Harman Kardon aansluiten op JVC speakerset: verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• TheFireThief84
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-08-2024
Dag jongelui,

Onlangs heb ik heerlijk lekkere receive gewonnen op mijn werk. Het betreft een Harman & Kardon AVR 347. Puik apparaat denk ik zo, allen heb ik er verder niets bij gekregen. EN moet ik het dus voorlopig even doen met de speakers die ik al heb. Totdat er natuurlijk voldoende pecunias aan mijn boompje groeien om een zeer fatsoenlijk 7.1 speakersetje eraan te hangen. Maar da nu, mijn vraag:

AVR 347 + mijn oude, niet geweldige speakersetje = een goed idee?

Ik heb weinig ervaring met wattages en ohms en dergelijke, dus check het even bij de pro's, namelijk: jullie :)

De AVR 347 heeft een output van 7 x 55 watt. Het vermogen van de 5.1 set bij mij thuis is 5 x 33 watt. Het vermogen van de subwoofer ben ik jullie nog schuldig. Nu las ik in een ander topic (een of twee pagina's terug) dat een output van de receiver (of versterker, zo kun je het denk ik ook wel noemen) die hoger is dan die van de speakers op zich geen probleem hoeft te zijn. Pas als je het volume op 11 draait loop je het risico je speakers op te blazen, maakte ik daaruit op. Zo'n lawaaibeest ben ik niet, dus ik denk dat ik daarmee safe zit. Klopt dat?

Dan is er ook nog een impedantieverhaal. Nieuw woordje voor me overigens, dat impedantie. Lang verhaal ook. Ik begrijp het nog niet helemaal, maar ik weet in ieder geval wel dat de impedantie van mijn receiver niet overeenkomt met die van mijn speakers. Die van mijn receiver is acht ohm (is er een shortcut voor het ohm-tekentje?), die van mijn speakers minder. Hoeveel weet ik niet precies, maar ik dacht zes. Excuus dat ik een beetje gebrekkig ben in mijn info, maar ik typ dit vanaf mijn werk :p

Denken jullie dat het huwelijk tussen deze twee langs stand zal houden, of jaag ik mijn speakerset hiermee bont en blauw een blijf-van-mijn-lijf-huis in?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:09
Komt ie weer: Iedere normale speaker werkt op iedere normale versterker. Zo ook deze combinatie.
Als het gaat vervormen zit je op de grens, pas op dat punt gaat het vermogen en impedantie verhaal spelen.

[ Voor 36% gewijzigd door ShittyOldMan op 08-02-2010 14:29 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TheFireThief84
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-08-2024
Dat dacht ik ook, maar ik was bang mijn speakers toch wat snel op te blazen. Maar als dat gevaar een eindje weg ligt: heel erg mooi!

Dus ondanks dat ik misschien de honderdduizendste ben die dit gevraagd heeft (waarvoor excuus): dank u!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:09
Ze blazen net zo snel op als op een andere versterker, bij eenzelfde volume, maar het kan best zo zijn dat je met de H/K nog een paar stappen verder kunt. 50W is 50W, maar "vol open" is per versterker verschillend.
Op normaal volume kun je er ook een 10.000W versterker aan hangen, normaal volume betekent namelijk dat je maar een paar Watt vermogen van die 10.000W (of 50W) gebruikt, ongeacht wat de versterker nog meer in huis heeft. Daarom moet je letten op de vervorming.

Mijn Home Cinema in aanbouw