eSata + HotSwap on Windows XP (AHCI workarround needed)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 15:27
Hoi,

Ik ben aan het uitkijken om volgende Sata Tower aan te schaffen:
Addonics Mini Storage Tower

Deze Sata Tower zou ik via eSata met mijn moederbord willen verbinden:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H (versie 1.0)

Nu zit ik met volgend probleem. De eSata connectie zou HotSwappable moeten zijn (d.w.z. dat ik tower nog kan aanleggen, als Windows reeds is opgestart). Opdat Hotswap in Windows XP zou werken, dient de Sata modus (in je bios) op AHCI te staan (ipv IDE).

Mijn Windows XP (32 bit) heb ik indertijd met Sata modus = IDE geinstalleerd. Ik heb gisteren een nieuwe partitie aangemaakt. Vervolgens via NLite een Windows XP 64 Bit + AHCI drivers (van de website van Gigabyte) erop geslipstreamed. Via Sata = AHCI kon ik deze Installatie CD niet opstarten. Via Sata = IDE kon dit wel. Ik heb dit gedaan (F6 drukken tijdens de Windows installatie was niet nodig, AHCI driver zat geslipstreamed in de CD). De installatie van Windows XP 64 bit (op die nieuwe partitie) verliep goed. Echter, als ik later probeerder terug naar Sata = AHCI te schakelen. Liep Windows XP terug vast... M.a.w. Ik krijg AHCI en Windows XP maar niet aan de praat op mijn HTPC

Nu biedt addonics ook een Host Controller via PCI card aan (met daarop de Silicon Image chip set SiI 3124)
1 eSATA / 3 Port SATA II RAID 5 / JBOD PCI Controller

Deze Host Controller ondersteunt ook "HotSwap". Nu vraag ik me af, of ik Windows XP in Sata = IDE mode kan blijven laten draaien. Maar mijn Sata Tower toch HotSwap kan aansluiten op het moederbord, via deze controller (die via PCI-E loopt).

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is ?

Een andere oplossing is de eSata to USB adapter van Addonics te gebruiken.
Echter boet ik dan wel in op connectiespeed.
* 300 MB/sec (eSata) gedeeld door 4 harddisks = 75 MB/sec
* 48 MB/sec (via USB 2.0) gedeeld door 4 harddisks = 12 MB/sec (slechts)

Het voordeel van deze tower is dat je maar één stroomaansluiting + één connectie aansluiting (via eSata of USB) naar je hostcontroller hebt. Die connectie zou via eSata + HOTSWAP moeten kunnen lopen (is meest ideale scenario)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Gent32m schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:22:
Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is ?
Ik heb die kast ook gehad samen met een 4-Port eSATA RAID 5 / JBOD PCI controller, hotswap was gewoon mogelijk op de IDE drivers.

Op dit moment draai ik wel AHCI door in windows mijn IDE drivers geforceerd te updaten naar de AHCI drivers en daarna de AHCI in het BIOS aan te zetten bij de reboot. Ik zou dit alleen op een nieuwe installatie testen want als het mis gaat kom je misschien niet meer in windows omdat de AHCI drivers dan al benut worden, of safe mode dan nog werkt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Toevalig tijdje terug voor een klant een dergelijke tower gebruikt.
Ik ben tegen de volgende dingen aangelopen.
De tower bevat een esata port multiplier. Deze word aangestuurd door de sata controller op je moederbord of op je pci-e kaart. wil je dat die tower ook via een andere controller aangesloten kan worden, tweede computer bijvoorbeeld, dan moet je de hardware matige port multiplier gebruiken.

Die port multiplier kan je alleen aansturen met een port multiplier geschikte sata controller. Kijk dit goed na, want je kunt slechts 1 schijf gebruiken als je sata controller geen port multiplier ondersteund.

Je kunt voor zover ik weet de ahci driver voor de pci-e kaart gebruiken terwijl je de ide driver voor je moederbord controller blijft gebruiken. Wel is het zo dat je dan alleen via je pci-e controller porten hotswap mogelijkheden hebt, en dus niet op de moederbord poorten.

Wat een mogelijkheid is om terwijl je moederbord poorten als ide drive worden aangestuurd te gebruiken is. Een programma genaamd "Hotswap!" dit is freeware voor zover ik weet, en kan de flush opdracht naar "elke" drive toesturen. Dan worden de eventueel nog niet afgemaakte opdrachten voor die drive afgemaakt, zodat die afgekoppeld kan worden. Omdat het een sata aansluiting is, is hardware matig alles al voorbereid op het hotswappen.

Wat betreft het niet installeren op een ahci ingesteld moederbord controller kan ik je niet helpen.Als je de goede drivers gebruikt zou dit gewoon mogelijk moeten zijn, maar kennelijk wil dat bij jouw niet lukken.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
nsa1984 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:01:
Je kunt voor zover ik weet de ahci driver voor de pci-e kaart gebruiken terwijl je de ide driver voor je moederbord controller blijft gebruiken. Wel is het zo dat je dan alleen via je pci-e controller porten hotswap mogelijkheden hebt, en dus niet op de moederbord poorten.
Als ik via de eSata connectie (op de pci kaart) de Storage Tower "HotSwap" kan aansluiten, is dit voor mij voldoende. De eSata uitgang op het moederbord gebruik ik dan niet.

Maar hoe doe jij dit ? Om AHCI op die pci kaart in te stellen (en niet op je moederbord) ? In de bios van het Gigabyte moederbord, kan ik Sata op drie opties zetten (IDE, RAID of AHCI). Deze optie zou dus op IDE moeten blijven staan (zodat windows xp kan blijven opstarten). Maar hoe stel ik die AHCI dan in, op de pci kaart. Heb jij daar ervaring mee ?

Overigens, leuk om horen dat je ook zo een tower hebt aangeschaft. Was jij daar tevreden over ? Ik ben ondertussen aan het mailen met de support van Addonics. De tower zou +- 30 Db(A) noise maken (via de ingebouwde fan). Mijn HTPC produceert momenteel maar 17 Db(A). Ik heb die heel stil gekregen (via Noctua fans). Nou ja, die Storage Tower zal niet altijd aanliggen (ik zou die hoofdzakelijk als archief gebruiken, om zo data van de Tower naar de internal disks in de HTPC heen en weer te swappen. Content die reeds gezien is, kan gearchiveerd worden op de tower (dus verwijderd van de interne disks in de HTPC). Wil ik die content later terugzien, kan ik die terug de-archiveren (door te kopieren van de tower naar de HTPC).

Ik zou hierbij van een Raid 0 (mirroring) array gebruik maken. Volgens de Addonics support kan ik meerdere Raid 0 arrays definieren, als ik maar over die chipset (SiI 3124) bechik en deze host controller:
5X1 eSATA Port Multiplier

Die chipset (SiI 3124) zit in die pci kaart (die ik in mijn moederbord kan steken). Alsook in de eSata to USB adapter (ik zou deze me wel aanschaffen, zodat ik altijd van eSata naar USB kan gaan, op andere pc's). Maar de hoofdbedoeling blijft via eSata + Hotswap dit device in mijn HTPC aan te kunnen sturen...

Daarnaast zal ik ook Windows XP 64 Bit nodig hebben, wil ik voorbij de 2TB grens geraken. Aanvankelijk zal ik 2*500 Gb in de tower steken (ik heb die schijven nog liggen). Later kan ik daar bv 2x 1Tb (of 2 x 2 TB) bij steken. Dan kom ik in totaal bv op 5 TB uit. Om dit te kunnen laten werken, heb ik een 64 bits operating systeem nodig. Die heb ik gisteren succesvol (als tweede test partitie) kunnen installeren. Maar niet in AHCI mode dus. Hoe dit komt, weet ik niet..

Ik heb nochtans de juiste drivers (via NLite) geslipstreamd. Wel heb ik gelezen (via google) dat er wat problemen met dit moederbord en AHCI waren (brakke drivers enzo). Nochtans via NLite zou dit moeten werken. Enfin, ik ga daar niet mijn tijd verder in verliezen... De Sata drives in mijn HTPC werken goed in IDE mode. Dit mag zo blijven.

Zolang ik die Storage Tower maar via eSata + Hotswap aansturen kan...

Heeft er iemand nog tips ? Of ervaringen hiermee ?

Alvast bedankt.

P.S.
1) Mijn moederbord ondersteunt eSata (via port multiplier). Die PCI kaart natuurlijk ook ;-)
2) Het programmaatje HotSwap heb ik gisteren nog van het internet gedownload (maar nog niet uitgeprobeerd). Hiermee kun je de eSata drive ontkoppelen. Maar of je die daarmee ook nog kunt aankoppelen (eens windows gestart is), vrees ik wat voor. Een echte HotSwap oplossing is dit niet. Of zie ik dit verkeerd ?

[ Voor 6% gewijzigd door Gent32m op 10-03-2009 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Gent32m schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:23:
[...]
Maar hoe doe jij dit ? Om AHCI op die pci kaart in te stellen (en niet op je moederbord) ? In de bios van het Gigabyte moederbord, kan ik Sata op drie opties zetten (IDE, RAID of AHCI). Deze optie zou dus op IDE moeten blijven staan (zodat windows xp kan blijven opstarten). Maar hoe stel ik die AHCI dan in, op de pci kaart. Heb jij daar ervaring mee ?
De optie in de bios blijft inderdaad gewoon op ide staan. Voor de losse pci-e controller installeer je een tweede driver (die van de controller zelf) en voorzover ik weet is die driver alleen ahci enabled beschikbaar, maar ik heb dit helaas niet getest. Zelf draaide ik op een asus a8n-e in ahci mode, dus had ik "nergens" last van kwa hotswap mogelijkheden.
[...]
Overigens, leuk om horen dat je ook zo een tower hebt aangeschaft. Was jij daar tevreden over ? Ik ben ondertussen aan het mailen met de support van Addonics. De tower zou +- 30 Db(A) noise maken (via de ingebouwde fan). Mijn HTPC produceert momenteel maar 17 Db(A). Ik heb die heel stil gekregen (via Noctua fans). Nou ja, die Storage Tower zal niet altijd aanliggen (ik zou die hoofdzakelijk als archief gebruiken, om zo data van de Tower naar de internal disks in de HTPC heen en weer te swappen. Content die reeds gezien is, kan gearchiveerd worden op de tower (dus verwijderd van de interne disks in de HTPC). Wil ik die content later terugzien, kan ik die terug de-archiveren (door te kopieren van de tower naar de HTPC).
Ik vond de tower kwa geluid eigenlijk tegenvallen. Nu heb ik hem slechts gebruikt in combinatie met de standaard ventilator. Dus dara zou je eventueel nog wat winst kunnen halen voor er een stillere in te plaatsen.
Verder heb ik 1 echt groot nadeel gevonden aan de tower. Als je de esata kabel aansluit, aan de tower en de computer en daarna de tower aanzet. Dan vind de computer slechts 1 schijfje wat een soort configuratie partitie is. De work around is, eerst de tower aanzetten, daarna de esata kabel aansluiten. Dan is er niks aan de hand en kun je de partitie(s) vrijelijk benaderen.
[...]
Ik zou hierbij van een Raid 0 (mirroring) array gebruik maken. Volgens de Addonics support kan ik meerdere Raid 0 arrays definieren, als ik maar over die chipset (SiI 3124) bechik en deze host controller:
5X1 eSATA Port Multiplier

Die chipset (SiI 3124) zit in die pci kaart (die ik in mijn moederbord kan steken). Alsook in de eSata to USB adapter (ik zou deze me wel aanschaffen, zodat ik altijd van eSata naar USB kan gaan, op andere pc's). Maar de hoofdbedoeling blijft via eSata + Hotswap dit device in mijn HTPC aan te kunnen sturen...
Je kunt inderdaad met behulp van een sil 3124 chipset de port multiplier instellen. Echter wat ik niet heb kunnen testen omdat ik voor een hardware port multiplier ben gegaan, is of de raid configuratie ook blijft bestaan als de tower losgekoppeld word van de controller en daarna weer terug gekoppeld word. Dit omdat de raid controller in de systeemkast van de computer zit, en niet in de tower kast met de schijven.
Voor de hardware port multiplier weet ik dat dit wel mogelijk is. Dit is zelfs zo gedaan dat als de port multiplier in de tower eenmaal is ingesteld met een sil3124 chipset de tower vrijelijk ook op andere niet multiplier ondersteunende esata controllers kan worden aangesloten. Dit omdat de hardware port multiplier zelf de raid configuratie onthoud.
[...]
Daarnaast zal ik ook Windows XP 64 Bit nodig hebben, wil ik voorbij de 2TB grens geraken. Aanvankelijk zal ik 2*500 Gb in de tower steken (ik heb die schijven nog liggen). Later kan ik daar bv 2x 1Tb (of 2 x 2 TB) bij steken. Dan kom ik in totaal bv op 5 TB uit. Om dit te kunnen laten werken, heb ik een 64 bits operating systeem nodig. Die heb ik gisteren succesvol (als tweede test partitie) kunnen installeren. Maar niet in AHCI mode dus. Hoe dit komt, weet ik niet..
Voor een data volume groter dan 2TB heb je inderdaad een 64bits OS nodig. Dit was ook een leuke "verrassing" voor mij. :-) Maar een workaround is om op het raid volume meerdere partities te maken, en die als mappen te koppelen, vergelijkbaar hoe (l)unix werkt met partie beheer.
[...]
Ik heb nochtans de juiste drivers (via NLite) geslipstreamd. Wel heb ik gelezen (via google) dat er wat problemen met dit moederbord en AHCI waren (brakke drivers enzo). Nochtans via NLite zou dit moeten werken. Enfin, ik ga daar niet mijn tijd verder in verliezen... De Sata drives in mijn HTPC werken goed in IDE mode. Dit mag zo blijven.
Tjah waarom jouw moederbord niet onder ahci mode wil werken weet ik niet. Denk dat je dat ook als "appart" probleem moet zien.
[...]
2) Het programmaatje HotSwap heb ik gisteren nog van het internet gedownload (maar nog niet uitgeprobeerd). Hiermee kun je de eSata drive ontkoppelen. Maar of je die daarmee ook nog kunt aankoppelen (eens windows gestart is), vrees ik wat voor. Een echte HotSwap oplossing is dit niet. Of zie ik dit verkeerd ?
Het programma "Hotswap!" heeft ook een "renew" functie, waarmee opnieuw gezocht word naar drives om die een stations letter toe te kennen. Ik heb zelf "Hotswap!" niet als anders ervaren dan de reguliere hotswap functie van windows, anders dan dat het een losse applicatie is om het af te handelen.
Want voor de windows inplementatie van hotswap ben je ook verplicht om "hardware veilig verwijderen" te doen. Dit om net zoals bij "Hotswap!" de nog te verwerken opdrachten voor het station te laten uitvoeren.

De reden waarom ik naar "Hotswap!" ben gaan kijken is omdat ik scripted de tower wou kunnen afkoppelen van het besturingssysteem ter voorkoming van het direct schrijven naar de tower. (denk aan virusjes enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
nsa1984 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:05:
Verder heb ik 1 echt groot nadeel gevonden aan de tower. Als je de esata kabel aansluit, aan de tower en de computer en daarna de tower aanzet. Dan vind de computer slechts 1 schijfje wat een soort configuratie partitie is. De work around is, eerst de tower aanzetten, daarna de esata kabel aansluiten. Dan is er niks aan de hand en kun je de partitie(s) vrijelijk benaderen.
Had je dit enkel voor (bij het configureren van je Raid Array) ? Of heb je dit nog altijd voor ?
Want dit is dus wat ik NIET wens te bekomen... Ik wil de HTPC eerst kunnen aanzetten en dan bv een uurtje later de Sata Tower (via eSata) online brengen. Wanneer ik die tower aanzet, zou Windows me dan een drive letter moeten toewijzen. Een beetje zoals met USB 2.0 (dat soort "hotswap" of plug & play functie).

Overigens, USB 3.0 komt eraan (daar heb je alvast die HotSwap problemen niet + grotere snelheden). Maar ja, als ik daar nog moet op wachten.. USB 3.0 zal niet voor de eerste maanden zijn.
nsa1984 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:05:
Voor een data volume groter dan 2TB heb je inderdaad een 64bits OS nodig. Dit was ook een leuke "verrassing" voor mij. :-) Maar een workaround is om op het raid volume meerdere partities te maken, en die als mappen te koppelen, vergelijkbaar hoe (l)unix werkt met partie beheer.
Die mappen koppelen, hoe bedoel je dat precies ? (l)unix ken ik niet (of enkel zo een paar ch dir commando's van uit mijn studententijd ;-). Stel dat ik bv twee 2 TB partities op die tower aanmaak. Hoe koppel jij die dan ? (om niet op die 2 TB limiet in Windows 32 bit te botsen).

Oh ja, naar het schijnt, krijg je maar één drive letter toegewezen, voor je hele array. Je kan de disks dus niet apart benaderen. En bv twee drive letters toewijzen. Eentje voor b.v. RaidArray1 en eentje voor RaidArray2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Gent32m schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:23:
[...]
Had je dit enkel voor (bij het configureren van je Raid Array) ? Of heb je dit nog altijd voor ?
Want dit is dus wat ik NIET wens te bekomen... Ik wil de HTPC eerst kunnen aanzetten en dan bv een uurtje later de Sata Tower (via eSata) online brengen. Wanneer ik die tower aanzet, zou Windows me dan een drive letter moeten toewijzen. Een beetje zoals met USB 2.0 (dat soort "hotswap" of plug & play functie).
Ik moet je teleurstellen. Ik had dit ook buiten het configureren om. Ik vermoed dat het met het opspinnen van de harde schijven te maken heeft. Dit omdat als de harde schijven nog aan het opspinnen zijn de array nog niet beschikbaar is.

Dus het is echt.
1 Media center aan.
2 Tower aan.
3 Esata aankoppelen.

Je kunt dus helaas ook de esata plug niet aangekoppelt laten als je de tower tijdelijk uitschakelt en daarna weer inschakelt. Ja dit was voor mij ook een heftige tegenvaller, aan de andere kant blijft esata voor deze formaten aan schijfruimte toch een stuk prettiger dan een usb systeem. Hoe het met usb3.0 zich gaat verhouden weet ik nog niet.
Die mappen koppelen, hoe bedoel je dat precies ? (l)unix ken ik niet (of enkel zo een paar ch dir commando's van uit mijn studententijd ;-). Stel dat ik bv twee 2 TB partities op die tower aanmaak. Hoe koppel jij die dan ? (om niet op die 2 TB limiet in Windows 32 bit te botsen).
Ik heb dit niet getest, maar wat ik zou doen.
Op de schijf in het media center maak je een map aan. (bijvoorbeeld "extern volume1")
Vervolgens maak je 2(of meer) partities aan op de raid arrays in de tower.
Deze partities ken je geen schijfletter toe, maar koppel je aan een map op de harde schijf. In je Disk manager van Windows.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Dit doe je door:
1. Rechtermuisknop op "my computer"
2. Linkermuisknop op "manage"
3. Linkermuisknop op "Disk management"
4. Rechtermuisknop op het blokje / schijf met de tekst "free space"
5. Linkermuisknop op "next"
6. Linkermuisknop op "logical drive"
7. Linkermuisknop op "next"
8. Vul de gewenste grote in voor de partitie.
9. Linkermuisknop op "next"
10. Linkermuisknop op "Mount in the following empty ntfs folder".
11. Linkermuisknop op "browse"
12. Zoek de map "extern volume1" op. (let op je moet hiervoor echt een lege map gebruiken.)
13. Linkermuisknop op "ok"
14. Linkermuisknop op "next"
15. Geef aan hoe je de partitie wil formateren.
16. Linkermuisknop op "next"
17. Linkermuisknop op "finish"

En ziedaar je hebt een map aangemaakt met een maximum capaciteit van 2tb. Je kunt zonder problemen een tweede map ernaast aanmaken voor de volgende 2tb. Helaas is het niet mogelijk om die mappen aan elkaar te plakken zodat de ruimte van 2 van die mappen samen geteld kunnen worden. (dat je bijvoorbeeld 1 map van 1tb en 1 map van 3tb krijgt) Maar met een beetje vooruit kijken kun je op die manier wel redelijk schipperen rond de 2tb limit.
Oh ja, naar het schijnt, krijg je maar één drive letter toegewezen, voor je hele array. Je kan de disks dus niet apart benaderen. En bv twee drive letters toewijzen. Eentje voor b.v. RaidArray1 en eentje voor RaidArray2
Euhm voor de hardware matige port multiplier is dat waar, dus die zelf de raid configuratie onthoud. Voor zover ik me herinner kan de hardware matige port multiplier niets eens een tweede array aanmaken.
Maar voor de kale port multiplier die alleen maar poorten aanbied en de raid configuratie niet zelf bijhoud, denk ik dat dat aan de controller ligt. Als de controller jouw de mogelijkheid bied om 2* een halve schijf als raid1 in te delen en 2*de halve schijf als raid0, dan verwacht ik dat de port multiplier dat gewoon ondersteund alsof de schijven direct aan de controller zouden zitten.

Maar je krijgt geen schijfletters op een array toegewezen. Een array is namelijk een ongepartitioneerde schijf. Een partitie krijgt een schijfletter toegewezen. En je bent vrij om op een array 1 partitie of 4 partities aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat een eSATA schijf niet door Windows 'opgepikt' wordt als je hem later aanzet kun je als het goed is oplossen met de 'Scan for hardware changes' optie in de eerder genoemde Hotswap utility. Mijn Terabyte WD10EADS in een A.C. Ryan eSATA behuizing werd ook eerst niet (altijd?) herkend als ik hem aanzette. Nu lijkt dat beter te gaan. Ben er nog niet uit wat het verschil is. Misschien of bij het oorspronkelijk booten van Windows de schijf toen aan stond of niet. Ik hibernate gewoonlijk dus als dat uitmaakt kan zo'n verschil dan lang blijven bestaan.

Maar die detectie functie lost dat prima op. Is trouwens waarschijnlijk gewoon het aanroepen van dezelfde routine die in schijfbeheer met Actie>Schijven opnieuw controleren geactiveerd wordt. Om de een of andere reden verschijnen dan de twee logische driveletters in Total Commander waarna ze na een paar seconden weer verdwijnen om daarna permanent te verschijnen. Vraag me niet waarom dat nu weer is.

8)

CJS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:06:
Dat een eSATA schijf niet door Windows 'opgepikt' wordt als je hem later aanzet kun je als het goed is oplossen met de 'Scan for hardware changes' optie in de eerder genoemde Hotswap utility. Mijn Terabyte WD10EADS in een A.C. Ryan eSATA behuizing werd ook eerst niet (altijd?) herkend als ik hem aanzette. Nu lijkt dat beter te gaan. Ben er nog niet uit wat het verschil is. Misschien of bij het oorspronkelijk booten van Windows de schijf toen aan stond of niet. Ik hibernate gewoonlijk dus als dat uitmaakt kan zo'n verschil dan lang blijven bestaan.

Maar die detectie functie lost dat prima op. Is trouwens waarschijnlijk gewoon het aanroepen van dezelfde routine die in schijfbeheer met Actie>Schijven opnieuw controleren geactiveerd wordt. Om de een of andere reden verschijnen dan de twee logische driveletters in Total Commander waarna ze na een paar seconden weer verdwijnen om daarna permanent te verschijnen. Vraag me niet waarom dat nu weer is.

8)

CJS
Ik vermoed dat die detectie de mist in gaat / ging omdat die hardware port multiplier ertussen zat. Een her scan na 10minuten leverde nog steeds enkel die kleine configuratie partitie op, waar ik niks mee kon aanvangen in de verkenner.
Bij een enkele schijf op esata verwacht ik inderdaad geen problemen met het herkennen en hotswappen van de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Hmm...

Dus hotswap eSata op zo een storage tower (of Raid array) schijnt dus niet echt vlotjes te lopen :(

Die PCI host controller kaart kost toch een goede 75 dollar. Als ik daar echter niets beduidends mee kan aanvangen (ze me geen Hotswap ondersteuning biedt), laat ik die aankooop beter achterwege.

Ik ga dit nog eens voorleggen aan de technische dienst van Addonics.
Zo een eSata to USB adapter lijkt me zeker een goede koop (voor +- 20 dollar)
Dan kan ik altijd via USB connecteren (eventueel zelfs Hotswap) in geval van problemen.

Die eSata.. Het klinkt allemaal mooi in theorie. Maar in de praktijk vlot dat toch niet zo netjes.
Een jaar geleden heb ik me eens WD externe harde schijven aangekocht. Die zowel Firewire, USB als eSata aansluitingen hadden. Met die Firewire en USB geen problemen. eSata was echter een ramp. Die harde schijf spinde voortdurend aan en uit. Ik heb toen allerlei drives zitten proberen installeren, om het aan de praat te krijgen, zonder deftig resultaat. Heb het dan maar op USB aangesloten (waar ik vooral die hotswap toch heel aangenaam vind, ook al boet ik dan wat in op snelheid).

Maar ja, met zo een raid array, moet die USB 2.0 bandbreedte dan over al die schijven verdeeld worden... :(

Ik moet er nog eens overnadenken en me wat verder informeren...

Alvast bedankt voor de vele nuttige info !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
De hotswap functionaliteit zit hem niet zozeer in de pci controller.
De hotswap fictionaliteit beperking zit hem naar mijn idee vooral in de port multiplier / de addonics tower.
Deze geeft niet snel genoeg of juist te snel informatie aan de host computer waardoor de raid array die hij zou moeten aanbieden nog niet beschikbaar is.
Mij hoor je niet zeggen dat die addonics tower met hardware port multiplier zalig makend is, maar ik weet niks beters als je regelmatig grote volumes aan data wil verplaatsen / veilig extern opslaan.

De reden waarom ik uiteindelijk die tower heb gekozen is omdat het me de mogelijkheid bood om met 2 harde schijven een externe 2tb array aan te maken (en in de toekomst dit later eenvoudig uitbreidbaar is naar groter). Dit had ik nodig voor een backup situatie. De opslag mag er in principe 24/7 aangekoppeld zitten, maar ik vind het prettig dat in geval van brand of andere calamiteiten de addonics tower losgekoppelt kan worden en meegenomen naar een andere locatie.

De beperking van de data kabel niet al aangesloten hebben zitten voor het inschakelen van de tower heb ik opgelost door de tower in principe niet uit te schakelen. (Maar ik geef toe dat dit eigenlijk een workaround is) Ik doe dagelijks door middel van een script de schijf een stations aanduiding toekennen. de bestanden over zetten, en de stations aanduiding weer opheffen.
Hierdoor is de addonics tower fysiek niet gescheiden van de "fileserver" maar is die software matig niet direct beschikbaar voor virussen. Tevens is omdat er niet elk moment van de dag naar de schijven geschreven word, maar op een zeer specifiek tijdbestek, er altijd een backup beschikbaar die direct fysiek ontkoppeld mag worden en meegenomen.
Het voordeel van de esata connectie lijkt me voor de hand liggend.

Wat betreft het aansluiten via een usb controller. Dan ga je inderdaad de bandbreedte van de usb (de langzaamste schakel) gebruiken als doorvoer naar de addonics tower. Mocht je dat echt willen, en het dus eigenlijk zuiver als een 4schijven kastje over usb willen aansluiten dan zou ik je aanraden de addonics tower met de single usb backplate aan te schaffen.zie voor de verschillende backplates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Hoi,

Ik heb deze vraag gepost (aan de Addonics support team):
If I buy these products:
1) Mini Storage Tower - Model: MST5X1PM-B (185 dollar)
(http://www.addonics.com/products/raid_system/mst4.asp)
=> With host controller included: AD5SARPM-E
(http://www.addonics.com/p..._controller/ad5sapm-e.asp)
2) USB 2.0 to eSATA Adapter (AAU2ESA) 30 dollar
3) eSATA - eSATA cable, 200 cm (AAESATA200C) 14 dollar
4) PCI-card Host Controller (ADSA3R5-E) 75 dollar
(http://www.addonics.com/p..._controller/adsa3r5-e.asp)

Then I Can:
- Connect to Storage Tower via USB (with eSata To Usb adapter)
- Connect Storage Tower to Gigabyte PC via eSata (with PCI-card ADSA3R5-E)
- Configure 2 or more raid arrays (with Raid 1 - mirroring)
e.g. * Raid Array X = 500 Gb + 500 Gb (in Raid 1 mode)
* Raid Array Y = 1000 Gb + 1000 Gb (in Raid 1 mode)
- Start with 2 harddisks in the tower (= first Raid Array X)
Add 2 more harddisks later on (= second Raid Array Y)
- Access these two raid arrays via one drive letter in windows ?
e.g. G: = Raid Array X + Raid Array Y

Some remarks:
- I read on the internet that to hotswap an eSata external harddisk, Windows XP must be installed in AHCI mode (Sata mode in bios = AHCI). Yesterday, i tried to install Windows XP in AHCI mode. But it didn't succeed. This seems to be a problem with my motherboard. So, I can only run Windows XP with Sata in IDE mode (in bios). Not AHCI. Is this a problem eSata + hotswap ? Or does the ADSA3R5-E card (with built in AHCI driver) fix that for me ?
- I also read in usergroups, there are some troubles, with turning the mini storage tower on via eSata, if Windows is already booted. The mini storage tower would then only recognise the first partition or drive (with boot info on it). To access all four drives, the mini storage tower must be turned on first. And then the HTPC (with Windows). This is not what I want, or hope to get ?
- If I buy the PCI-card Host Controller (ADSA3R5-E), then "eSata + Hotswap" will for 100 percent certainty work ? No surprises... With the eSata connector on my motherboard I don't know this for sure (Hotswap or port multiplier may not be fully supported) With the ADSA3R5-E card, I don't have that risk ?
- Will the ADSA3R5-E fit in a free standard PCI (not express x1 or x16) slot on my Gigabyte GA-MA78GM-S2H motherboard ?
(http://europe.giga-byte.c..._manual_ga-ma78gm-s2h_e.p)
- Must I connect the ADSA3R5-E card (one of the three sata slots), via a Sata cable to a free sata connector on my motherboard ? Or is this not needed ? It's functionality works by the pci slot ?

If buying the ADSA3R5-E card will give me eSata + Hotswap certainty
(so that I can turn on the Mini Storage Tower, after Windows on the host pc is booted), this woudl be a good buy. Otherwise it is not wise spend money :(

Thanks a lot for your given assistance !

If you could check out the eSata + hotswap on a Windows XP (32 bit or 64 bit). With Windows XP running in IDE sata mode (so no AHCI). And the ADSA3R5-E card plugged in and connected to the mini storage tower with eSata, this would be a great help !!!

This eSata hotswap is what needs to work properly (on my config)
En heb daarop dit antwoord ontvangen:
You can not combine 2 different set of array to be 1 volume and RAID array set can not be expandable. However, you can set them to Array X = drive G: and Array Y = drive F:. The ADSA3R5-E controller has built in chipset, therefore it should have no affect to your motherboard. You will be able to hot swap with the ADSA3R5-E, even when Windows operating system is currently busy. Yes, the ADSA3R5-E is in a PCI form factor, this is not PCI-X or PCI-e. You do not need to connect any SATA cable from your motherboard to the ADSA3R5-E controller.
Addonics garandeert dus de HotSwap met die Controller kaart (zie mijn comment eerder)
Ik plug deze kaart in een vrij PCI slot en klaar is kees (of zou moeten)

Ik kan verschillende drive letters toewijzen aan de verschillende arrays (dus niet één drive letter voor alle arrays).

Ik heb wel de controller AD5SARPM-E nodig (met één eSata uitgang)
Die andere controllers bieden die meerdere array ondersteuning niet...

Daarover schreef hij vroeger nog o.a. dit:
Noise level in dB(A) of the Fan would be around 30 dB(A). Unfortunately, we are not certain that it will be compatible with other vendor fan as it may not work correctly. The new RAID 5 HPM doesn't have a utility to configure the RAID, therefore it can not be configured as 2 separate RAID set. You must use the pre-configured RAID setting, which you can do RAID 0+1 if you need redundancy of the 2 drives. If you would like to create 2 different RAID set, then you should purchase MST5X1PM-B, as this one you can access it from your controller RAID utility. Please note, a port multiplier compatible host controller required before you can see all the drives before you can be allowed to configured 2 different RAID set.

ad5sapm and ad5sahpm-e - the only difference is that the HPM is hardware RAID when set you want to configure as either RAID 0 or RAID 1 support. When you are using the HPM RAID, then you are still limited to create 2 different RAID set. Yes, you will need the eSata To USB adapter or the ADSA3R5-E controller to configure the RAID. Once configured you can be able to access it from both USB or eSATA connection.
Enfin, ik denk dat ik klaar ben om te bestellen. Addonics garandeert de hotswap (toch met deze combinatie). Hopelijk lukt dit...

Alvast bedankt voor je ervaringen met dit product.
Als je nog tips of ervaringen hebt hiermee, laat maar weten...

En idd, deze Addonics toren is ideaal voor grote opslag. Ik zat eerst nog met een Icy Dock in mijn hoofd.
http://www.raidsonic.de/d...asheet_mb561_series_e.pdf

Maar die is moeilijker te bestellen, plus duurder en niet helemaal wat ik zocht.
Je vindt eigenlijk niets goedkoper en interessanter dan addonics op de markt.

Addonics it will be !

Greetings

Edit: Van die verschillende backplates ondersteunt enkel de MST5X1PM meervoudige raidarrays. Al die andere controllers ondersteunen slechts één Raid array. Misschien is dit het probleem dat je met die hostcontroller bent tegengelopen ?

Die PCI kaart neem ik vooral voor de zekerheid. Die heeft een Silicon Image chipset SiI 3124 ingebouwd. Net als de eSata to USB adapter. Deze chipset is nodig om de RaidArrays (via de software) te kunnen beheren. Hardwarematig (via een Raid switch op de panel) ben je in de controller steeds beperkt tot slechts één RaidArray. Allé, zo heb ik het ergens begrepen. Daarnaast wil ik met die HotSwap zo weinig mogelijk risico lopen (de eSata connector op mijn moederbord ondersteunt dit misschien niet, die PCI kaart 100% zeker wel)

Ik had zelf eerst de MST4SR5HM (met 1x eSata + 1x USB) op het oog. Maar die ondersteunt dus geen beheer/creatie van 2x Raid1 Arrays. Op aanraden van de Addonics support heb ik dan maar voor de MST5X1PM gekozen. Als ik met USB 2.0 wens te connecteren, kan ik de eSata to USB adapter inpluggen.

Nu alleen nog eens nakijken of ik die PCI kaart wel in mijn Antec Fusion 430 behuizing krijg... (een heel top kastje overigens) Maar denk wel dat die kaart erin past... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Gent32m op 11-03-2009 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik heb je email en antwoord even rustig gelezen.
Wat addonics zegt klopt inderdaad. Ik vermoed dat we langs elkaar heen hebben gepraat want ik heb gesproken vanuit mijn ervaring met de hardware port multiplier (degene die zelfstandig raid ondersteund).
In jouw vraag en antwoord van addonics word gesproken over de kale multiplier. Die laatste kun je vergelijken met een switch. Alleen het aantal aansluitingen word uitgebreid, de mogelijkheden niet, dus als jouw controller meerdere raid arrays ondersteund dan zal dat via de port multiplier ook werken. Ondersteund de controller het niet, dan zal het met de port multiplier ook niet werken.

Ik verwacht dat de pci controller ADSA3R5-E gewoon past in je behuizing. Er word namelijk zowel over een low profile als een standaard gesproken. Dus er zal een tweede backplate bijgeleverd zijn die halve hoogte is, kwestie van schroeven los, backplate wisselen en schroeven vast.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of de raid array(s) behouden blijven als je van de pci controller naar de usb controller en andersom wisselt. Dit omdat ik heb begrepen dat de controller de array informatie bevat en niet de port multiplier. Ik hoop en gun het je dat het gewoon behouden blijft, anders vermoed ik dat je toch niet gelukkig blijkt te zijn.

Verder denk ik dat wat betreft hotswap ik het verkeerd heb uitgelegd, want je kan natuurlijk gewoon je systeem aanlaten staan tijdens het aan en af koppelen. Waar het om gaat is dat de esata data kabel niet verbonden mag zijn tijdens het opspinnen van de tower, omdat dan de array niet juist word aangeboden. Of dit een probleem ontstaat doordat hardware port multiplier zelf de configuratie draagt is goed mogelijk. Of dit probleem zich ok gaat voordoen met de port multiplier, dus die jij aangeeft te willen bestellen, met de configuratie op de controller durf ik niet te voorspellen.

Voorzover ik weet is er inderdaad weinig "alternatief" in deze prijsrange op dit gebied, hoewel het wel komt denk ik. Succes met bestellen en als je wil laat je succes verhaal ook hier weten. Ik ben voor nieuwsgierig naar wat ik al zei hoe de controller wisseling gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

nsa1984 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:18:

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of de raid array(s) behouden blijven als je van de pci controller naar de usb controller en andersom wisselt. Dit omdat ik heb begrepen dat de controller de array informatie bevat en niet de port multiplier. Ik hoop en gun het je dat het gewoon behouden blijft, anders vermoed ik dat je toch niet gelukkig blijkt te zijn.
De RAIDset informatie wordt door de PortMulitplier (PM) op de disken opgeslagen. Bij het opstarten zal de PM de RAIDset gegevens eerst van de disken aflezen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Hoi,

Ik heb de Mini Storage Tower in mijn bezit. Een uitgebreid verslag volgt nog.
Ben volop bezig het allemaal uit te testen...

Nu zou ik de 80*80 fan willen vervangen door een ander exemplaar.
Dit is mogelijk. Ik kan een andere fan op de behuizing vast maken (+ de bescherm kap erover zetten)

Alleen beschik ik niet over de juiste voedingskabel, om deze op de voeding vast te maken.
Mijn fan beschikt over een 3 pin connector (zwart + rood + geel).

Maar de voeding verlangt een 2 pin connector (zwart + rood).

Ik heb eens gegoogled op het internet. Er bestaan daar (overbruggings) kabeltjes voor:
Type D: 3 pin to 2 pin adapter with CB-32D Connecter

Op deze afbeelding, vind je vier kabeltjes terug. Telkens met een andere 2 pin connector.
Het kabeltje dat ik nodig heb is de laatste (type D) met CB-32D Connecter

Zo een kabeltje is eigenlijk vrij eenvoudig (kost ook maar +- 1 euro).
Maar waar kan ik dit ergens vinden ?

Ik kan zoiets maar moeilijk vanuit Amerika gaan bestellen.
één of andere degelijke pc boer moet zoiets voor mij toch kunnen in elkaar solderen ?
Of mee laten komen (met andere bestellingen vanuit Amerika)

Kan iemand me helpen ?

Ik heb ondertussen al een email naar Azerty.nl gestuurd, maar zonder resultaat.
Ze kunnen er daar niet aangeraken. Welke pc shops zijn beter ? Of welke zijn er nog ?
Die ik eens een email kan sturen.

[ Voor 99% gewijzigd door Gent32m op 06-04-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik ben zelf geneigd om de originele connector van de originele fan af te knippen, en die aan de nieuwe te bevestigen. Stukje in elkaar draaien en stukje krimpkous(ter isolatie), zou het moet houden. Bedoel het is niet dat er veel kracht op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Hoi nsa1984,

Bedankt voor de tip. Die 2 pin connector was in geen enkele winkel leverbaar. Ik had een aantal mogelijkheden. Ofwel via een molex aansluiting (die doorplugt) de 3 pin fan van stroom voorzien.

Of inderdaad die 2 pin connector eraf knippen en op zo een 3 pin overgangskabel solderen. Aangezien ik daar zelf niet zo thuis in ben (en het materiaal ook niet voor heb) ben ik dit bij een kameraad gaan doen. Die is redelijk thuis in electronica. Heeft daar ook de nodige toestellen voor.

Hij heeft voor mij die 2 pin connector aan die 3 pin overgangskabel gelast. Met krimkous het afgewerkt. Waarna we de kabel eens getest hebben (en dit werkt).

Vervolgens heb ik thuis alles gemonteerd. Een 80*80 noctua fan (met LNA : Low Noise Adapter) op de 2 pin voeding aangesloten. De beschermkap op de fan terug aangesloten. Alle kabels netjes weggewerkt.

Ik moet zeggen, het resultaat is prima. De Mini Storage Tower is zo goed als onhoorbaar (zonder de harde schijven erin). De fan hoor je niet, de voeding ook niet.

Vervolgens heb ik de twee Sata Harde schijven van Western Digital (500 GB, Caviar model) erin gestoken. Deze harde schijven zijn wel niet zo sitl, als de Green Power modellen die in mijn HTPC zitten. Ze zijn sneller, maar maken iets meer lawaai. Waardoor de Mini Storage Tower nu lichtjes wat is aan het brommen. Echt stil is die niet meer. Maar dat ligt aan die harde schijven (en niet aan die toren)

Vervolgens heb ik de eSata PCI controller kaart in mijn pc gestoken. Ik heb eventjes problemen ondervonden om deze goed geinstalleerd te krijgen. Op de bijsluiter stond er dat ik eerst de software (drivers) moest installeren en vervolgens de kaart pas in het PCI slot pluggen. Maar hoe doe je dat ?

Ik kan pas die drivers toevoegen in Windows XP, een keer dat het apparaat gedetecteerd is in apparaatbeheer. Enfin, ik heb dus eerst die kaart geinstalleerd, vervolgens de drivers geinstalleerd, maar dat wou toen niet werken. De hardware werd gevonden. Toch liep er nog iets mis in de bijgeleverde software (en raid config tool). Ik heb toen de pc opnieuw opgestart, waarna dit probleem was verdwenen. :)

Je moet wel zien, dat je een Sata kabel steekt in de eerste Poort (met ID-0 ) van de eSata controller (in de Mini Storage Tower). De tweede sata kabel steek je vervolgens in Poort twee (met ID-1). Het is namelijk zo dat bij het opstarten, contact wordt gezocht met de harde schijf die op Poort 0 zit (vermoedelijk omdat daar zijn raid en disk info zit opgeslagen). Dit heb ik dus even moeten versteken. Aangezien momenteel maar twee harde schijven aangesloten zijn.

Vervolgens kun je na het opstarten van de bios (en voor de opstart van windows xp) de harde schijven als raid instellen (door op F4 te drukken). Je komt dan in een soort bios programmaatje. Dit werkte bij mij wel niet zo goed. Hij vond enkel de eerste harde schijf (op Poort ID-0). De andere schijven vond hij niet.

Nu ja, voor mij was dit ook niet echt nodig. Ik heb de bijgeleverde software voor in Windows XP (32 bit) gebruikt. Daarmee heb ik een Raid 1 array (mirroring) gecreeerd. op basis van 2 x 500 Gb harde shijven. Total diskspace = 500 Gb (met backup op de andere schijf).

Vervolgens ben ik naar Deze Computer \ Beheren gegaan. Daar heb ik in de schijfpartities de harde schijf laten detecteren, drive letter (bv X:) toekennen en vervolgens als NTFS formatteren. Ik heb wel de optie snelformatteren aangevinkt, zodat de raid array, na een paar seconden al beschikbaar was.

Dit werkte prima. Geen enkel noemenswaardig probleem ondervonden.
Het kopieren gaat heel snel (e-sata speed, volgens de max speed die de hard disk aankan)

Nu nog die hotswap. :) Ik heb daarvoor het tooltje hotswap gebruikt. Je kan het ook via "Deze Computer \ Beheren \ Harde schijf heractiveren". Maar dat is iets omslachtiger. hotswap kun je ook met commandline params (en bv een CMS of BAT bestandje laten opstarten. Bv Hotswap.exe -S). Met die optie -S doet hij automatisch een hardeware scan, waardoor hij de Mini Storage Tower terug herkent, aansluit en de X: drive letter activeert.

Beetje de hotswap zoals je met USB hebt. Met dit verschil dat je USB de hardware automatisch aanslaat. Ik moet hiervoor eerst nog die Hotswap.exe -S lopen, waarna de drive wordt herkend (en geactiveerd).

Om de drive te disconnecteren, klik je in de icoonbalk met je linkermuis op hotswap. Vervolgens op "veilig vrijgeven" ofzoiets. Waarna je de strooom van de Mini Storage Tower kunt afzetten.

Alles werkt vrij ok dus ! :)

Wat ik nog niet geprobeerd heb is de Esata to USB adapter. Maar die heb ik ook niet meteen nodig.

Het product krijgt uiteindelijk een 9,5 / 10 van me. Ik zou ook een 10 kunnen geven, maar daarvoor maakt hij nog iets teveel lawaai. Al ligt dit eigenlijk aan de harde schijven (en niet zozeer aan de Mini Storage Tower). Al hadden ze die tower misschien nog beter tegen het lawaai kunnen isoleren. Maar ja, voor die prijs kun je niet alles verwachten. Al bij al een zeer geslaagde aankoop.
Pagina: 1