40W versterker met 100W luidsprekers. Ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
ik heb zojuist bij mijn ouders op zolder een Pioneer SA-7500 versterker gevonden. En nu wil ik hiervoor B&W dm 220 (i) of B&W dm 330 (i) luidsprekers aanschaffen.

Echter ben ik na wat rondneuzen op verschillende sites en fora niet helemaal zeker of dit een goede combinatie is. Het verhaal over het zogenaamde clippen doet mij namelijk twijfelen.

De versterker is 40 Watt per kanaal min. RMS bij 8 Ohm
en 45 Watt per kanaal bij 4 Ohm.

De luidsprekers hebben een bereik van 10W tot 100W en zijn 8 Ohm.

Is dit een prima combinatie of raden jullie dit af? En waarom precies?

Het geluid zal over het algemeen niet erg hard gezet worden aangezien ze in een kamer komen te staan van slechts 20m2 in een appartementenflat.

Alvast bedenkt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 15:13
Gaat prima.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MIQ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:33:

Het geluid zal over het algemeen niet erg hard gezet worden aangezien ze in een kamer komen te staan van slechts 20m2 in een appartementenflat.
Zelfs met een paar Watt moet je al aan je oren gaan denken, en 10W is genoeg om op korte termijn dakloos te worden. 40W zou inhouden dat de buren zelf de muziek zachter komen zetten met een tafelpoot en een broodmes.

Ik zou me er niet druk over maken, dus.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:13
Het gaat wel, maar let wel: de versterker is gebouwd om speakers aan te sturen die maximaal belastbaar zijn tot 40 watt op 8 ohm. De gekozen speakers kun je maximaal belasten met 100 watt op 8 ohm. Hierdoor kan de versterker moeite hebben met het aan sturen van de speakers. Daardoor kan het gebeuren dat je geluid niet optimaal klinkt, denk hierbij aan: lagere bas weergave dan verwacht, eerdere vervorming van geluid enz... Het beste is om een goede speakerset te kopen die past op de receiver. In dit geval een speakerset die maximaal belastbaar is met 40 watt per box op 8 ohm. Maar nogmaals als jij de combinatie goed vindt klinken, dan is er geen probleem...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:36

voodooless

Sound is no voodoo!

rcor schreef op maandag 08 februari 2010 @ 19:31:
Het gaat wel, maar let wel: de versterker is gebouwd om speakers aan te sturen die maximaal belastbaar zijn tot 40 watt op 8 ohm. De gekozen speakers kun je maximaal belasten met 100 watt op 8 ohm. Hierdoor kan de versterker moeite hebben met het aan sturen van de speakers.
Onzin. Die getalletjes die op een speaker staan kun je gewoon vergeten. 't is enkel de thermische belastbaarheid, en heeft helemaal niets te maken met hoe moeilijk of makkelijk een speaker aan te sturen is, net zo min als dat het Wattage van een versterker bepaald of die in staat is en speaker goed of slecht aan te sturen.

Kortom: 't doet er allemaal niet toe, alles werkt op alles, zolang je maar in alle gevallen voorzichtig bent met je spul.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
voodooless schreef op maandag 08 februari 2010 @ 19:53:
[...]

Kortom: 't doet er allemaal niet toe, alles werkt op alles, zolang je maar in alle gevallen voorzichtig bent met je spul.
beetje grof :) beetje hard :)

Het klopt inderdaad dat het wattage en ohmage eigenlijk niet zoveel zegt over bijv.de kwaliteit, geluidsopbrengst enz....

Het is echter, en zeker bij HIFI, wel een indicatie van de 'mogelijkheden'. In dit geval is er inderdaad niks aan de hand. Mits het gaat om je speakers! :)
Je versterker daarentegen zal niet een lang leven beschoren zijn. Doordat het Ohmage gelijk is bij beide apparaten zal het niet hard gaan, maar uiteindelijk zal de versterker, bij gebrek aan 'weerstand', zichzelf steeds wat meer de nek omdraaien. Hij zal, ook bij lage volumes, altijd te veel zijn best doen om jouw tevreden te houden. Daarnaast zal de geluidskwaliteit niet om over naar huis te schrijven zijn. Het wordt hierboven al genoemd. Maar het is alsof JIJ een luchtballon probeerd op te blazen :P
Ik denk dat je het zo wel kunt beschouwen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

galmoer schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:05:
Het is echter, en zeker bij HIFI, wel een indicatie van de 'mogelijkheden'. In dit geval is er inderdaad niks aan de hand. Mits het gaat om je speakers! :)
Je versterker daarentegen zal niet een lang leven beschoren zijn. Doordat het Ohmage gelijk is bij beide apparaten zal het niet hard gaan, maar uiteindelijk zal de versterker, bij gebrek aan 'weerstand', zichzelf steeds wat meer de nek omdraaien. Hij zal, ook bij lage volumes, altijd te veel zijn best doen om jouw tevreden te houden. Daarnaast zal de geluidskwaliteit niet om over naar huis te schrijven zijn. Het wordt hierboven al genoemd. Maar het is alsof JIJ een luchtballon probeerd op te blazen :P
Ik kan me niet voorstellen hoe je tot zo'n onsamenhangend onzinverhaal kunt komen. Ik stel voor dat je even wat onderbouwing laat zien of dat je toegeeft dat je het helemaal zelf 'verzint' hebt. Want wat je zegt is net zo idioot als zeggen dat als je een 40W peertje in een staande lamp die ontworpen is voor maximaal 100W er toe zal leiden dat je elektriciteitsmeter of nog erger: de elektriciteitscentrale sneller slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:13
Ik ben het met je eens dat het wattage en aantal ohm niet veel zegt over de kwaliteit van een receiver of speaker, maar de kans dat een speakerset matcht met een receiver is velen malen groter als je het op elkaar afstemd. Daarnaast kun je inderdaad een receiver de nek om draaien met een speakerset die meer vraagt dan de receiver kan leveren, zeker als de speaker over de maximale weerstand heen gaat die de receiver aan kan (ter verduidelijking: het wattage van deze speakers is hoger dan de receiver leverd, het aantal ohm komt wel over een en levert geen probleem op)... Daarnaast heeft elke speakerset een minimale versterker vermogen en een maximale versterker vermogen (bij bijv. een bose 301 speaker is het minimale versterker vermogen 10 watt en het maximale aantal watt 125watt)...
galmoer schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:05:
[...]

beetje grof :) beetje hard :)

Het klopt inderdaad dat het wattage en ohmage eigenlijk niet zoveel zegt over bijv.de kwaliteit, geluidsopbrengst enz....

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 08-02-2010 20:28 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er is geen sprake van gelijkheid... Een speaker is nooit exact 8 Ohm, en een versterker is al helemaal geen 8Ohm. Er wordt enkel een vermogen bij een bepaalde impedantie opgegeven, niets meer, niets minder.
is bij beide apparaten zal het niet hard gaan, maar uiteindelijk zal de versterker, bij gebrek aan 'weerstand', zichzelf steeds wat meer de nek omdraaien. Hij zal, ook bij lage volumes, altijd te veel zijn best doen om jouw tevreden te houden.
Zolang de versterker stabiel in staat is om de impedantie aan te sturen is er niets aan de hand als je binnen zijn werkgebied blijft. Dat kun je nooit uit een paar simpele getalletjes halen.
Daarnaast zal de geluidskwaliteit niet om over naar huis te schrijven zijn. Het wordt hierboven al genoemd.
Dat is echt absoluut onzin. 't is misschien hard, maar wel de realiteit.
Maar het is alsof JIJ een luchtballon probeerd op te blazen :P
't is meer als ergens een klepel horen luiden, maar niet weten waar de klok hangt ;)
rcor schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:22:
Ik ben het met je eens dat het wattage en aantal ohm niet veel zegt over de kwaliteit van een receiver of speaker, maar de kans dat een speakerset matcht met een receiver is velen malen groter als je het op elkaar afstemd.
Weer onzin. De enige factor die ervoor zorgt dat een versterker controle heeft over een speaker is de dempingsfactor ofteweg de uitgangsimpedantie. Als die voldoende laag is, en de versterker in staat is om voldoene stroom en spanning te leveren, dan is er helemaal niets aan de hand. Met afstemmen van vermoegen heeft dat helemaal geen drol te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 08-02-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, wat is ohmage trouwens? Impdantie?

Die pioneer in B&W dingen zijn prima, maar niet echt 'serieuze' hifi.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:44
Ohmage is weerstand (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ohm_(eenheid). Het ohmage dat bij de versterker vermeld wordt is de minimale weerstand die de versterker aankan OF indien meerdere ohmages gegeven worden: de bijbehorende vermogens.

Een speaker mag gerust 10x meer wattage aankunnen als de versterker of andersom, dit levert geen enkel probleem zolang je het volume niet zo hard zet dat een van beide gaat vervormen (duidelijk hoorbaar maar zoals hierboven al vermeld is 10W ongeveer genoeg om de buren lastig te vallen. Wel mag de weerstand (ohmage) niet kleiner zijn als de minimale uitgangsweerstand van de versterker. Het ohmage wordt aangezien het over wisselspanning gaat ook wel impedantie genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

base_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:35:
Wel mag de weerstand (ohmage) niet kleiner zijn als de minimale uitgangsweerstand van de versterker. Het ohmage wordt aangezien het over wisselspanning gaat ook wel impedantie genoemd.
Ho, stop... Weer fout.. De uitgangsweerstand van de versterker is heel wat anders dan de impedantie waarop het vermogen bepaald is (laten we het aub geen Ohmage of weerstand noemen!).

De uitgangsweerstand is doorgaans behoorlijk klein, tussen de 1 Ohm (buizenamps) en de 10 mOhm (goed transistoramps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
Boudewijn schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:26:
Inderdaad, wat is ohmage trouwens? Impdantie?

Die pioneer in B&W dingen zijn prima, maar niet echt 'serieuze' hifi.
Maar wel tien keer mooier dan het moderne spul.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

base_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:35:
Ohmage is weerstand (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ohm_(eenheid). Het ohmage dat bij de versterker vermeld wordt is de minimale weerstand die de versterker aankan OF indien meerdere ohmages gegeven worden: de bijbehorende vermogens.
Dude, Ohm is een eenheid. Weerstand is een grootheid... echter bedoel jij hier hopelijk impedantie.
Een speaker mag gerust 10x meer wattage aankunnen als de versterker of andersom, dit levert geen enkel probleem zolang je het volume niet zo hard zet dat een van beide gaat vervormen (duidelijk hoorbaar maar zoals hierboven al vermeld is 10W ongeveer genoeg om de buren lastig te vallen. Wel mag de weerstand (ohmage) niet kleiner zijn als de minimale uitgangsweerstand van de versterker. Het ohmage wordt aangezien het over wisselspanning gaat ook wel impedantie genoemd.
Het is niet alleen impedantie omdat het AC betreft, maar om dat je componenten hebt die anders op AC reageren dan op DC.Voorbeelden: condensatoren en spoelen.
Cobb schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:20:
[...]

Maar wel tien keer mooier dan het moderne spul.
Dus? Een mercedes uit 1960 kan ook mooi zijn, maar is het dan hifi? Mooi is trouwens vrij subjectief (hifi ook wel...).
Ik vind merken als arcam, krell,mc intosh, meridian etc eerder Hifi dan pioneer.

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 08-02-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bitchen over fouten in z'n terminologie is niet erg constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:20

FeaR

In GoT we trust

burne schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:42:
Bitchen over fouten in z'n terminologie is niet erg constructief.
Bitchen over iemands bitch over fouten in een ander zijn terminologie zijn wel constructief?

Voorspelbaar, maar toch O-)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 09-05 15:13
De eerste reply was eigenlijk ook al voldoende :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja ik had iets sneller moeten replien.
Probleem is dat Ohm een eenheid is waarbij je meerdere grootheden kunt hebben (weerstand en impedantie).
Ohmage is dan naast incorrect ook nog eens ambigu. Wattage voltage en amperage vind ik ook niet mooi (vermogen, spanning en stroom) maar die zijn een stuk minder ambigue dan 'Ohmage' tov hun werkelijke grootheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ShittyOldMan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:57:
De eerste reply was eigenlijk ook al voldoende :P
Als het daarbij gebleven was wel. Als er echter een berg dingen bij komen die pertinent omwaar zijn, is het heel lastig het er zomaar bij te laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

MIQ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:33:
ik heb zojuist bij mijn ouders op zolder een Pioneer SA-7500 versterker gevonden. En nu wil ik hiervoor B&W dm 220 (i) of B&W dm 330 (i) luidsprekers aanschaffen.

Echter ben ik na wat rondneuzen op verschillende sites en fora niet helemaal zeker of dit een goede combinatie is. Het verhaal over het zogenaamde clippen doet mij namelijk twijfelen.

De versterker is 40 Watt per kanaal min. RMS bij 8 Ohm
en 45 Watt per kanaal bij 4 Ohm.

De luidsprekers hebben een bereik van 10W tot 100W en zijn 8 Ohm.

Alvast bedenkt voor jullie hulp!
toon volledige bericht
Luister (lees) goed naar voodooless want die heeft het echt bij het rechte eind ! Het maakt allemaal niks uit die wattages en getalletjes. Ga luisteren en klinkt het mooi dan moet je het gebruiken. Enigste wat belangrijk is bij het ohm verhaal is dat het niet verstandig is om laagohmige (minder dan 4 ohm constant) speakers op een huis tuin en keuken versterker te prikken. Maar dit is in jou geval geen probleem.

De enigste zinvolle tip in mijn ogen (oren :P) is, ga luisteren of het geluid wat eruit komt mooi klinkt in jou oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:44
Voor de gestelde vraag heeft het niet zoveel zin om impedantie, wisselspanning/stroom tot en met wiskundige vergelijkingen met complexe getallen te gaan uitleggen:de term 'uitgangsweerstand' is wat ongelukkig misschien , ik probeerde een eenvoudig praktisch antwoord te geven op een eenvoudige vraag. Lijkt me een beetje zinloos om hier het frequentiegedrag (spanning/stroom/faseverschuiving door impedanties etc.) te gaan bespreken.
Mijn reactie was dan ook bedoeld om een beetje toelichting op de eerste (overigens correcte) reactie van ShittyOldMan te geven.

@voodooless: Overigens zou je met uitgangsweerstand toch net zo goed de aangesloten afsluitweerstand alswel de interne serieweerstand van de uitgang kunnen aanduiden? (of impedantie ipv weerstand als we de frequenties en fases meenemen)
@boudewijn: weerstand of impedantie lijkt me niet zo heel relevant m.b.t. de vraag van de TS? We zitten hier niet in het EL topic of op de TU he ;)
@super hieronder: wat wil je nou bijdragen aan dit topic? ohmage : electrical resistance in ohms, niet mis mee hoor, of je het nou complex (impedantie) of eenvoudig (weerstand) beschouwd :P

[ Voor 9% gewijzigd door base_ op 09-02-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Boudewijn schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:21:

Ik vind merken als arcam, krell,mc intosh, meridian etc eerder Hifi dan pioneer.
De Pioneer Elite serie van eind jaren 80, begin jaren 90, is toch zeker wel echt high-fi ;)

Leuke spulletjes: http://www.elitestereo.netfirms.com/a91d.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 08-02-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee maar dat betekent niet dat de TS niet correct hoeft te zijn? Er wordt hij zoveel onzin gepost dat een beetje correctie wel op zijn plaats is.
Anoniem: 159816 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:22:
[...]

De Pioneer Elite serie van eind jaren 80, begin jaren 90, is toch zeker wel echt high-fi ;)

Leuke spulletjes: http://www.elitestereo.netfirms.com/a91d.htm
Hmm ok die kende ik nog niet.

[ Voor 52% gewijzigd door Boudewijn op 08-02-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Boudewijn schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:09:
Probleem is dat Ohm een eenheid is waarbij je meerdere grootheden kunt hebben (weerstand en impedantie).
Ohmage is dan naast incorrect ook nog eens ambigu. Wattage voltage en amperage vind ik ook niet mooi (vermogen, spanning en stroom) maar die zijn een stuk minder ambigue dan 'Ohmage' tov hun werkelijke grootheden.
Gelukkig dat jij het zegt. Ik wilde niet de zeiker zijn, maar het begint bij mij echt te jeuken als mensen anderen corrigeren op iets waar ze blijkbaar zelf ook geen kaas van hebben gegeten;

"Ohmage" "Voltage" "Amperage" "Wattage"

Als je dit soort termen gebruikt heb je volgens mij geen idee wat stroom is en wat een filter doet en waarom iets wel of niet kan. Dus voordat de mod dit topic dicht gooit, weet waar je het over hebt! of meng je niet in dit soort materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 09:37

silitek

Tubes Only

Ja, dat kan..zonder inhoudelijk erop in te gaan. :9

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Boudewijn schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:21:
Dude, Ohm is een eenheid. Weerstand is een grootheid... echter bedoel jij hier hopelijk impedantie.
Dat hadden we anderhalve eeuw geleden op kunnen lossen door het consequent te doen, maar die kans hebben 'we' laten liggen.

Volt: wisselspanning, gelijkspanning
Ampere: wisselstroom, gelijkstroom
Watt: wisselvermogen, gelijkvermogen
Ohm: wisselweerstand, gelijkweerstand

Maar dat is gelul achteraf.. :+
Ik ken iemand met een paartje Krell's, en dat is het enige merk wat ik herken. Als hij een CD opzet, zelfs met dit weer, dan moet de kachel uit en een raampje open. Die dingen stoken 800W. Per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb momenteel niet zo veel tijd voor een uitvoerige reactie dus even beknopt:

Grappig om te lezen dat de op het eerste gezicht ondubbelzinnige grootheden door verschillende mensen verschillend geïnterpreteerd worden en dat daarnaast deze gegevens ook verschillend beoordeeld worden.

In het geval van de impedantie heb ik ooit ergens gelezen (ik zal later vandaag even op zoek gaan naar de link) dat het verstandig is om dit binnen de aangegeven range te kiezen. En dat er eigenlijk alleen problemen kunnen komen indien de impedantie van de aangesloten luidsprekers onder het de aangegeven impedantie van de versterker ligt aangezien hierdoor onderdelen in de versterker door kunnen branden.

Uit jullie advies concludeer ik verder dat het in mijn geval geen enkel probleem oplevert om deze combinatie te gebruiken. Jullie zeggen dat ik het geluid nooit zo hard zal zetten dat mijn versterker zal gaan clippen. En verder heeft mijn versterker genoeg vermogen om de luidsprekers aan te sturen.

Verder heb ik gelezen op een forum dat mijn versterker ondanks zijn relatief lage vermogen toch aardig wat geluid kan produceren dus dat zal wel goed komen.

Ik ga vanavond ergens kijken naar de B&W 220i luidsprekers. Indien ik ze gekocht heb zal ik vanavond laten weten hoe het geluid is van de opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zijn de juiste conclusies :) Alleen dat met de impedanties moet je met een redelijke korrel zout nemen. Wat de fabrikanten op speakers plakken is grotendeels uit de duim gezogen, en dus een heel grove benadering van de werkelijkheid :+

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En wat ook nog even meespeelt is de gevoeligheid van je speakers in dB, als die waarde hoog genoeg is dB/w/m dan komt er al snel veel geluid uit. Bij minder gevoelige speakers altijd even opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
Ik kan je geen berichtje sturen, maar mocht je ooit van die Pioneer af willen laat het mij even weten als je wilt. Ik weet er nog wel een liefhebber voor.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
boxjes gekocht. Wat een heerlijk geluid zeg! Prima combinatie, ik ben in m'n nopjes. Hij kan zacht,hij kan hard de kwaliteit van het geluid is voor mijn maatstaf zeer goed.

Heb ook meteen m'n originele CD's maar weer onder het stof vandaan gehaald want de slechte kwaliteit van MP3 is goed te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Laatst online: 04-05 17:49
_XipHiaS_ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:27:
En wat ook nog even meespeelt is de gevoeligheid van je speakers in dB, als die waarde hoog genoeg is dB/w/m dan komt er al snel veel geluid uit. Bij minder gevoelige speakers altijd even opletten.
Let er wel op dat je hier nog meer mee kan sjoemelen als fabrikant dan met de impedantie:
* Verschil tussen dB/W/m en dB/2,83V/m
* 4pi/2pi/xpi omgeving
* Middelen over een band die jou als fabrikant nét goed uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:27

mr_petit

opperprutser

Boudewijn schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:09:

Volgens mij is impedantie technisch gezien geen grootheid. Volgens mij kan een eenheid geen meerdere grootheden hebben.
Je zou hiervoor misschien beter de admittantie kunnen nemen (1/impedantie); die heeft wel een eigen eenheid (siemens)

de TS is overigens wel weer het bewijs dat /9 dringend een faq nodig heeft

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 09-02-2010 23:54 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
mr_petit schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:48:
[...]

Volgens mij is impedantie technisch gezien geen grootheid. Volgens mij kan een eenheid geen meerdere grootheden hebben.
Je zou hiervoor misschien beter de admittantie kunnen nemen (1/impedantie); die heeft wel een eigen eenheid (siemens)

de TS is overigens wel weer het bewijs dat /9 dringend een faq nodig heeft
Ik hoopte (en verwachtte) inderdaad mijn antwoord wel in de faq te vinden ja. En gezien de reacties kunnen wel meer mensen een eenduidige faq gebruiken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:01
MIQ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:24:
boxjes gekocht. Wat een heerlijk geluid zeg! Prima combinatie, ik ben in m'n nopjes. Hij kan zacht,hij kan hard de kwaliteit van het geluid is voor mijn maatstaf zeer goed.

Heb ook meteen m'n originele CD's maar weer onder het stof vandaan gehaald want de slechte kwaliteit van MP3 is goed te horen.
Goed om te horen. Ik stuur hier zelf met een 100 watt versterker (dempingsfactor 1500) grote zuiluidsprekers aan. Ik heb zelf nog nooit gemerkt dat ik power te kort had. De volume knop komt met CD nooit boven de 12 uur uit.

Dus, Als de structuur/kwaliteit van de goed is moet je gewoon niet om het wattage letten. Tenminste als als je speakers hebt met een normale Gevoeligheid (ongeveer 86dB of hoger)

Ook heb ik opgemerkt dat oude versterkers gemiddeld gezien een wat lager wattage hebben. Ik krijg de indruk dat de watts van toen toch wat onderschat zijn. De Pioneer die je hebt lpompt 45 watt RMS en heeft een goede opbouw. Het is eigenlijk best wel een zware versterker ! (hij trekt ook maximaal 200 watt uit het stopcontact.)

[ Voor 16% gewijzigd door Roderiktweaker op 10-02-2010 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9741

Ja moet goed werken hoor deze combinatie... heb zelf speakers van 350watt [max] en een Eind versterker van 2X200 watt RMS ook het Rendement van de speakers telt mee die van mij zijn 93DB [2.83v] 1M

succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9741

Roderiktweaker schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 00:33:
[...]

Goed om te horen. Ik stuur hier zelf met een 100 watt versterker (dempingsfactor 1500) grote zuiluidsprekers aan. Ik heb zelf nog nooit gemerkt dat ik power te kort had. De volume knop komt met CD nooit boven de 12 uur uit.

Dus, Als de structuur/kwaliteit van de goed is moet je gewoon niet om het wattage letten. Tenminste als als je speakers hebt met een normale Gevoeligheid (ongeveer 86dB of hoger)

Ook heb ik opgemerkt dat oude versterkers gemiddeld gezien een wat lager wattage hebben. Ik krijg de indruk dat de watts van toen toch wat onderschat zijn. De Pioneer die je hebt lpompt 45 watt RMS en heeft een goede opbouw. Het is eigenlijk best wel een zware versterker ! (hij trekt ook maximaal 200 watt uit het stopcontact.)
200 Watt nou was die van mij maar zo zuinig ruim 500 watt Slurpt mijn [eind] versterker OP...maar goed als het setje maar goed werkt Succes m8
Pagina: 1