Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 21:00
Beste Apple kenners,

Ik heb mezelf al een tijdje ingelezen in de Apple materie (zeer interessant gezien ik nu nog op Windows werk) en ben van plan om in april/mei over te stappen. De reden hiervoor is dat ik ga verhuizen en meteen alles naar volle tevredenheid in wil richten. Ik heb een aantal wensen en ik zou graag van jullie willen weten of mijn wensen realiseerbaar zijn.

Allereerst, ik moet alle apparatuur nog kopen. Dat houdt in, van kabels tot computers, tv, receiver etc. Alle input van jullie kant is uiteraard welkom :)

De opstelling:
Onderaan deze post heb ik in Paint een simpel tekeningetje gemaakt met betrekking tot de aansluitingen die ik tot op heden in mijn hoofd heb zitten.

De wensen:
Ik wil gedownloade content (veelal x264 .mkv bestanden) direct vanaf mijn iMac weergeven op de tv inclusief behoud van DTS geluid. Daarnaast wil ik uitzendinggemist kunnen bekijken op tv zodat vrouwtje ongestoord Goede Tijden Slechte Tijden kan terugzien op momenten dat ik er niet ben :P
Tevens wil ik m'n iTunes library via m'n receiver kunnen weergeven zodat ik met m'n iPhone 3GS (het enige Apple product in mijn bezit) Remote-app zonder problemen door m'n albums kan bladeren.

De hardware:
Zoals al eerder aangegeven moet ik alle apparatuur nog aanschaffen dus in dat opzicht ben ik helemaal blanco. Ik dacht aan het volgende:
- iMac 21,5" (ATI grafische kaart). De iMac komt tegen dezelfde muur te staan als de tv. Gezien het formaat van de tv is een 27" iMac overbodig (of op z'n hollands gezegd, geen pan ;) );
- Voor op zolder de MacMini;
- Voor in de meterkast een Time Capsule die fungeert als router / back-up systeem;
- Sony Bravia 52" TV, HDMI/Full HD etc.;
- Denon AVR-1910 Receiver o.i.d. Alle aansluitingen zijn aanwezig, van HDMI tot optische ingangen (die volgens mij benodigd zijn om 5.1 geluid vanaf de iMac weer te kunnen geven).

De "problemen" & vragen
- Kan ik zonder problemen een iMac gebruiken om x264 mkv films af te spelen op mijn Bravia scherm (m.b.v. VLC of Plex???) en het geluid via mijn receiver te laten verlopen in DTS 5.1 kwaliteit?
- Kan ik beide computers (de MacMini boven en iMac beneden) separaat back-uppen op de Time Capsule?
- Kan ik niet beter een losse MacMini neerzetten die direct met de tv verbonden is?

Gezien het kostenplaatje wil ik er wel zeker van zijn of dit, wat ik in mijn hoofd heb zitten, wel gaat werken.
Als jullie een ander idee hebben dan hoor ik dat uiteraard ook graag. Alle hulp is welkom :)

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/7610/appleop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
zover ik het kan zien klopt het alemaal en is het alemaal mogelijk.

en een mini naast de tv is ook mogelijk maar dat is wat je zelf wil eigenlijk. (mini kan ook HD afspeelen)
voor de film's gebruik je de perian plug in.
alebij kunnen apart backuppen (zover ik weet teminste heb maar 1 mac.
en sins 5 dagen hab ik ook een 5.1 set op mijn MBP en dat gaat als een speer :)

hoop dat je hier wat aan hebt en suc6 met alle nieuwe speeltjes als het zo ver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:04

Sick Nick

Drop the top!

Als je een mini pakt voor 1080p HD content, neem dan wel het 2.5 ghz model want bij zware scenes gaat een 2.26ghz model soms haperen (de macbooks iig wel en de mini is qua hardware gewoon een macbook). Zowel met VLC als met perian 1.2/quicktime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Dank voor de reacties :). Maar wat is volgens jullie het voordeel om er een MacMini aan te hangen? Oftewel, kleven er nadelen aan om de iMac hiervoor te gebruiken? De hdmi kabel tussen de iMac en de TV is maximaal 2 meter en dat is volgens mij goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10 14:39
Sick Nick schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:54:
Als je een mini pakt voor 1080p HD content, neem dan wel het 2.5 ghz model want bij zware scenes gaat een 2.26ghz model soms haperen (de macbooks iig wel en de mini is qua hardware gewoon een macbook). Zowel met VLC als met perian 1.2/quicktime.
Voor 1080P moet je ook geen VLC gebruiken, maar Plex, dan kan zelfs een 1.8GHz model het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:03
Nielsracing schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:19:
Dank voor de reacties :). Maar wat is volgens jullie het voordeel om er een MacMini aan te hangen? Oftewel, kleven er nadelen aan om de iMac hiervoor te gebruiken? De hdmi kabel tussen de iMac en de TV is maximaal 2 meter en dat is volgens mij goed te doen.
Dan lekker de iMac gebruiken, die kan het zeker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:47
sk1nny666 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:50:

en sins 5 dagen hab ik ook een 5.1 set op mijn MBP en dat gaat als een speer :)
ff offtopic;

welk 5.1 set heb je en hoe heb je die aangesloten op je MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Top :)
Overigens, heeft iemand ook daadwerkelijk ervaring met de iMac als mediacenter via een receiver?...
Brm-G schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:51:
[...]

ff offtopic;

welk 5.1 set heb je en hoe heb je die aangesloten op je MBP?
Momenteel die KEF eitjes met een B&W als center speaker . Wellicht dat dit in de toekomst nog wat 'zwaarder' wordt maar ik wil het interieur niet overheersen met audio (lees: vriendin wilt geen grote speakers in de huiskamer ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10 19:37
Denk er wel aan dat het scherm van de iMac niet uitgezet kan worden. Je zal dus altijd een lichtbron naast je tv hebben staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mykene
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 11:48
Je kan overigens beter vlc gebruiken dan quicktime met de perian plugin. De perian plugin moet eerst je .mkv laden terwijl vlc hem vrijwel direct afspeelt.

[ Voor 25% gewijzigd door mykene op 09-02-2010 17:49 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
rubenverboon schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:48:
Je kan overigens beter vlc gebruiken dan quicktime met de perian plugin. De perian plugin moet eerst je .mkv laden terwijl vlc hem vrijwel direct afspeelt.
Oké, prettig om te weten dat VLC gewoon werkt onder OSX :)
StefanoDiBosso schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:42:
Denk er wel aan dat het scherm van de iMac niet uitgezet kan worden. Je zal dus altijd een lichtbron naast je tv hebben staan
Hmmm, kun je niet 't scherm softwarematig uitzetten dan...? Dit is toch wel een aandachtspuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
StefanoDiBosso schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:42:
Onzin, met de helderheidsknoppen op het toetsenbord kun je het gewoon uitzetten. En je kunt ook nog eens een display sleep instellen na een bepaalde tijd.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsiekratsie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2024
Leuke setup! Ikzelf heb momenteel een Popcorn Hour A110 met een Denon AVR 2309. Maar wil die Popcorn graag omruilen voor een Mac Mini (Plex ziet er strak uit!) Maar ik wil cker weten dat mijn DTS en 1080p content zonder problemen kan worden weergegeven. Vandaar ik de Mac Mini ff leen van een vriend van me om dit weekend ff te testen! Ik laat je het resultaat ff zien/weten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 21:49
thaan schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:22:
[...]

Voor 1080P moet je ook geen VLC gebruiken, maar Plex, dan kan zelfs een 1.8GHz model het aan.
Inderdaad, bewijs hier van een eigenaar van een mac mini 1,83GHz C2D. Plex is geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 13:52

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

toch gek dat plex van dezelfde (ffmpeg) audio en video libraries gebruik maakt als VLC.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
autoreverse schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 15:49:
[...]

Inderdaad, bewijs hier van een eigenaar van een mac mini 1,83GHz C2D. Plex is geweldig!
Ik hoor inderdaad alleen maar goede berichten over een losse Mini :)
atsiekratsie schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:42:
Leuke setup! Ikzelf heb momenteel een Popcorn Hour A110 met een Denon AVR 2309. Maar wil die Popcorn graag omruilen voor een Mac Mini (Plex ziet er strak uit!) Maar ik wil cker weten dat mijn DTS en 1080p content zonder problemen kan worden weergegeven. Vandaar ik de Mac Mini ff leen van een vriend van me om dit weekend ff te testen! Ik laat je het resultaat ff zien/weten ;-)
Gaaf! Als je dat wilt doen, graag. Overigens is de Popcorn Hour ook een dijk van een apparaat :)
Anyway, keep me posted ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

JanHenk schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:44:
[...]

Onzin, met de helderheidsknoppen op het toetsenbord kun je het gewoon uitzetten. En je kunt ook nog eens een display sleep instellen na een bepaalde tijd.
[ctrl] [shift] [eject] tegelijkertijd indrukken zou ook moeten werken om je beeldscherm uit te zetten. Iig wel op mijn MacBook.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:30

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Ikzelf heb ongeveer dezelfde setup

MBPro (overal in huis), MacMini naast de TV en TC in de meterkast.
BackUp via TimeMachine werkt prima met allebei, alleen voor de mediacenter ervaring is het toch iets minder.

De MacMini is een "oud" model, wel SuperDrive, geen HDMI.
Dus een losse DVI naar de TV, een optical naar de 5.1 set (Logitech Z550 oid)

Vervelende van alles is dat de MacMini niet fatsoenlijk DVD's afspeelt. Je bent voortdurend de "zwarte" balken aan het aanpassen....ligt natuurlijk ook aan de TV (toch alweer 3 jaar out, een Samsung HD ready ding)
Plex wel gebeurd, maar dat is ook niet alles. Kan wel een DVD rippen als een file en dan via de HDD afspelen maar dat duurt een eeuwigheid en kun je niet ff snel een filmpje kijken.

An Explanation of l33t Speak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsracing schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:17:
Hmmm, kun je niet 't scherm softwarematig uitzetten dan...? Dit is toch wel een aandachtspuntje.
Ja, kan (met mijn MacBook tenminste).
Als je de resolutie op zijn allerlaagst zet, gaan de LEDs uit, maar het Toetsenbord en muis enz. werken
nog gewoon. Dit bericht is (gedeeltelijk) getypt met het scherm uit om effe te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 16:54
the-body schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:30:
[...]

[ctrl] [shift] [eject] tegelijkertijd indrukken zou ook moeten werken om je beeldscherm uit te zetten. Iig wel op mijn MacBook.
Dit werkt ook op mijn hackintosh mac pro, scherm gaat gewoon uit. In hoeverre dit ook relevant mag zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
Je kunt ook de mac mini gebruiken met Boxee (zie www.boxee.tv) erop. Dat ondersteunt standaard alle codecs en als je er Transmission (torrent client) op zet, kun je via alle computers op je netwerk door de mini, torrents laten downloaden (want transmission heeft een hele mooi web interface). Als je je router goed instelt en een wachtwoord instelt op die transmission webinterface kun je zelfs vanaf je werk torrents laten downloaden op je mac mini die thuis staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
Wat betreft full hd op de mac mini:
Test dat echt eerst uit (desnoods in de winkel), want full hd vraagt enorm veel van de machine (en vooral ook van de video-kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 13:52

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

machielse schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 15:54:
Wat betreft full hd op de mac mini:
Test dat echt eerst uit (desnoods in de winkel), want full hd vraagt enorm veel van de machine (en vooral ook van de video-kaart).
(full) HD afspelen op een mini heeft niks met de videokaart te maken!

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
the-body schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:30:
[...]

Dat werkt niet als je een extern beeldscherm hebt aangesloten. (Wel in clamshell mode, bij een macbook dan) Met een iMac zul je het echt moeten doen met de knoppen voor de helderheid op het toetsenbord, dat werkt prima.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Captain
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06-2010
Ben zelf sinds enige tijd in het bezit van een imac i7 27 inch. Ik vind het een geweldig apparaat! Had niet gedacht dat ik hier zoveel meer plezier van zou hebben dan met een windowscomputer.

Ik gebruik mijn imac ook als mediacenter, in combinatie met een 40 inch samsung tv. In het programma plex zit een functie dat wanneer je plex aanzet het scherm van de imac op zwart gaat. Pas wanneer je plex uitschakelt op het externe scherm gaat de imac weer aan. Ik zou als ik jou was lekker alles kopen van Apple!

Geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat tegenwoordig je primaire scherm uit bij Plex? Voorheen werd het slechts zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
El_Captain schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 17:35:
Ben zelf sinds enige tijd in het bezit van een imac i7 27 inch. Ik vind het een geweldig apparaat! Had niet gedacht dat ik hier zoveel meer plezier van zou hebben dan met een windowscomputer.

Ik gebruik mijn imac ook als mediacenter, in combinatie met een 40 inch samsung tv. In het programma plex zit een functie dat wanneer je plex aanzet het scherm van de imac op zwart gaat. Pas wanneer je plex uitschakelt op het externe scherm gaat de imac weer aan. Ik zou als ik jou was lekker alles kopen van Apple!

Geniet ervan!
Bedankt voor de nuttige info. Overigens, werken uitzendinggemist en rtlgemist op de iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Waarom zou het niet werken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsracing schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:27:
[...]

Bedankt voor de nuttige info. Overigens, werken uitzendinggemist en rtlgemist op de iMac?
Yes, dat werkt. Voor Plex heb je zelfs plugins waarmee je ze vanuit Plex kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Omdat ik die verhalen wel eens lees op diverse fora.
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:41:
[...]

Yes, dat werkt. Voor Plex heb je zelfs plugins waarmee je ze vanuit Plex kan afspelen.
Top, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topickaping is niet de bedoeling. Maak voor je vragen een nieuw topic aan.

[ Voor 83% gewijzigd door Daedalus op 21-03-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:46
ik zit nu met de handen in het haar. Alles lijkt in orde te zijn, behalve het geluid. Zoals jullie wel weten, moet je het geluid nog eens apart aansluiten. Daarbij heb ik dit gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.satelliteradioexperts.com/assets/images/productimages/accessories/miscellaneous/stereo_rca_cable_large.gif

Probleem nu is natuurlijk, dat elke ingang waar ik die in steek, is een aparte bron (AV1, AV2, AV3). Als ik dus de mac mini (HDMI) kies als bron, is natuurlijk de AV-bron uitgeschakeld, dus hoor ik geen geluid. Als ik dan naar de AV-ga, hoor ik dan wel het geluid en geen beeld...

is ook logisch natuurlijk aangezien de tv verwacht dat het geluid uit de HDMI komt. Maar is er dan normaal geen mogelijkheid om het geluid toch via de tv af te spelen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Vaak is er één HDMI ingang die wél gekoppeld is aan één van de analoge audio ingangen. Of het staat achterop je receiver, of het staat in de gebruiksaanwijzing. Dat, óf je bent gewoon de pisang ;) :o

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:46
Digistorm schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:07:
Vaak is er één HDMI ingang die wél gekoppeld is aan één van de analoge audio ingangen. Of het staat achterop je receiver, of het staat in de gebruiksaanwijzing. Dat, óf je bent gewoon de pisang ;) :o
idd, HDMI 1 was de ingang, en blijkt dat je HDMI 1 MOET gebruiken. Bij hdmi 2 lukte het idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

plex is yucky imo.. probeer www.boxee.tv eens. Is een zalige mediacentre!
Ik gebruik mn mac mini als sinds 2004 als mediacentre.. zou niet eens meer anders willen.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Pagina: 1