.

Misschien probeer je dat ook aan te geven, maar ik zeg het maar even ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 09-02-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 22:00

Salandur

Software Engineer

zoals door muddymagic al is aangekaart, heb je zicht en probeerrecht en mag je een artikel binnen de gestelde termijn kosteloos retourzenden en omruilen.

Als de webwinkel moeilijk blijft doen dan is het verstandig juridische bijstand in te schakelen via je rechtsbijstandverzekering.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:30
Nielson schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:35:
^^ Dat dus.
Tenminste: heb je 24 GB ram prive besteld of als bedrijf? In dat laatste geval geldt de wet koop op afstand niet.
Ik kan me wel voorstellen dat de webwinkel hier niet blij mee is, zeker omdat het meerdere modules betreft. De Wet Koop op Afstand is bedoeld om het product fysiek te kunnen zien/testen. Maar juist bij meerdere aantallen vind ik het niet onredelijk dat de webshop niet meerdere uitgepakte artikelen retour wil nemen, tenslotte was 1 (of evt. 2) pakjes openmaken ook genoeg geweest om het product te testen.
Wat mij betreft dus een twijfelgevalletje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gunner schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:46:
Dat zou in principe niet uit mogen maken. Mits de overeenkomst op afstand is gesloten. Als ik via internet wat bestel om daarna af te halen, dan geef ik niet gelijk mijn rechten op dit gebied op.

Misschien probeer je dat ook aan te geven, maar ik zeg het maar even ;)
Yep, je hebt gelijk, dat bedoelde ik maar wat slordiger gesteld ;)
RemcoDelft schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:51:
Tenminste: heb je 24 GB ram prive besteld of als bedrijf? In dat laatste geval geldt de wet koop op afstand niet.
Ik kan me wel voorstellen dat de webwinkel hier niet blij mee is, zeker omdat het meerdere modules betreft. De Wet Koop op Afstand is bedoeld om het product fysiek te kunnen zien/testen. Maar juist bij meerdere aantallen vind ik het niet onredelijk dat de webshop niet meerdere uitgepakte artikelen retour wil nemen, tenslotte was 1 (of evt. 2) pakjes openmaken ook genoeg geweest om het product te testen.
Wat mij betreft dus een twijfelgevalletje...
Dat is een interessant punt: was het nodig alle 6 de pakketjes te openen om te testen of het kon?

[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 09-02-2010 12:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
Het betreft 2 verpakkingen met ieder 3 modules. Wat mij betreft was er geen sprake van testen (ik was in de veronderstelling dat het zou werken, heb al eerder pc's geassembleerd) en heb ik ze alle 6 meteen geinstalleerd. Toen kwam ik erachter dat een bepaalde specificatie van de modules niet OK was.

edit: Ze zijn particulier gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Boomlaars op 09-02-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02

Cheezus

Luiaard

Tja, installeer jij je geheugen met 1 latje per keer? Ik druk ze er gewoon allemaal tegelijk in, en ik neem aan dat dat niet heel uitzonderlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

gambieter schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:52:

Dat is een interessant punt: was het nodig alle 6 de pakketjes te openen om te testen of het kon?
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je als klant zou twijfelen aan het product. Als je daar wel reden toe had, dan had je van tevoren contact moeten opnemen met het bedrijf en je vraag moeten voorleggen. Bij gebrek aan twijfel is het reeel dat je ze allemaal inbouwt en er dan achter komt dat het niet werkt.

Daarnaast zou ik mij ook niet kunnen inhouden bij een dergelijke GGA (Ganz Geile Aankoop) en had ze ook allemaal ingebouwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je ze al een mail gestuurd waarin je aangeeft de koop te willen ontbinden onder de Wet Koop op Afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
En als je ze bij "Vraag & Aanbod" zet? (Ben zelf ook niet zo'n Marktplaats fan :X )

Er zal vast wel een Tweaker zijn die dit kan gebruiken en van het geld kan jij de goede kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
Gunner schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:05:
Heb je ze al een mail gestuurd waarin je aangeeft de koop te willen ontbinden onder de Wet Koop op Afstand?
Ben er nu mee bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zet het hier eerst even neer voordat je verstuurd. Je weet bij voorbaat al dat ze moeilijk gaan doen, als je hun reactie ziet in de beginpost. Misschien een idee om bij voorbaat al wat tegenwerpingen te doen wat betreft uitsluitingen en zichttermijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308656

Heeft een klant ook niet een onderzoeksplicht, waarbij zeker met REG (ECC) geheugen snel naar boven zou moeten komen dat dit normaliter sowieso niet werkt op een 'regulier' moederbord? Verder doet de winkel waarschijnlijk moeilijk omdat zij de modules nu ook niet meer kunnen wederverkopen.

Het blijft lastig, dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17

paQ

maar er is een wet.
je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Als je perongeluk even je telefoon vasthoudt in een rijdende auto dan ben je ook de klos.

technisch kan de TS zijn geheugen niet snel genoeg vinden ( :P ) en is er daarom niet tevreden over. "neh, deze wil ik niet. Ik stuur ze terug"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het blijft lastig omdat winkels gewoon niet klantvriendelijk zijn. Onderzoeksplicht heeft hier niks mee te maken. Al wilt de klant ze terug sturen omdat hij de goudkleur het stukje dat het moederbord in gaat niet mooi vind, dan nog mag hij ze terugsturen. Het is het risico dat de ondernemer neemt als hij producten gaat verkopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tsurany schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:16:
Het blijft lastig omdat winkels gewoon niet klantvriendelijk zijn. Onderzoeksplicht heeft hier niks mee te maken. Al wilt de klant ze terug sturen omdat hij de goudkleur het stukje dat het moederbord in gaat niet mooi vind, dan nog mag hij ze terugsturen. Het is het risico dat de ondernemer neemt als hij producten gaat verkopen.
Klopt. Je hebt hoeft geen reden op te geven om de koop te ontbinden. Zoals je zegt, als de groene kleur van de modules je niet bevallen zou dat ook moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
Beste ,

Ik wil u graag verwijzen naar de wet 'Koop op Afstand' waaronder ik mijn aankoop wil ontbinden. Deze stelt:

"Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus. In de wet staat dat u zeven werkdagen bedenktijd krijgt als u een product op afstand koopt. U kunt het product dan thuis bekijken en bedenken of het product echt wel is wat u wilt hebben. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u uw geld terugkrijgen als u het product tijdens de bedenktijd terugstuurt. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn." (zie: http://www.consuwijzer.nl...nthema_s/Kopen_op_afstand)

Ik heb dus 7 werkdagen lang het recht om de aanschaf van het product nader te contempleren. Onder de koop op afstand valt ook het recht om het product uit te proberen (wat ik dus gedaan heb, ik heb de modules luttele seconden in mijn PC configuratie gehad) wat volgt uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie inzake het Messner arrest:

"Het herroepingsrecht wordt dus geacht het nadeel te vergoeden dat de consument lijdt bij een op afstand gesloten overeenkomst, door hem een passende bedenktijd toe te kennen waarin hij het verworven goed kan keuren en uitproberen."

Uw bewering dat de modules niet omgeruild kunnen worden omdat ze reeds geopend zijn houdt dus geen stand, specifiek staat hier immers vermeld dat de consument het product mag uitproberen. Hier zijn wel grenzen aan verbonden, zo vervalt het recht wanneer het product uitgeprobeerd is '“op een wijze die onverenigbaar is met de beginselen van burgerlijk recht” (bijvoorbeeld wanneer iemand een jurk zou kopen, deze aan zou trekken naar een feest en deze vervolgens op maandag weer retourneren). Dit is in mijn geval natuurlijk niet van toepassing omdat het geheugen slechts eenmaal gebruikt is, en er geen enkele beschadigingen of verbruikssporen op te vinden zijn.

Daarnaast strookt uw lijstje met uitzonderingen niet met de wet. In de wet staan namelijk de volgende specifieke uitzonderingsgevallen, welke ten alle tijde bindend zijn:

* reizen die u op internet boekt
* tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften
* producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak
* producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
* Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt.
* Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd.

De RAM modules vallen onder geen van deze categorieen. Ik zou uw weigering tot omruiling begrijpen en gerechtvaardigd vinden wanneer het om aangekochte software ging, maar in dit geval vind ik het ronduit schandalig en bovendien een aantasting van mijn recht tot herroeping als consument.

Tenslotte wil ik u nog wijzen op uw after-sales beleid, waarin u het volgende stelt "Om een aantal redenen kan het zijn dat u een product of bestelling moet retourneren, bijvoorbeeld omdat:
1. U heeft zich vergist of u bent niet tevreden (tevredenheidsgarantie)"

Ik vind het raar dat u hiermee propageert, en vervolgens het tegenovergestelde in de praktijk brengt. Ik heb me vergist in de aankoop, het product is slechts eenmaal gebruikt en ik beschik nog over de originele verpakking, dus het lijkt me niet meer dan normaal dat u me de gelegenheid geeft het product om te ruilen. Zo niet, dan zie ik mij genoodzaakt een rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zou het stukje van het Messner arrest weghalen en linken naar het stukje van Arnoud Engelfriet, en naar hem refereren als deskundig ICT-jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
Gunner schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:28:
Ik zou het stukje van het Messner arrest weghalen en linken naar het stukje van Arnoud Engelfriet, en naar hem refereren als deskundig ICT-jurist.
Done. Ik laat het weten zodra ik een reactie ontvang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-03 13:21
Ik zou (persoonlijk) het stukje over de rechtsbijstand eruit halen. Probeer eerst op een vriendelijke manier een oplossing te vinden in plaats van meteen te 'dreigen' ;) Je komt immers met goede argumenten aanzetten.

-edit-

Was ik al te laat :P

[ Voor 19% gewijzigd door PH-JPS op 09-02-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nu heb je feitelijk de koop ontbonden, en weigering van hun kant zal het proces alleen maar onnodig in hun nadeel verlengen. Mochten ze alsnog negatief antwoorden kan je aangeven dat je ze alsnog een kans geeft het netjes op te lossen alvorens je juridisch advies in gaat winnen maar alsnog de hoop uitspreekt dat je het liever niet zover laat komen.

Gewoon, netjes en rustig. Daar bereik je het meest mee.
Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:34:
Bij dit soort zaken gewoon een incassobureau inschakelen.. immers ontstaat er wegens ontbinding een rechtstens afdwingbare vordering :p
LOL. Dat is wel heel rigoureus. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 09-02-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Bij dit soort zaken gewoon een incassobureau inschakelen.. immers ontstaat er wegens ontbinding een rechtstens afdwingbare vordering :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
PH-JPS schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:31:
Ik zou (persoonlijk) het stukje over de rechtsbijstand eruit halen. Probeer eerst op een vriendelijke manier een oplossing te vinden in plaats van meteen te 'dreigen' ;) Je komt immers met goede argumenten aanzetten.

-edit-

Was ik al te laat :P
Hehe, ja hij is al verstuurd. Ze doen het er maar mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik zou persoonlijk niet te veel schermen met juridische uitspraken en schermen met rechtsbijstandsverzekeringen. Dat geeft een hoog Doe-het-zelf-juristen-gehalte.

Geef in normale termen aan dat kopen op afstand ook proberen omvat en dat opnieuw kunnnen verkopen de enige reëele eis is. (verpakking, boekjes etc.) En daar voldoe je prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nou ja, zo is het aan de andere kant ook maar weer. Jij bent niet diegene die de wet aan hun laarsch lapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Boomlaars schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:34:
[...]

Hehe, ja hij is al verstuurd. Ze doen het er maar mee :)
Volgens mij ben je duidelijk genoeg geweest in je mail.
Ben benieuwd naar de reactie.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Boomlaars schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:38:
[...]

Daar heb ik over gelezen, maar als ik dan dit zie is dat niet bruikbaar:

De voorwaarden/uitsluitingen die xxxx verbindt bij retourzendingen bij wet kopen op afstand:
...
- Aankopen die snel kunnen verouderen (zoals geheugenmodules en inktcardtridges)

edit: ah, deze 'uitsluitingen' zijn opgesteld door een webshop. Even verder zoeken of er officiele uitsluitingen zijn
Creatieve interpretatie moet ik zeggen :P die regel doelt namelijk op zaken als een krant (een krant 7 dagen na aankoop terugsturen is niet grappig :+), concerttickets (het al voorbij zijn van het concert zorgt voor devaluatie, om het zacht uit te drukken) of etenswaar (devalueert ook nogal in een week). Dat terwijl mijn geheugenmodules het na een week nog prima deden! :P Ik zou zeggen dat een geheugenmodule na een jaar gebruik nog 'in nieuwstaat' is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-02-2010 14:07 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Geheugenmodules verouderen net zo snel als de rest van de PC hardware zoals het moederbord waar je ze in moet klikken. Bullshit dus.

De pijs van geheugenmodules is wel heel variabel (vooral naar beneden). Maar ook dat is niet jou probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 17-04 16:49
je krijgt gewoon een mailtje terug dat ze "coulant" zullen zijn en je de geheugenreepjes terug mag sturen. ik heb vaak het idee dat dit soort dingen geprobeerd worden onder het motto: niet geschoten is altijd mis. er zijn vast bergen klanten die het klakkeloos accepteren en dat levert winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Laatst online: 27-04 16:16
Tja volgens mij mag je een product gewoon openen voor zover het nodig is om te achterhalen of het product bevalt. Als het vooraf! al duidelijk kon zijn dat het product niet goed bevalt - en het dus niet nodig is om het uit de verpakking te halen - dan heb je het product dus verder gebruikt dan noodzakelijk was.

Kortom; was het nodig deze modules uit de verpakking te halen om te achterhalen of ze wel/niet voldeden. In deze zaak zeg ik dan zelf 'nee dat was niet nodig'. Klant had vooraf gewoon al kunnen zien/weten dat de modules niet zouden werken.

Voorbeeld: Als je een monitor koopt mag je hem uitpakken en de beeldkwaliteit beoordelen. Maar terugsturen omdat hij geen HDMI kabel heeft, terwijl de winkel duidelijk vermeld op de site dat de monitor geen HDMI heeft maar enkel d-sub aansluiting en dat dit tevens op de doos staat, maakt het volgens mij al een stuk lastiger. Immers dat kon je vooraf weten, daarvoor hoeft de monitor niet uit de verpakking!

Vervelend dat ze niet werken, maar jij hebt de verkeerde modules gekocht en nu probeer je wet kopen op afstand te gebruiken om ze te retouren. Als de modules nu niet ECC waren en ze zouden geschikt zijn voor jouw moederbord maar gewoonweg niet werken maakt dat de zaak anders. Immers dat kon je vooraf niet weten.

Als je nu NIET had aangegeven dat dit de reden was om ze te retouren, tja dan had je ze gewoon kunnen terugsturen, maar aangezien je dat wel hebt gedaan sta je in je zaak een stuk slechter mijn inziens. Ik denk dat als je bij de geschillencommissie uitkomt zij je (terecht) in het ongelijk zullen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

tm030614 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:37:
Ik denk dat als je bij de geschillencommissie uitkomt zij je (terecht) in het ongelijk zullen stellen.
Je hele post staat bol van de onzin. Zoals aangegeven hoef je geen reden te geven om te ontbinden. Dus of je wel of niet kon weten of het ECC was of niet, dat doet helemaal niet terzake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarom denk je dat? Hij geeft binnen 7 dagen aan het terug te willen sturen. Dat mag zelfs zonder opgaaf van reden. Ja, hij heeft een foutje gemaakt en dat kan gebeuren. Dat doe ie niet voor z'n lol want hij kan de PC's nog niet afmaken en hij moet de retourkosten zelf betalen.

De wet koop op afstand specificeert volgens mij niet dat de geopende verpakking alleen van toepassing is op producten waarbij je enkel pas kan beoordelen als het uit de verpakking is.

Ik zou gewoon een negatieve shopsurvey invullen, ook als ze zeggen 'coulant' te zijn want blijkbaar nemen ze het niet nauw met de regeltjes als dat pas zo werkt als je erom moet zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Laatst online: 27-04 16:16
Gunner schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:38:
[...]

Je hele post staat bol van de onzin. Zoals aangegeven hoef je geen reden te geven om te ontbinden. Dus of je wel of niet kon weten of het ECC was of niet, dat doet helemaal niet terzake.
Punt is; hij heeft al aangegeven (of ik begrijp het verkeerd) waarom hij wil retouren. Kortom, hij heeft een reden vermeld en dat had hij niet moeten doen!

Onzin... wellicht, zo denk ik er over. Zou hier graag een uitspraak door de geschillencommissie in zien. Ben benieuwd hoe hun er over denken.

[ Voor 16% gewijzigd door tm030614 op 09-02-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dat hij een reden heeft opgegeven maakt niet uit, er staat dat het zelfs ontbonden mag worden ook al geef je geen reden.

[ Voor 7% gewijzigd door Chester op 09-02-2010 16:25 ]

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, je hebt het recht hem terug te sturen. Zolang er niks aan de hand is met het product maakt de reden absoluut niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-04 14:10
Daarbij, geef je ook nog aan dat je wil omruilen, dus de webwinkel behoudt ook nog gewoon haar omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

tm030614 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:23:
[...]

Punt is; hij heeft al aangegeven (of ik begrijp het verkeerd) waarom hij wil retouren. Kortom, hij heeft een reden vermeld en dat had hij niet moeten doen!

Onzin... wellicht, zo denk ik er over. Zou hier graag een uitspraak door de geschillencommissie in zien. Ben benieuwd hoe hun er over denken.
Zoek eens even rond hier op het forum... Kun je genoeg vinden inclusief rechtelijke uitspraken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
lol @ reactie weer |:(

Geachte heer

Wij kunnen de RAM niet ruilen of terugnemen.

De redenen hier voor zijn, dat u het artikel al in gebruik gehad hebt.

Het spijt ons u in dit geval niet tegemoet te kunnen komen.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet

[ Voor 4% gewijzigd door Boomlaars op 10-02-2010 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hardleers zijn ze maar dat was te verwachten. Gebruik misschien wat van mijn eerdere post, Gunner in "Verkeerd RAM besteld, webshop weigert om...", of misschien dat een juridische GoTter een wat wollig mailtje wil sturen.

Van die zeven dagen afkoeltijd heb je nu geen last meer. Je hebt de koop feitelijk al ontbonden.

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 10-02-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tja, had niet verwacht dat ze 1,2,3 toe zouden geven :)

Gewoon nogmaals een korte nette mail met het verzoek om aan te geven waarom ze denken dat 'koop op afstand' niet van toepassing is. Mocht het daarna nog niks worden een (aangetekende) brief met het verzoek om binnen zoveel dagen te reageren.

Dit lijkt sterk op een ontmoedigingsbeleid: beetje lastig doen zodat de klant denkt van 'laat maar zitten'. In ieder geval een shopreview plaatsen en geduld hebben... zover ik kan zien sta je echt in je recht (geen expert hier!) maar dit soort gevallen is vaak 'wie heeft de langste adem' van toepassing... helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:47
Waarom zo'n optimisme hier dat de winkel uiteindelijk wel overboord gaat na een paar dreigende brieven? Er zijn denk ik ook zat winkels die niet beter weten dan dat ze gelijk hebben, of die het gewoon op een rechtszaak aan laten komen. Ik kan me voorstellen dat het goedkoper is om een paar keer per jaar voor de kantonrechter te moeten verschijnen, dan tientallen keren per jaar gebruikte hardware terug te moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

croxz schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:43:
Waarom zo'n optimisme hier dat de winkel uiteindelijk wel overboord gaat na een paar dreigende brieven? Er zijn denk ik ook zat winkels die niet beter weten dan dat ze gelijk hebben, of die het gewoon op een rechtszaak aan laten komen. Ik kan me voorstellen dat het goedkoper is om een paar keer per jaar voor de kantonrechter te moeten verschijnen, dan tientallen keren per jaar gebruikte hardware terug te moeten nemen.
Moet de consument dan maar opdraaien voor het ondernemersrisico van die bedrijven? De wet is duidelijk en daar hebben ze zich maar aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Gunner schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:44:
[...]

Moet de consument dan maar opdraaien voor het ondernemersrisico van die bedrijven? De wet is duidelijk en daar hebben ze zich maar aan te houden.
Ja en nee, de consument hoeft er niet voor op te draaien, maar zal vaak eieren voor zijn geld kiezen. Dit soort zaken zijn veelal tijdrovend en de meeste consumenten hebben daar geen zin in...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gunner schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:44:
[...]

Helaas heeft de wetgever geen manier gecreëerd in zijn wet om deze rechten gemakkelijk af te dwingen... Dus is het lonend om het ondernemersrisico 1 op 1 door te schuiven. Bedrijven kunnen dat redelijk straffeloos doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind de oplossing van Anoniem: 63813 in "Verkeerd RAM besteld, webshop weigert om..." wel interessant. Hij is advocaat en weet waar ie het over heeft! Belangrijk is in ieder geval dat je onmiskenbaar duidelijk maakt dat je de koop wilt ontbinden. Ik mis die zin dan ook in je eerdere brief. In die brief lijk je meer de discussie aan te gaan over waarom zij een ontbinding onterecht weigeren dan dat je keihard aangeeft dat je wilt ontbinden en dat de volgende redenen jou in je recht stellen.

Je hebt dan de koop dus ontbonden en dan wordt het nu tijd om die vordering te verhalen op de verkoper. Als je een rechtsbijstand hebt even contact opnemen en vragen wat je moet doen. Is het een mogelijkheid om langs te gaan bij de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Natuurlijk zijn ze in gebruik geweest. Dat is de enige manier om te controleren of ze functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cyberpope schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:49:
[...]

Helaas heeft de wetgever geen manier gecreëerd in zijn wet om deze rechten gemakkelijk af te dwingen... Dus is het lonend om het ondernemersrisico 1 op 1 door te schuiven. Bedrijven kunnen dat redelijk straffeloos doen.
Ja, helaas zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik zat te denken om een nieuwe laptop hier aan te schaffen, maar twijfel nu toch, ook omdat ze een duur telefoonnummer hebben a 70 cent per minuut en wel een adres hebben maar daar niet kan afhalen. Dus je bent verplicht om je aankoop te laten bezorgen, op zich geen probleem maar als ze moeilijk doen met de wet koop op afstand is het wel wat minder

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slasher schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:58:
Ik zat te denken om een nieuwe laptop hier aan te schaffen, maar twijfel nu toch, ook omdat ze een duur telefoonnummer hebben a 70 cent per minuut en wel een adres hebben maar daar niet kan afhalen. Dus je bent verplicht om je aankoop te laten bezorgen, op zich geen probleem maar als ze moeilijk doen met de wet koop op afstand is het wel wat minder
Ik neem tegenwoordig zelf al in overwegen wat de AV stelt over de garantie. Als die spreekt over 1 jaar en de shop weigert op voorhand de 2 jaar te erkennen koop ik er niks.

Een goed moment om Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten te spammen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Tja, veel webwinkels willen snel verdienen en lakken de regels aan de spreekwoordelijke laars. Ook zijn er veel shops die het wel goed geregeld hebben. Het is vaak een kwestie van de langste adem hebben en veel mensen kiezen helaas vaak voor de makkelijkste weg... en een shop komt er weer mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gunner schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:52:
[...]

Ja, helaas zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen in dit land.
Aan de andere kant is de wet aankoop op afstand niet bedacht om producten te kunnen bestellen zonder eerst uit te zoeken of dat product wel voldoet. De wet zegt dat de TS de koop gewoon mag ontbinden, maar in de duidelijkere situaties (werkt ECC-reg geheugen op mijn moederbord) vind ik het netter om eerst even te googelen, want dat heb je zo gevonden, of om de webshop te mailen of dat gaat werken. Het is erg gemakkelijk om niks meer uit te zoeken, en maar gewoon te bestellen en als het niet goed blijkt te zijn maar terug sturen. Zit de webshop wel met een geopende verpakking en met verzendkosten. Zo is die wet niet bedoeld. Ik kan me voorstellen dat als dat veel gebeurt, je er als webshop een beetje schijt aan krijgt, die wet aankoop op afstand. Ik zeg dus niet dat de TS niet in zijn recht zou staan of dat de webshop de ontbinding van de koop kan negeren, maar ik vind het wel netjes dat je in dit soort gevallen (past mijn geheugen, ja of nee) probeert te voorkomen dat je de webshop hiermee benadeeld (a.k.a. van te voren even opzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

bwerg schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:24:
Aan de andere kant is de wet aankoop op afstand niet bedacht om producten te kunnen bestellen zonder eerst uit te zoeken of dat product wel voldoet.

...

Zo is die wet niet bedoeld. Ik kan me
Euhh.... daar is de wet _juist_ voor bedoeld? :?

Om consumenten dezelfde mogelijkheden te geven bij koop op afstand als in normale winkels waar je de fysieke eigenschappen van een product kan bekijken.
Zit de webshop wel met een geopende verpakking en met verzendkosten
één woord: ondernemersrisico. Als shops die niet willen nemen dan hadden ze een andere tak van sport moeten kiezen. Ondernemersrisico afschuiven op je klanten omdat je zelf te weinig marge neemt om te kunnen concurreren is om te kotsen.

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 10-02-2010 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar registered geheugen heeft natuurlijk weinig te maken met de fysieke eigenschappen. Daar zou een normale winkel ook helemaal niets bij geholpen hebben. Daarvoor zal je toch echt de specs van het geheugen naast de handleiding van je moederbord moeten leggen, iets waar je echt geen fysieke winkel voor nodig hebt.

Dus in die zin zou je wel degelijk kunnen stellen dat de wet koop op afstand niet bedoeld is voor dit soort gevallen. Die wet ontheft je echt niet uit je onderzoeksplicht.

Neemt niet weg dat de wet wel dusdanig is opgesteld dat je in dit geval het geheugen gewoon terug zou moeten kunnen sturen. Maar dan kom je dus op de nuance van gelijk hebben en je gelijk halen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gunner schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:26:
[...]
Euhh.... daar is de wet _juist_ voor bedoeld? :?

Om consumenten dezelfde mogelijkheden te geven bij koop op afstand als in normale winkels waar je de fysieke eigenschappen van een product kan bekijken.
Leuk maar als je gewoon bij de productomschrijving staat ECC-registered dan hoef je dat product toch niet te bestellen om dat te ontdekken? Als je iets besteld met een productomschrijving "BLAUW", en als je het product ontvangt en je zegt "Huh? Blauw? Ik wil een rooie, terug ermee!" dan ben jij niet het type consument dat de overheid wilde beschermen toen ze deze wet aannam. Specificaties lezen is iets anders dan een product fysiek bekijken, die wet was er om te kijken of het product bevalt etc. Als je geheugen besteld waarvan je van tevoren kan weten dat het niet werkt, dan weet je ook van tevoren dat het niet gaat bevallen. Dus nee, daar is de wet _juist_ niet voor bedoeld. Daar wordt hij nu echter wel massaal voor gebruikt.
[...]

één woord: ondernemersrisico. Als shops die niet willen nemen dan hadden ze een andere tak van sport moeten kiezen. Ondernemersrisico afschuiven op je klanten omdat je zelf te weinig marge neemt om te kunnen concurreren is om te kotsen.
Ik heb liever een webshop waar de prijzen nog wat lager liggen en de klanten de moeite nemen om het goede product te bestellen. Dat ze wettelijk verplicht zijn om aan de wet aankoop op afstand te voldoen hoor je mij niet ontkennen, de wet is nu eenmaal zo en ze horen dat netjes af te handelen. Maar ik begrijp webshops die het juist "om te kotsen" vinden dat er continu spullen terugkomen met het verhaal "oeps, verkeerde besteld!". No offence naar de TS, die staat in zijn recht, maar ik zou het niet meer dan normaal vinden als bijvoorbeeld de wet toestond dat de verzendkosten door de koper vergoed zouden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

bwerg schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:37:
No offence naar de TS, die staat in zijn recht, maar ik zou het niet meer dan normaal vinden als bijvoorbeeld de wet toestond dat de verzendkosten door de koper vergoed zouden moeten worden.
Dat is ook zo. Als TS de modules terug wil sturen dan moet hij zelf de verzendkosten betalen. Staat ook in de wet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:36:
Maar registered geheugen heeft natuurlijk weinig te maken met de fysieke eigenschappen. Daar zou een normale winkel ook helemaal niets bij geholpen hebben. Daarvoor zal je toch echt de specs van het geheugen naast de handleiding van je moederbord moeten leggen, iets waar je echt geen fysieke winkel voor nodig hebt.

Dus in die zin zou je wel degelijk kunnen stellen dat de wet koop op afstand niet bedoeld is voor dit soort gevallen. Die wet ontheft je echt niet uit je onderzoeksplicht.
True, maar aangezien je in een webwinkel maar een beperkte support krijgt bij het uitzoeken van een product denk ik dat de wetgeven die onderzoeksplicht terecht heeft beperkt door de wet KOA. Anders zou het kopen via internet nog leiden tot extra druk op een normale winkel, namelijk doordat mensen in een winkel gaan vragen of het product compatible is om het vervolgens online te gaan kopen.

Vergeet daarbij niet dat we op tweakers zitten en niet bepaald standaard consumenten zijn :)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 10-02-2010 11:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gunner schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:39:
[...]

Dat is ook zo. Als TS de modules terug wil sturen dan moet hij zelf de verzendkosten betalen. Staat ook in de wet ;)
Ik doelde ook op de verzendkosten van de shop om het product te versturen, zo maken ze kosten om een product uit te laten proberen. Is echter wel lastig vast te leggen, in de gevallen waar deze wet wel voor bedoeld is is het opzich niet onterecht dat een webshop ook kosten heeft, ze besparen immers op een fysieke winkel waardoor de consument de producten niet eerst uit kan proberen of kan bekijken. Maar het bestellen van een verkeerd product vind ik het lullig voor een webshop dat een foutje van de consument leidt tot kosten bij de shop. Maar goed, wat vooral mijn punt was: je houd er niet van als de winkel je probeert uit te buiten (dan is de reactie meteen "negatieve shopreview schrijven", en terecht) maar zelf wel de wet volledig willen gebruiken om zelf zo gunstig mogelijk uit te zijn zonder daarbij om de webshop te geven (is te zien als uitbuiten van de andere kant, al word dit door de wet aangemoedigd en heeft de webshop meer te verliezen). Dus vandaar dat ik vind dat je in ieder geval je verantwoordelijkheid moet nemen als koper om het goede product uit te zoeken voor zover dat op basis van de productomschrijving kan. Geen juridische verantwoordelijkheid maar morele :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-JPS
Had een heel verhaal getypt en toen vekeerde knop gedrukt... in het kort:

Jammer dat tegenwoordig vele webshops klantvriendelijkheid en service niet op plaats 1 hebben staan.

Quotje van de website:
Ik ben xxxxx en werk met after-sales taken. Mijn taak is voornamelijk om garantiegevallen af te handelen.

Om een aantal redenen kan het zijn dat u een product of bestelling moet retourneren, bijvoorbeeld omdat:
1. U heeft zich vergist of u bent niet tevreden (tevredenheidsgarantie)
2. Er is een defect of verkeerd product geleverd
3. De levering is tijdens transport beschadigd
4. Een product is binnen de garantie termijn defect gegaan
Lijkt me dat dit onder puntje 1 valt :?

Verderop vallen de voorwaarden te lezen van deze tevredenheidsgarantie:
We willen dat u volledig tevreden bent met uw aankopen bij ons. Het kan echter voorkomen dat u zich vergist heeft bij uw aankoop of dat u niet tevreden bent over de manier waarop de bestelling is verlopen. U kunt het product dan binnen 14 werkdagen retour sturen aan ons na overleg met de garantieafdeling. Het product dient compleet te zijn en in oorspronkelijke en deugdelijke verpakking te zitten. Producten die beschadigd of gebruikt zijn, komen niet voor restitutie in aanmerking. De kosten en het risico van het retour zenden zijn voor rekening van de klant. De afkoelingsperiode van 14 werkdagen geldt uitsluitend voor consumenten.

Een aantal producten komt niet in aanmerking voor onze tevredenheidsgarantie:
• Geopende / geinnstalleerde of geregistreerde Software / DVD's / Games
• Geopende verbruiksartikelen
• Artikelen die beschadigd of incompleet zijn
• Artikelen die speciaal voor u gemaakt of geassembleerd zijn
Vraag is of ze deze voorwaarden mogen hanteren.

Als je iets verder leest staat er ook dat je echt alles mee moet sturen (kabels etc.). Lijkt me logisch dat dit gebeurd omdat je de verpakking volgens de voorwaarden dus niet eens mag openen |:(

Artikel 6.2 in de algemene voorwaarden:
Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Nu mag je het dus wel openmaken 8)7

Op de site wordt aangegeven dat je voor klachten ook bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie terecht kan en bij geschillen de Geschillencommissie Thuiswinkel de juiste weg is.

Hopelijk heb je hier wat aan ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 10-02-2010 12:06 . Reden: naam weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 22659 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:46:
Vergeet daarbij niet dat we op tweakers zitten en niet bepaald standaard consumenten zijn :)
Dat geeft winkels nog niet het recht om onder hun plichten uit te komen, of we er nu verstand van hebben of niet. Tijdje geleden eens ook ECC-geheugen besteld bij een shop. Pas na orderbevestiging stond er een extra factuurregel dat het een speciaal besteld artikel was en niet geruild kon worden.

Als ik van te voren had geweten dat die winkel mijn rechten zo met voeten zou treden had ik de order niet geplaatst, want nergens kwam dit naar voren tijdens het bestelproces. Uiteindelijk werkte het geheugen uitstekend, maar het gaat me dan om het principe.

StevenK was er destijds vrij kort en bondig over --> StevenK in "Consumentenrecht en Wet koop op afstand"

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 10-02-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

PH-JPS schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:50:
Vraag is of ze deze voorwaarden mogen hanteren.
Nee, als webshop mag je niet eisen dat het product ongeopend blijft als voorwaarde voor retour. Zo kan je het product immers niet uitproberen. De TS staat duidelijk in zijn recht.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 10-02-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zou inderdaad nog eens gaan bellen en naar die Sonja vragen :)

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

DeeJee schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:07:
[...]

Ik zou inderdaad nog eens gaan bellen en naar die Sonja vragen :)
Idd, TS probeer eens 0172 619035, dit telefoonnummer zie ik via google voorbijkomen, anders moet je het dure 0900 nummer bellen.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:16
En gewoon aangetekend terugsturen erbij? Dan moeten zij wel retourneren. Uiteraard doe je dan wel een briefje erbij. Verschil is dat jij aan je verplichting van retourneren hebt voldaan. Je hebt dan een vordering op ze staan zoals MockinBird al aangeeft, en waarop zij jou niets meer kunnen weerleggen. Op dat moment kun je dus inderdaad gewoon een incassobureau inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aangetekend terugsturen kost je wel geld en veel webshops weigeren gewoon zodra er geen RMA nummer bij zit. Azerty weigert een pakket als op de verpakking geen RMA nummer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Je hoeft het niet meteen terug te sturen. Zolang de koop binnen 7 dagen is ontbonden, mag je afaik 30 dagen er over doen om het terug te sturen. Dus even een aangetekende brief sturen waarin je de koop ontbindt.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
Ik ben net gebeld dat ik het mag terugsturen, en dat ze een waardebon uitgeven. Waar de plotse omslag vandaan komt weet ik niet, wellicht hebben ze dit topic gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17

paQ

waardebon?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Waarde (tegoed?) bon is netjes... mits je er in de toekomst vaker gaat bestellen. Kijk ook even hoe lang de bon geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ga je het andere geheugen daar dan ook bestellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Je hoeft niet akkoord te gaan met een waardebon. Maar als jij zelf het idee hebt dat je daar nuttig gebruik van kunt maken, kun je het er wel mee afronden. Let op dat onder de koop op afstand-regeling jij ook aanspraak kunt maken op de verzendkosten naar jou toe (m.a.w.: jij hoeft slechts op te draaien voor de verzendkosten terug naar de verkoper)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 10-02-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 14:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

hemiparo schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:13:
Waarde (tegoed?) bon is netjes... mits je er in de toekomst vaker gaat bestellen. Kijk ook even hoe lang de bon geldig is.
Nee, een waarde/tegoed bon heeft niets met netjes te maken. Ze willen geen geld terug geven, waar ze wettelijk toe verplicht zijn, maar proberen de TS af te schepen met een tegoedbon.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
^^

De enige reden voor een tegoedbon zou zijn om de 'klant' te binden aan de winkel, wat in mijn ogen nog steeds geen nette actie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
Viper® schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:18:
De enige reden voor een tegoedbon zou zijn om de 'klant' te binden aan de winkel, wat in mijn ogen nog steeds geen nette actie is.
Met een waardebon houden ze de omzet maar pakken ze de marge gewoon op een ander product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18
Ze hebben zelf ook door dat ze meer en meer imagoschade lijden door hun starre en onjuiste houding. De algemene voorwaarden rammelen van de fouten en inconsistenties en daarnaast beroepen ze zich op voorwaarden die niet eens legitiem zijn.

Kortom: ze hebben zelf ook door dat ze aan het kortste eind trekken hier.

Als de waardebon nuttig is en lang genoeg geldig voor je kun je hem accepteren, maar als dat jou niet uitkomt gewoon je geld terugvragen. Willen ze dat niet dan gewoon een klacht naar de geschillencommissie(s).

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zullen we eerst even aan de TS vragen of ie gewoon daar nieuw geheugen gaat bestellen? In dat geval komt het namelijk wel goed met die waardebon :)

Eigenlijk sluit ik mij gewoon volledig bij mockingbird aan. Als dit een oplossing voor TS is, laten we er dan alsjeblieft niet meer energie in stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:00

Youk

Volvo For Life

Maar de TS had reeds in het begin voorgesteld om het RAM om te ruilen tegen andere latjes die bij hem wel werken. In dat geval is een waardebon dus mooi meegenomen en komt het min of meer neer op omruilen als TS de waardebon voor het nieuwe RAM gaat gebruiken.

Edit: damn, 3 reacties in de tijd dat ik dit type

[ Voor 11% gewijzigd door Youk op 10-02-2010 14:24 ]

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Echter kan ik me 2 andere situaties indenken.

Het andere RAM geheugentype is goedkoper dus de TS houdt een tegoenbon over omdat hij een goedkoper product aanschaft.

Aangezien de TS al had voorgesteld om het RAM om te ruilen waarbij de winkel aangaf niet mee te willen werken en op 'zelf opgestelde' voorwaarden ging wijzen, kan ik me voorstellen dat de TS liever zijn geld terug heeft om vervolgens bij een andere winkel ander geheugen te bestellen. Dit omdat de TS zich wel gewaardeerd voelt als klant zijnde.

[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 10-02-2010 14:28 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:17:
[...]
Nee, een waarde/tegoed bon heeft niets met netjes te maken. Ze willen geen geld terug geven, waar ze wettelijk toe verplicht zijn, maar proberen de TS af te schepen met een tegoedbon.
Ja, weet ik ook wel. Zou er ook geen genoegen mee nemen... alleen... als je toch weer iets nieuws besteld en ook bij deze shop, waarom dan niet? Dan ben je wel het snelst van het gedoe af.

Mocht je idd nooit meer kopen bij deze shop heb je aan een tegoedbon niet veel en TS staat volgens mij nog steeds in zijn recht als hij het niet wilt. Maar dan heb je dus weer gedoe, en daar kiest niet iedereen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

hemiparo schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:31:
[...]
Ja, weet ik ook wel. Zou er ook geen genoegen mee nemen... alleen... als je toch weer iets nieuws besteld en ook bij deze shop, waarom dan niet?
heel simpel non-ecc (reg) geheugen is veelal een stuk goedkoper dan ecc/reg geheugen. Met een waardebon gaat de TS waarschijnlijk teveel betalen voor het andere geheugen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-JPS
offtopic:
Excuus als dit wellicht iets off topic is maar waarom is het onderwerp veranderd in "Verkeerd RAM besteld, xxxx weigert om te ruilen"?

Gaat het hier niet om Hardware.nl of zie ik iets over het hoofd? :$

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-02-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Kijkt dan niemand in de shopsurvey voordat ze een beslissing nemen om ergens wat aan te schaffen?
*snip*

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-02-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb de nodige reacties verwijderd. Een dubieuze suggestie doen is één ding, daar vervolgens over gaan rellen is in elk geval absoluut niet de bedoeling.

Graag weer gewoon op een normale manier verder.

PS: Het kan zijn dat er ook wat stukjes on-topic posts verdwenen zijn, trek het je niet aan en post zinnige opmerkingen a.u.b opniew :)
PH-JPS schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:58:
offtopic:
Excuus als dit wellicht iets off topic is maar waarom is het onderwerp veranderd in "Verkeerd RAM besteld, xxxx weigert om te ruilen"?

Gaat het hier niet om Hardware.nl of zie ik iets over het hoofd? :$
Volgens Boomlaars in "Verkeerd RAM besteld, xxxx weigert om te..." gaat het toch echt om xxxx. Volgende keer graag een topic report maken voor dit soort opmerkingen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-02-2010 14:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
Het gaat om hardware.nl (de post waarin ik xxxx aanhaal ging meer om hun rijtje met uitsluitingen, die later onofficieel bleken te zijn).

De tegoedbon komt verder wel van pas, omdat ik vrij geregeld PC-onderdelen nodig heb. Wat mij betreft dus een goede oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-02-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, lekker handig dan, om naar een andere shop te verwijzen :P

Anyway, titel is gefixt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mea culpa, ik had naar de tweede post gekeken ipv de OP goed door te lezen. Dank aan mijn collega! :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Boomlaars schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 23:00:
Het gaat om hardware.nl (de post waarin ik xxxx aanhaal ging meer om hun rijtje met uitsluitingen, die later onofficieel bleken te zijn).

De tegoedbon komt verder wel van pas, omdat ik vrij geregeld PC-onderdelen nodig heb. Wat mij betreft dus een goede oplossing.
Dat is goed voor jou, dan ben jij in iedergeval van dit af, maar wederom komt een webwinkel er onderuit zich niet aan de wet te houden. Overigens na een dergelijke ervaring waarbij een web winkel zich niet aan de wettelijke regels houd koop ik persoonlijk liever niets meer.

P.s. Opzich ook niet erg handig om ecc geheugen te bestellen terwijl het moederbord het niet ondersteund. :z Dit zijn zaken die je heel makkelijk zelf kunt nagaan. Tenzij je natuurlijk niet weet wat het inhoud, dan denk je gewoon geheugen te kopen, het zou een "leek" kunnen overkomen. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 11-02-2010 14:10 ]

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er zit natuurlijk ook een morele kant aan deze zaak, namelijk dat jij als koper de fout hebt gemaakt door vantevoren niet te kijken naar de specificaties van het product. Waarom zou de verkoper voor die fout (financiëel) op moeten draaien? Persoonlijk zou ik om die reden de eer aan mezelf houden en de strips via Marktplaats o.i.d. verkopen.

Zoals al eerder aangegeven heb ik een fout gemaakt doordat ik in de tweede post van de TS de verkeerde naam heb gevonden. In eerste instantie stond in de titel de term "winkel", maar het leek mij handiger -met het oogpunt op zoeken- om de naam van de winkel in de titel op te nemen. Mijn welgemeende excuses dus voor het betrekken van de verkeerde winkel.

Aangezien dit een "probleem"-topic is, kan ik mij voorstellen dat een webshop zijn naam daarin niet graag terug ziet. Vandaar dat ik de naam even uit de reacties heb gehaald.

Tot slot reageert de webshop hier om duidelijk te maken dat zij geen betrokkenheid hebben in dit verhaal. Ik vind het onnodig en onjuist om in dit topic vervolgens in te gaan op hun AV. Ik heb reacties die hierover gingen verplaatst naar de TC en zal datzelfde doen met volgende reacties met soortgelijke inhoud. Dit topic gaat over ECC reepjes die bij hardware.nl vandaan komen!

• hemiparo
  • Niet online
Mike2k schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:03:
[...]

En als je dan ook de moeite had genomen om even het hele topic door te lezen had je gezien dat dat een misverstand is.
Weet niet of dit de reactie van Mike2k of Mig29 is maar vindt hem behoorlijk opgefokt. Kan me namelijk best voorstellen dat een shop het niet leuk vindt als er dingen staan die niet kloppen...

Fijn dat het naar tevredenheid van TS is opgelost. Beste oplossing voor beide partijen dan... maar veel winkels hebben dus nog veel te leren...

• Viper®
  • Niet online
Hmm, het feit dat de webshop specifiek aangeeft dat zei wel weten dat ze producten in dat geval terug moeten nemen stoot mij dan een beetje tegen de borst als ze in hun AV hebben staan dat ze het niet doen.

Komt op mij over als ergens mee te koop lopen en dan niet waar kunnen maken.

Ik denk dat Cyberpope daar ook op doelde en zijn reactie dus om die reden geplaatsd was.

[ Voor 22% gewijzigd door Viper® op 11-02-2010 14:31 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Viper® schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:30:
Hmm, het feit dat de webshop specifiek aangeeft dat zei wel weten dat ze producten in dat geval terug moeten nemen stoot mij dan een beetje tegen de borst als ze in hun AV hebben staan dat ze het niet doen.

Komt op mij over als ergens mee te koop lopen en dan niet waar kunnen maken.

Ik denk dat Cyberpope daar ook op doelde en zijn reactie dus om die reden geplaatsd was.
Correct.. maar heb hem hier maar voortgezet: Cyberpope in "Shopping Forum - Feedbacktopic"

Immers elke user (en mod zelfs) word en mag gewoon op aangesproken worden als die aantoonbaar een onjuistheid verkondigd of iets dat niet in lijn is met wat hij elders op het web heeft gezet. Waarom dan een shop niet???

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 17:22

Hakker

a.k.a The Dude

Het is iig fijn dat de topic starter ermee tevreden is maar een tegoedbon is niet een goede oplossing en hoef je als klant ook niet te accepteren. De enige juiste oplossing is om geld terug te storten. Zij mogen tenslotte niet zeggen dat jij verplicht wordt een x bedrag bij hun te bestellen om wat voor reden dan ook.

maar zoals ik al zei de TS is tevreden. Het is iig een dubieuze winkel.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Pagina: 1 2 Laatste