Geheugenupgrade amper merkbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 03:23
Hallo allemaal,

Een vriend van me heeft laatst een PC upgrade gekocht en had daarmee 4GB Corsair Dominator DDR2-1066 over. de timings zijn volgens mij 5-5-5-15...als dat relevant is.

Ik heb op dit moment een inmiddels wat verouderd systeem kwa werkeheugen, ik doe het namelijk met 2GB OCZ DDR2-800, met als timings 5-5-5-12 volgens mij.

Nou mocht ik van mn maat zijn oude geheugen eens testen, en kijken of het een improvement was. Als dat zo was kon ik het voor een aantrekkelijke prijs overnemen. Nu heb ik zelf tot nu toe alleen nog 3Dmark06 gedraait, maar de resultaten vielen mij SUPERtegen:

Met oude 2GB DDR2-800 kit: 14710
Met 'nieuwe' 4GB DDR2-1066 kit: 14743

Winst, 33 score.

Nu is mijn vraag: Ik geloof niet dat alleen 3Dmark06 genoeg zegt over het totaalplaatje, maar denken jullie dat ik veel verschil ga merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

IEF

Why so serious?

Waarom zou je spontaan een enorme performancewinst hebben met wat meer geheugen?

3DMark06 is voornamelijk een video/cpu test.
Wellicht ben je beter af met bijvoorbeeld PCMark, maar ik denk dat je je verwachtingen domweg iets naar beneden moet bijstellen. 2 GB meer geheugen is niet ineens een ontzettend grote prestatiewinst voor je complete systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3N3S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:15
Ik geloof dat 3DMark06 niet de benchmark is om je geheugen te benchen. Denk dat je dan eerder aan andere programma's moet gaan denken. Probeer is iets grafisch met PhotoShop of AutoCad? Die hebben toch ingebouwde benchmarks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

3DMark krijgt nauwelijks bonus van sneller geheugen, je moet ingame, tijdens programma's opstarten etc. (real life performance dus) wel verschil merken.

Verder is 2 naar 4GB altijd een leuke upgrade als je veel programma's tegelijk open hebt staan.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Groter geheugen ga je alleen merken als je die ruimte ook daadwerkelijk gebruikt.
Als je die 2GB al niet vol kreeg, ga je niets merken van meer ruimte.
Ook het verschil tussen 1066 en 800 MHz is verder in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kort door de bocht: nee

je gaat het alleen merken als je applicaties draait die zwaar geheugengelimmiteerd zijn, maar dat komt vandaag de dag niet meer zoveel voor. (mobiele c2d daargelaten, maar daar is de bus zo traag dat zelfs 800 mhz ddr2 al overkill is)
neem gewoon het goedkoopste reepje, zelfs 10 mhz meer op je proc levert meer op, en dat is niet veel :+

edit: met alles hierboven 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Van de extra geheugensnelheid ga je in vrijwel alle applicaties niets merken. Zeker niet in games. Meer geheugen heeft verder alleen nut als je het ook kan gebruiken. Sommige games draaien wel wat beter met 4GB, maar niet alle hebben zoveel nodig.

Met 3DMark06 ga je in ieder geval niets merken, aangezien die voldoende heeft aan 2GB geheugen. Een verschil van 33 valt dan ook gewoon binnen de te verwachten afwijking tussen twee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Okay, bedankt voor de reacties! Ik zal mn maat vriendelijk bedanken en het geheugen maar teruggeven dan.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Omwille van 1 test? Die dan ook nog eens niks nuttigs zegt over je ram.

2GB is natuurlijk al redelijk wat (voor de gemiddelde office gebruiker toch) en om dikwijls dicht bij die grens te zitten moet je al een wat zwaardere gebruiker zijn maar met die ene test kan je er niet vanuit gaan dat je nooit winst zal hebben van dat geheugen.
Al is 4GB tegenwoordig wel de standaard aan het worden bij nieuwe pc's.

Ga je in de (nabije) toekomst programma's draaien die veel geheugen nodig hebben? Dingen als virtualisaties (vmware, virtual pc, virtual box, ...) of zware rendering programma's? Heb je het soms aan de hand dat je pc ongelooflijk traag aanvoelt, ga dan eens kijken in je taakbeheer of je geheugen gebruik niet veel hoger ligt dan je fysieke geheugen hoeveelheid. Moet je dikwijls programma's afsluiten omdat anders je pc te traag wordt als je een ander programma wilt opstarten.

Als dit voor jou het geval is dan kan je overwegen om dat geheugen over te kopen (of eens kijken naar een herinstall :p). Kijk eens wat je vriend vraagt voor dat geheugen en wat het nieuw kost en maak een afweging voor jezelf of het interessant is.
Als je jezelf niet kan terug vinden hierboven dan zou ik het geheugen inderdaad terug geven.

Verder, als je een 32bit OS gebruikt is 4GB zowat op het randje wat het OS kan adresseren. Maar daar is op andere plekken genoeg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

1: verwacht geen wereld van verschil
2: in welke toepassingen verwacht je meer snelhied?
3: wat zijn de overige specs?

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een 32 bits OS (XP bv) zal er ook maar iets meer dan 3 GB gebruikt worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 14-09 07:13

Haan

dotnetter

Belangrijkste vraag is welk besturingssysteem je gebruikt.

Gebruik je XP, dan is 2GB sowieso wel genoeg.
Gebruik je Vista of 7, dan kan die 2GB extra wel lekker zijn, dan kan er meer ge-prefetcht worden, waardoor je systeem wellicht net wat sneller aan kan voelen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is veel te kort door de bocht. Voor RAM geldt nog altijd dat je niets hebt aan meer RAM dan je toepassingen gebruiken, maar dat je het behoorlijk (in negatieve zin) merkt als je minder hebt dan ze nodig hebben. Nog ongeacht OS hangt het dus af van je toepassingen. Webbrowsen onder Vista gebruikt minder RAM dan Photoshoppen onder XP.

Wat je dus moet zien te achterhalen is welke toepassing het meeste geheugen gebruikt, of welke combo van toepassingen je draait die het meest gebruiken (zelfs webbrowsers en office apps kunnen slopend zijn als je tientallen tabs open hebt staan en meerdere grote spreadsheets en presentaties tegelijkertijd).

Dat is dan gelijk ook waarmee je moet benchmarken, niet met een of ander bijna nietszeggende synthetische CPU/GPU benchmark die juist bedoeld is om invloed van "externe factoren" zoals RAM te minimaliseren :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Hmm, bedankt voor de reacties. Ik gebruik over het algemeen niet erg veel programmas, af en toe fotoshop ik wat maar dat is niet echt iets bijzonders, ik game voornamelijk. Ik zal eens kijken of daar verschil in te merken is, maar dat betwijfel ik na deze comments.

Bedankt voor de imput allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sommige games hebben baat bij 4GB geheugen, maar 3DMark is gemaakt om vooral je grafische kaart te testen. Dan probeert men de invloed van geheugen, harde schijf en processor op de score te minimaliseren.
Pagina: 1