Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 14:42
Blijkbaar is er inderdaad enige verwantschap want krijg niet meer de melding dat het apparaat niet start. Krijg nu een zwart scherm met daarna een BSOD met de melding dat het stuurprogramma in een oneindige lus is blijven hangen.

Hopelijk krijg ik antwoord van Intel met werkende drivers, anders is het een hoop elektronisch afval en moet ik een nieuwe mediaspeler kopen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
E - man schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:11:
Blijkbaar is er inderdaad enige verwantschap want krijg niet meer de melding dat het apparaat niet start. Krijg nu een zwart scherm met daarna een BSOD met de melding dat het stuurprogramma in een oneindige lus is blijven hangen.

Hopelijk krijg ik antwoord van Intel met werkende drivers, anders is het een hoop elektronisch afval en moet ik een nieuwe mediaspeler kopen :|
Dat er geen Intel-drivers voor Windows zijn, wil niet zeggen dat je hardware een hoop afval is.
Beperk je zicht nooit tot enkel Windows. Ik ben heel erg zeker dat met Ubuntu of elke willekeurige andere Linux-distributie met deze hardware prima dingen te bereiken zijn. Moesten er zelfs onder Ubuntu geen drivers zijn, kan je altijd de VESA-driver gebruiken, die werkt voor heel wat zaken ook prima :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
heb antwoord gehad van intel, was redelijk standaard dat ik de driver test tool moest gebruiken of de fabrikant van de machine maar moest benaderen.

Heb ze nu weer geantwoord dat ik beide gedaan heb maar dat dit me niet verder helpt en dat ik daarnaast ook alle drivers van de website geprobeerd heb. Heb nu specifieker gevraagd om de device drivers die op hun site vermeld staan en waar geen download link voor beschikbaar is. Weer even afwachten dus.

verder.. ben ik nu een torrent met meer dan 500 mb aan intel drivers aan het downloaden, dus heb weer het een en ander om te testen. Anders blijft alleen nog windows 98 over om te testen, mogelijk dat daar een driver voor te krijgen is. VLC draait daar volgens mij ook wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Onder Windows 98 moet je eerst de Unicode-layer installeren en daarne VLC 0.8.6d gebruiken.
Ik blijf er echter bij dat je beter Ubuntu gebruikt dan het stokoude Windows 98, daar draait gewoon de laatste versie van VLC onder en is veel gemakkelijker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
Vesa drivers dus.. zal het eens proberen want zonder enige drivers kan je full screen video's echt vergeten.

wat betreft Intel... nou, dat schiet ook nog niet echt op:
Hello Erwin,

Thank you for contacting Intel Technical Support.

Through this support channel we do not offer support for this embedded graphics controller. For further assistance I suggest contacting an Intel(R) Authorized Distributor.

You can find an Intel(R) Authorized Distributor close to your location by visiting any of the following web sites:

http://developer.intel.co...ler/asmo-na/eng/46168.htm

http://premierlocator.intel.com/

http://www.intel.com/espanol/buy/index.htm

Sincerely,

Ronald M.
Intel Technical Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E - man schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:11:
anders is het een hoop elektronisch afval en moet ik een nieuwe mediaspeler kopen :|
Ach, ik wil jou gravel wel overnemen hoor, ik kan nog wel een computertje gebruiken voor op de hobbykamer. :)

Gr R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Heeft één van jullie deze universele vesa driver al geprobeerd? Misschien een optie mocht het helemaal niet lukken met de Intel drivers, hoewel ik denk dat 't niet genoeg is voor mediacenter gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
drivers lijken goed te werken, zometeen proberen met vlc, maar bij het verplaatsen van vensters gaat het een stuk soepeler.

edit:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Fullscreen DivX, vloeiend met VLC. Heb de 2.0 driver gebruikt, werkt zeer goed.

[ Voor 31% gewijzigd door E - man op 04-03-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E - man schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 19:04:
drivers lijken goed te werken, zometeen proberen met vlc, maar bij het verplaatsen van vensters gaat het een stuk soepeler.

edit:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Fullscreen DivX, vloeiend met VLC. Heb de 2.0 driver gebruikt, werkt zeer goed.
Zou je nu ook Mediaportal kunnen draaien of kan dit systeem dit niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
geen idee nog wat dat is, maar zal eens kijken. nu eerst een test met 1080p video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik vragen welke driver je nu gebruikt?
Ik heb er nu 3 getest en ik krijg elke keer een melding, dit apparaat start niet (code 10)
Wat doe ik nu fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 19:45:
[...]

Zou je nu ook Mediaportal kunnen draaien of kan dit systeem dit niet aan?
lijkt me niet aangezien hij linux draait :P. Hij zou wel xbmc kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
E - man schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 19:04:

edit:
Is dit nu onder Ubuntu zoals ik heb aangeraden of met de VBE drivers van Nielson?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
gebruik momenteel de VBE 3.0 driver, maar de 2.0 driver werkt net zo goed. (windows xp)

[ Voor 49% gewijzigd door E - man op 04-03-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
Iemand enig idee hoe je een .SH bestand uitpakt onder Linux (ja ik heb gegoogled)? Hier moeten de officiele drivers voor linux inzitten

Uitvoeren werkt niet, zowel geprobeerd onder ubuntu als centos, nog niet met cygwin:
[root@localhost Desktop]# ./Intel854PDKSetupV5.5.2Gold.sh

tail: kan `+58' niet openen om te lezen: Bestand of map bestaat niet
tar: Dit ziet er niet uit als een tar-archief
tar: Overslaan tot volgende kop
tar: IntelGDLGraphicsDriverEULA.txt: Niet gevonden in archief
tar: Afsluitcode uitgesteld na eerdere fouten
cat: ./IntelGDLGraphicsDriverEULA.txt: Bestand of map bestaat niet
I Accept the terms in the license agreement, Yes or No?(y/n):
y
tar: IntelPlatformDriverEULA.txt: Niet gevonden in archief
cat: ./IntelPlatformDriverEULA.txt: Bestand of map bestaat niet
I Accept the terms in the license agreement, Yes or No?(y/n):
y
Starting installer, please wait...
done
[root@localhost Desktop]#
[update 19:05 - cygwin werkt ook niet, zelfde foutmeldingen. Unshar geeft onder zowel CentOS als Cygwin een oneindige loop die uiteindelijk crasht als je 'y' / 'n' drukt.]

[update 19:06 - ik probeer nu ergens Suse 10.0 te downloaden, die is uit 2005, mogelijk dat het daar wel werkt, anders mogelijk red hat 6.0 als ik die nog ergens tussen mijn cd-verzameling heb liggen]

[ Voor 12% gewijzigd door E - man op 05-03-2010 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Je hebt dus inderdaad dual-boot? :)
Waar heb je dat scriptje vandaan? Kan je misschien eens de link posten? Mogelijk zijn er bepaalde dingen die wat aangepast moeten worden. Shell scripts kan je runnen met ¨sh naam.sh¨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
nee, heb geen dual boot. momenteel weer alleen windows.

maar er zijn drivers voor linux, wil ze alleen hebben.
zie: http://www3.intel.com/design/celect/swd/linux854.htm
"display driver binary"

wil het uitpakken onder linux in een virtuele machine. is een SH bestand van 120 mb. Als ik het in Wordpad open begint het met de volgende tekst, en daarna allemaal onleesbare tekens en daar zit dus ook de driver bij die ik moet hebben, rara hoe krijg je die eruit, dit script geeft namelijk eerder genoemde foutmeldingen.
#!/bin/sh

FOLDER="./854_Linux_PSP_V5"
LICENSE="IntelGDLGraphicsDriverEULA.txt"
LICENSE2="IntelPlatformDriverEULA.txt"

SKIP=`awk '/^__DRIVER_DATA__/ { print NR + 1; exit 0; } ' $0`
clear

#Graphic driver License begin
tail +$SKIP $0 | tar x $LICENSE -C ./

cat ./$LICENSE | more
rm -rf ./$LICENSE
while [ 1 ]; do
echo "I Accept the terms in the license agreement, Yes or No?(y/n):"
read var
if [ "" = "$var" ]
then
echo "Please 'y' or 'n'"
continue
fi
if [ "$var" = "n" ]; then exit; fi
if [ "$var" = "y" ]; then break; fi
echo "Please input 'y' or 'n'"
done
#Graphic Driver Lincese done

#Platform driver License begin
tail +$SKIP $0 | tar x $LICENSE2 -C ./

cat ./$LICENSE2 | more
rm -rf ./$LICENSE2
while [ 1 ]; do
echo "I Accept the terms in the license agreement, Yes or No?(y/n):"
read var
if [ "" = "$var" ]
then
echo "Please 'y' or 'n'"
continue
fi
if [ "$var" = "n" ]; then exit; fi
if [ "$var" = "y" ]; then break; fi
echo "Please input 'y' or 'n'"
done
#Platform driver Lincese done

echo "Starting installer, please wait..."

mkdir -p ${FOLDER}
tail +$SKIP $0 | tar x -C $FOLDER

echo "done"
exit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Zoals ik uit dat document begrepen heb ik dit geen normale graphics driver voor Linux, maar een development kit. Misschien dat het wel mogelijk is de driver uit het pakket te halen, maar mijn kennis daarvan is onvoldoende en ik heb de hardware niet tot mijn beschikking om te kunnen testen.

EDIT: Maar je kan het script gewoon uitvoeren hoor.

Download het pakket, en zorg dat alle files in een map "854_Linux_PSP_V5" staan. Dan cd je er even in met de Terminal en voer je het met "sh naam_script.sh" uit. De errors die je krijgt zijn gewoon omdat je de bestanden niet start vanuit "854_Linux_PSP_V5" ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Petervanakelyen op 06-03-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
inmiddels succesvol uitgevoerd en de bestanden uitgepakt. hiervoor was wel een oude linux distributie nodig. heb Mandriva 2006 gebruikt. Blijkbaar is er iets veranderd in Linux waardoor dit script niet meer goed werkt.

in ieder geval... ik ga nu kijken hoe ik de driver kan overzetten en kan installeren onder ubuntu.

[update 12:27 - ubuntu gaat waarschijnlijk niet lukken. nu bezig met fedora core 3 :) ]

[update 20:10 - hele middag beziggeweest, iets verder... zit nu met heeeeel veel verschillende parameters van de driver te testen. steeds rotzooi op mn scherm en dan is een herstart noodzakelijk, blijf het nog even proberen, mocht ik verder zijn dan laat ik het weten]

[ Voor 145% gewijzigd door E - man op 07-03-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp dat het inmiddels wel gelukt is om de drivers onder windows xp te installeren?
Draait het daar een beetje fatsoenlijk op of kan ik beter voor linux gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
linux werkt vooralsnog niet goed... de standaard vesa driver is niet snel genoeg en de driver van intel zelf werkt niet goed, blijkbaar heeft commodore niet helemaal het standaardontwerp gevolgd

met de speciale vesa driver werkt xp goed (tenminste 2d zoals fims, 3d waarschijnlijk niet), al zal je zien dat er een device blijft waar geen driver voor gevonden kan worden. Dit is de Focus chip die verantwoordelijk is voor de uitvoer naar de composite uitgang, heb nog helemaal niet gekeken onder windows of ik daar een driver voor kon vinden... dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de VESA driver van een paar posts eerder gebruikt. Hij pakt ze wel, maar geeft na installatie aan dat het apparaat niet kan worden gestart. Heb jij dat ook gehad?

Daarnaast heb ik nog geen drivers voor de multimedia audiocontroller (PCI\VEN_8086&DEV24C5&SUBSYS_4760414C&REV_03) en de netwerkcontroller (PCI\VEN_1814&DEV_0302&SUBSYS_25611814&REV_00) kunnen vinden.
Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Volgens http://www.pcidatabase.com/ en volgens de aanwijzingen hierboven is die audiocontroller een gewone Realtek AC'97 Audio Device. Driver kan je gewoon hier vinden.

De tweede lijkt me de Ralink Wireless LAN controller (draadloos) en zoals ook al eerder aangehaald kan je de driver daarvoor gewoon hier (officiele site, erg traag) of hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 11:28:
Ik heb de VESA driver van een paar posts eerder gebruikt. Hij pakt ze wel, maar geeft na installatie aan dat het apparaat niet kan worden gestart. Heb jij dat ook gehad?
Dat van die VESA driver heb ik ook last van, ik kan het met geen mogelijkheid aan de gang krijgen.

Dus als iemand er een oplossing voor heeft,graag.

Gr R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is iemand nog verder gekomen met deze gravel onder XP of Linux? Ik heb er ook 1 en wil er graag nog iets van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-08 14:22
beste mede tweakers.

Ik heb vorige week een partijtje van deze gravel's tot mijn beschikking gekregen.. en was ondertussen zelf al zover als jullie hier ook zijn..

op dit moment beschikt mijn gravel met een 160GB, en Celerom M 600Mhz en 256MB ingebakken geheugen.

Hij heeft een dual boot, van Windows Media center, en Mythbuntu 10.10
een Muisje, Toetsenbordje, en DVD speler op USB wat prima werkt..
Ook de afstands bediening lijkt prima te werken.

de HDMI uitgang heb ik ook beeld over, echter geeft dit problemen met de ubuntu installatie.. vandaar nog even op de VGA..

Ik loop tegen de video drivers aan..

ik heb nu de 852/855 chipset drivers geinstalleerd, met commetaar van windows, maar beeld lijkt prima tot dusver.. echter de juiste drivers voor de 854 vinden is een ramp.

alle overige drivers zijn geinstalleerd. en windows lijkt prima en soepel te draaien. (nog geen video testen gevoerd, i.v.m. de nog niet goed functionerende drivers)

De Ubuntu installatie geeft ook problemen bij de grafische chip. bij diverse versies..
Mijn ervaring met Linux besturings systemen is mager.. maar blijf proberen.

Zijn er al mensen die de VGA chip goed geinstalleerd hebben onder windows?
en zijn er versies van linux die aan te raden zijn hierop? die de drivers herkent?

Wat betreft het afspelen van HD films moet mogelijk zijn met deze gravel.. als je kijkt wat voor snelheid huidige chips hebben, scheeld dat niet verschikkelijk veel.. een 1080 film zou moeten lukken.. echter goede aansturing van gpu is noodzakelijk.

Ik hoop uiteindlejik een goeie iso te kunnen maken van het geheel, wat leuk werkt en naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 20:33
Ook ik ben begonnen met het XP installeren op deze Gravel. Verder werkt Ubuntu nu met alle drivers etc?

Groet,

Benjamin

Give 2 Get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Waar blijven jullie die dingen vandaan halen? :P
Zelfs als je erop zoekt op Google kan je bijna niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runescom
Haha jaa, ik heb er ook weer een aantal gehad.. Heeft er iemand nog tips voor welke versie van linux wel goed werkt? Ik zit te kijken naar mythbuntu.. Windows XP MCE ga ik vanavond installeren en ik ga alle drivers installeren als dit lukt, ik hou julie op de hoogte! :)

Give 2 Get

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Zo uit mijn hoofd had Henk van de Kamer van pcActive er mee zitten spelen.
Zie http://www.hetlab.tk/?s=gravel&x=0&y=0

Gaat alleen over een Commodore Gravel InPocket.
Maar wellicht kunnen jullie er iets mee.

Abort, Retry, Quake ???

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Move OH -> MH

Oslik blyat! Oslik!

• Petervanakelyen
aZuL2001 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 09:11:
Zo uit mijn hoofd had Henk van de Kamer van pcActive er mee zitten spelen.
Zie http://www.hetlab.tk/?s=gravel&x=0&y=0

Gaat alleen over een Commodore Gravel InPocket.
Maar wellicht kunnen jullie er iets mee.
De Commodore Gravel InPocket is compleet iets anders dan dit (ook compleet andere hardware).
Jammer genoeg is er dus niet echt iets bruikbaar.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Kwam in dit topic terecht n.a.v. het andere topic.
Kwam er te laat achter dat het hier niet op zijn plek was.
Wegpoetsen vond ik minder netjes ;)

Maar sorry ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Runescom
Ik heb er nu windows XP op draaien en ook de video driver middels VEBA draait wel, maar het apparaat start niet. Verder ga ik vanavond met HDMI testen op de TV en hoe goed dan de afspeel kwaliteit is.

Verder is er nog een goede media center player hier voor?

Give 2 Get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doetnetalsof
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 23:56
Hi,

Ik zie dat dit topic alweer een tijdje oud is, maar nog steeds bruikbaar, want heb nu het bios wachtwoord ;-)

Ik was al (als commodore fan) een tijdje op zoek naar de "gravel in home" de portable had ik al, en wil kijken of er ergens nog iets van te maken is met de technische kennis van nu.
Reverse engineering is lastig, er zijn niet zo veel van deze apparaten verkocht en de markt was ook te klein.

Ik heb er inmiddels 1 gevonden en wilde daarmee aan de slag, helaas moet er eerst wat ge-recapped worden, er zaten een 20tal conendsators in die het niet gehaald hebben.

Ik heb wel gemerkt dat het desolderen van multilayer motherboards best veel vermogen nodig hebben op de groundplane om te desloderen, condensator eruit is 1, de hole met soldeerlitze is ook nog een klusje om die tin vrij te krijgen ;-p.

In 1ste instantie wil ik er
- 1 als verzamel object en de ander om mee te rommelen,
- en als er niet met de huidige software aan te vangen is dan zijn e rnog 2 opties, idd linux met een emulator (soort van combian) maar dan mss een versie voor deze cpu https://cmaiolino.wordpress.com/
- en als dat niet goed werkt qua performance dan heb je altijd nog een coole case voor een raspberry pi, voor een echte C64 mediaplayer of dan toch combian.

wie weet denkt 1 van jullie, o ja ik heb er ook nog 1 liggen en wil er ook nog iets leuks van maken ;-)

Want er zijn nog een aantal van deze "Gravel in home" machines te koop, kans is groot dat deze ook ge-recapped moeten worden (PM)

[ Voor 4% gewijzigd door doetnetalsof op 09-07-2023 22:51 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doetnetalsof
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 23:56
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 13:41:

Via een hulpvaardige ex-medewerker, dus zonder met het bios te hoeven rotzooien. Ik ga nu proberen er een xmbc versie op te draaien.
Hi, tis natuurlijk al heel lang geleden, maar kun je nog contact leggen met de hulpvaardige ex-medewerker of weet je nog wie hij was, wellicht heeft hij nog bruikbare informatie/software, of kent hij ook nog iemand die hier nog iets leuks mee kan doen.
Pagina: 1 2 Laatste