BSOD's op splinternieuwe pc: hardware of software probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T020
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-08 20:30
Hoi,

de titel zegt het al, ik krijg BSOD's bij het installeren/gebruiken van een splinternieuwe pc :(
Misschien is het beter om eerst wat voorgeschiedenis te vertellen:

ik heb zo'n 1,5 maand geleden een nieuwe pc samengesteld:
http://tweakers.net/gallery/sys/23602
Vrijwel alles is nieuw gekocht, behalve de videokaart (gekocht via V&A) en de Maxtor harde schijf (alleen voor data, overgezet uit oude pc).
Het moederbord was aanvankelijk de GA-MA790XT-UD4P, maar hier bleek een fabrieksfout in te zitten (continu Bluescreens en internet werkte niet) en is teruggestuurd naar Alternate, wegens niet meer voorradig zijn van deze heb ik een iets andere gekocht: de GA-790XTA-UD4. Alles van de week geinstalleerd en opgestart. Hij heeft een hele dag zondere een enkel probleem aangestaan, ik heb geskyped, gegamed en gebrowsd. De volgende dag zet ik hem aan en start skype op, maar krijg een BSOD:
0x0000001A MEMORY_MANAGEMENT
Ik dacht aanvankelijk dat het geheugen dus ook niet goed was, heb dus elk balkje apart 20 minuten een stresstest laten draaien waarbij het geheugengebruik zo'n 95% was.
Toen memtest86 gedraaid tot 100% wat geen fouten opleverde, en vervolgens ze weer naast elkaar gezet en opnieuw 15min stresstest. Je raad het al: geen BSOD.

Ik start echter na een paar minuten Modern Warfare 2 op en krijg hem wéér :S
Reboot gedaan en daarna werd het helemaal leuk: windows verkenner en IE8 crashen en ik krijg nu ook een andere BSOD:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Ik besloot om de Windows installatie opnieuw van msdn te downloaden en installeren, dit net gedaan maar tijdens "uitpakken van windowsbestanden" kreeg ik een foutmelding dat een installatiebestand miste en dat de installatie dus was geannuleerd, en een minuutje laten (dus tijdens het terugdraaien van de installatie) weer bovenstaande BSOD.

Ik snap er echt helemaal niks meer van, heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Harde schijf misschien? Windows 7 bug? 64-bit bug? heeft het oude moederbord het geheugen 'gesloopt'?

edit: nog een ding vergeten te melden: in mijn beleving zit de videokaaart niet helemaal lekker vast. Als ik het beeldscherm aansluit voel ik hem op en neer wiebelen terwijl ik de kabel op de dvi aansluiting vastdraai. Dit viel me al op bij het eerste monteren in de kast maar krijg hem gewoon niet beter.

[ Voor 8% gewijzigd door T020 op 04-02-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Geheugen misschien niet helemaal lekker?
Zie ook: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc957625.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T020
Ja dat dacht ik dus ook, maar ik zeg al: memtest86 levert geen fouten op en hij heeft eerst wel een dag zonder problemen gedraaid.
trouwens, deze bsod kreeg ik niet met het eerste mobo dus dan zou het nieuwe mobo het geheugen hebben gesloopt, is dat een grote kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Een lang verhaal, maar je vertelt niet wat je hebt gedaan om het probleem te resolven.

De basis opstartproblemen/hangen faq al doorgelopen? (met als allergrootste basis: memtest86+ al gedraaid?)
Overige hardware uitgesloten door stresstests uit te voeren?

Software uitgesloten door een ander OS? Crashed een live Ubuntu dvd ook als je alles er in stressed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T020
Nou zeg, ik heb nou al 2x gezegd dat ik memtest gedaan heb :P
Umbrah schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:29:
Overige hardware uitgesloten door stresstests uit te voeren?
Welke overige hardware precies? Dat is onder andere de vraag die ik stel (misschien niet geweldig geformuleerd, sorry)
Umbrah schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:29:
Software uitgesloten door een ander OS? Crashed een live Ubuntu dvd ook als je alles er in stressed?
Nee dat nog niet, ga ik eens proberen... :)

[ Voor 18% gewijzigd door T020 op 04-02-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Wat voor hardware heb je nog meer in je systeem zitten? processor, merk en type geheugen. Staat het geheugen op de QVL?

En over de memtest, een run van 20 minuten zonder fouten is geen degelijke test, daarvoor zal je meerdere uren moeten draaien. Op wat voor settings heb je het geheugen in de BIOS staan? voltages en dergelijke. Tot op dit moment is wat mij betreft het geheugen bovenaan de lijst van kandidaten.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T020
Rupie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:12:
Wat voor hardware heb je nog meer in je systeem zitten? processor, merk en type geheugen. Staat het geheugen op de QVL?
had een linkje gedaan in de startpost:
http://tweakers.net/gallery/sys/23602
Rupie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:12:
En over de memtest, een run van 20 minuten zonder fouten is geen degelijke test, daarvoor zal je meerdere uren moeten draaien. Op wat voor settings heb je het geheugen in de BIOS staan? voltages en dergelijke. Tot op dit moment is wat mij betreft het geheugen bovenaan de lijst van kandidaten.
het geheugen is 2x2gb ddr3 1333mhz GeIL, die staat op de QVL ja.
de voltages/clocks in de BIOS staan allemaal op "auto"

over de memtest: ik heb gewoon memtest86 gedraaid totdat ie op 100% was en er waren geen fouten, heeft het dan nut om het nog een keer te doen? (ik weet het niet want dit is de eerste keer dat ik het heb gebruikt)
met die 20 minuten bedoelde ik dat ik prime95 20 minuten had laten draaien, daarbij was het geheugengebruik zo'n 95% dus leek me dat als er dan niks fout ging het niet een het geheugen ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Memtest86+ moet je als iso downloaden en dan booten van die cd. Dan kun je hem gewoon een nacht laten draaien en dan pas zegt de uitslag van zo'n test iets.

20 minuten is veel en veel te kort, 8 a 10 uur is beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T020
Een extra opmerking trouwens:
in het "hangen en opstartproblemen" topic staat:
"Het is aanbevelenswaardig om de stekker van de voeding in een geaard stopcontact te steken"
Nu zit de pc weliswaar in een geaarde stekkerplank, maar diezelfde plank zit weer in een andere, ongeaarde stekkerplank.

Zou dat het probleem kunnen zijn? Het lijkt mij onlogisch omdat ik in hetdelfze contact nooit een probleem heb gehad met mijn oude pc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T020
ik222 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:40:
20 minuten is veel en veel te kort, 8 a 10 uur is beter :)
ok, ik ga hem morgenochtend eens aanzetten en dan kijken als ik thuiskom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem.
Mijn pc krijgt verschillende BSOD's van zodra ik 6GB geheugen in mijn pc steek ipv 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit kan toch ook echt aan de windows kernel liggen: al eens linux geprobeerd? De linux kernel zal duidelijkere foutmeldingen weergeven (zie bijv. /var/kern.log).

Wat gebeurt er als je een flash kaartje in je pc steekt en daar je 'ram' op zet (SWAP!).
Pagina: 1