Aanschaf Aldi Pc, of toch niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.051 views

• Imper
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo beste Tweak vrienden!

Ben net nieuw op het topic en kom nu al met vragen binnengevallen.

Laatst is onze pc gecrashed en ons moederbord is kapot gegaan. Erg vervelend allemaal en nu moeten we volgens paradigit een nieuwe pc kopen. Ik had een vriend van mij al benaderd om na te vragen of het niet verstandig was om gewoon nieuwe onderdelen te kopen. Hij vertelde me dat dit duurder was dan een nieuw systeem te kopen.

Mijn vader wil nu graag de aldi pc gaan kopen die zaterdag 13 februari in de schappen ligt http://aldi.medion.com/md8338/nl/?refPage=aldi

Ik zelf ben er niet kapot van, want ja, aldi is aldi en ik zelf wil liever gewoon een fatsoenlijke pc. We hebben in onze "kapotte" pc nog een goed beeldscherm, speakers en videokaart was eigenlijk ook nog goed(pc kostte toendertijd ruim €1900 en is nu 4 jaar oud) Kameraad van me vertelde dat ik gewoon beter een nieuw systeem kan kopen, maar dan zonder beeldscherm etc.

Nu is mijn vraag aan jullie wat ik beter kan doen? Ik zelf ben best in voor wat games te spelen op z'n tijd en download enorm veel, dus een grote hdd is niet mis. Het budget is rond de €600. Meer kan / mag altijd, maar dat moet ik dan met paps overleggen en met mijn eigen portomonnee denk ik :P ;)

Alvast bedankt! _/-\o_

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Imper schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:03:
Ik zelf ben er niet kapot van, want ja, aldi is aldi
Nee, medion is medion ;) Het is opzich een prima pc, maar ja wat wil je er mee doen? Hij is in alle opzichten snel genoeg voor huis- tuin- en keukenwerk, dus een game spelen of photoshoppen kan hierop prima. Dit soort pc's vind je niet alleen bij de aldi maar ook bij alle andere groothandels.
We hebben in onze "kapotte" pc nog een goed beeldscherm, speakers en videokaart was eigenlijk ook nog goed(pc kostte toendertijd ruim €1900 en is nu 4 jaar oud) Kameraad van me vertelde dat ik gewoon beter een nieuw systeem kan kopen, maar dan zonder beeldscherm etc.
Ja, repareren is leuk als het toevallig goedkoop kan (kans dat een vervangend moederbord maar 50,- zal kosten) maar deze medion is sowieso veel sneller dan het snelste wat er 4 jaar geleden te krijgen was :)
Nu is mijn vraag aan jullie wat ik beter kan doen? Ik zelf ben best in voor wat games te spelen op z'n tijd en download enorm veel, dus een grote hdd is niet mis. Het budget is rond de €600. Meer kan mag altijd, maar dat moet ik dan met paps overleggen en met mijn eigen portomonnee denk ik :P ;)
*LET OP* - Wat moet ik kopen even doorkijken, en als je interesse hebt om zelf een systeem in elkaar te knutselen reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010 kijken ;) Die medion is geen miskoop, prima all-roundertje. Maar een zelfbouw-pc levert meestal net wat meer bang-for-buck op en kan je helemaal aan je eigen wensen aanpassen. Als je van gamen houdt is een iets betere videokaart bijvoorbeeld wel een leuk extraatje.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 06-02-2010 14:11 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Imper
Hee bwerg,

Bedankt, maar ja, zelf een systeem samenstellen, daar heb ik dus geen kaas van gegeten. Daarom vraag ik jullie mensen ook om advies aangezien jullie er veel verstand van hebben! :D

Verwijderd

Ikzelf wou de vorige aanbieding van de aldi pc kopen.
Ik heb dit toch niet gedaan en ben voor deze gegaan ;

http://www.alternate.nl/h...=PC-Systemen&l2=ALTERNATE

Een veel beter systeem en maar iets duurder.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Imper schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:11:
Hee bwerg,

Bedankt, maar ja, zelf een systeem samenstellen, daar heb ik dus geen kaas van gegeten. Daarom vraag ik jullie mensen ook om advies aangezien jullie er veel verstand van hebben! :D
Dat is de reden dat er dus dit topic is: [BBG aanschaf] Game- en high-end Gamesysteem januari 2010 ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
Weet je nog wat er in dan nu in je pc zit/zat?

Misschien is er tweedehands nog iets vervangends te vinden.

Die Medion is opzich niet heel slecht... :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou ik vind de CPU en videokaart nou niet direct de beste keuzes anders....

AMD Nieuwsdiscussie

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Of deze, als je meer een basis-systeempje zoekt dan een game-systeem.
Imper schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:11:
Tsjah, het is een prima pc opzich dus in dat opzicht kan je hem best nemen. Als je pc van vier jaar geleden al voldeed, dan ga je nu alleen maar vooruit. Of je beter een systeem kan nemen als dennis585 aangeeft weet ik niet, voor gamen is die betere videokaart wel leuk maar als je dat niet doet (of niet zwaar, lage resolutie/oudere spellen/settings hoeven niet hoog) dan voldoet die medion prima.
-The_Mask- schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:21:
Nou ik vind de CPU en videokaart nou niet direct de beste keuzes anders....
Niet de beste, maar dat heeft geen enkele kant-en-klaar pc van die prijs. Voor een zelf-bouwer is het dus niet optimaal maar als je een veel beter kant-en-klaar systeem kan vinden voor die prijs, wil ik dat wel eens zien ;)

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 06-02-2010 14:23 ]

• Imper
Om het even wat gemakkelijker te maken,

Dit is de pc die we hadden:

http://i48.tinypic.com/332nr11.jpg

Let op!:

De videokaart is vervangen naar een: EVGA Geforce 8800GTX 768MB PCI-E CPU: 575Mhz / Mem 1,80 GHZ

De voeding is vervangen naar een: PC Voeding 500 WATT FSP 12CM, Green power, Active Full Range

Misschien maakt het dit allemaal wat makkelijker;)

Met deze pc kon ik op een nog aardige manier CODMW2 maar niet van harte;) en dat wil ik toch wel graag;)

[ Voor 14% gewijzigd door Imper op 06-02-2010 14:28 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:11:
Ik heb dit toch niet gedaan en ben voor deze gegaan ;

http://www.alternate.nl/h...=PC-Systemen&l2=ALTERNATE

Een veel beter systeem en maar iets duurder.
Totaal in onbalans imo, snelle CPU, met trage videokaart. Dus niet echt voor gamen aangezien je daar beter een snelle videokaart kunt hebben en een wat mindere CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Imper schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:25:
De videokaart is vervangen naar een: EVGA Geforce 8800GTX 768MB PCI-E CPU: 575Mhz / Mem 1,80 GHZ
Dan ga je er op videokaart wat op achteruit met deze, de 8800GTX is iets sneller dan een GT330 (en dat is op zijn beurt weer een GT240, geloof ik, maar dat weet ik niet zeker want NVidia is de laatste tijd heel verwarrend bezig met rebranden :P de 8800GTX is in ieder geval vergelijkbaar met de GTS250)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
Imper schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:03:
Laatst is onze pc gecrashed en ons moederbord is kapot gegaan. Erg vervelend allemaal en nu moeten we volgens paradigit een nieuwe pc kopen. Ik had een vriend van mij al benaderd om na te vragen of het niet verstandig was om gewoon nieuwe onderdelen te kopen. Hij vertelde me dat dit duurder was dan een nieuw systeem te kopen.
Zo duur is een nieuw moederbordje anders ook niet.

• Imper
Hmm, dus inweze zou ik dan toch voor een andere pc moeten gaan dan de aldi pc? :P tja sorry, kweet niet wat ik moet kopen. M'n Ouders internetten er alleen op. Ik download enorm veel en wil graag gamen, en dan gewoon fatsoenlijk nieuwe games kunnen spelen en dan niet HIGH HIGH HIGH HIGH, maar gewoon normaal op high of medium zou ook nog kunnen;)

• Imper
Nielson schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:35:
[...]
Zo duur is een nieuw moederbordje anders ook niet.
Dat kan wel zijn maar ik kan zelf geen pc in elkaar zetten, mijn computer kennis is dat niet voldoende voor helaas, anders had ik dat zeker gedaan;)

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Imper, dan kan je ook wel een upgrade setje halen.

Dan haal je alleen een moederbord, CPU en RAM en dan ben je voorlopig weer klaar.

Die X2 4000 S939 brengt tweedehands nog wel wat op, alsmede dat DDR1 geheugen.

Edit
Hmm, zo heel moeilijk is het niet om dat te vervangen. Heb je anders geen handige vriend/broer/neef :P?

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 06-02-2010 14:37 ]

• Imper
Bolletje92 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:36:
Imper, dan kan je ook wel een upgrade setje halen.

Dan haal je alleen een moederbord, CPU en RAM en dan ben je voorlopig weer klaar.

Die X2 4000 S939 brengt tweedehands nog wel wat op, alsmede dat DDR1 geheugen.
Nogmaals :P Ik kan echt niet een pc in elkaar zetten. Ik bedoel weet maar amper het verschil tussen IDE / SATA aansluiting. Veel termen zeggen mij niks. Een vdkaart met 1GB geheugen lijkt mij al een dikke pro vdkaart en bijv een processor van 4GHZ quad core??:P lijkt mij ook super dik haha:P

• dennisbrouwer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-12 08:19
Als je laat weten waar je woont, kan misschien een mede tweaker die om de hoek woont eens kijken, als alleen je MB stuk is dan heb je voor 50 EUR en een kratje bier weer een nieuwe PC,

Groeten Dennis

[ Voor 4% gewijzigd door dennisbrouwer op 06-02-2010 14:40 ]

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Als ik het zo zie hoef je alleen een aantal nieuwe onderdelen te kopen.
Je hebt een nieuw moederbord nodig en een nieuwe processor en waarschijnlijk nieuw geheugen.
Je 8800GTX kun je gewoon overzetten. Dat is een topkaart die de meeste games nog redelijk vlotjes speelt op 1680 x 1050. Dat TFT scherm heeft toch waarschijnlijk geen hogere resolutie.
Je kunt een AMD Phenom II X4 955 Black Edition kopen en een Gigabyte GA-770TA-UD3 moederbord.
En dan GeIL GV34GB1333C7DC.
Dat is allemaal uit deze best buy guide van Januari.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010
Dan zit je op 328,19 euro en dan heb je waarschijnlijk een systeem dat beter is voor games als die aldi pc. Ik weet niet wat voor 3D kaart ze daar instoppen maar ik twijfel eraan of die sterker is als een 8800 GTX.

En je harde schijf en zo zet je ook gewoon over. Dan nog even Windows 7 installeren en gaan met die banaan.

En als je een limiet van 600 euro hebt kun je trouwens nog wel iets krachtigers in elkaar zetten maar dan moet je voor intel gaan. (dan maakt voor games meestal niet zo veel uit want die zijn toch gelimiteerd op de GPU, maar voor andere zakken wel)

[ Voor 16% gewijzigd door Kain_niaK op 06-02-2010 14:43 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ja, inderdaad, het is alleen dat je zo zuiderlijk (Luyksgestel?) woont ;(

:P

Misschien kan je op V&A vragen om hulp, aangezien je huidige PC dan nog best wel door kan gaan.

• Imper
Kain_niaK schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:41:
Als ik het zo zie hoef je alleen een aantal nieuwe onderdelen te kopen.
Je hebt een nieuw moederbord nodig en een nieuwe processor en waarschijnlijk nieuw geheugen.
Je 8800GTX kun je gewoon overzetten. Dat is een topkaart die de meeste games nog redelijk vlotjes speelt op 1680 x 1050. Dat TFT scherm heeft toch waarschijnlijk geen hogere resolutie.
Je kunt een AMD Phenom II X4 955 Black Edition kopen en een Gigabyte GA-770TA-UD3 moederbord.
En dan GeIL GV34GB1333C7DC.
Dat is allemaal uit deze best buy guide van Januari.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010
Dan zit je op 328,19 euro en dan heb je waarschijnlijk een systeem dat beter is voor games als die aldi pc. Ik weet niet wat voor 3D kaart ze daar instoppen maar ik twijfel eraan of die sterker is als een 8800 GTX.
Kiek hem gaaaan met z'n termen haha:D klinkt wel veel belovend zoals je het nu verteld. KOm jij ff onze pc in elkaar bouwen dan?:P haha kratje bier voldoende en een goeie fles champagne? (Regio Valkenswaard - Bergeijk:P)

De vdkaart van aldi pc is:

Grafische kaart
NVIDIA® GeForce® GT330 Grafische kaart DirectX® 10 ondersteuning, 768 MB GDDR3 geheugen en D-Sub VGA-, DVI-I- en HDMI-aansluiting (ondersteunt HDCP).

Overige info: http://aldi.medion.com/md8338/nl/?refPage=aldi

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-12 21:42
Ik zou kijken naar een upgrade set. dan ben je voor rond de 350/400 klaar en dan prik je je huidige grafische kaart over.

Die amd 4000 is een single core en dat ddr1 loopt ook niet heel erg mee.

Kijk eens naar een I5 van intel,

Voorbeeldje hier onder.
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=580553

En dan via vraag en aanbod misschien eens vragen of iemand je kan helpen tegen vergoeding van een kratje bier of een paar knaken.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
GT330 is gewoon rebrand GT230 volgens mij, die los niet wordt verkocht.

Zit tussen de GT220 en GT240 in, dus waarschijnlijk dan 64 shaders net als de 9600GT.

Kortom: je huidige 8800GTX is sneller.

• -The_Mask-
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:30:
[...]

Dan ga je er op videokaart wat op achteruit met deze, de 8800GTX is iets sneller dan een GT330 (en dat is op zijn beurt weer een GT240, geloof ik, maar dat weet ik niet zeker want NVidia is de laatste tijd heel verwarrend bezig met rebranden :P
Volgens mij is het meer iets van een 9600GSO.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Foei, trollen mag niet.

[ Voor 92% gewijzigd door DaMarcus op 06-02-2010 17:42 ]

• Imper
TRAXION schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:44:
Ik zou kijken naar een upgrade set. dan ben je voor rond de 350/400 klaar en dan prik je je huidige grafische kaart over.

Die amd 4000 is een single core en dat ddr1 loopt ook niet heel erg mee.

Kijk eens naar een I5 van intel,

Voorbeeldje hier onder.
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=580553

En dan via vraag en aanbod misschien eens vragen of iemand je kan helpen tegen vergoeding van een kratje bier of een paar knaken.
Ik denk dat ik indd wat mensen moet vragen die dit voor mij kunnen fixen. Ik zal het is rondvragen! wellicht dat er mensen op dit topic in de buurt van v'waard wonen?:P
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:47:
Waarom ga je vannacht niet naar je lokale pc-boer, gooit daar een raam in, jat z'n hele winkel leeg en je hebt een heel nieuw systeem.

Reden:
Je downloadt toch ook zo ontzettend veel en dat is ook stelen dus dat kan dit ook! :)
8)7 Tja, sorry (A) wie zegt dat wat ik download allemaal illegaal is? ;)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-12 21:42
Oja die link die ik gaf is voor een cpu met ingebakken gpu.
Beter deze dan
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=578888

Dit is dan een quadcore, of zoals hierboven werd genoemd een amd phenom.

Ik ben beetje intel minded.

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:25:
[...]

Totaal in onbalans imo, snelle CPU, met trage videokaart. Dus niet echt voor gamen aangezien je daar beter een snelle videokaart kunt hebben en een wat mindere CPU.
Het is echt geen trage kaart , hij is in alle benchmarks even snel als een NVIDIA GeForce GTS 250
en trekt een Geforce 8800GTX er makkelijk uit.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Als je dichtbij zou wonen zou ik dat graag doen voor een kratje bier. Maar ik woon in België en ik heb geen eigen vervoer meer sinds ik mijn motor ik de prak heb gereden.
Maar er woont vast wel ergens een tweaker in de buurt. :)

• Imper
Kain_niaK schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:36:
Als je dichtbij zou wonen zou ik dat graag doen voor een kratje bier. Maar ik woon in België en ik heb geen eigen vervoer meer sinds ik mijn motor ik de prak heb gereden.
Maar er woont vast wel ergens een tweaker in de buurt. :)
waar in belgie? ik bedoel, ik woon tegen de grens aan:P

• Kain_niaK

Kain_niaK

Hmmm nu ik erover nadenk. Weet je wat ik bij mijn thuis nog heb liggen?
Een E6600 (intel conroe), en ook een 8800 GTX van Asus.
4 laatjes van 1GB DDR2 ram. 2 x 300GB harde schijven en 2 x 150 Raptors. (draaien op 10 000 toeren)
Dat zat allemaal in een pc die bij het verplaatsen van een aantal trappen na beneden is gedonderd.
De hele kast was krom. Moederbord ook. Maar de rest van het spul heb ik allemaal nooit getest.
Zit vast nog wel iets tussen wat werkt. Die 6600 heeft gedraaid op 3,4 Ghz maar ik had wel een flinke koeler er op staan. Mag je vrij goed koop hebben als je risico aandurft om met materiaal te werken want in een pc heeft gezeten die met de zwaartekracht heeft gestoeid. Van de 8800 GTX is ook het achterste metalen stukje ook een beetje omgebogen maar dat kan wel gefixed worden.
Nu ik het nog eens bekijk. Als je tegen de grens aan woont is het misschien wel mogelijk om langs te komen. Als mijn vader me brengt en jij me terug brengt. (volgens google maps woon je op 55 km van het huis van mijn ouders. Ik zelf woon bij brussel maar ik woon een tijdje bij mijn ouders door ziekte)
Zal ik je een systeempje bouwen met 2 x 8800 GTX in SLI ?
Dan heb je pas een über systeem.

Voor mij zou dat een win win situatie zijn. Op die 4 harde schijfen staat nog hele belangrijke data die er van af moet. En ik wil er achter komen hoeveel van die hardware nog werkt.
Om dat te testen heb ik een nieuw moederbord nodig, een koeler (stock intel koeler zou werken)
En een voeding. Dus in principe zou je alleen een moederbord moeten kopen en dan zou ik kunnen langs komen met mijn hardware om alles te testen.
Als het dan werkt dan zet ik iets voor je in elkaar, mag je het een paar maandjes uitproberen.
En als het allemaal goed werkt dan maak ik een prijsje.
Ik moet toch van die hardware af.
Oh ja, op 1 raptor schijf is ook iets afgebroken waardoor de stroom kabel niet goed blijft zitten.
Maar die andere raptor heb ik ooit getest en die werkte nog. Alleen mijn data stond op een RAID 0 van de twee raptors dus ik heb ze alle twee nodig om de data er vanaf te halen.
Als ik mijn data veilig heb (dan zou jij een grote externe harde schijf moeten voorzien want die heb ik zelf niet) kan ik je een systeem bouwen met de raptor als bootdisk. En dan jouw eigen schijf plus nog die twee schijven van 300 GB.

Maar ja, ik zit dit nu allemaal te schrijven maar ik weet natuurlijk niet wat er allemaal kapot is.
Ik vermoed dat die schijven nog wel wat problemen kunnen geven omdat door die inpakt de koppen tegen de plaat zijn gekomen. Maar die processor, dat ram en de tweede GTX zijn volgens mij nog prima in orde. :)

Dit is misschien een gek voorstel maar je moet er maar eens over nadenken.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Moet je ook nog een SLI moederbord halen en dan scheep je hem op met een dual-core.

Nofi, maar ik het zo het idee dat hij lang met z'n systeem wil doen en om dan nog een kaart erin te zetten die berucht is om zijn kwaaltjes (zie G80 problemen topic) vind ik zelf niet heel verstandig.

• Imper
Bedankt voor het aanbod, maar ben liever van nieuwkoop, zodat ik garantie heb dat alles werkt, m'n pa is niet zo van het tweedehands etc. toch bedankt!:D

Ik zal deze week is gaan kijken wat ik nu het beste kan doen en wat mensen in m'n vriendenkring aanspreken. Ik laat nog iets van me weten. Totnu toe alvast allemaal bedankt! Tips zijn nogsteeds welkom.

Gr Imper

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica