Hotswapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 09:14
Hallo allen,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb dit hele forum en anderen afgestruind maar ik kon geen opplosing vinden. Hopelijk dat jullie mij een beetje verder in de goede richting kunnen helpen.

Afgelopen week heb ik een paar addonics (diamond) hard disk enclosure/cradles gekocht. Deze heb ik zonder problemen kunnen instaleren. Echter als ik een drive wil hotswappen, zie ik nergens de optie "hardware veilig verwijderen"

Dus stop ik de harddisk via de key switch (deze zit op de cradle) Dit werkt ook allemaal prima. Maar zodra ik de harddisk weer in de cradle stop, en de key switch op on zet, krijg ik een BSOD. Het is dus niet mogelijk om te hotswappen. (Ik kan wel de pc uitdoen en dan coldswappen zonder problemen.)

Ik heb een Intel DP35DP moederbord met de Intel 82801IR (ICH9R) controller hub een deze ondersteund RAID en AHCI (en hotswapping) ((OS is Windows XP Pro))

In de BIOS staan RAID en AHCI enabled.

Allernieuwste drivers voor de chipset/bios zijn geinstaleerd. Alsmede de Matrix Storage Manager driver.

Ook heb ik bij de harddisk properties de "Enable write cache on disk" uitgevinkt (de opties voor "Optimize for quick removal" en "Optimize for performance" zijn trouwens wel grijs? Misschien dat het daar wat mee heeft te maken?)

Verder heb ik trouwens het programma HotSwap geprobeerd wat hier op het forum werd aangeraden. Maar als ik dit programma gebruik, krijg ik geen BSOD maar restart de pc gelijk opnieuw op, als ik een nieuwe harddisk hotswap.

Ik weet echt niet meer wat ik nog verder kan proberen. Heeft iemand enig idee? Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is die cradel verbonden? Via USB of eSata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Welk type heb je dan precies, er zijn verschillende types by Addonics. En ondersteund je controller Hotswapping voor deze cradle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Heeft die Addonics wel ondersteuning voor hot swap uberhaupt?
Ik neem aan dat je OS wel op een schijf staat die er vast in zit? Niet dat je zomaar je OS schijf los trekt, en vervolgens een nieuwe er in stopt... Dat werkt zo niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
De hotswap modules werken alleen met een sata-controller die ook hotswap ondersteunen. In de regel zijn dit de duurdere hardware-raidcontrollers. Onboard sata-poortjes ondersteunen dit niet en een BSOD is dan ook niet verwonderlijk.

Kan je iets meer van je hardware-specs geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige onboard sata controllers ondersteunen dit wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

mrjixies schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:29:
Ook heb ik bij de harddisk properties de "Enable write cache on disk" uitgevinkt (de opties voor "Optimize for quick removal" en "Optimize for performance" zijn trouwens wel grijs? Misschien dat het daar wat mee heeft te maken?)
Zijn je schijven in Windows geconverteerd naar dynamic disks? Volgens mij is dat nodig om ze te kunnen hotswappen en komen ze dan ook in het "Safely remove hardware" menu tevoorschijn.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:53:
[...]
Zijn je schijven in Windows geconverteerd naar dynamic disks? Volgens mij is dat nodig om ze te kunnen hotswappen en komen ze dan ook in het "Safely remove hardware" menu tevoorschijn.
idem, ga naar schijfbeheer, en rechtsklik op de schijf
dan kan je ze "veilig verwijderen" terwijl de pc aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Bedankt voor jullie antwoorden!

De cradle is intern verbonden met de sata poort van het moederbord. (dus geen usb of esata)

Het gaat om dit type van Adonnics: http://www.addonics.com/products/diamond/diamond_dcs.asp er staat duidelijk dat deze types hotswap ondersteuen: "Regular SATA connector for use as a hot swap removable hard drive via the Diamond Drive Cradles installed in a 5 1/4" drive bay"

Mijn chipset heeft de Intel 82801IR (ICH9R) controller en deze moet hotswapping ondersteunen als ik op de website van Intel kijk: http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/CS-012304.htm

De harddisk stond al op dynamic, dit heb ik echter naar basic gezet om te kijken of dit wat uit zou maken. Helaas zonder resultaat. (Het OS staat natuurlijk op een aparte harde schrijf :-)

En het probleem is niet om de schrijf te verwijderen, dit werkt prima. Het probleem is echter als ik de schrijf er opnieuw in stop, en de keyswitch op on zet. Dan krijg ik meteen de BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Je zegt dat je RAID aan hebt staan. Gebruik je het ook?
En de schijf die je hot-swapt zit deze in een array?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Probeer het eens met dit tooltje: http://safelyremove.com/fullFeaturesList.htm?scrb.
Werkt ook met sata, en firewire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Ja ik gebruik RAID, ik heb 2 schrijven in RAID0 draaien. Verder 1 schrijf voor het OS. De 4e schrijf is dus de hotswap module.

Bedankt voor de link! Ik ga dat zo even proberen. Mocht dat niet werken dan ga ik windows 7 instaleren :-) Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raid 0 is je probleem. Als je een raid 0 set uit elkaar trekt heb je een probleem omdat er geen parity is. Probeer het eens met Raid 1 of als je 4 of meer schijven hebt, met Raid 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Dat verklaart het wel ja... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 18:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het lag zo voor de hand dat ik het niet durfde te zeggen maar was hier al bang voor :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 06:25

Jrz

––––––––––––

Nou.. onder windows95 kon ik gewoon mijn PATA schijven hotswappen :)

Kreeg soms wel rare tekentjes lol

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Voor alle duidelijkheid:

1e Schrijf: OS (Geen RAID)
2e Schrijf: Data (RAID0)
3e Schrijf: Data (RAID0)
(2e+3e Schrijf is dus de RAID Array)

4e Schrijf: Hotswap Module (Geen RAID) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

XP ondersteunt geen AHCI, en (dus) ook geen hotswap met een harddisk-classe apparaat.

Verder: de meeste Intel S-ATA controllers hebben AHCI aanstaan in hun RAID-modus, disks die niet in een array zitten, zul je dan kunnen hotswappen.

Je probleem heet Windows XP.

Overig: sommige controllers komen met een driver (de Silicon controllers O.A., en bij mijn weten ook sommige VIA chipsets) die via USB hotplug 'emuleert' onder XP, maar helemaal native is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Met alle respect, maar windows XP ondersteunt wel AHCI. Deze drivers moet je alleen instaleren voordat je XP instaleert, dit kan via F6 of via slipstreaming. Dit laatste heb ik namelijk ook gedaan, en als XP geen AHCI zou ondersteunen, vraag ik me af waarom XP bij mij wel werkt aangezien de AHCI enabled is in de BIOS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

AHCI moet met een losse driver, daar heb je gelijk in, en dan kun je lezen en schrijven van die harddrive. XP ondersteunt uit zichzelf echter geen AHCI, de driver is een work-around, en zal omdat het OS geen AHCI ondersteunt, niet alle features aan kunnen bieden. Hot plugging is een complexe feature die eigenlijk nooit werkt (tenzij die driver intern zich voor gaat doen als een USB-achtige oplossing), maar meestal voegt een AHCI driver wel een andere feature toe: NCQ.

Vanaf Windows Vista wordt AHCI pas ondersteunt door het OS zelf, en tenzij je AHCI + RAID gaat gebruiken, is er dan ook geen losse driver meer nodig.

Het klinkt lullig, maar, mrjixies, XP is een antiek OS, en AHCI is een vrij nieuwe technologie, net als S-ATA zelf.

Een korte link die het wat preciezer uitlegt: Wikipedia: Advanced Host Controller Interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Bedankt Umbrah voor je uitvoerige antwoord.

Ik heb het toch maar even geprobeerd en windows 7 geinstaleerd. En nu werkt het wel! :o

Ik weet niet of de handelingen de juiste zijn, maar ik ga als volgt te werk:

Eerst ga ik naar Disk Management.
Ik haal dan schrijf A (hotswap schrijf) offline. (in Disk Management)
Dan plaats ik schrijf B in de bay.
In Disk Management ga ik naar Action ---> Rescan Disks
De nieuw gevonden schrijf zet ik online (in Disk Management), en dan is de schrijf klaar voor gebruik.

Ik heb het nu met 3 verschillende schrijven geprobeerd. En het werkt perfect!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door mrjixies op 07-02-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Krijg je nu wel het menu "hardware veilig verwijderen" in de system tray te zien of niet?
En heb je dat tooltje van "safelyremove" öf "hotswap"ook eerst geprobeerd of meteen maar windows 7 geïnstalleerd? Of doe je het gewoon zoals je het hierboven hebt aangegeven?

Edit: Een soortgelijk probleem is ook al eens eerder hier behandeld: eSata + HotSwap on Windows XP (AHCI workarround needed)

[ Voor 43% gewijzigd door donnervogel op 07-02-2010 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Nee ik krijg niet het "hardware veilig verwijderen" in de system tray te zien. Maar dat kan eigenlijk ook niet, omdat de hotswap module rechtstreeks op de sata poort is aangesloten. Dus ik maak geen gebruik van USB/FIREWIRE/ESATA. Het systeem ziet de schrijf als een "normale" vaste schrijf.

Ik heb het programma hotswap geprobeerd met windows XP maar dat wou niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Bedankt voor de info, dan blijft evt het eerder genoemde "Safelyremove" over.
Maar het belangrijkste is dat het werkt voor jou zoals het moet.
Pagina: 1