Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: ik heb hier een Commodore Gravel mediacenter staan. 80gb, HDMI, WLAN, etc.

Daar draait software op die ik eraf wil hebben, omdat hij bij het starten probeert te connecten met Commodore World, een al ter ziele gegane server.

Wat ik wil: alle software eraf en een versie van Windows Media Center erop laten draaien. Is dat een optie en zo ja, hoe moet ik dat aanpakken? Aangezien bijna niemand zo'n Commodore heeft kan ik er op het net weinig info over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Laat ik de vraag andres stellen: kun je media center software of een windows versie of iets dergelijks installeren op een dergelijke speler?

Als dat vbijv. op een popcorn hour kan, moet het ook op sit apparaat lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je achterhalen op wat voor chip het ding draait? Als het om een x86 platform gaat kun je hier nog wel Windows op gaan draaien, maar als dat niet zo is, dan zal dat niet gaan.
Er is een grote kans dat die Commodore lijkt op een van de vele andere mediacenters, dus dan zou je de software daar van kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
op de stickers staat 'Windows CE Pro 5.0' , betekent dat dat er al een windows versie op draait?
en zo ja, hoe kan ik dat ding formatteren en opnieuw installeren? Er zit geen dvd-lade in, dus alles zal via usb stick of via een netwerk moeten gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Windows CE is volgens mij geen x86, dus dat zal lastig worden.

Wat voor chip/cpu zit er in dit dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het apparaat even opengehaald om te kijken wat er in zit, maar ik kom er zo snel niet achter.

Plaatje van het geheel staat hier

Ik zie wel een gewone 80gb IDE HD, kan ik die niet gewoon formatteren en er een nieuwe windows opzetten via bootable usb stick ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en nog iets; als ik probeer in het bios te komen vraagt ie om een password. Is dat te omzeilen?
ik had al bedacht dat ik er met een ide kabel wel een dvd-rom aan kan hangen, om dan te booten vanaf een windows xp dvd.
Of is dat te simpel gedacht?
Modbreak:"En nog iets" kun je prima mbv de edit-knop toevoegen aan je eerdere post

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 08-02-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Begin eens met die heatsinks eraf te halen, daaronder zitten juist de belangrijke dingen om te weten.

Je kunt niet zomaar Windows op een HDD ploppen en er vanuit gaan dat het wel gaat werken, de huidige Windowsen zijn gemaakt voor de x86 architectuur, als je daar met een chip zit die een heel andere architectuur heeft gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 22:52
Dr is verder vrij weinig te vinden van dit apparaat behalve dat het gelanceerd is. Denk dat het een aardig geflopt systeem is :P

Maar als er wel een X86 proc inzit en ergens kan er i.p.v. dat wireless lan mini-pci kaart een broadcom decoder ingevrot worden dan kan het een leuk apparaatje zijn voor XBMC natuurlijk. Maar ben bang dat dit helemaal niks wordt.

[ Voor 47% gewijzigd door Harmsen op 08-02-2010 11:54 ]

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
ik heb wel het vermoeden dat er een X86 cpu in zit. ik zie er een PCI slot op zitten en allerlei andere aansluitingen die je ook op een standaard pc vind. het is wel een custom moederbord.
weet je wat de maker is van dat bios? als je daarmee google't dan vind je misschien een standaard wachtwoord.
kun je niet het bios resetten door dat batterijtje eruit te halen?

@Terw_Dan
volgens wikipedia draait windows CE ook op X86 cpu's
Wikipedia: Microsoft Windows CE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Harmsen schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:52:
Dr is verder vrij weinig te vinden van dit apparaat behalve dat het gelanceerd is. Denk dat het een aardig geflopt systeem is :P

Maar als er wel een X86 proc inzit en ergens kan er i.p.v. dat wireless lan mini-pci kaart een broadcom decoder ingevrot worden dan kan het een leuk apparaatje zijn voor XBMC natuurlijk. Maar ben bang dat dit helemaal niks wordt.
waar heb ik die broadcom decoder voor nodig?

het systeem is geflopt omdat Commodore vrijwel direct na de lancering failliet ging. Ik heb niks voor dit apparaat hoeven te betalen; dus ik kan er enig risico mee lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:46:
Begin eens met die heatsinks eraf te halen, daaronder zitten juist de belangrijke dingen om te weten.

Je kunt niet zomaar Windows op een HDD ploppen en er vanuit gaan dat het wel gaat werken, de huidige Windowsen zijn gemaakt voor de x86 architectuur, als je daar met een chip zit die een heel andere architectuur heeft gaat het niet werken.
Ik heb de heatsink van de processor eraf gehaald; zie plaatje
Modbreak:Gelieve niet twee keer achter elkaar te posten. Je kunt prima twee reacties in hetzelfde bericht quoten.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 08-02-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

oddish2211 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:34:
ik heb wel het vermoeden dat er een X86 cpu in zit. ik zie er een PCI slot op zitten en allerlei andere aansluitingen die je ook op een standaard pc vind. het is wel een custom moederbord.
weet je wat de maker is van dat bios? als je daarmee google't dan vind je misschien een standaard wachtwoord.
kun je niet het bios resetten door dat batterijtje eruit te halen?
De aanwezigheid van PCIsloten zegt niets over de architectuur, ik heb zat niet x86 spul gezien dat dit soort standaarddingen gewoon onboard had zitten. Daarom is het belangrijk duidelijk te zijn.
@Terw_Dan
volgens wikipedia draait windows CE ook op X86 cpu's
Wikipedia: Microsoft Windows CE
Ok, dan zou het nog wel eens een x86 kunnen zijn.
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:40:
[...]

Ok, het is lastig te lezen, maar zo te zien staat er SL6HC op, volgens de intel processorfinder dus een P!!! 800MHz.
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL6HC

Veel x86erig dan dit ga je niet vinden :P. Dat zou dus betekenen dat het geval gewoon overweg kan met Windows.

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 08-02-2010 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Is dat niet de northbridge, aan de paden naar het geheugen te zien? Vermoed dat de cpu onder de zwarte heatsink zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:42:
[...]

De aanwezigheid van PCIsloten zegt niets over de architectuur, ik heb zat niet x86 spul gezien dat dit soort standaarddingen gewoon onboard had zitten. Daarom is het belangrijk duidelijk te zijn.

[...]

Ok, dan zou het nog wel eens een x86 kunnen zijn.

[...]

Ok, het is lastig te lezen, maar zo te zien staat er SL6HC op, volgens de intel processorfinder dus een P!!! 800MHz.
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL6HC

Veel x86erig dan dit ga je niet vinden :P. Dat zou dus betekenen dat het geval gewoon overweg kan met Windows.
kijk daar heb ik wat aan. Welke windows kan ik er in dat geval het beste op zetten; en hoe kan ik dat het beste aanpakken?

ik had zelf bedacht om er een dvdrom aan te hangen dmv een ide kabel met dubbele aansluiting, en daarvandaan een windows versie te installeren. Is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:49:
Is dat niet de northbridge, aan de paden naar het geheugen te zien? Vermoed dat de cpu onder de zwarte heatsink zit.
die zwarte heatsink krijg ik er niet af omdat het moederbord helemaal vast zit aan de kast(of ik moet echt alle aansluitingen weghalen)
Modbreak:Gelieve niet twee keer achter elkaar te posten. Je kunt prima twee reacties in hetzelfde bericht quoten.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 08-02-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoeveel geheugen zit er in dat ding? Als dat 64MB is dan zou ik kiezen voor win98, is het 128MB dan voor win2000 en mocht je de luxe hebben dat er 256MB of meer inzit dan is XP een leuke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:50:
Hoeveel geheugen zit er in dat ding. Als dat 64MB is dan zou ik kiezen voor win98, is het 128MB dan voor win2000 en mocht je de luxe hebben dat er 256MB of meer inzit dan is XP een leuke optie.
misschien een stomme vraag maar waar zit het geheugen in dit ding? Ik kan het zo snel niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zo te zien zijn dat die 4 chipjes die naast die grijze heatsinks zitten. Alleen zijn de foto's wat onscherp om te lezen wat erop staan en wat het nu precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:40:
[...]

Als je nou eens ipv een wazige foto gewoon de opschrift van de chips hier als plain text post? Dit zou van alles en nogwat kunnen zijn...

Edit:
Idd dus zowel van de FC-PGA chip (CPU, northbridge?) als van de TSOP chips (geheugen)

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 08-02-2010 13:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:59:
Zo te zien zijn dat die 4 chipjes die naast die grijze heatsinks zitten. Alleen zijn de foto's wat onscherp om te lezen wat erop staan en wat het nu precies is.
het is een Mira P2S56D40CTP

op internet vind ik daar het volgende over:
"The Mira P2S56D40CTP chip is a 200MHz@CL=2.5 256Mb (64MB) 4-bank x 4194304-word x 16bit double data rate synchronous DRAM."

betekent dat 4x64=256 mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Het bioswachtwoord kun je op zeep helpen door de batterij er een tijdje uit te halen en het systeem van het stroom te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:00:
[...]

Als je nou eens ipv een wazige foto gewoon de opschrift van de chips hier als plain text post? Dit zou van alles en nogwat kunnen zijn...

Edit:
Idd dus zowel van de FC-PGA chip (CPU, northbridge?) als van de TSOP chips (geheugen)
de memory:

MIRA P2S56D40CTP
daaronder: 640AFA15-G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

256Mb is 32MB. Dus dat komt uit op 128MB als er 4 chips zitten. Kan zijn dat er aan de onderkant van het bordje nog meer chips zitten, komt niet vaak voor, maaar het gebeurt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 22:52
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:38:
[...]

waar heb ik die broadcom decoder voor nodig?

het systeem is geflopt omdat Commodore vrijwel direct na de lancering failliet ging. Ik heb niks voor dit apparaat hoeven te betalen; dus ik kan er enig risico mee lopen.
De broadcom decoder kan gebruikt worden om HD video materiaal te decoden en af te spelen :)

Voor een P!!! op 800 mhz vind ik trouwens wel dat er kleine koelblokjes opzitten. Kan zo'n ding passief gekoeld worden met zulke koelblokjes?

[ Voor 14% gewijzigd door Harmsen op 08-02-2010 13:18 ]

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:05:
[...]

het is een Mira P2S56D40CTP

op internet vind ik daar het volgende over:
"The Mira P2S56D40CTP chip is a 200MHz@CL=2.5 256Mb (64MB) 4-bank x 4194304-word x 16bit double data rate synchronous DRAM."

betekent dat 4x64=256 mb?
256 mb :?

milibit?

Wees nauwkeurig als je het over specs hebt :o

b=bit, 1/8 Byte
B=Byte, 8 bit
m=mili, 1/1000
M=Mega, 1*10^6

Die link spreekt zichzelf nogal tegen, aangezien 256Mb 32MB is en niet 64MB... - maar goed, je hebt het waarschijnlijk gewoon uit een forumpost van een ander die het ook niet allemaal snapte :o

Als je daarentegen in de specs van die chips gaat kijken staat er een duidelijk uitleg van hoe het modelnr te lezen.

Het zijn idd 256Mb chips, maar 256/8 is dus 32MB per chip, met 16Mx16 structuur. Vier stuks geven een 64b brede bank (wat dus een CPU met 64b geheugenbus impliceert) van in totaal 128MB

Edit:
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:07:
[...]

de memory:

MIRA P2S56D40CTP
daaronder: 640AFA15-G5
OK, dat is ondertussen duidelijk, maar hoe zit het met die blauw-op-groene FC-PGA chip?

Edit2:
Ik ben ondertussen gaan googlen op "Commodore Gravel" en het is iig gelijk duidelijk dat er meerdere types apparaat onder die naam uitgebracht zijn. In het kader van nauwkeurigheid:

Exact *welke* "Gravel" is dit?

Ik lees dingen over een F, een J en een M-series, en binnen de series grote verschillen in platform (RDC (=x86) en XScale (=ARM)). Als we de juiste zoekterm (serie+modelnr, geheid op sticker onderop apparaat ofzo) hebben, kunnen we ws gelijk vertellen wat het is en wat vervolgens in theorie mogelijk is :)

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 08-02-2010 13:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Harmsen schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:15:
[...]

De broadcom decoder kan gebruikt worden om HD video materiaal te decoden en af te spelen :)

Voor een P!!! op 800 mhz vind ik trouwens wel dat er kleine koelblokjes opzitten. Kan zo'n ding passief gekoeld worden met zulke koelblokjes?
Een P!!! 800 is vrij zuinig hoor, als je wat airflow door die kast hebt heb je niet meer nodig dan dat.
Maar goed, ik weet niet 100% zeker wat erop zit, het lijkt op SL6HC, maar de foto is nogal wazig, dus het is even wachten tot de TS post wat er nu precies opstaat om het met zekerheid te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al achter; er zit een Intel Celeron M 600mhz in, te zien als het apparaat opstart.

het lukt me trouwens wel om het cmos te resetten door het batterijtje te verwijderen, maar hij blijft om een wachtwoord vragen...

De enige code die ik op het apparaat kan vinden is :UXJC IH 9000

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Exact *welke* "Gravel" is dit?

Ik lees dingen over een F, een J en een M-series, en binnen de series grote verschillen in platform (RDC (=x86) en XScale (=ARM)). Als we de juiste zoekterm (serie+modelnr, geheid op sticker onderop apparaat ofzo) hebben, kunnen we ws gelijk vertellen wat het is en wat vervolgens in theorie mogelijk is :)
Die link gaat over netbooks, niet over de gravel media center. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:33:
Ik ben er al achter; er zit een Intel Celeron M 600mhz in, te zien als het apparaat opstart.

het lukt me trouwens wel om het cmos te resetten door het batterijtje te verwijderen, maar hij blijft om een wachtwoord vragen...

De enige code die ik op het apparaat kan vinden is :UXJC IH 9000
Een Celeron M is natuurlijk niet zo bijzonder snel, zelf divxjes gaan daar nog traag op als je het doet onder windows zonder verder enige vorm van acceleratie.

Maar heb je die UXJC IH 9000 precies vandaan? Krijg je wel iets van een bootscherm te zien (daar zie je meestal ook wel hoeveel mem je hebt).

en psst, gebruik de edit-knop eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat bootscherm heb ik even kunnen zien, maar het is nu op de een of andere manier weer verdwenen.
en ik krijg het ook nog niet voor elkaar om iets in het bios te kunnen doen; zelfs na reset vraagt ie om een wachtwoord. Is daar nog wat aan te doen?

edit edit: ga ik doen!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:42:
[...]

Die link gaat over netbooks, niet over de gravel media center. Of zie ik dat verkeerd?
Hoe denk je dat wij dat kunnen beoordelen op basis van zo weinig info?

Maar los daarvan, het gaat er gewoon om dat je duidelijk alle beschikbare info geeft. Zoals Terw_dan aangeeft, waar komt die code van je exact vandaan?

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 08-02-2010 14:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:57:
dat bootscherm heb ik even kunnen zien, maar het is nu op de een of andere manier weer verdwenen.
en ik krijg het ook nog niet voor elkaar om iets in het bios te kunnen doen; zelfs na reset vraagt ie om een wachtwoord. Is daar nog wat aan te doen?

edit edit: ga ik doen!
Zat tooltjes te vinden om de bios te resetten. Google er eens op, wat dan wel helpt is weten wat voor bios je hebt. En je moet natuurlijk wel kunnen booten vanaf iets, dus zoek ook even uit of je kunt booten vanaf cd, of van usb of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:41
Harmsen schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:15:
[...]

Mja het kan net. Ze worden wel erg warm maar het gaat wel. Heb het zelf met een P!!! 1Ghz gedaan met een net iets groter lijkend koelblokje. Dit vervangen voor een P4 koelkblok vond ik zelf prettiger en ging ook passief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:00:
[...]

Hoe denk je dat wij dat kunnen beoordelen op basis van zo weinig info?

Maar los daarvan, het gaat er gewoon om dat je duidelijk alle beschikbare info geeft. Zoals Terw_dan aangeeft, waar komt die code van je exact vandaan?
het staat gewoon in de openingspost.

Die code staat op een sticker onderop het apparaat. Het lijkt inmiddels een x86 systeem te zijn, maar ik moet nu alleen nog achterhalen welk bios wordt gebruikt om het zooitje te kunnen resetten.
Zat tooltjes te vinden om de bios te resetten. Google er eens op, wat dan wel helpt is weten wat voor bios je hebt. En je moet natuurlijk wel kunnen booten vanaf iets, dus zoek ook even uit of je kunt booten vanaf cd, of van usb of wat dan ook.
ik dacht eraan om er een dvd-rom aan te hangen dmv een ide kabel met dubbele aansluiting. Alleen lukt dat booten dan weer niet omdat ik de boot sequence niet kan veranderen. Eerst maar eens met die dvd-rom proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat staat dus niet in je openingspost. Er staat dat je een Gravel hebt, maar niet welke Gravel dat is. En daar blijkt dus nogal wat verschil in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:13:
Dat staat dus niet in je openingspost. Er staat dat je een Gravel hebt, maar niet welke Gravel dat is. En daar blijkt dus nogal wat verschil in te zitten.
nee maar wel dat het een media center is, geen netbook.

excuus voor de onduidelijkheden.

Ik ben er inmiddels ook achter dat er 253952k aan geheugen in zit. Dat lijkt me ongeveer 256mb?

De biosversie van het apparaat is een Phoenix Award Bios v6.00PG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:24:
[...]
Ik ben er inmiddels ook achter dat er 253952k aan geheugen in zit. Dat lijkt me ongeveer 256mb?
Delen door 1024 dus 248MB. Ws wordt er 8MB bij het booten gereserveerd voor het integrated videogeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarschijnlijk gaat er nog wat van die 256MB af voor de integrated (of onboard)video.
Als je weet wat voor bios het is dan kun je kijken of daar tooltjes voor te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:35:
Waarschijnlijk gaat er nog wat van die 256MB af voor de integrated (of onboard)video.
Als je weet wat voor bios het is dan kun je kijken of daar tooltjes voor te vinden zijn.
inderdaad 8mb is gereserveerd voor onboard video.

heeft het zin om hier win xp op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
256MB ram met windows XP kan, het minimum voor XP is dacht ik 64MB. ik weet niet wat voor software je hier allemaal op wilt zetten maar misschien is het toch iets te weinig.

misschien een idee om er een linux distributie op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Misschien kun je XBMC live booten vanaf USB-stick op dit ding. Maar verder lijkt de hardware niet echt capabel genoeg om als media center te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:41:
[...]

Het kan. Maar goed, ik heb XP ook gedraaid op een P90 met 128MB ram (en ik ken personen die het op een 486 OD hebben gedraaid 8)7). De vraag is alleen of dat afdoende is.
Ik zou eerder kijken naar win2000 als je er per se Windows op wil hebben. Verwacht iig niet dat WinXP SP3 soepel gaat werken. Een uitgeklede linuxdistro lijkt me ook fijner werken op zo'n ding als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om xmbc live te downloaden. Maar als die bootable usb stick niet werkt, zal ik op de een of andere manier toch in de bios moeten komen, of deze flashen.

maar hoe doe ik dat, als ik de boot sequence niet kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kijken waar je wel van kan booten, daarvan booten met een tooltje om het biospassword te clearen en dan de bootsequence instellen lijkt me de makkelijkste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:24:
[...]

nee maar wel dat het een media center is, geen netbook.

excuus voor de onduidelijkheden.
Doe er dan ook wat aan...

Voor de derde keer ondertussen: waar heb je die "UXJC IH 9000" precies vandaan :?

Het is erg frustrerend voor mensen die je willen helpen om werkelijk ieder drupje informatie met veel moeite uit je te moeten persen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 08 februari 2010 @ 15:37:
[...]

Doe er dan ook wat aan...

Voor de derde keer ondertussen: waar heb je die "UXJC IH 9000" precies vandaan :?

Het is erg frustrerend voor mensen die je willen helpen om werkelijk ieder drupje informatie met veel moeite uit je te moeten persen.
Ook dat heb ik al gemeld; check de post van 14:11
Die code staat op een sticker onderop het apparaat.
Maar het type is inmiddels niet meer zo van belang, er zit een celeron m 600mhz processor in waarmee het in theorie zou moeten lukken om windows mee te installeren.

het volgende probleem is het bios password, ik krijg dat er maar niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat heb je dan al geprobeerd voor dat password?
We kunnen je echt niet handig verder helpen als je iedere keer zo bijzonder weinig info geeft over wat je hebt gedaan etc.

Zoals ik eerder zei, zoek eens uit waar je van kan booten, kijk naar welke tooltjes beschikbaar zijn voor je bios en ga daarmee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 15:58:
Wat heb je dan al geprobeerd voor dat password?
We kunnen je echt niet handig verder helpen als je iedere keer zo bijzonder weinig info geeft over wat je hebt gedaan etc.

Zoals ik eerder zei, zoek eens uit waar je van kan booten, kijk naar welke tooltjes beschikbaar zijn voor je bios en ga daarmee aan de slag.
tot nu toe heb ik alle kabels eraf gehaald, batterij verwijderd en deze na 15 mins weer teruggeplaatst. Dat werkte niet, dus heb ik het apparaat nog een keer zonder batterij laten starten, ook zonder resultaat.

Zover ik kon zien zijn er op het mobo geen jumpers aanwezig waarmee de cmos gereset kan worden, ik moet het dus waarschijnlijk oplossen door een cd of dvd te booten.

Ook dat lukt tot nu toe niet; ik heb er een IDE dvd-rom aan gehangen. Deze wordt tijdens de boot niet herkend, ongeacht of ik hem als master of slave instel.

Alle backdoor passwords heb ik al bij langs gelopen; geen een werkt.

Zijn er nog andere opties over?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:18:
[...]

tot nu toe heb ik alle kabels eraf gehaald, batterij verwijderd en deze na 15 mins weer teruggeplaatst. Dat werkte niet, dus heb ik het apparaat nog een keer zonder batterij laten starten, ook zonder resultaat.

Zover ik kon zien zijn er op het mobo geen jumpers aanwezig waarmee de cmos gereset kan worden, ik moet het dus waarschijnlijk oplossen door een cd of dvd te booten.

Ook dat lukt tot nu toe niet; ik heb er een IDE dvd-rom aan gehangen. Deze wordt tijdens de boot niet herkend, ongeacht of ik hem als master of slave instel.

Alle backdoor passwords heb ik al bij langs gelopen; geen een werkt.

Onder je batterij zie ik 2 jumpers, en een lege jumperplaats naast elkaar zitten. Probeer die lege jumperplaats eens met een schroevendraaier door te verbinden? De kans is aannemelijk dat je daarmee je CMOS kan resetten. Een andere mogelijkheid is om de batterij te verwijderen, en vervolgens de 2 polen voor de batterij enige seconden lang met elkaar te verbinden. Zo laat je eventuele reststroom uit condensatoren ontsnappen.

Verder kan je nog proberen alle jumpers die je tegen komt om te zetten en daarna het systeem aan te zetten, daarna weer uit, en daarna alle jumpers terug zetten. Als je mazzel hebt, dan heb je de CMOS reset jumper er ook tussen gehad en is dus je bios gewist. Zo snel ben ik 3 plekken met jumpers tegen gekomen. 1 boven je IDE aansluiting, 1 tussen je IDE aansluiting en je WLAN kaart, en 2 jumpers onder je batterij.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja. Dat ding eenduidig identificeren en dan info daarop zoeken.

Commodore heeft al 20 jaar geen eigen R&D meer, dus dat bordje wat erin zit is geheid van een of andere OEM. Als we dat kunnen identificeren is er goede kans dat er meer info over te vinden is onder de andere namen waarmee het verkocht is.

Lees dit eens:
OH FAQ - Onbekende hardware identificeren

Op het PCB (evt op de achterkant, dus ja je zult het eruit moeten schroeven) zal geheid een typenr of naam staan. Exact welke van de vele nummers dat dan is weet je niet van tevoren, dus je moet ze een voor een gaan googlen, en daarbij rekening houden met leesfouten (1=i etc). Gewoon even grondig op onderzoek uit gaan dus.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
E-Vix schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:46:
[...]

Onder je batterij zie ik 2 jumpers, en een lege jumperplaats naast elkaar zitten. Probeer die lege jumperplaats eens met een schroevendraaier door te verbinden? De kans is aannemelijk dat je daarmee je CMOS kan resetten. Een andere mogelijkheid is om de batterij te verwijderen, en vervolgens de 2 polen voor de batterij enige seconden lang met elkaar te verbinden. Zo laat je eventuele reststroom uit condensatoren ontsnappen.

Verder kan je nog proberen alle jumpers die je tegen komt om te zetten en daarna het systeem aan te zetten, daarna weer uit, en daarna alle jumpers terug zetten. Als je mazzel hebt, dan heb je de CMOS reset jumper er ook tussen gehad en is dus je bios gewist. Zo snel ben ik 3 plekken met jumpers tegen gekomen. 1 boven je IDE aansluiting, 1 tussen je IDE aansluiting en je WLAN kaart, en 2 jumpers onder je batterij.
Ik ben je hele lijstje afgelopen, helaas zonder resultaat. Ik heb alle jumpers ook maar verwijderd en onderlinge verbindingen 'gereset', maar ook dat wil niet.
Kan het zijn dat dat wachtwoord ergens anders verstopt zit\?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06
Niet als je niet weet wat voor moederbord erin zit...

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Welke biostooltjes heb je al geprobeerd? Naast de standaard backdoor passwords die vaak niet werken.

Verwijderd

Hallo, Ik ben ook in het bezit van deze Commodore Gravel en ik ben nu al 2 dagen bezig met die bios, ik heb inmiddels alles al geprobeerd om dat wachtwoord er af te krijgen.

wat heb ik al gedaan

Jumpers verzet
Batterij er uit gehaald
Diverse wachtworden getest
Bios van het moederbord gehaald in de hoop dat hij zo gereset zal worden.
Ik heb gekeken of er een naam op heb Mbord staat om te kijken of ik daar iets mee kon, geen naam op het bord.
Booten via usb of andere hd werkt niet, de HD die er in zit daar boot het systeem niet van.
Het systeem boot van een soort geheugenkaartje, maar ook hier kan ik niks mee.

Heeft iemant nog een idee?

Gr Ronald

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:41:
[...]

Je kan het er wel op krijgen, maar het gaat geen soepel mediacenter worden...
Je zou er wel een network mp3 speler van kunnen maken...of webserver/download/ftp/torrent/nzb ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:10:
Hallo, Ik ben ook in het bezit van deze Commodore Gravel en ik ben nu al 2 dagen bezig met die bios, ik heb inmiddels alles al geprobeerd om dat wachtwoord er af te krijgen.

wat heb ik al gedaan

Jumpers verzet
Batterij er uit gehaald
Diverse wachtworden getest
Bios van het moederbord gehaald in de hoop dat hij zo gereset zal worden.
Ik heb gekeken of er een naam op heb Mbord staat om te kijken of ik daar iets mee kon, geen naam op het bord.
Booten via usb of andere hd werkt niet, de HD die er in zit daar boot het systeem niet van.
Het systeem boot van een soort geheugenkaartje, maar ook hier kan ik niks mee.

Heeft iemant nog een idee?

Gr Ronald
Kun jij anders misschien wel wat meer info erover leveren, aangezien dat met esnaidero niet echt lukte...

Ben er namelijk van overtuigd dat het "moederbord" erin niet een custom design van Commodore is (die sinds de Amiga niets meer echt ontworpen hebben), maar een generic OEM ding. Als we kunnen ontdekken welke, is er geheid meer info over te vinden :)

Kun je alle opschriften op het bord nalopen? Misschien dat daar iets tussen zit waar we die info uit kunnen halen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Alleen dit nr staat op het bordje, 59f 0215 0212 v1.1
verder staat er niks op dat mbord, ik heb ook nog even gekeken op de andere kant van het moederbord maar daar staat niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Krijg je bij de POST-scherm een BIOS-string te zien?

Dus iets als:
2A5LDH09C
Daarmee valt vendor ook te identificeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo dion_b, dit is wat de computer laat zien bij het op start scherm.

Phoenix - AwardBIOS v6. 00PG An Energy Star Ally
Copyricht (c) 1984-2006, Phoenix Technologies LTD

(s179-117) evaluation rom - not for sale

main processor : intel(R) celeron(R) M processor 600MHz (100x6.0)
memory testing : 253952k ok + 8M shared memory
cpu brand name : intel(R) celeron(R) M processor 600MHz

en helemaal onder aan staat.

01/05/2007-i854GML-W8362-6A69YL09C-00

Verder geeft de comp niks aan, kun je hier wat mee?

Gr Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bingo :)

6A69YL09C-00 is de BIOS-string

Als je vervolgens hier kijk lees je:
6A69Y Intel i845PE / i855
Enig probleem is dan dat fabrikant "L0" niet op het lijstje staat.

Hier moet wat mee te vinden zijn, maar ik moet nu even naar afspraak. Vanavond kijk ik verder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi dion_b, alvast bedankt voor de moeite.

Gr Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 14:42
Ik heb sinds afgelopen zaterdag zelf ook een Gravel (in home), Aangezien het standaard OS (windows ce) van de gravel geen toegang kreeg tot mijn draadloze netwerk wilde ik eens proberen ubuntu te draaien. Ook ik loop tegen het bios wachtwoord aan maar ben inmiddels wel iets verder.

Het is mogelijk om ubuntu (live cd) te starten als je de harddisk loskoppelt en vervangt door een cd speler. Vervolgens moet je die Apacer SSD die in de 2.5 inch ide poort gestoken zit (direct naast de grote IDE) poort waar je harddisk op zit, verwijderen. Deze wordt namelijk automatisch geladen en je kan de boot volgorde niet wijzigen zonder wachtwoord.

Na een succesvolle start van ubuntu wilde ik meer, dus heb een cd met BartPE en een usb floppy drive gebruikt met een windows 98 bootdisk om diverse bios password krakers te proberen. Geen van alle produceert een wachtwoord dat werkt.

Mijn volgende poging was de batterij verwijderen en verwijderd laten voor een nachtje, dit zorgde ervoor dat de standaard waarden geladen werden in de bios, alleen het wachtwoord zit er nog en de standaard CMOS waarden zijn slechter dan wat ingesteld was. De onboard USB-poorten werken niet meer.

Onder BartPE / Ubuntu kan ik gebruiken van mijn muis en keyboard via een USB 2.0 PCI-Kaart maar onder win98 dos mode werkt geen enkele usb-poort meer.

Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om onder xp een dump te maken van de volledige BIOS en CMOS, misschien dat iemand hier er wat mee kan dan. Want met een intel celeron m 600 mhz en 256 mb geheugen en onboard hdmi / composite is dit toch wel een leuk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat je USB kaart onder windows 98 niet werkt is logisch, Win98 heeft standaard geen USB2.0 support en ook geen ingebakken drivers. Die zul je dus los moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
Ik heb een backup weten te maken van de bios van de gravel in home, enig idee of het mogelijk is hiermee het wachtwoord te achterhalen?

Ik kan niks meer draaien onder dos modus omdat mijn usb poorten zijn uitgeschakeld in de bios en hierdoor mijn keyboard niet werkt. Ik kan wel diverse windows programma's draaien en zo heb ik ook deze backup gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door E - man op 22-02-2010 10:36 ]

• E - man
Ok, een kleine update hier.

ik heb bovenstaande bios bewerkt met modbin6 (aangezien het biosverie 6.00PG is). Hier kon ik het wachtwoord wijzigen en ook de tekst 'Evaluation rom - not for sale', dit heb ik even gewijzigd om zeker te weten dat mijn aangepaste bios inderdaad geladen was.

Daarna heb ik deze aangepaste bios geflasht met winflash en de gravel herstart. De tekst was gewijzigd wat betekende dat mijn bios geladen was alleen het wachtwoord dat ik ingesteld had werkte niet. Blijkbaar is dat ding echt heel goed beveiligd. (had al eerder de cmos helemaal gewist zonder enig resultaat mbt het wachtwoord)

Nog enkele keren een aangepaste bios gemaakt maar elk zonder resultaat, de laatste flash mislukte helaas waardoor mijn gravel dood is. Een hotflash van de bios op een ander mainboard was niet succesvol aangezien Uniflash de Amic A49LF004TL-33F bios niet ondersteunt.

Voor mij houdt het voorlopig even op met de Gravel. Mogelijk vind ik nog ergens een Award bios waar mijn gravel goed mee opstart. Mocht iemand nog enige updates hebben met toegang tot deze bios dan lees ik het graag (dit topic staat in m'n favorieten).

8)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hmm, hier kan je zeker nog iets leuks van maken.
Ik snap echter niet dat ze er een HDMI-uitgang op steken als het standaard niet mogelijk is hier HD-films mee af te spelen.

Wat hardware betreft:

- Award BIOS van 2007
- Intel Celeron M 600MHz
- 256MB RAM
- Realtek RTL8100C 100Mbit Ethernet
- Ralink RT2561T WiFi-chip

Wat software betreft:

- Zet er Windows 2000 SP4 op, of Windows XP SP3 een beetje aangepast met nLite.
- Er zijn perfect drivers voor alle bovengenoemde hardware te vinden voor Windows 2000.
- Zet er gewoon VLC op, een Celeron 600MHz trekt DivX en Flash zonder problemen.
- Als MediaCenter-software kan je misschien Windows XP Media Center of MediaPortal proberen.

Belangrijk is wel om het BIOS-paswoord te vinden, of het BIOS te modificeren zodat er niet meer naar het paswoord wordt gevraagd. Dit moet te doen zijn. Ten tweede is het ook belangrijk om te kijken welke grafische kaart hier is gebruikt. Als iemand hier scherpe foto's van de bovenkant en onderkant kan maken zijn we van dat probleem af en kunnen we veel beter inschatten wat de mogelijkheden van dit apparaat zijn.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
Ik heb weer een nieuwe commodore gravel gekocht, dus de zoektocht naar een werkend bios-wachtwoord gaat door. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
E - man schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:43:
Ik heb weer een nieuwe commodore gravel gekocht, dus de zoektocht naar een werkend bios-wachtwoord gaat door. :*)
Leuk. De mijne is ook al in bestelling :+
Vond de laatste tijd toch te weinig om nog echt te tweaken ;)

Kan je eventueel eens wat scherpe fototjes nemen? Voor het paswoord: probeer deze twee tooltjes eens: CmosPwd en Eleventh Alliance !BIOS.
Als ik het goed heb, is het paswoord in het Gravel MediaCenter opgeslagen in een EPROM. Dan ga het er niet gemakkelijk uit krijgen.

Overigens is de GPU in de Gravel volgens mij de onboard van de Intel 845GML. Daar zijn ook goed drivers voor 2000/XP voor te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
EPROM? dat zou betekenen dat het wachtwoord en niet in de CMOS en niet in de BIOS chip zelf zit?

Als dat het geval is... wordt het dan een kwestie van die eprom verwijderen (desolderen) of wat anders?

Ik heb trouwens een e-mail gestuurd naar commodore corp om het wachtwoord te achterhalen, maar een reactie blijft vooralsnog uit (enkele dagen geleden)

Beide van bovenstaande tools heb ik gebruikt zonder enig werkend resultaat hoewel ik !bios nu wat uitgebreider ga testen (dat werkt met een bootdisk met windows 98), deze kon ik niet meer draaien op mijn vorige Gravel aangezien daar de onboard usb poorten uitgeschakeld waren (in de bios) en die op mijn usb2.0 pci kaart niet werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
E - man schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:38:
EPROM? dat zou betekenen dat het wachtwoord en niet in de CMOS en niet in de BIOS chip zelf zit?

Als dat het geval is... wordt het dan een kwestie van die eprom verwijderen (desolderen) of wat anders?

Ik heb trouwens een e-mail gestuurd naar commodore corp om het wachtwoord te achterhalen, maar een reactie blijft vooralsnog uit (enkele dagen geleden)

Beide van bovenstaande tools heb ik gebruikt zonder enig werkend resultaat hoewel ik !bios nu wat uitgebreider ga testen (dat werkt met een bootdisk met windows 98), deze kon ik niet meer draaien op mijn vorige Gravel aangezien daar de onboard usb poorten uitgeschakeld waren (in de bios) en die op mijn usb2.0 pci kaart niet werkten.
Dat wil zeggen dat je de EPROM zult moeten herprogrammeren. Dit is een heel informatieve site voor BIOS-passwords: http://www.elfqrin.com/docs/biospw.html

Ik weet niet of Commode Corp. dat paswoord zal willen vrijgeven. Er zit niet voor niets een paswoord op.
Zou er nergens online een handleiding of service manual iets dergelijks te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Vraagt het ding elke keer bij het opstarten om een wachtwoord of alleen als je naar de bios gaat? Want ik had uit een eerdere post begrepen dat als je de cf kaart eruit trekt hij wel van hd opstart? In dat geval zou je de hd op een ander systeem bootable kunnen maken en zo Windows setup kunnen uitvoeren.

/edit: Was benieuwd waar jullie deze kochten, dacht dat er misschien een samenkopen actie was oid, maar ws halen jullie ze via marktplaats oid?

[ Voor 17% gewijzigd door Nielson op 20-02-2010 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Nielson schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:53:
Vraagt het ding elke keer bij het opstarten om een wachtwoord of alleen als je naar de bios gaat? Want ik had uit een eerdere post begrepen dat als je de cf kaart eruit trekt hij wel van hd opstart? In dat geval zou je de hd op een ander systeem bootable kunnen maken en zo Windows setup kunnen uitvoeren. Waar halen jullie ze trouwens vandaan?
Het vraagt enkel om een paswoord wanneer je het BIOS in wil komen. Je kan er zonder problemen Windows opzetten door de CF-kaart uit het 2de slot (naast het IDE-slot) te halen, en met een dubbele IDE-kabel een HDD als slave en een CD/DVD-drive als Master te hangen. Je zou dan normaal gewoon kunnen booten van CD en de setup voltooien.

Het is echter een zeer grote misser dat je niet in het BIOS geraakt. Zeker als je ziet dat standaard na een BIOS-reset de USB-poorten zijn uitgeschakeld. Wie weet wat er allemaal meer mogelijk is als we in het BIOS geraken :)

PS: Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
dat lijkt me inderdaad mogelijk, op deze manier xp installeren. ik zal zo even op bovenstaande link klikken om te lezen wat er staat over bios wachtwoorden.

Ik heb mijn tweede op marktplaats gekocht voor 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
E - man schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 16:15:
dat lijkt me inderdaad mogelijk, op deze manier xp installeren. ik zal zo even op bovenstaande link klikken om te lezen wat er staat over bios wachtwoorden.

Ik heb mijn tweede op marktplaats gekocht voor 30 euro.
Er zijn nog talloze andere manieren om XP te installeren moest het niet lukken. Je kan een installatie doen over het netwerk, HDD in PC hangen en de setup-files kopieren en bootable maken, enz.

Persoonlijk wil ik echter liever eerst in het BIOS geraken. Wellicht dat die Celeron een hoop te overklokken is, het is zelfs goed mogelijk dat hij nu onderklokt draait. Wellicht is er dan actieve koeling nodig, maar ik was toch van plan de GeForce 5200FX PCI die ik hier heb liggen erin te steken en dan is het voordeel van passieve CPU-koeling toch weg. Het is misschien ook mogelijk het een en ander over de hardware van het ding te ontdekken.

Overigens is het altijd beter en stabieler om eerst je wijzigingen in het BIOS door te voeren en dan Windows te installeren in plaats van omgekeerd, toch als het significante wijzigingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
Nou die 'nieuwe' gravel van marktplaats is dus ook al eens geopend geweest, en blijkbaar is daar de cmos ook van gereset want de afstandsbediiening doet het niet (ook na koppeling met het apparaat kan ik m alleen aan en uit zetten ermee). Dit is precies hetzelfde probleem als ik had met de eerste nadat de usb poorten waren uitgeschakeld.

Ik heb trouwens eens de harddisk helemaal doorgebladerd in de hoop ergens een config bestand met een wachtwoord te vinden, maar helaas.

[ Voor 32% gewijzigd door E - man op 22-02-2010 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
*Kick*

Ondertussen al gebeld naar het Commodore nummer dat je ondertussen hebt weggeedit? :)

Verwijderd

Topicstarter
Commodore bestaat niet meer dus bellen heeft geen zin, maar ik ben inmiddels wel achter het wachtwoord gekomen.

bios wachtwoord=26641234

Via een hulpvaardige ex-medewerker, dus zonder met het bios te hoeven rotzooien. Ik ga nu proberen er een xmbc versie op te draaien.

edit: booten van usb lijkt niet te lukken. De optie staat wel in de bios, maar ik krijg voortdurend een 'disk boot failure'. Ik ga het later maar eens met een cd/dvd-rom proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 14:34 ]

• Petervanakelyen
Aha, dat is al een heel grote stap in de goede richting :)

• Kluunsoft
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-04 21:52
Goedemiddag ,

en dan komt nu het verlossende wachtwoord !!!! MET DANK AAN E-MAN

26641234

Mogen de mensen die een gravel hebben er veel plezier mee hebben

Groet,

Kluunsoft

:) :) :) :) :) :) :) :) :)

en ja er was er al 1 voor hahahah

[ Voor 7% gewijzigd door Kluunsoft op 25-02-2010 17:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik gok zo dat e-man al even een kijkje had genomen in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Bedankt voor de bios code, ik ben nu bezig met windows xp installeren en dit gaat tot nu toe goed.
Ik heb de usb poorten nu ook weer aan de gang,dankzij de bios code.

Gr R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
nee, onafhankelijk van elkaar het wachtwoord gevonden ;)

Op de eerste gravel was het me gelukt om een corrupte bios te flashen, die werkte niet meer. Heb nu met deze code de usb poorten op de tweede weer kunnen aanzetten en met winflash een hot flash kunnen uitvoeren zodat ik nu weer twee werkende gravels heb.

waarschijnlijk wordt het of ubuntu of xp wat ik erop ga installeren, hangt er vanaf of ik de wireless netwerkkaart met wpa2 aan de gang krijg onder xp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 12:17
Als er wel degelijk een P3 in zit, kan je eens proberen de hdd aan een pc te hangen, een image te maken, en vervolgens windows op de hdd installeren. Ik zou proberen te gaan voor een volledig gestripte XP versie met media center, mocht dat al mogelijk zijn althans ;)

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
E - man schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 10:00:
nee, onafhankelijk van elkaar het wachtwoord gevonden ;)

Op de eerste gravel was het me gelukt om een corrupte bios te flashen, die werkte niet meer. Heb nu met deze code de usb poorten op de tweede weer kunnen aanzetten en met winflash een hot flash kunnen uitvoeren zodat ik nu weer twee werkende gravels heb.

waarschijnlijk wordt het of ubuntu of xp wat ik erop ga installeren, hangt er vanaf of ik de wireless netwerkkaart met wpa2 aan de gang krijg onder xp
Ralink heeft prima drivers voor hun kaarten. Hier staat een overzichtje. Het duurt een eeuw voor ze gedownload zijn, maar WPA2 werkt hier prima :)
bn326160 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 10:07:
Als er wel degelijk een P3 in zit, kan je eens proberen de hdd aan een pc te hangen, een image te maken, en vervolgens windows op de hdd installeren. Ik zou proberen te gaan voor een volledig gestripte XP versie met media center, mocht dat al mogelijk zijn althans ;)
Er zit een Celeron in. Ik zou gewoon een CD-drive aan een IDE kabel met twee stekkers hangen, de bootvolgorde instellen in het BIOS en de Windows XP Media Center Edition CD met nLite wat verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, Ik ben vannacht tot 3 uur bezig geweest met de gravel, ik heb het draadloos netwerk nu aan de gang (petervanakelyen bedankt), maar nu zit ik nog met de video drivers en het geluid.
Ik heb nu al diverse Driver Checkers geprobeerd maar er is er geen 1 die de goede drivers kan vinden, weet 1 van jullie welke drivers er nodig zijn?

Ik hoor het graag.

Vrgr Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sounddriver van realink r153492
Videodriver moet voor de intel 854 chipset zijn , heb ik alleen voor win98 gevonden

Groet Guus

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 12:56:
Sounddriver van realink r153492
Videodriver moet voor de intel 854 chipset zijn , heb ik alleen voor win98 gevonden

Groet Guus
De sounddriver is dus inderdaad een standaard AC97-chipje van Realtek.
De driver voor je IGP kan je wel op de Intel website vinden, kijk naar de Archived Products.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Had de reactie van peter nog niet gezien dus is de mijne een beetje overbodig, maar omdat ik 'm toch al opgezocht had bij deze nog even de link.

[ Voor 40% gewijzigd door Nielson op 28-02-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geweldig allemaal, ik ga direct even kijken of ik het aan de gang krijg.

Bedankt.

Gr Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, de driver van Nielson wil niet installeren ik krijg de volgende melding.

Dit systeem voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van de software
setup wordt afgesloten.

Heb ik weer, ik weet niet voldoende van dit systeem om hiet zelf uit te komen, kan iemand mij helpen.

Wat heb ik er nu op staan.

Windows xp professional versie 2002
service pack 2
Of kan ik er beter een andere windows op zetten?

Gr Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Update eens eerst en vooral je systeem naar Service Pack 3.
Hier kan je de aparte download vinden. Kijk wel je taal na, je wil geen 300MB opnieuw downloaden ;)

Windows XP is goed, maar volgens is Windows 2000 Professional wel iets snappier op deze hardware. Niet wat opstarten betreft, maar in system responsiveness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Petervanakelyen.
Ik heb er inmiddels sp3 op staan, maar dat hielp ook niet, ik denk dat ik nu win2000 eens ga testen, ik wil wel eens zien wat win2000 nog kan met dit ding.

Toch vraag ik me nog af wat de andere tweakers op hun gavel hebben staan en of het allemaal goed werkt.

Bedankt voor de tips

Gr Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 19:08:
Hoi Petervanakelyen.
Ik heb er inmiddels sp3 op staan, maar dat hielp ook niet, ik denk dat ik nu win2000 eens ga testen, ik wil wel eens zien wat win2000 nog kan met dit ding.

Toch vraag ik me nog af wat de andere tweakers op hun gavel hebben staan en of het allemaal goed werkt.

Bedankt voor de tips

Gr Ronald
Ik denk dat er ten eerste al niet zo heel veel tweakers zijn met een Gravel in huis, ten tweede, er iets mee doen :P

Overigens zou ik eerst zoeken naar goede drivers voor XP, grote kans dat je nog meer drivers nodig zult hebben voor Windows 2000.

Ik vind persoonlijk Ubuntu echter ook een grote aanrader, en daar heb je geen drivers voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu ken ik verder niet, maar kan er altijd eens naar kijken, ik nu al zo'n beetje een keer of 4 windows op de commodore gezet dus dan kan Ubuntu er ook nog wel bij. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 20:08:
Ubuntu ken ik verder niet, maar kan er altijd eens naar kijken, ik nu al zo'n beetje een keer of 4 windows op de commodore gezet dus dan kan Ubuntu er ook nog wel bij. :-)
Doe een triple of quad boot? Ubuntu, Windows 2000 en Windows XP?
Gewoon in deze volgorde:

1. Windows 2000
2. Windows XP
3. Ubuntu 9.10

Dan zal Ubuntu een bootloader installeren waarmee je kan kiezen tussen je OSen. Als iets je goed bevalt en iets anders niet kan je het altijd weggooien. En op 80GB moet dit wel te doen zijn. Ieder OS zo'n 25GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
Een windows videodriver voor i854GLM ga je niet vinden.

Deze hele chipset met celeron m 600 processor is gemaakt voor Windows CE 5.0 / Linux

http://tweakers.mobi/nieuws/36919

http://www.intel.com/design/celect/854/tools.htm
( Intel platform support drivers (PSD) V1.5.1 Gold, is niet beschikbaar voor download. Heb inmiddels gemaild naar Intel, maar heb geen hoge verwachtingen)

Heb zojuist Ubuntu maar geinstalleerd, die is nu bezig met het downloaden van een update met ondersteuning voor de Intel i8xx grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik had al verwacht dat de standaard Intel driver voor de 845-serie niet ging werken, de 845GLM is namelijk geen standaard. In dit geval is een getweakte Ubuntu een zeer goede uitweg. Zorg ervoor dat je je swap-partitie groot genoeg maakt bij de installatie, installeer zeker ubuntu-restricted-extras om goed gebruik te kunnen maken van de hardware bij afspelen van video, verwijder alle Evolution-meuk (dit is best een grote vertraging) en installeer gewoon Thunderbird voor e-mail, en zorg er ook voor dat je eens een kijkje neemt in Restricted Hardwarde Drivers. Kan goed zijn dat er voor dit soort exotische hardware een closed-source binary drivers is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - man
Je haalt 845 en 854 door elkaar, dit zijn twee verschillende chipsets ;)

Heb drivers gevonden die mogelijk geschikt zijn voor een i854GM videokaart, met een beetje geluk werken dei ook op een i854GML, via 'have disk' kan je de installatie wel forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Misschien zou je de drivers voor de i852/855 dan kunnen proberen, de naamgeving suggereert iig enige verwantschap.
Pagina: 1 2 Laatste