Maker holografisch geheugen <-> Opslag

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Even verwijzend naar m'n vorige topic hierover:
Microsoft blokkeert geheugen <-> opslag
In de volksmond worden opslag (dingen als harde schijven, CDs, USB sticks etc) en geheugen (dingen als RAM, cache etc) te pas en te onpas door elkaar gehaald, maar dat is geen reden voor ons om het ook te doen. Sterker nog, we zouden juist het goede voorbeeld moeten geven.

Om de vraag te beantwoorden: "Is dit ding opslag of geheugen?" hoef je je alleen af te vragen of de data bewaard blijft als het apparaat uitgeschakeld of gereset wordt, danwel losgekoppeld wordt en ergens anders aan gehangen wordt. Als het antwoord daarop "ja" is, heb je te maken met opslag. Als het antwoord daarop "nee" is, is het geheugen.
Conclusie toen:
GWX in "Microsoft blokkeert geheugen <-> opslag"
Ik ben het ook met je eens idd. Niet goed opgelet bij het vertalen van 'memory' :9
Deze keer ook?

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Schopje (weekend is nu wel voorbij...)

Oslik blyat! Oslik!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Kan je ff een linkje geven van het artikel? Dit is wel erg generiek zo :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik ben het niet met je verhaal eens... Het ene - (data)opslag - is een toepassing, het andere - geheugen - een algemene term voor wat een serie technieken voor je bereikt. Daarbij heb je magnetisch geheugen (bijv. harddisks en tape), flash-geheugen, ram-geheugen, etc. Zeker met technieken als flash vervaagt de scheidslijn tussen wat je er uiteindelijk mee kan doen.
Er zijn tenslotte toepassingen waarbij flash als cache (een van jouw voorbeelden voor 'geheugen') wordt gebruikt, terwijl precies hetzelfde flash-product ook juist voor permanentere dataopslag bedoeld kan zijn. En er zijn ook technieken waarbij SDRAM-modules ingezet worden voor (semi)permanente opslag van data (RamSan, MySQL's Cluster), zeker nu de internet-scale toepassingen een vlucht aan het nemen zijn.

Sterker nog, er zijn zelfs zat toepassingen waarbij harddisks gebruikt worden als cache (diverse proxies, tape-robots, etc) of zelfs als aanvulling van het ramgeheugen (swap) ;)

Dat sommige technieken wel of niet hun inhoud verliezen op het moment dat ze worden uitgezet is imho niet relevant. Geheugen is gewoon een term voor iets dat gegevens kan "onthouden", hoe lang of kort dat is maakt in het woordenboek ook niet uit.

[edit]
Gelijk die definitie maar even opgezocht:
ge·heu·gen het; o 1 (psych) het vermogen om bewustzijnsverschijnselen vast te leggen, te bewaren en te reproduceren; herinneringsvermogen 2 -s (comp) elk medium waarop informatie kan worden overgebracht en bewaard

[ Voor 19% gewijzigd door ACM op 09-02-2010 12:12 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Eensch met ACM, met name het flash-voorbeeld maakt de beperkte houdbaarheid van de gegeven definitie goed duidelijk. Termen als 'schijfgeheugen' zijn wat mij betreft even ingeburgerd als bruikbaar.

Er moet zeker wel zorgvuldig worden omgegaan met geheugentyperingen - denk aan flash in mobieltjes, dat vaak 'internal memory' wordt genoemd, wat wij niet als 'intern geheugen' moeten vertalen omdat dat te veel aan terminologie voor ram raakt - maar ik ga 'geheugen' voor statische opslag niet volledig in de ban doen.

Het InPhase-artikel laat ik daarom zoals het is. Uiteraard blijven opmerkingen hierover welkom, juist omdat, zoals ACM toelicht, de scheidslijnen langzamerhand vervagen :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vreemd dat deze keer "geheugen" op een draaiende schijf wel van toepassing gevonden wordt terwijl vorige keer een paar chips die als opslag dienen bij nader inzien geen "geheugen" waren.

Als je één van de twee "geheugen" gaat noemen zou het veel logischer zijn om de flash chips geheugen te noemen. Dit is dus niet erg consequent...

Mbt die Van Dale-definitie - als we 2 consequent gaan toepassen is mijn boekenkast ook als "geheugen" te beschouwen, nog los van enige Quantum Bigfoot schijven en een verdwaalde tapedrive 8)7

Daarbij geldt dat de scheidslijnen helemaal niet vervagen als je kijkt naar de technische toepassing - als iemand een roterend medium als tijdelijke cache inzet is het best geheugen te noemen, even goed als dat battery-backup RAM dat voor permanente opslag wordt opslag kan heten. Het gaat om wat zo'n ding doet binnen de architectuur.

We zitten hier in een niche waarbinnen strakkere definities nodig zijn dan je in een algemeen naslagwerk gaat vinden. Zoals ik het hier lees zijn we vooral vrij arbitrair de terminologie aan het overnemen van de bronartikels. Ik zou minimaal willen pleiten voor een consequente schrijfwijze - en daar voldoet Van Dale dus niet voor.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1